20.09.2013 ALERT

20 września 2013, 10:58 Alert

ENERGETYKA

Azerbejdżan podpisuje umowy gazowe z krajami europejskimi

(REUTERS/WŁASNE)

19 września Azerbejdżan porozumiał się odnośnie sprzedaży ponad 10 mld m3 gazu ziemnego europejskim klientom. SOCAR podpisał umowy z szwajcarskim Axpo, bułgarskim Bulgargazem, grecką DEPA, hiszpańskim Gas Natural Fenosa, Hera Trading z Włoch, brytyjsko-holenderskim Shellem, włoskim Enelem, niemieckim E.on-em. i francuskim GDF Suezem. Opiewają one na 25 lat. Konsorcjum Szach Deniz zarządzające złożami w Azerbejdżanie, z których ma pochodzić surowiec dla realizacji umów ma otrzymać za jego sprzedaż w sumie 200 mld dolarów. Wydobycie w ilości 16 mld m3 gazu rocznie ma ruszyć w 2018 roku. Z tego 6 mld m3 trafi do Turcji (odbiorcą będzie BOTAS, który podpisał umowę z Szach Deniz w 2011 roku), a reszta na rynki europejskie w ramach podpisanych umów. SOCAR informuje, że 8 mld m3 z dostaw do Europy trafi na rynek włoski. Dla porównania niemiecki E.on ma otrzymać 40 mld m3 azerskiego surowca w ciągu całego okresu obowiązywania umowy czyli przez 25 lat. Z nieoficjalnych informacji wynika, że umowy podpisane z firmami zachodnioeuropejskimi bazują na indeksie cen giełd spotowych, tymczasem kontrakty z Bułgarią i Grecją opierają się o indeks ceny ropy naftowej. Tymczasem Azerbejdżan zwiększa wydobycie. Dyrektor SOCAR-u Rownag Abdullajew ocenił, że może ono sięgnąć poziomu 40 mld m3 rocznie w 2015 roku.

Prezydent Litwy rozmawia z Oettingerem o bezpieczeństwie energetycznym UE

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Litwy Dalia Grybauskaite, której kraj przewodniczy obecnie Unii Europejskiej spotkała się z komisarzem UE ds. energii Guntherem Oettingerem. Tematem rozmów było bezpieczeństwo energetyczne i zagrożenia dla niego płynące z braku pełnej implementacji wspólnej strategii dla państw członkowskich. Grybauskaite ocenia, że bez jej wprowadzenia Europejczycy będą płacić polityczną cenę w relacjach energetycznych z obecnym monopolistą na dostawy gazu – Rosją. Według jej wyliczeń, ze względów politycznych cena gazu w kontraktach z Gazpromem dla części krajów, w tym Litwy, jest o około 30 procent wyższa. Dlatego jej zdaniem niezbędna jest realizacja wspólnej strategii energetycznej w ramach UE i wdrażanie przepisów trzeciego pakietu energetycznego, a także niwelowanie „wysp energetycznych” jak kraje bałtyckie, obecnie odcięte od wspólnego rynku gazu.

 

INFRASTRUKTURA

Cała Południowa Obwodnica Warszawy otwarta

(www.transport.gov.pl)

Kierowcy mogą już korzystać z kolejnego prawie trzykilometrowego odcinka POW prowadzącego do węzła Puławska. Podróżujący z zachodu autostradą A2 lub ekspresową ósemką z Bemowa czy Bielan, na węźle Konotopa wjeżdżają na trasę główną, gdzie mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Nowa trasa pozwoli na sprawniejszą komunikację z rejonami południowych dzielnic stolicy. Kierowcy jadący poza godzinami szczytu z Bielan dojadą na Mokotów w niewiele ponad kwadrans, a z Pruszkowa w ok. 20 min.

UTK otrzymał od PLK projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury

(www.plk-sa.pl)

PLK przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury do rozkładu jazdy 2013/14. Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych SA przyjął projekt cennika, realizując wcześniejsze zapowiedzi głębokiej obniżki stawek oraz stabilizacji ich poziomu do rozkładu jazdy 2016/2017 (4 kolejne lata). Nowy cennik będzie korzystny dla rynku kolejowego. Średnia stawka sieciowa spadnie o 20,4 proc. W rozkładzie jazdy 2013/2014 utrzymana zostanie zniżka na przewozy intermodalne w wysokości 25%. Dodatkowo zarząd zdecydował o przyjęciu zerowej marży do cennika na 2014 r.

EBI wspiera modernizację polskich kolei kredytem w wysokości 235 mln euro

(www.plk-sa.pl)

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił kredytu w wysokości 235 mln euro PKP PLK SA na modernizację 92,5 km linii kolejowej z Warszawy Okęcie do Radomia. Jest to kontynuacja udanej współpracy EBI z PLK – łączna suma dziewięciu kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,65 mld euro. Dzięki wsparciu EBI na odcinku pomiędzy Warszawą a Radomiem wprowadzony zostanie szereg ulepszeń, w szczególności zbudowany zostanie drugi tor na odcinku pomiędzy Warką a Radomiem.

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny w Poznaniu- Franowie

(www.pkp-cargo.pl)

Budowa terminala intermodalnego na stacji Poznań – Franowo zbliża się do końca. Nowoczesny obiekt powstaje przy współfinansowaniu UE w ramach POIŚ. Inwestycja PKP Cargo to pierwszy etap budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo. Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Planuje się, że zostanie uruchomiony do końca 2013 r. W założeniu już w 2014 r. terminal będzie mógł obsługiwać przeładunki na poziomie 11 tys. TEU.

Koleje Mazowieckie – decyzja UOKiK

Reklamację mógł złożyć tylko ten pasażer, który posiadał imienny bilet – to skutek niedozwolonych praktyk stosowanych przez Koleje Mazowieckie. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany kwestionowanych przez Urząd działań. Urząd zakwestionował postanowienie w regulaminie oraz treść pouczenia w wezwaniach do zapłaty Kolei Mazowieckich (KM). Ograniczały one prawa konsumentów do złożenia reklamacji. Zgodnie z warunkami przewoźnika, tylko pasażer posiadający imienny bilet mógł dochodzić swoich praw w drodze reklamacji.

Europejska trasa rowerowa w Łomży

(www.edroga.pl/UM Łomża)

Przez Łomżę ma przebiegać europejska trasa rowerowa Eurovelo. Zgodnie z koncepcją na terenie powiatu łomżyńskiego ma powstać ponad 40 km ścieżek rowerowych o europejskim standardzie – w Zbójnej 14 km, w Nowogrodzie 12 km, w gminie Łomża 25 km i w mieście Łomża 10 km. Przedstawiciele wszystkich tych samorządów wstępnie wyrazili chęć podpisania listów intencyjnych w tej sprawie. Szczegółowy przebieg tras w powiecie będzie jeszcze z nimi konsultowany.

Plan transportowy Bydgoszczy

(www.edroga.pl/UM Bydgoszcz)

W październiku plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Bydgoszczy trafi pod obrady Rady Miasta. Podstawowe założenia planu to: zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej, kontynuacja budowy buspasów, podwyższenie standardów pojazdów obsługujących komunikację zbiorową w mieście, lepsze zarządzanie m.in. poprzez zmianę warunków umów z przewoźnikami. Plan zakłada zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej do 34 proc. w 2015 r. i 41 proc. w 2025 r.

Toruń: nowy asfalt na Bulwarze Filadelfijskim

(www.edroga.pl/MZD w Toruniu)

Trwa remont Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu. Do końca września na odcinku od ul. Wola Zamkowa do ul. Warszawskiej drogowcy ułożą nową nawierzchnię i chodnik. Obecnie ruch na bulwarze w kierunku ul. Warszawskiej odbywa się bez zmian. Jadąc od strony ul. Warszawskiej w kierunku mostu drogowego trzeba jechać wyznaczonym objazdem. Dla zminimalizowania utrudnień na Woli Zamkowej na odcinku od dawnej Agry do Bulwaru Filadelfijskiego został wprowadzony ruch dwukierunkowy.

Zgoda KE na dofinansowanie mostu w Kamieniu

(www.edroga/MRR)

Jest zgoda na dofinansowanie w wysokości prawie 126 mln zł projektu budowy mostu na Wiśle w miejscowości Kamień wraz z budową dróg dojazdowych. Inwestycja jest zlokalizowana na granicy dwóch województw: lubelskiego i mazowieckiego. Długość budowanej trasy drogowo-mostowej  wynosi 1,8 km. Jej realizacji zapewnieni przeprawę przez Wisłę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747. Poprawi to dostępność komunikacyjną Lubelszczyzny z zewnątrz, usprawni ruch drogowy wewnątrz regionu oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa drogowego.

Kto dokończy obwodnicę Szczuczyna?

(www.gddkia.gov.pl/O. Białystok)

Dokładnie 13 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (bez okresów zimowych) będzie miał nowy wykonawca na wybudowanie obwodnicy Szczuczyna, z którą nie poradziła sobie hiszpańska firma FCC. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie tej ważnej inwestycji, leżącej w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61: Ostrów Mazowiecka – Łomża – Augustów – Budzisko (granica z Litwą). Przypomnijmy że przed trzema miesiącami GDDKiA odstąpiła od umowy FCC ponieważ firma ta nie realizowała swoich zobowiązań kontraktowych wobec GDDKiA.

Prace remontowe na drogach krajowych województwa dobiegają końca

(www.gddkia.gov.pl/O. Bydgoszcz)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy oprócz budowy nowych dróg prowadzi też intensywne prace mające na celu poprawę jakości istniejących już trasach województwa kujawsko-pomorskiego. Naprawy nawierzchni mają przede wszystkim zapewnić płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców na drodze. W tym roku poprawiony zostanie stan nawierzchni na ponad 30 km dróg krajowych naszego województwa.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak