ENERGETYKA
Hamas zaatakował rakietami izraelskie pola gazu
(Reuters/AFP/Teresa Wójcik)
Palestyński Hamas poinformował wczoraj, że wystrzelił dwie rakiety w kierunku izraelskich instalacji wydobywczych znajdujących się trzydzieści kilometrów od wybrzeża Morza Śródziemnego wzdłuż Gazy. Izraelskie media zwróciły uwagę, że jest to pierwszy atak na morskie obszary wydobywcze. Tymczasem izraelskie źródła wojskowe podały, że żadne rakiety nie trafiły w gazowe platformy wydobywcze na morzu. W późniejszym, dokładniejszym komunikacie Hamas potwierdził, że dwie rakiety zostały skierowane na złoże gazowe Nou, eksploatowane przez koncerny izraelski Delek i amerykański Noble Energy. W odpowiedzi rzecznik Noble zakomunikował, że prace na platformie prowadzone są przez bez przeszkód i gaz jest wydobywany bez przerwy. Złoża gazu na Morzu Śródziemnym należące do Izraela są eksploatowane przez kilka zagranicznych koncernów, izraelskim władzom zależy, aby prace wydobywcze były w pełni bezpieczne. Izraelska flota osłania instalacje i ludzi, ale nie ujawnia żadnych szczegółów.
Katar finansuje islamistów z ISIS?
(ZDF/AFP/Reuters/Fox News/Teresa Wójcik)
Niemiecki minister Gerd Miller oskarżył wczoraj władze Kataru o finansowanie islamistów z ISIS prowadzących ataki na legalne władze i ludność w Iraku i w Syrii. W wywiadzie dla niemieckiej stacji telewizyjnej powiedział, że oddziały tych terrorystów powiedział dosłownie. „Kto finansuje te grupy? Odpowiem – to jest Katar”. Nieco wcześniej niemiecki wicekanclerz i minister gospodarki Siegmar Gabriel apelował do rządu o zbadanie problemu, kto finansuje ISIS, ale in jeszcze nie wymienił żadnego państwa. Jednocześnie w Berlinie oczekuje się, że rząd niemiecki w tych dniach podejmie decyzję, co do zakresu pomocy dla Kurdów stawiających opór dżihadistom z ISIS.
Austriacki kanclerz Werner Faymann: UE powinna skuteczniej naciskać Kreml
(AFP/DW/Reuters)
Kanclerz Austrii Werner Faymann uważa, że Unia Europejska powinna kontynuować i zaostrzać presję na Kreml. Rosja musi szanować granice innych suwerennych państw, a ustalenia mające na celu wprowadzenie pokoju Moskwa musi traktować poważnie, skończyć z dostarczaniem broni rebeliantom. Sankcje wprowadzone przez UE są zgodne z prawem międzynarodowym i muszą być obowiązujące dla wszystkich w Europie – powiedział kanclerz w wywiadzie udzielonym austriackiemu dziennikowi Salzbureger Nachrihten (SN). Kanclerz skrytykował środowiska, które w imię interesów gospodarczych i handlowych prowadzonych z Rosją nie przestrzegają sankcji. Nie wymienił tych środowisk, ani koncernów przygotowujących wspólnie z Gazpromem realizację projektu South Streamu. Nie zgadza się z zaostrzeniem sankcji wobec Rosji, choć rozumie motywacje państw, np. państw bałtyckich, żądających wzmocnienia presji na Kreml.
Libia: zmiana na stanowisku ministra ropy
(Reuters/Rigzone/Oil & Gas/Teresa Wójcik)
Wczoraj Reuters poinformował w Benghazi, że premier Libii Abdullah al.-Thinni zdecydował o zmianie na stanowisku ministra ropy. Na miejsce Omara Shakmaka został powołany dotychczasowy prezes państwowego koncernu naftowego National Oil Corp (NOC), Mustafa Sanallah. Rzecznik NOC powiedział nie później, że Sannallah pozostanie na stanowisku prezesa NOC. Zmiana ministra nastąpiła w chwili, gdy w Libii dochodzi do ponownego ożywienia produkcji ropy po roku protestów, walk i blokad głównych instalacji wydobywczych, rurociągów i portów. Obecnie wydobycie wzrosło do 562 tys. baryłek dziennie. ale nadal znacznie odbiega od dawnego poziomu produkcji wynoszącego około 1,4 mln baryłek dziennie. „Produkcja libijskiej ropy naftowej zaczęła stopniowo rosnąć i oczekuje się, powrotu do poprzedniego wysokiego poziomu wydobycia i eksportu. Jeszcze tylko musi ustabilizować się sytuacja w najważniejszych regionach naftowych” – powiedział premier. Podkreślił jednak, że Libii będzie trudno wrócić na rynki światowe po utracie wielu klientów.
Rosję czekają trudności budżetowe po spadku cen ropy
(Oil & Gas Eurasia/AP/Teresa Wójcik)
Cena rosyjskiej ropy spadła od poniedziałku poniżej 100 dol. za baryłkę. Powodem było słabsze zapotrzebowanie europejskich rafinerii na tę ropę. Taki spadek nastąpił po raz pierwszy w tym roku. Analitycy ocenili, że jest to skutek sankcji, które spowodowały zwiększony import tańszej ropy z innych kierunków. Jest to znaczące zagrożenie dla finansów państwowych Rosji, ponieważ tegoroczny budżet został dokładnie skonstruowany na podstawie przychodów z eksportu ropy po cenie 114 dol. za baryłkę. Tymczasem globalne ceny ropy spadają, a trend spadkowy wydaje się trwały, pomimo konfliktów i walk na Bliskim Wschodzie. Powodów jest kilka. Po pierwsze spowolnienie gospodarki chińskiej, po drugie brak ożywienia w UE, po trzecie – dynamiczny wzrost produkcji ropy w USA, co powoduje znacznie malejące zapotrzebowanie w tym kraju na import pomimo rosnącego wzrostu gospodarczego.
INFRASTRUKTURA
Otwarcie ofert na realizację fragmentu S3 na Dolnym Śląsku
(GDDKiA)
Pięć firm wykonawczych złożyło oferty na zaprojektowanie i wybudowanie S3 na odcinku o długości 16,4 km od węzła Nowa Sól Południe do węzła Gaworzyce (bez węzła). Najtańszą ofertę w wysokości 355,1 mln zł złożyła firma Dragados SA, najdroższą, o wartości ponad 446 mln zł, konsorcjum firm Budimex SA, Ferrovial Agroman SA. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty GDDKiA będzie stosować kryterium ceny, terminu realizacji oraz gwarancji jakości robót. Inwestycja powinna być zrealizowana w 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, bez wliczania okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Otwarcie ofert na pozostałe cztery odcinki drogi ekspresowej S3 Nowa Sól-Legnica planowane jest na przełomie sierpnia/września (II odcinek) i we wrześniu ( III, IV i V odcinek). Droga ekspresowa S3 od Nowej Soli do Legnicy będzie miała długość ok. 85 km.
Rewolucja w komunikacji
(UM Olsztyn)
Jesienią przyszłego roku zakończą się prace nad projektem tramwajowym. Budowa linii tramwajowej – póki co – widoczna jest jedynie na ulicy Obiegowej, która jest elementem projektu tramwajowego. W ramach przetargu wykonawca za kwotę niemal 46 mln zł wybuduje ulicę Obiegową od skrzyżowania Sikorskiego – Pstrowskiego do ul. Piłsudskiego wraz z trakcją tramwajową na odcinku od skrzyżowania ul. Pstrowskiego-Sikorskiego do ul. Żołnierskiej. Niebawem na plac budowy wejdzie firma Skanska, która wybuduje ulicę Bukowskiego, a także odcinek torowiska przebiegający przez ulicę Sikorskiego, Witosa, Płoskiego. Zmiany dotyczą również ul. Tuwima – tamtędy również pojadą tramwaje. W projekcie przewidziano także budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łyną. Trasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W miejscu inwestycji powstanie także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny. Trasa linii biegnie po północnej stronie ul. Tuwima, poza obszarem jezdni i krzyżuje się z ulicą G. Nowaka oraz J. Iwaszkiewicza.
Rozmowy o E40
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Zagadnienia związane z aktywizacją międzynarodowej drogi wodnej E40 łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarczego wykorzystania Wisły jako drogi transportowej były głównym tematem spotkania wicemarszałka Leszka Ruszczyka z radcą ministra w Departamencie Transportu Morskiego i Żeglugi w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Janiną Mentrak. Omówiono kwestie przedstawione przez członków Zespołu ds. koordynacji udziału województwa mazowieckiego w pracach nad rewitalizacją Wisły i odtworzeniem drogi wodnej E40 Warszawa – Gdańsk. Dyskutowano również nad planami rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce w latach 2014–2020 oraz do roku 2030 i 2050 w kontekście polityki Unii Europejskiej oraz rewitalizacji i użeglownienia Wisły na odcinku Warszawa–Gdańsk w odniesieniu do realizowanych i planowanych projektów międzynarodowych.
Zaproszenie na otwarte spotkanie konsultacyjne projektu „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego”
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Zarząd Województwa Mazowieckiego zaprasza wszystkich zainteresowanych na otwarte spotkanie konsultacyjne projektu dokumentu pn. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego”. Spotkanie odbędzie się 26 sierpnia br. w godzinach od 12.00 do 16.00 w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, sala konferencyjna na parterze. Każdy będzie miał możliwość zapoznania się z projektem dokumentu oraz wziąć udział w dyskusji, a także zgłosić uwagi, opinie i wnioski. Spotkanie jest organizowane w ramach trwających w dniach 11 sierpnia–1 września br. konsultacji „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego”. Projekt „Planu Transportowego” zamieszczony został na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie pod adresem: www.mazovia.pl oraz www.bip.mazovia.pl.
1 września – korekta rozkładu jazdy pociągów
(PKP SA)
Od poniedziałku, 1 września br. wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Zarządca infrastruktury kontynuuje prace modernizacyjne na 3 000 km torów, których efektem będą atrakcyjne czasy przejazdu już w grudniu br. oraz wyższy komfort podróży. Wdrożeniu korekty będzie towarzyszyć akcja informacyjna. Korekta rozkładu jazdy wynika z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac na torach. Tylko w tym roku PLK przeznaczy na inwestycje około 7,3 mld zł i zmodernizuje około 1,5 tys. km torów. Celem działań zarządcy infrastruktury jest skrócenie czasu jazdy pociągów już od grudnia tego roku i podniesienie komfortu podróżowania. We wrześniu prace będą kontynuowane m.in.: pomiędzy Warszawą a Skierniewicami, na Centralnej Magistrali Kolejowej czy trasie do Białegostoku. Autobusowa komunikacja będzie nadal prowadzona w zastępstwie 4 połączeń Białystok – Warszawa – Białystok. Ponadto, ze względu na budowę zbiornika wodnego Świnna Poręba, ponownie zostanie zamknięta trasa dojazdowa do Zakopanego. Tym samym pasażerowie podróżujący pomiędzy Zakopanem a Krakowem będą korzystać z PKP Intercity Busów. Korekta będzie obowiązywała do 11 października br. Jest to przedostatnia korekta rozkładu jazdy w tym roku.
Nowy wygląd drużyn PKP Intercity
(PKP SA)
Granatowe, klasyczne w kroju stroje, krawaty i czapki dla panów oraz fulary i toczki dla pań – tak będzie ubrana załoga pokładowa pociągów EIC Premium już w grudniu tego roku. Przewoźnik ogłosił właśnie przetarg na uszycie nowych ubiorów służbowych dla drużyn konduktorskich. Projekt przygotowała Wyższa Szkoła Mody i Wzornictwa. Już pod koniec przyszłego roku około 70% pociągów PKP Intercity będzie nowych lub zmodernizowanych. PKP Intercity ogłosiło właśnie przetarg na uszycie nowych strojów służbowych dla drużyn konduktorskich EIC Premium. Projekt przygotowali studenci z Wyższej Szkoły Mody i Wzornictwa – Via Moda. Ubrania mają mieć klasyczny charakter i być funkcjonalne. Stroje nawiążą kolorystyką do barw PKP Intercity. Damska cześć załogi otrzyma klasyczne żakiety dopasowane do sylwetki z ozdobnymi ściegami na kołnierzu oraz klapach. W skład zestawu dla pań wejdą również spodnie, spódnica, koszula, kamizelka, fular oraz toczek. Panowie założą marynarki i spodnie z dodatkowym ściegiem na kieszeniach. W zestawie otrzymają: białą koszulę, krawat, kamizelkę oraz czapkę.
Monitoring w pociągach PKP Intercity
(PKP Intercity)
W nawiązaniu do doniesień medialnych dot. monitoringu w pociągach, PKP Intercity informuje, że nie rejestruje dźwięku, choć urządzenia zainstalowane w składach ED 74 mają taką funkcjonalność. Urządzenia mogą monitorować korytarze oraz wejścia do wagonów/pociągów. Materiał może służyć wyłącznie pracy policji lub innych służb. Nagrania przechowywane od 24 godzin do 7 dni. Celem pilotażowej instalacji kamer w pociągach jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów. Z cyklicznie prowadzonych badań satysfakcji wynika, że bezpieczeństwo stanowi istotny czynnik wpływający na komfort podróży. Monitoring w środkach transportu publicznego to rozwiązanie stosowane przez przewoźników na całym świecie.
Podpisanie aktu erekcyjnego
(Szymany Airport)
Na terenie lotniska w Szymanach odbyło się uroczyste podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne „wbicie łopaty” pod rozbudowę Regionalnego Portu Lotniczego Olsztyn–Mazury. Inwestycja obejmuje budowę terminala pasażerskiego, budowę infrastruktury towarzyszącej, przebudowę drogi startowej i jej wydłużenie do 2500 m oraz wyposażenie lotniska w urządzenia i światła nawigacyjne. Wartość inwestycji to 205 mln zł z czego 121 mln zł pozyskano ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013. Uczestnicy uroczystości wzięli udział w pokazie nowoczesnej technologii wibrorezonansowej metody rozbiórki płyty nawierzchni pasa startowego oraz mieli możliwość zwiedzania Portu Lotniczego.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak