Najważniejsze informacje dla biznesu

20.07.2014 ALERT

ENERGETYKA

Włochy: związki zawodowe zapowiadają strajk generalny w rafineriach ENI  

(REUTERS/RAI/ANSA/TERESA WÓJCIK)

W Mediolanie związki zawodowe zapowiedziały oficjalnie, że 29 lipca odbędzie się jednodniowy strajk generalny we wszystkich rafineriach ENI we Włoszech. Strajk ogłoszono w proteście przeciwko zapowiedzianym przez zarząd koncernu zamknięciom i likwidacji niektórych rafinerii, co oznacza  liczne zwolnienia pracowników. Emilio Miceli, sekretarz generalny związkowej branży chemicznej, elektrycznej i tekstylnej Filctem należącej do lewicowej centrali związkowej CGIL, potwierdził, że strajk będzie trwać cały dzień w rafineriach ENI. Natomiast w rafineriach należących do innych firm – Miceli zapowiedział dwugodzinny strajk solidarnościowy. Nieoficjalnie związkowcy zarzucają koncernowi ENI „marnotrawstwo środków finansowych na udział w projekcie South Streamu kosztem inwestycji krajowych, podczas gdy we Włoszech bezrobocie osiąga krytyczny poziom”.

Rafineria Rosnieftu na Ukrainie została ostrzelana

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

W piątek w wyniku ostrzału artyleryjskiego rafinerii naftowej w Lisiczańsku w regionie ługańskim zapłonęły tamtejsze rezerwy ropy naftowej. Obyło się bez ofiar. Rosnieft nie skomentował dotąd wydarzenia. Bombardowanie wydarzyło się niedaleko miejsca upadku samolotu Malaysian Airlines, który został zestrzelony przez rosyjskich seperatystów w zeszły czwartek.

Gazprom szykuje się na zimę

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom zamierza przygotować się na zimę wpompowując w magazyny gazowe w Rosji 71,13 mld m3 a na Białorusi 1,035 mld m3 gazu ziemnego. Rosjanie chcą uniezależnić się od magazynów ukraińskich. Tymczasem Kijów informuje, że zebrał tam już 14 mld m3 surowca. Aby w zimie nadal był możliwy tranzyt gazu rosyjskiego przez Ukrainę, w obiektach musi spoczywać 18,5 mld m3.

Rosnieft: Sankcje USA nieskuteczne. Amerykanie dalej szukają gazu łupkowego z Rosjanami

(OIL PRICE/REUTERS/RIA NOVOSTI/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Naftowy gigant z Rosji Rosnieft orzekł, że wprowadzone przeciwko niemu sankcje USA są „bezprawne” i nie działają zgodnie z założeniami. Według firmy uderzą one głównie w interesy amerykańskich firm współpracujących z Rosnieftem. 16 czerwca Amerykanie rozszerzyli sankcje na Rosnieft, Novatek, Gazprombank i inne kluczowe firmy rosyjskie w odpowiedzi na dalszą eskalację konfliktu na Ukrainie, który jest wzmagany przez Rosję. Rosnieft ma kontynuować realizację swoich zobowiązań międzynarodowych i zwrócić się do prawników o opinię na temat sankcji USA. Gazprombank poinformował w niedzielę, że sankcje amerykańskie nie mają wpływu na operacje finansowe prowdadzone przez tę instytucję należącą do Gazpromu. Tymczasem amerykański Schlumberger – firma wiertnicza dostarczająca sprzęt i technologie Rosjanom – poinformowała, że nie odczuwa skutków sankcji. Dyrektor firmy Paal Kibsgaard ocenił, że relacje z partnerami rosyjskimi trwają zgodnie z regułą business as usual. Pomimo to firma zanotowała w piątek spadek wartości akcji w wysokości 3,5 procent. Analitycy wskazują jednak, że wynika on z weryfikacji nierealistycznych prognoz finansowych Schlumbergera. – Plany aktywności na lądzie i poza nim w Rosji pozostają niezmienione – zadeklarował Kibsgaard. Amerykańska spółka dostarcza technologię Gazprom Nieftowi na potrzeby poszukiwań gazu łupkowego na Zachodniej Syberii w ramach projektu Bażenow. Schlumberger przyznaje, że liczy się z możliwością pogłębienia sankcji i ma na taką ewentualność przygotowany plan działania. Analitycy cytowani przez Russia Behind The Headlines przekonują jednak, że amerykańskie firmy nie będą mogły inwestować w przedsięwzięcia joint venture z Rosjanami. Na przykład amerykański Exxon Mobil nie będzie mógł zwiększyć udziałów w spółce z Rosnieftem ani jej dokapitalizować. Chociaż projekty, jak Jamał LNG Novateku, mogą dofinansować banki spoza Stanów, to będą się musiały liczyć z ryzykiem sprawy sądowej z amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości, który w wypadku gdy jest to niezgodne z interesami USA, zaskarża transakcje finansowe w dolarach. Miało to miejsce w przypadku udzielenia pożyczki przez BNP Paribas Sudanowi objętemu sankcjami amerykańskimi.  Bank musiał zapłacić karę w wysokości 9 mld dolarów. USA mogą wprowadzić nowe obostrzenia, szczególnie po strąceniu przez rosyjskich seperatystów działających na Ukrainie malezyjskiego samolotu cywilnego. Jak zapowiedziała na szczycie G20 w Sydney, Rosja planuje zaskarżyć sankcje amerykańskie do Światowej Organizacji Handlu (WTO). Podobne kroki zamierza podjąć w sprawie trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej.

Uljukajew: amerykańskie sankcje wobec Rosnieftu mogą wpłynąć na plany prywatyzacji koncernu

(REUTERS/ITAR TASS/RUSSIA TODAY/TERESA WÓJCIK)

W ostatnią sobotę w Sydney rosyjski minister rozwoju Aleksiej Uljukajew powiedział, że amerykańskie sankcje wobec Rosnieftu mogą wpłynąć na plany prywatyzacji Rosnieftu. Uljukajew uczestniczył w spotkaniu ministrów handlu Grupy G20. Podkreślił, że wprawdzie są szanse na przeprowadzenie prywatyzacji zgodnej z planem, ale nie można wykluczyć, że będą opóźnione. Przede wszystkim z uwagi na niekorzystne ceny na giełdzie. Ceny akcji Rosnieftu były niedawno jeszcze wysokie, obecnie jednak idą w dół. Przy gorszych cenach prywatyzacja zostanie wstrzymana. Jak podawała agencja Itar-Tass, w roku 2015 miało być sprzedane 19,5 proc. akcji Rosnieftu. Środki ze sprzedaży, około 423 mld rubli, miałyby być przeznaczone na zasilanie Rosnieftegasu i jego projektów gazowych. Wpływy z przychodów inwestycji Rosnieftegasu miały trafić do budżetu oraz na realizacje innych celów koordynowanych przez rząd rosyjski.

Uljukajew powiedział, że nie jest przygotowany do odpowiedzi na pytanie, jak poważne konsekwencje dla gospodarki rosyjskiej będą mieć sankcje USA. „Musimy je dokładnie przeanalizować, – wyjaśnił -. Może ich negatywny efekt nie będzie tak duży, ale dla nas ważne jest, aby mimo sankcji stworzyć bardzo przyjazne warunki dla inwestorów. Tak, żeby inwestorzy,  nawet mimo sankcji pracowali dla rosyjskiej gospodarki.” Rosyjski minister powiedział też, że Kreml zamierza wnieść skargę sankcji USA do Światowej Organizacji Handlu.

Sankcje USA mogą spowolnić projekty LNG koncernów Novatek i Rosnieft

(ITAR TASS/REUTERS/RUSSIA TODAY/TERESA WÓJCIK)

Sankcje USA mogą spowodować odroczenie terminu rozpoczęcia realizacji projektów LNG obu koncernów – Novateku oraz Rosnieftu. Tak ocenia skutki sankcji Michaił Korczemkin, analityk firmy East European Gas Analysys. „Największe straty rosyjskie koncerny Rosnieft i Novatek poniosą na skutek odroczenia terminu rozpoczęcia realizacji nowych projektów, zwłaszcza zakładów skraplania gazu” – uważa Korczemkin. Poza tym są inne już pewne straty – spadły ceny akcji oraz wzrosła cena kredytów i kapitału dłużnego – dodał analityk.

Analityk zauważył, że sankcje „mogą zmniejszyć dochody budżetu federalnego Rosji.”

Zarząd Rosnieftu podkreśla, że ​​„nie ma wpływu na procesy polityczne i gospodarcze na Ukrainie.” W związku z tym sankcje USA skierowane przeciwko koncernowi są nieuzasadnione i niezgodne z prawem. Sankcje są narzędziem geopolityki i nie służą gospodarce.

Niemcy zadowoleni z przedłużenia rozmów atomowych z Iranem. Eksport ropy w normie

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prowadzone do tej pory rozmowy o irańskim programie atomowym, które miały się zakończyć 20 lipca, zostaną przedłużone do 25 listopada tego roku. Minister spraw zagranicznych Niemiec Frank-Walter Steinmeier ocenił, że nastąpił „wyraźny postęp” w negocjacjach w formacie Iran oraz P5+1 czyli USA, Chiny, Rosja, Francja, Wielka Brytania oraz Niemcy. Wcześniej dyplomacja amerykańska zapowiedziała, że przedłużenie rozmów nie będzie możliwe bez poważnych ustępstw ze strony Iranu. Porozumienie zakłada zdjęcie części sankcji z Teheranu w zamian za ograniczenie jego programu atomowego, który budził niepokój Zachodu o możliwość budowy bomby atomowej przez Irańczyków. Amerykanie poinformowali, że eksport ropy naftowej z Iranu, wbrew wcześniejszym informacjom Międzynarodowej Agencji Energii, nie maleje. Iran eksportuje około 1 mln baryłek ropy dziennie w ramach porozumienia w sprawie programu atomowego z listopada zeszłego roku.

Shell częściowo wycofuje się z poszukiwań w Katarze

(REUTERS/RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Shell zrezygnował z dalszych planów  poszukiwanie gazu  w bloku D w Katarze. Niedawne odwierty testowe nie wykazały wystarczających ilości gazu w złożach tego bloku.  Shell był większościowym udziałowcem konsorcjum zainteresowanego tymi złożami. Shell oświadczył, że niezależnie od tej rezygnacji nadal jest aktywnie zainteresowany dalszymi projektami w Katarze. Produkcja gazu w tym kraju jest głównym źródłem wzrostu przychodów koncernu w ostatnich trzech latach.  Zainwestował on też  w Katarze 20 mld dol. m. in. w budowę jednego z największych na świecie zakładów skraplania gazu.

Obszar bloku D, na którym Shell ma koncesję wynosi 8089 km kw. Wycofanie się z poszukiwań tego koncernu jest sporym zawodem dla koncernu Katar-Petroleum, który miał być odbiorcą wyprodukowanego gazu. Cześć koncesji na bloku D znajduje się na bardzo bogatym  gazowym polu Północnym.

USA będą szukać surowców na Atlantyku

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent USA Barack obama zatwierdził w piątek zgodę  na poszukiwania ropy naftowej u wybrzeża atlantyckiego Stanów Zjednoczonych. Biuro Zarządzania Energetyką Oceaniczną (BOEM) rozpocznie najpierw badania sejsmiczne, jeżeli uwzględni je w nowym planie rząd federalny.

Meksykański senat daje zgodę na otwarcie rynku węglowodorów

(REUTERS/BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W ostatni piątek, 18 lipca, senat Meksyku ogólnie  zaakceptował przyjętą już przez izbę deputowanych  ustawę o otwarciu branży wydobywczej ropy i gazu dla prywatnych inwestorów. Ustawa jest najważniejszym aktem w pakiecie reform gospodarczych prezydenta Meksyku, Enrique Pena Nieto. Reformy te mają pobudzić wzrost drugiej co do wielkości  w Ameryce Łacińskiej gospodarki. Meksyk, jak dotychczas, pozostaje w tyle wobec bardziej dynamicznych krajów grupy rynków schodzących

Za ustawą głosowało 90 senatorów, 28 – było przeciw. Do dalszych prac pozostały przepisy szczegółowe dotyczące zasad zawierania kontraktów z firmami prywatnymi. Zostaną one przyjęte w głosowaniu końcowym nad całością.  Meksyk zdecydował się na generalną zmianę sektora energetycznego jeszcze w ub. roku.

Po dziesięciu latach nieustannego spadku produkcji ropy naftowej i gazu, prezydent  Pena Nieto przeforsował reformy w grudniu 2013 r. Zlikwidowany został po 75 latach  monopol państwowego giganta naftowego PEMEX. Po wejściu w życie reformy firmy prywatne według określonych zasad będą mogły w Meksyku poszukiwać i wydobywać węglowodory.

INFRASTRUKTURA

Od 16 lipca wypłaty również dla dużych przedsiębiorców

(GDDKiA)

Ogłoszona w Dzienniku Ustaw pod pozycją 959 – ustawa z 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych dostosowuje uregulowania do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 czerwca 2013 r. i rozszerza zakres podmiotów (przedsiębiorców) uprawnionych do otrzymania spłaty należności głównych od GDDKiA również na dużych przedsiębiorców. Przepisy przejściowe zawarte w art. 2 tej ustawy obligują wszystkich nowo uprawnionych przedsiębiorców do dokonania zgłoszeń swoich niezaspokojonych należności niezależnie od ew. zgłoszeń dokonanych przed wejściem w życie tej ustawy. Zgłoszenia nowo uprawnionych przedsiębiorców, które wpłynęły przed dniem 16 lipca br. nie mogą stanowić podstawy do zakwalifikowania ich jako wnioski złożone w trybie przedmiotowej ustawy.

Czy Polska jest gotowa na dalszy rozwój infrastruktury?

(PZPB/Rynek Infrastruktury)

GDDKiA ogłosiła już około 50 przetargów na inwestycje, które zostaną zrealizowane w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Mimo wielu spotkań z przedstawicielami branży budowlanej, wciąż nie udało się wypracować kompromisowych rozwiązań niektórych problemów. Kwestie wciąż niepokojące organizacje branżowe oraz wykonawców, a także propozycje zmian po stronie inwestora zostały przedstawione podczas debaty „Polska Droga. Szanse powodzenia programu modernizacji Polski”. Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, zauważył, że należy skupić się na relacjach między generalnym wykonawcą, a podwykonawcami. Pozytywnie ocenił wprowadzone przez GDDKiA zaliczki wynoszące od 1 do 10 procent, jednak wg niego wartość zaliczek mogłaby być jeszcze większa. Zmian wymaga też Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia.

Firmy budowlane z obawą oczekują unijnej perspektywy na lata 2014-2020

(PZPB/RynekInfrastruktury.pl)

– Politycy powinni wreszcie zdać sobie sprawę, że sukcesem nie jest sama budowa infrastruktury związany z tym inwestycjami rozwój gospodarczy, którego beneficjentami powinny być również krajowe budowlane firmy – twierdzi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” ostrzega przed zgubnymi skutkami prowadzonej polityki w kontekście wyzwań kolejnej unijnej perspektywy na lata 2014-2020. Można mówić o pewnej stabilizacji rynku, po kilku niezwykle ciężkich latach. Po rekordowym roku 2012 gdy liczba plajt firm budowlanych wzrosła o 100 proc., dynamika bankructw zaczęła powoli słabnąć. Według danych Euler Hermes w 2013 roku zbankrutowały 253 firmy ale były to mniejsze przedsiębiorstwa przeważnie działające na rynku lokalnym jako podwykonawcy.

Otwarto oferty na budowę kolejnego odcinka S7

(GDDKiA)

Dziesięć ofert złożono w przetargu na budowę drogi ekspresowej S-7  Miłomłyn – Ostróda Północ. Najniższa oferta wpłynęła od konsorcjum Budimex SA/Ferrovial Agroman SA na kwotę 292,3 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 348,3 mln zł brutto złożyło konsorcjum Mosty Łódź SA/Jarpol SA. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja  złożonych ofert oraz Kontrola Uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Planowane podpisanie umowy to IV kwartał br. W ramach umowy wykonawca wybuduje 9,2 km  dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Przebudowane zostaną do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej dwa węzły drogowe – „Miłomłyn Północ”, „Miłomłyn Południe”.

Obwodnica Opalenicy już przejezdna

(Mostostal Warszawa)

Mostostal Warszawa zakończył właśnie budowę obwodnicy miasta Opalenica i nastąpiło jej uroczyste otwarcie. Nowa droga biegnie od skrzyżowania ulicy Pożaryńskiej i Nowotomyskiej do rejonu skrzyżowania ulicy Bukowej i Poznańskiej. Trasa jest zlokalizowana po południowej stronie miasta i przebiega poza terenami zabudowanymi. Całkowita wartość projektu to 43,7 mln zł, przy czym 37,1 mln zł to środki unijne z Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2007-2013. Pozostała kwota pochodziła z budżetu woj. wielkopolskiego. Zakres prac objął zaprojektowanie i budowę obwodnicy miasta Opalenica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 307 Poznań – Buk – Opalenica – Bukowiec, jako drogi klasy „G”. Nowa obwodnica, o długości 5,6 km, składa się z dwóch pasów ruchu o łącznej szerokości 7 m.

We wrześniu Strabag przekaże do użytku pięć estakad Trasy Łazienkowskiej

(Strabag)

Czas realizacji 24 miesiące. Wartość kontraktu 30,6 mln zł. Realizowana przez firmę Strabag Sp. z o.o. przebudowa estakad Trasy Łazienkowskiej minęła półmetek. Odbudowa pięciu z dziewięciu łącznic zostanie zakończona na przełomie sierpnia i września br. To oznacza, że po uzyskaniu przez inwestora pozwolenia na użytkowanie, mieszkańcy Warszawy znów będą mogli korzystać z relacji: Wilanów – Praga, Centrum – Wilanów oraz Centrum – Żoliborz, a także Żoliborz – Praga i Praga – Centrum. Mając na uwadze obecne utrudnienia spowodowane m.in. remontem trasy AK oraz budową II linii metra, oddanie do ruchu łącznic istotnie wpłynie na zmniejszenie korków w stolicy. Spółka Strabag rozpoczęła prace rozbiórkowe istniejących estakad w czerwcu 2013 r.

Rozpoczęcie prac remontowych jezdni południowej A4

(Mota-Engil)

Najprawdopodobniej do końca września br. potrwa zaplanowany remont 13-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy 153 km a 167 km. Wykonawcą inwestycji jest firma Mota-Engil Central Europe SA. Prace odbywać się będą na jezdni południowej (kierunek Opole), od węzła Bielany Wrocławskie do okolic węzła Krajków (z wyłączeniem kilometrowego odcinka jezdni przy Punkcie Poboru Opłat w Karwianach). Remont zostanie podzielony na etapy, tak aby ruch na autostradzie przebiegał możliwie najbardziej płynnie. Wszelkie najnowsze informacje na temat inwestycji będą przekazywane na bieżąco za pośrednictwem mediów oraz na stronie internetowej wrocławskiego oddziału GDDKiA. Inwestorem inwestycji jest GDDKiA Wrocław.

SKM Gdańsk Śródmieście już wkrótce

(UM Gdańsk)

Trwa budowa przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście, peronu 3 przy stacji Gdańsk Główny oraz przedłużenie o kilometr linii kolejowej nr 250, użytkowanej przez SKM. Inwestycja, rozpoczęta w sierpniu ub.r., zakłada wydłużenie linii nr 250 SKM (Gdańsk Główny – Rumia) o ok. 1 km i budowę nowego przystanku Śródmieście, na wysokości Głównego Miasta, w sąsiedztwie Urzędu Miejskiego w Gdańsku i niedaleko urzędów Wojewódzkiego i Marszałkowskiego. Oprócz samej budowy nowego przystanku i prowadzących do niego torów, inwestycja zakłada też szereg działań na terenie stacji Gdańsk Główny, gdzie przebudowywany są perony i torowiska użytkowane przez SKM. Przebudowa torowisk prowadzona jest w technologii, która zakłada trwałość przez min. 50 lat.

Jubileuszowy przejazd pociągu relacji Moskwa – Berlin – Paryż

(PKP SA)

20 lipca br., już po raz 500., wyruszył na szlak pociąg EuroNight z Moskwy do Paryża. Skład jest uruchamiany przez Koleje Rosyjskie we współpracy z PKP Intercity. To jedno z dwóch bezpośrednich połączeń, którym polscy podróżni mogą dojechać do Francji. Bezpośredni pociąg z Moskwy do Paryża wyruszył w swój pierwszy kurs 12 grudnia 2011 r. i już w ciągu pierwszego roku kursowania przewiózł ponad 35 tys. podróżnych. Pokonanie całej trasy, która liczy 3217 km zajmuje obecnie 38 godzin 48 minut w relacji Moskwa – Paryż  oraz 37 godzin 30 minut w relacji powrotnej. Pociąg kursuje cały rok. W okresie letnim pięć razy w tygodniu, a w zimowym trzy. Skład jedzie przez: Białoruś, Polskę i Niemcy. W Polsce zatrzymuje się w: Terespolu, Warszawie, Poznaniu i Rzepinie.

Tereny przy dworcu w Świdnicy do rewitalizacji

(PKP SA)

Polskie Koleje Państwowe SA podpisały z Miastem Świdnica oraz Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku list intencyjny w sprawie współpracy przy rewitalizacji terenów poprzemysłowych w rejonie dworca Świdnica Przedmieście. Głównym celem podpisanego listu jest współdziałanie w zakresie stworzenia na części gruntów należących do PKP SA Filii Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Świdnicy, na terenie starej wagonowni  o powierzchni około 1,3 ha. Ma ona przyciągnąć turystów, a także stać się punktem spotkań i aktywizacji mieszkańców Świdnicy oraz miejscem świadczącym o historii komunikacji w województwie dolnośląskim i ośrodkiem pracy naukowej. Ważnym elementem podpisanego listu jest również rewitalizacja przez samorząd (po przejęciu od PKP SA) dworca Świdnica Przedmieście przy współpracy z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa Śląsku.

Udane testy nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

(PKP PLK)

Od miesiąca PKP Polskie Linie Kolejowe SA testują europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS poziomu drugiego. Na szlaku, który wybrano do przeprowadzenia prób, badane jest między innymi działanie urządzeń w ekstremalnych sytuacjach. ERTMS to zintegrowany system zarządzania ruchem kolejowym, który docelowo ma działać na najważniejszych liniach kolejowych w Europie. W Polsce wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E30 z Legnicy do Bielawy Dolnej. Na liczącym ponad 84 km odcinku zamontowano urządzenia przytorowe – eurobalisy oraz maszty radiokomunikacyjne. Uzupełnieniem systemów ulokowanych w infrastrukturze są urządzenia pokładowe w lokomotywach, wspomagające oraz kontrolujące pracę maszynisty.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP Polskie Linie Kolejowe SA prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie, w km 10,750 – 91,400. Ze względu na obszerny zakres prac związanych z usunięciem naruszeń przepisów prawa, prezes UTK nakazał wyeliminowanie do 30 kwietnia 2015 r. wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości.

Nieprawidłowości polegały na niespełnieniu przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, poprzez usytuowanie drzew w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Zamknięcie FIR Dnipropietrovsk

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w związku z wypadkiem lotu MH-17 samolotu malezyjskich linii lotniczych na wschodzie Ukrainy 17 lipca 2014 r. Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL została poinformowana przez Ukraińskie Władze Lotnicze o zamknięciu Rejonu Informacji Powietrznej FIR Dnipropetrovsk. Przestrzeń powietrzna FIR Dnipropietrovsk pozostanie zamknięta do odwołania.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Włochy: związki zawodowe zapowiadają strajk generalny w rafineriach ENI  

(REUTERS/RAI/ANSA/TERESA WÓJCIK)

W Mediolanie związki zawodowe zapowiedziały oficjalnie, że 29 lipca odbędzie się jednodniowy strajk generalny we wszystkich rafineriach ENI we Włoszech. Strajk ogłoszono w proteście przeciwko zapowiedzianym przez zarząd koncernu zamknięciom i likwidacji niektórych rafinerii, co oznacza  liczne zwolnienia pracowników. Emilio Miceli, sekretarz generalny związkowej branży chemicznej, elektrycznej i tekstylnej Filctem należącej do lewicowej centrali związkowej CGIL, potwierdził, że strajk będzie trwać cały dzień w rafineriach ENI. Natomiast w rafineriach należących do innych firm – Miceli zapowiedział dwugodzinny strajk solidarnościowy. Nieoficjalnie związkowcy zarzucają koncernowi ENI „marnotrawstwo środków finansowych na udział w projekcie South Streamu kosztem inwestycji krajowych, podczas gdy we Włoszech bezrobocie osiąga krytyczny poziom”.

Rafineria Rosnieftu na Ukrainie została ostrzelana

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

W piątek w wyniku ostrzału artyleryjskiego rafinerii naftowej w Lisiczańsku w regionie ługańskim zapłonęły tamtejsze rezerwy ropy naftowej. Obyło się bez ofiar. Rosnieft nie skomentował dotąd wydarzenia. Bombardowanie wydarzyło się niedaleko miejsca upadku samolotu Malaysian Airlines, który został zestrzelony przez rosyjskich seperatystów w zeszły czwartek.

Gazprom szykuje się na zimę

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom zamierza przygotować się na zimę wpompowując w magazyny gazowe w Rosji 71,13 mld m3 a na Białorusi 1,035 mld m3 gazu ziemnego. Rosjanie chcą uniezależnić się od magazynów ukraińskich. Tymczasem Kijów informuje, że zebrał tam już 14 mld m3 surowca. Aby w zimie nadal był możliwy tranzyt gazu rosyjskiego przez Ukrainę, w obiektach musi spoczywać 18,5 mld m3.

Rosnieft: Sankcje USA nieskuteczne. Amerykanie dalej szukają gazu łupkowego z Rosjanami

(OIL PRICE/REUTERS/RIA NOVOSTI/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Naftowy gigant z Rosji Rosnieft orzekł, że wprowadzone przeciwko niemu sankcje USA są „bezprawne” i nie działają zgodnie z założeniami. Według firmy uderzą one głównie w interesy amerykańskich firm współpracujących z Rosnieftem. 16 czerwca Amerykanie rozszerzyli sankcje na Rosnieft, Novatek, Gazprombank i inne kluczowe firmy rosyjskie w odpowiedzi na dalszą eskalację konfliktu na Ukrainie, który jest wzmagany przez Rosję. Rosnieft ma kontynuować realizację swoich zobowiązań międzynarodowych i zwrócić się do prawników o opinię na temat sankcji USA. Gazprombank poinformował w niedzielę, że sankcje amerykańskie nie mają wpływu na operacje finansowe prowdadzone przez tę instytucję należącą do Gazpromu. Tymczasem amerykański Schlumberger – firma wiertnicza dostarczająca sprzęt i technologie Rosjanom – poinformowała, że nie odczuwa skutków sankcji. Dyrektor firmy Paal Kibsgaard ocenił, że relacje z partnerami rosyjskimi trwają zgodnie z regułą business as usual. Pomimo to firma zanotowała w piątek spadek wartości akcji w wysokości 3,5 procent. Analitycy wskazują jednak, że wynika on z weryfikacji nierealistycznych prognoz finansowych Schlumbergera. – Plany aktywności na lądzie i poza nim w Rosji pozostają niezmienione – zadeklarował Kibsgaard. Amerykańska spółka dostarcza technologię Gazprom Nieftowi na potrzeby poszukiwań gazu łupkowego na Zachodniej Syberii w ramach projektu Bażenow. Schlumberger przyznaje, że liczy się z możliwością pogłębienia sankcji i ma na taką ewentualność przygotowany plan działania. Analitycy cytowani przez Russia Behind The Headlines przekonują jednak, że amerykańskie firmy nie będą mogły inwestować w przedsięwzięcia joint venture z Rosjanami. Na przykład amerykański Exxon Mobil nie będzie mógł zwiększyć udziałów w spółce z Rosnieftem ani jej dokapitalizować. Chociaż projekty, jak Jamał LNG Novateku, mogą dofinansować banki spoza Stanów, to będą się musiały liczyć z ryzykiem sprawy sądowej z amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości, który w wypadku gdy jest to niezgodne z interesami USA, zaskarża transakcje finansowe w dolarach. Miało to miejsce w przypadku udzielenia pożyczki przez BNP Paribas Sudanowi objętemu sankcjami amerykańskimi.  Bank musiał zapłacić karę w wysokości 9 mld dolarów. USA mogą wprowadzić nowe obostrzenia, szczególnie po strąceniu przez rosyjskich seperatystów działających na Ukrainie malezyjskiego samolotu cywilnego. Jak zapowiedziała na szczycie G20 w Sydney, Rosja planuje zaskarżyć sankcje amerykańskie do Światowej Organizacji Handlu (WTO). Podobne kroki zamierza podjąć w sprawie trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej.

Uljukajew: amerykańskie sankcje wobec Rosnieftu mogą wpłynąć na plany prywatyzacji koncernu

(REUTERS/ITAR TASS/RUSSIA TODAY/TERESA WÓJCIK)

W ostatnią sobotę w Sydney rosyjski minister rozwoju Aleksiej Uljukajew powiedział, że amerykańskie sankcje wobec Rosnieftu mogą wpłynąć na plany prywatyzacji Rosnieftu. Uljukajew uczestniczył w spotkaniu ministrów handlu Grupy G20. Podkreślił, że wprawdzie są szanse na przeprowadzenie prywatyzacji zgodnej z planem, ale nie można wykluczyć, że będą opóźnione. Przede wszystkim z uwagi na niekorzystne ceny na giełdzie. Ceny akcji Rosnieftu były niedawno jeszcze wysokie, obecnie jednak idą w dół. Przy gorszych cenach prywatyzacja zostanie wstrzymana. Jak podawała agencja Itar-Tass, w roku 2015 miało być sprzedane 19,5 proc. akcji Rosnieftu. Środki ze sprzedaży, około 423 mld rubli, miałyby być przeznaczone na zasilanie Rosnieftegasu i jego projektów gazowych. Wpływy z przychodów inwestycji Rosnieftegasu miały trafić do budżetu oraz na realizacje innych celów koordynowanych przez rząd rosyjski.

Uljukajew powiedział, że nie jest przygotowany do odpowiedzi na pytanie, jak poważne konsekwencje dla gospodarki rosyjskiej będą mieć sankcje USA. „Musimy je dokładnie przeanalizować, – wyjaśnił -. Może ich negatywny efekt nie będzie tak duży, ale dla nas ważne jest, aby mimo sankcji stworzyć bardzo przyjazne warunki dla inwestorów. Tak, żeby inwestorzy,  nawet mimo sankcji pracowali dla rosyjskiej gospodarki.” Rosyjski minister powiedział też, że Kreml zamierza wnieść skargę sankcji USA do Światowej Organizacji Handlu.

Sankcje USA mogą spowolnić projekty LNG koncernów Novatek i Rosnieft

(ITAR TASS/REUTERS/RUSSIA TODAY/TERESA WÓJCIK)

Sankcje USA mogą spowodować odroczenie terminu rozpoczęcia realizacji projektów LNG obu koncernów – Novateku oraz Rosnieftu. Tak ocenia skutki sankcji Michaił Korczemkin, analityk firmy East European Gas Analysys. „Największe straty rosyjskie koncerny Rosnieft i Novatek poniosą na skutek odroczenia terminu rozpoczęcia realizacji nowych projektów, zwłaszcza zakładów skraplania gazu” – uważa Korczemkin. Poza tym są inne już pewne straty – spadły ceny akcji oraz wzrosła cena kredytów i kapitału dłużnego – dodał analityk.

Analityk zauważył, że sankcje „mogą zmniejszyć dochody budżetu federalnego Rosji.”

Zarząd Rosnieftu podkreśla, że ​​„nie ma wpływu na procesy polityczne i gospodarcze na Ukrainie.” W związku z tym sankcje USA skierowane przeciwko koncernowi są nieuzasadnione i niezgodne z prawem. Sankcje są narzędziem geopolityki i nie służą gospodarce.

Niemcy zadowoleni z przedłużenia rozmów atomowych z Iranem. Eksport ropy w normie

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prowadzone do tej pory rozmowy o irańskim programie atomowym, które miały się zakończyć 20 lipca, zostaną przedłużone do 25 listopada tego roku. Minister spraw zagranicznych Niemiec Frank-Walter Steinmeier ocenił, że nastąpił „wyraźny postęp” w negocjacjach w formacie Iran oraz P5+1 czyli USA, Chiny, Rosja, Francja, Wielka Brytania oraz Niemcy. Wcześniej dyplomacja amerykańska zapowiedziała, że przedłużenie rozmów nie będzie możliwe bez poważnych ustępstw ze strony Iranu. Porozumienie zakłada zdjęcie części sankcji z Teheranu w zamian za ograniczenie jego programu atomowego, który budził niepokój Zachodu o możliwość budowy bomby atomowej przez Irańczyków. Amerykanie poinformowali, że eksport ropy naftowej z Iranu, wbrew wcześniejszym informacjom Międzynarodowej Agencji Energii, nie maleje. Iran eksportuje około 1 mln baryłek ropy dziennie w ramach porozumienia w sprawie programu atomowego z listopada zeszłego roku.

Shell częściowo wycofuje się z poszukiwań w Katarze

(REUTERS/RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Shell zrezygnował z dalszych planów  poszukiwanie gazu  w bloku D w Katarze. Niedawne odwierty testowe nie wykazały wystarczających ilości gazu w złożach tego bloku.  Shell był większościowym udziałowcem konsorcjum zainteresowanego tymi złożami. Shell oświadczył, że niezależnie od tej rezygnacji nadal jest aktywnie zainteresowany dalszymi projektami w Katarze. Produkcja gazu w tym kraju jest głównym źródłem wzrostu przychodów koncernu w ostatnich trzech latach.  Zainwestował on też  w Katarze 20 mld dol. m. in. w budowę jednego z największych na świecie zakładów skraplania gazu.

Obszar bloku D, na którym Shell ma koncesję wynosi 8089 km kw. Wycofanie się z poszukiwań tego koncernu jest sporym zawodem dla koncernu Katar-Petroleum, który miał być odbiorcą wyprodukowanego gazu. Cześć koncesji na bloku D znajduje się na bardzo bogatym  gazowym polu Północnym.

USA będą szukać surowców na Atlantyku

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent USA Barack obama zatwierdził w piątek zgodę  na poszukiwania ropy naftowej u wybrzeża atlantyckiego Stanów Zjednoczonych. Biuro Zarządzania Energetyką Oceaniczną (BOEM) rozpocznie najpierw badania sejsmiczne, jeżeli uwzględni je w nowym planie rząd federalny.

Meksykański senat daje zgodę na otwarcie rynku węglowodorów

(REUTERS/BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W ostatni piątek, 18 lipca, senat Meksyku ogólnie  zaakceptował przyjętą już przez izbę deputowanych  ustawę o otwarciu branży wydobywczej ropy i gazu dla prywatnych inwestorów. Ustawa jest najważniejszym aktem w pakiecie reform gospodarczych prezydenta Meksyku, Enrique Pena Nieto. Reformy te mają pobudzić wzrost drugiej co do wielkości  w Ameryce Łacińskiej gospodarki. Meksyk, jak dotychczas, pozostaje w tyle wobec bardziej dynamicznych krajów grupy rynków schodzących

Za ustawą głosowało 90 senatorów, 28 – było przeciw. Do dalszych prac pozostały przepisy szczegółowe dotyczące zasad zawierania kontraktów z firmami prywatnymi. Zostaną one przyjęte w głosowaniu końcowym nad całością.  Meksyk zdecydował się na generalną zmianę sektora energetycznego jeszcze w ub. roku.

Po dziesięciu latach nieustannego spadku produkcji ropy naftowej i gazu, prezydent  Pena Nieto przeforsował reformy w grudniu 2013 r. Zlikwidowany został po 75 latach  monopol państwowego giganta naftowego PEMEX. Po wejściu w życie reformy firmy prywatne według określonych zasad będą mogły w Meksyku poszukiwać i wydobywać węglowodory.

INFRASTRUKTURA

Od 16 lipca wypłaty również dla dużych przedsiębiorców

(GDDKiA)

Ogłoszona w Dzienniku Ustaw pod pozycją 959 – ustawa z 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych dostosowuje uregulowania do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 czerwca 2013 r. i rozszerza zakres podmiotów (przedsiębiorców) uprawnionych do otrzymania spłaty należności głównych od GDDKiA również na dużych przedsiębiorców. Przepisy przejściowe zawarte w art. 2 tej ustawy obligują wszystkich nowo uprawnionych przedsiębiorców do dokonania zgłoszeń swoich niezaspokojonych należności niezależnie od ew. zgłoszeń dokonanych przed wejściem w życie tej ustawy. Zgłoszenia nowo uprawnionych przedsiębiorców, które wpłynęły przed dniem 16 lipca br. nie mogą stanowić podstawy do zakwalifikowania ich jako wnioski złożone w trybie przedmiotowej ustawy.

Czy Polska jest gotowa na dalszy rozwój infrastruktury?

(PZPB/Rynek Infrastruktury)

GDDKiA ogłosiła już około 50 przetargów na inwestycje, które zostaną zrealizowane w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Mimo wielu spotkań z przedstawicielami branży budowlanej, wciąż nie udało się wypracować kompromisowych rozwiązań niektórych problemów. Kwestie wciąż niepokojące organizacje branżowe oraz wykonawców, a także propozycje zmian po stronie inwestora zostały przedstawione podczas debaty „Polska Droga. Szanse powodzenia programu modernizacji Polski”. Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, zauważył, że należy skupić się na relacjach między generalnym wykonawcą, a podwykonawcami. Pozytywnie ocenił wprowadzone przez GDDKiA zaliczki wynoszące od 1 do 10 procent, jednak wg niego wartość zaliczek mogłaby być jeszcze większa. Zmian wymaga też Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia.

Firmy budowlane z obawą oczekują unijnej perspektywy na lata 2014-2020

(PZPB/RynekInfrastruktury.pl)

– Politycy powinni wreszcie zdać sobie sprawę, że sukcesem nie jest sama budowa infrastruktury związany z tym inwestycjami rozwój gospodarczy, którego beneficjentami powinny być również krajowe budowlane firmy – twierdzi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” ostrzega przed zgubnymi skutkami prowadzonej polityki w kontekście wyzwań kolejnej unijnej perspektywy na lata 2014-2020. Można mówić o pewnej stabilizacji rynku, po kilku niezwykle ciężkich latach. Po rekordowym roku 2012 gdy liczba plajt firm budowlanych wzrosła o 100 proc., dynamika bankructw zaczęła powoli słabnąć. Według danych Euler Hermes w 2013 roku zbankrutowały 253 firmy ale były to mniejsze przedsiębiorstwa przeważnie działające na rynku lokalnym jako podwykonawcy.

Otwarto oferty na budowę kolejnego odcinka S7

(GDDKiA)

Dziesięć ofert złożono w przetargu na budowę drogi ekspresowej S-7  Miłomłyn – Ostróda Północ. Najniższa oferta wpłynęła od konsorcjum Budimex SA/Ferrovial Agroman SA na kwotę 292,3 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 348,3 mln zł brutto złożyło konsorcjum Mosty Łódź SA/Jarpol SA. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja  złożonych ofert oraz Kontrola Uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Planowane podpisanie umowy to IV kwartał br. W ramach umowy wykonawca wybuduje 9,2 km  dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Przebudowane zostaną do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej dwa węzły drogowe – „Miłomłyn Północ”, „Miłomłyn Południe”.

Obwodnica Opalenicy już przejezdna

(Mostostal Warszawa)

Mostostal Warszawa zakończył właśnie budowę obwodnicy miasta Opalenica i nastąpiło jej uroczyste otwarcie. Nowa droga biegnie od skrzyżowania ulicy Pożaryńskiej i Nowotomyskiej do rejonu skrzyżowania ulicy Bukowej i Poznańskiej. Trasa jest zlokalizowana po południowej stronie miasta i przebiega poza terenami zabudowanymi. Całkowita wartość projektu to 43,7 mln zł, przy czym 37,1 mln zł to środki unijne z Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2007-2013. Pozostała kwota pochodziła z budżetu woj. wielkopolskiego. Zakres prac objął zaprojektowanie i budowę obwodnicy miasta Opalenica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 307 Poznań – Buk – Opalenica – Bukowiec, jako drogi klasy „G”. Nowa obwodnica, o długości 5,6 km, składa się z dwóch pasów ruchu o łącznej szerokości 7 m.

We wrześniu Strabag przekaże do użytku pięć estakad Trasy Łazienkowskiej

(Strabag)

Czas realizacji 24 miesiące. Wartość kontraktu 30,6 mln zł. Realizowana przez firmę Strabag Sp. z o.o. przebudowa estakad Trasy Łazienkowskiej minęła półmetek. Odbudowa pięciu z dziewięciu łącznic zostanie zakończona na przełomie sierpnia i września br. To oznacza, że po uzyskaniu przez inwestora pozwolenia na użytkowanie, mieszkańcy Warszawy znów będą mogli korzystać z relacji: Wilanów – Praga, Centrum – Wilanów oraz Centrum – Żoliborz, a także Żoliborz – Praga i Praga – Centrum. Mając na uwadze obecne utrudnienia spowodowane m.in. remontem trasy AK oraz budową II linii metra, oddanie do ruchu łącznic istotnie wpłynie na zmniejszenie korków w stolicy. Spółka Strabag rozpoczęła prace rozbiórkowe istniejących estakad w czerwcu 2013 r.

Rozpoczęcie prac remontowych jezdni południowej A4

(Mota-Engil)

Najprawdopodobniej do końca września br. potrwa zaplanowany remont 13-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy 153 km a 167 km. Wykonawcą inwestycji jest firma Mota-Engil Central Europe SA. Prace odbywać się będą na jezdni południowej (kierunek Opole), od węzła Bielany Wrocławskie do okolic węzła Krajków (z wyłączeniem kilometrowego odcinka jezdni przy Punkcie Poboru Opłat w Karwianach). Remont zostanie podzielony na etapy, tak aby ruch na autostradzie przebiegał możliwie najbardziej płynnie. Wszelkie najnowsze informacje na temat inwestycji będą przekazywane na bieżąco za pośrednictwem mediów oraz na stronie internetowej wrocławskiego oddziału GDDKiA. Inwestorem inwestycji jest GDDKiA Wrocław.

SKM Gdańsk Śródmieście już wkrótce

(UM Gdańsk)

Trwa budowa przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście, peronu 3 przy stacji Gdańsk Główny oraz przedłużenie o kilometr linii kolejowej nr 250, użytkowanej przez SKM. Inwestycja, rozpoczęta w sierpniu ub.r., zakłada wydłużenie linii nr 250 SKM (Gdańsk Główny – Rumia) o ok. 1 km i budowę nowego przystanku Śródmieście, na wysokości Głównego Miasta, w sąsiedztwie Urzędu Miejskiego w Gdańsku i niedaleko urzędów Wojewódzkiego i Marszałkowskiego. Oprócz samej budowy nowego przystanku i prowadzących do niego torów, inwestycja zakłada też szereg działań na terenie stacji Gdańsk Główny, gdzie przebudowywany są perony i torowiska użytkowane przez SKM. Przebudowa torowisk prowadzona jest w technologii, która zakłada trwałość przez min. 50 lat.

Jubileuszowy przejazd pociągu relacji Moskwa – Berlin – Paryż

(PKP SA)

20 lipca br., już po raz 500., wyruszył na szlak pociąg EuroNight z Moskwy do Paryża. Skład jest uruchamiany przez Koleje Rosyjskie we współpracy z PKP Intercity. To jedno z dwóch bezpośrednich połączeń, którym polscy podróżni mogą dojechać do Francji. Bezpośredni pociąg z Moskwy do Paryża wyruszył w swój pierwszy kurs 12 grudnia 2011 r. i już w ciągu pierwszego roku kursowania przewiózł ponad 35 tys. podróżnych. Pokonanie całej trasy, która liczy 3217 km zajmuje obecnie 38 godzin 48 minut w relacji Moskwa – Paryż  oraz 37 godzin 30 minut w relacji powrotnej. Pociąg kursuje cały rok. W okresie letnim pięć razy w tygodniu, a w zimowym trzy. Skład jedzie przez: Białoruś, Polskę i Niemcy. W Polsce zatrzymuje się w: Terespolu, Warszawie, Poznaniu i Rzepinie.

Tereny przy dworcu w Świdnicy do rewitalizacji

(PKP SA)

Polskie Koleje Państwowe SA podpisały z Miastem Świdnica oraz Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku list intencyjny w sprawie współpracy przy rewitalizacji terenów poprzemysłowych w rejonie dworca Świdnica Przedmieście. Głównym celem podpisanego listu jest współdziałanie w zakresie stworzenia na części gruntów należących do PKP SA Filii Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Świdnicy, na terenie starej wagonowni  o powierzchni około 1,3 ha. Ma ona przyciągnąć turystów, a także stać się punktem spotkań i aktywizacji mieszkańców Świdnicy oraz miejscem świadczącym o historii komunikacji w województwie dolnośląskim i ośrodkiem pracy naukowej. Ważnym elementem podpisanego listu jest również rewitalizacja przez samorząd (po przejęciu od PKP SA) dworca Świdnica Przedmieście przy współpracy z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa Śląsku.

Udane testy nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

(PKP PLK)

Od miesiąca PKP Polskie Linie Kolejowe SA testują europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS poziomu drugiego. Na szlaku, który wybrano do przeprowadzenia prób, badane jest między innymi działanie urządzeń w ekstremalnych sytuacjach. ERTMS to zintegrowany system zarządzania ruchem kolejowym, który docelowo ma działać na najważniejszych liniach kolejowych w Europie. W Polsce wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E30 z Legnicy do Bielawy Dolnej. Na liczącym ponad 84 km odcinku zamontowano urządzenia przytorowe – eurobalisy oraz maszty radiokomunikacyjne. Uzupełnieniem systemów ulokowanych w infrastrukturze są urządzenia pokładowe w lokomotywach, wspomagające oraz kontrolujące pracę maszynisty.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP Polskie Linie Kolejowe SA prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie, w km 10,750 – 91,400. Ze względu na obszerny zakres prac związanych z usunięciem naruszeń przepisów prawa, prezes UTK nakazał wyeliminowanie do 30 kwietnia 2015 r. wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości.

Nieprawidłowości polegały na niespełnieniu przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, poprzez usytuowanie drzew w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Zamknięcie FIR Dnipropietrovsk

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w związku z wypadkiem lotu MH-17 samolotu malezyjskich linii lotniczych na wschodzie Ukrainy 17 lipca 2014 r. Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL została poinformowana przez Ukraińskie Władze Lotnicze o zamknięciu Rejonu Informacji Powietrznej FIR Dnipropetrovsk. Przestrzeń powietrzna FIR Dnipropietrovsk pozostanie zamknięta do odwołania.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły