ENERGETYKA
Rośnie import LNG przez Gate LNG
(WOJCIECH JAKÓBIK)
W pierwszej połowie 2014 roku do terminala Gate LNG w Rotterdamie przypłynęło 313 tysięcy ton LNG. To wzrost o 413 procent w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Przepływ LNG przez terminal wyniósł 55 tysięcy ton. To wzrost o 801 procent w stosunku do półrocza zeszłego roku. Port w Rotterdamie informuje, że wzrosty były możliwe głównie przez reeksport LNG od zagranicznych dostawców przez Gate LNG i dalej europejskimi rurami.
Komisja Europejska do Serbii: Nie będzie wyjątku dla South Stream
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Serbski dziennik Politika informuje, że Komisja Europejska zwróciła się do Belgradu o zatrzymanie prac przy budowie serbskiego odcinka rosyjskiego gazociągu South Stream do czasu, gdy projekt zostanie dostosowany do prawa unijnego. Komisja miała przekonywać Serbów, że nie jest z założenia przeciwna South Stream ale, jak każdy projekt infrastrukturalny w obszarze na którym obowiązują unijne regulacje antymonopolowe, będzie musiał im podlegać. Politika cytuje przedstawicieli Komisji, którzy przekonują, że nie będzie wyjątku dla rosyjskiej inwestycji. Ich zdaniem, długoterminowo, to w interesie Serbii jest dopilnowanie aby unijne reguły obowiązywały na jej terytorium. Serbia jest już członkiem Wspólnoty Energetycznej krzewiącej energetyczne acquis communautaire UE wśród swoich członków. Planuje także przyjęcie członkostwa w Unii.
Gaz z Rosji stanowi połowę importu do Europy
(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)
Unia Europejska jest importerem netto surowców energetycznych. Najwięcej importuje gazu i ropy z Rosji. Rosyjski gaz stanowi ponad 49 proc. importu do UE, ropa zaś – 34 proc., Jeśli chodzi o wartość – prawie trzy czwarte środków pieniężnych kosztuje ropa, gaz – to nieco mniej niż jedna piąta. Zależność krajów UE od rosyjskich surowców nie jest jednakowa. Na podstawie danych statystycznych trzeba powiedzieć, że bardziej zależne są kraje małe niż duże. Import ropy z Rosji pokrywa ponad 75 proc. zapotrzebowania siedmiu krajów, zaś import gazu – 75 proc. zapotrzebowania dwunastu krajów. Ilościowo największymi importerami gazu z Rosji są Niemcy, Włochy i Hiszpania, ale procentowo nie są w grupie krajów importujących z Rosji więcej niż 75 proc. Najmniej od rosyjskich surowców energetycznych zależą: Hiszpania, Dania, Francja i Wlk. Brytania. Ropę i gaz UE importuje z wielu krajów, ale jak pokazują dane, w 2013 r. największym eksporterem do Europy była Rosja. Jeśli chodzi o gaz – oprócz Rosji największymi partnerami Unii były Norwegia i Algier. Co do ropy – Rosja nie jest aż tak ważnym dostawcą, większość importerów to dość drobni dostawcy z całego świata. Rosja dostarcza też 28 proc. węgla niezbędnego Europie. Zupełnie natomiast nie dostarcza do naszej części świata gazu płynnego. Do grupy państw importujących w 2013 r. ponad 75 proc. ropy z Rosji należy siedem państw: Bułgaria, Czechy, Finlandia, Węgry, Litwa, Polska i Słowacja. Do grupy dwunastu państw importujących z Rosji ponad 75 proc. gazu należą: Austria, Bułgaria, Czechy, Finlandia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Najmniej zależne od importu surowców energetycznych z Rosji były w 2013 r. Cypr, Dania, Francja, Irlandia, Luksemburg, Malta, Portugalia, Hiszpania i Wielka Brytania. Importują one mniej niż 25 proc. gazu i ropy z Rosji łącznie. Cześć ropy i gazu importowanych z Rosji stanowi przedmiot handlu na wewnętrznym rynku UE. W obrocie tym w 2013 r. było 12 proc. rosyjskiej ropy oraz 38 proc. gazu. (Wszystkie dane: Eurostat).
USA zdecydowanie przeciwne włączeniu usług finansowych do TTIP
(EURACTIV/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)
Ambasador USA przy Unii Europejskiej przekazał, że zdaniem jego rządu, UE powinna zaniechać propozycji włączenia usług finansowych do pakietu TTIP, negocjowanym między Brukselą a Waszyngtonem. Obecnie m.in. negocjowane są regulacje rynków finansowych. Rozmowy w sprawie TTIP mają zostać zakończone do końca 2015 r. i obie strony uznają, że generalnie przebiegają pomyślnie, choć wciąż istnieją kwestie sporne. Oprócz usług finansowych takimi kwestiami są ochrona konsumentów, a zwłaszcza standardy ochrony środowiska i polityka klimatyczna wpływająca z kolei na rynek energii. Ambasador podkreślił, że TTIP zapewni automatyczną realizację wszystkich zamówień krajów UE na gaz skroplony z USA.
Tej zimy Ukraina obędzie się bez rosyjskiego gazu
(WOJCIECH JAKÓBIK)
Ukraina zmniejsza zużycie gazu ziemnego w celu uniezależnienia się od dostaw z Rosji, które zostały zatrzymane 16 czerwca po wprowadzeniu przedpłat za dostawy od Gazpromu, których Kijów nie opłaca. Zużycie surowca nad Dnieprem spadło w czerwcu do 1,476 mld m3. To spadek o 17,3 procent w stosunku do maja. W stosunku do czerwca zeszłego roku spadek wynosi 18,4 procent. Według wyliczeń ukraińskich sektor przemysłowy i elektrociepłownie powinny zmniejszyć zużycie gazu o 30 procent a firmy o 10 procent w celu zabezpieczenia dostaw w nadchodzącym sezonie grzewczym. Kijów planuje w okresie kwiecień 2014 – marzec 2015 zużyć maksymalnie 30,23 mld m3 gazu ziemnego. W tym celu nakłada limity zużycia na przemysł (7,53 mld m3) oraz instytucje rządowe oraz organizacje (0,63 mld m3). Według Ukraińców będą mieli w tym czasie dostęp do 23 mld m3 gazu ziemnego. Pozostałe 7,23 mld m3 będą musieli sprowadzić. Potencjał importowy z krajów europejskich jest szacowany w tym okresie na 10,5 mld m3. Kijów jest zatem przekonany, że tej zimy może sobie poradzić bez rosyjskiego gazu. Stowarzyszenie Europejskich Operatorów Podziemnych Zbiorników Gazowych (GSE) informuje, że w magazynach gazowych Ukrainy znajduje się 14,6 mld m3 surowca. Są one wypełnione w 45,8 procentach.
Gazociąg Rosja-Indie za 40 mld dolarów
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosjanie spekulują na temat możliwości położenia gazociągu wzdłuż swojej południowej granicy do Indii. Koszt inwestycji wyniósłby około 40 mld dolarów, a budowa miałaby trwać pięć lat. Póki co taką możliwość przedstawił na łamach gazety The Hindu rosyjski ambasador w Indiach Aleksander Kadakin. Przekonuje, że byłby to największy projekt infrastruktury energetycznej w historii. Budowę gazociągu do tego kraju planuje także Turkmenistan, który rywalizuje z Rosją o klientów azjatyckich. Gazprom buduje w Azji inną rurę, gazociąg Siła Syberii wart według szacunków 55 mld dolarów. Będzie w przyszłości doprowadzał gaz do Chin. Poza tym planuje budowę europejskiego gazociągu South Stream którego całościowe koszty są szacowane na 73 mld dolarów.
Chiny podwajają import ropy z Iranu
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
W ostatnim półroczu Państwo Środka podwoiło import irańskiej ropy naftowej. Było to możliwe dzięki zdjęciu części sankcji międzynarodowych z Teheranu po osiągnięciu przez negocjatorów postępów w rozmowach na temat jego programu atomowego. Zostały one przedłużone do 25 listopada tego roku. W czerwcu Chińczycy sprowadzili 2,18 mln ton irańskiej ropy. W analogicznym okresie zeszłego roku było to o 38 procent mniej. W całym półroczu tego roku Chiny importowały 627742 baryłki dziennie. To wzrost o 48 procent w stosunku do pierwszego półrocza 2013 roku, kiedy ściągały 424183 baryłki dziennie.
Australia rezygnuje z handlu emisjami
(DAILY ENERGY REPORT/WOJCIECH JAKÓBIK)
Australijski Senat stosunkiem głosów 39 do 32 przegłosował odrzucenie zielonego podatku nałożonego trzy lata temu na tamtejsze firmy, które za jego pośrednictwem musiały płacić za wyemitowany przez siebie dwutlenek węgla. Premier Tony Abbot przekonał tym samym izbę parlamentu do postulatu zniesienia obciążeń z tego tytułu dla gospodarki.
Brent dalej drogi
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Baryłka ropy Brent utrzymuje się na poziomie cenowym powyżej $107. Mają na to wpływ napięcie na Ukrainie i możliwość wprowadzenia nowych sankcji zachodnich przeciwko Rosji oraz walki w Strefie Gazy.
INFRASTRUKTURA
Szesnastka na odcinku Biskupiec – Borki Wielkie już w całości dostępna dla kierowców
(GDDKiA)
Zakończyły się prace na budowie 8,2 km drogi krajowej nr 16 na odcinku Biskupiec – Borki Wielkie. Ruch na tym odcinku odbywa się już całkowicie po nowej jezdni. Wykonawca ułożył warstwę ścieralną nawierzchni, wykonał naprawę osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania. Jesienią ub.r. zakończyły się prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym oraz montaż drogowych barier ochronnych. Dokończenie kontraktu przerwanego przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo zrealizowały firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, PROWERK z Krakowa oraz SKANSKA SA. W ramach zadania do wykonania pozostał jeszcze remont starego przebiegu drogi krajowej nr 16.
PKP Cargo podpisało ze spółką Enea umowy na przewóz 4,5 mln t węgla
(PKP Cargo)
W drugiej połowie lipca PKP Cargo podpisało ze spółką Enea dwie umowy na przewóz łącznie ponad 4,5 mln t węgla. Transporty będą realizowane z kopalń śląskich oraz z lubelskiej Bogdanki do elektrowni Kozienice. Oferta została wybrana w drodze przetargu. Umowy obowiązują do połowy lipca 2015 r. W Polsce miesięcznie przewozi się koleją około 15-20 mln t towarów. Realizacja przez PKP Cargo przewozów dla spółki Enea na podstawie nowo podpisanych umów będzie się wiązać z comiesięcznym transportem blisko 0,4 mln t węgla. Łącznie PKP Cargo przewiezie dla Enea 1 mln t węgla energetycznego z kopalń śląskich oraz 3,6 mln t surowca wydobytego przez lubelską Bogdankę, tym samym całkowity udział PKP Cargo w przewozach węgla z LW Bogdanka wyniesie ponad 96%. Węgiel zostanie dowieziony do stacji Świerże Górne, skąd trafi do Elektrowni Kozienice.
Kontrole pociągów wakacyjnych
(Urząd Transportu Kolejowego)
W wyniku przeprowadzonych w ostatnich kilkunastu dniach działań nadzorczych i stwierdzonych w ich wyniku nieprawidłowości prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzjami administracyjnymi wyłączył lub ograniczył eksploatację pojazdów przedsiębiorców: Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz PKP Intercity SA. Wszystkim decyzjom nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Prezes UTK szczególną uwagę zwraca na zagadnienia związane z zapewnieniem zgodności procesu utrzymania pojazdów kolejowych z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU). Podobnie jak w roku ubiegłym szczególnej kontroli poddawane są pociągi dalekobieżne przewożące dzieci i młodzież do miejsc wypoczynku.
Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził działania nadzorcze PKP PLK, Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. Stwierdził naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na kontrolowanym szlaku kolejowym Wisła Most – Gdańsk Port Północny rejon nastawczy „GPA” w obrębie linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Prezes UTK nakazał PKP PLK natychmiastowe usuniecie stwierdzonych nieprawidłowości. PKP PLK wskutek uszkodzenia głowicy podwójnego czujnika szynowego, kontrolującego w obwodach sterowania ruchem kolejowym stan niezajętości torów w rejonie mostu nad rzeką Martwa Wisła, prowadził ruch pociągów w oparciu o tzw. sygnały zastępcze. Usterka powodowała brak możliwości prowadzenia ruchu pociągów na sygnały zezwalające przy pełnej kontroli systemów zabezpieczenia ruchu.
15 lat miejskiego monitoringu
(UM Poznań)
Na co dzień niewidoczne lub nie rzucające się w oczy, czujnym okiem śledzą to, co dzieje się na ulicach miasta. Blisko 450 kamer liczy sobie miejski monitoring, który w tym roku poznański obchodzi swoje 15-lecie. Najwięcej kamer, bo aż 110 obserwuje otoczenie na trasie tramwajowej Franowo. 18 działa na Dworcu Zachodnim, 6 w rejonie Międzynarodowych Targów Poznańskich… Każde z nagrań jest przechowywane do 35 dni, później następuje automatyczne nadpisywanie nowego obrazu. Wg policyjnych statystyk, w miejscach objętych monitoringiem liczba wykroczeń i przestępstw znacznie spadła. Przykładowo, od stycznia do lipca tego roku, w miejscach gdzie kamery obserwują ulice zanotowano 26, natomiast w rejonach bez obserwacji – 508 kradzieży samochodów. Analogicznie, jeśli chodzi o liczbę rozbojów stosunek tych liczb to 31 do 65, zaś kradzieży połączonych z włamaniem – 61 do 912. Operatorzy zaznaczają przy tym, że wbrew pozorom, nagrania z monitoringu równie często mogą służyć do udowodnienia, że przestępstwa NIE popełniono. Chodzi np. o zgłoszenia fikcyjnych kradzieży samochodów, po to by wyłudzić odszkodowanie.
Na budowie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
(UM Szczecin)
Minął półmetek budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Za rok pojedziemy pierwszą linią, która bezpośrednio połączy dzielnice miasta położone pod dwóch stronach Odry. Letnia pogoda niewątpliwie sprzyja wszystkich pracom. Na trasie dokręcane są kolejne szyny, pojawią się też tony podkładów. Gotowa jest rynna, w której biegła będzie część trasy SST. Ekipy budowlane cały czas pracują przy nowych wiaduktach na ul. Hangarowej oraz Gryfińskiej. Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej „Turkusowa” o długości 4 km. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm: Szybki Tramwaj Sp. z o.o oraz Strabag Sp. z o.o. Wartość projektu wynosi 188,5 mln zł.
ICAO wyśle grupę ekspertów do pomocy w badaniu wypadku lotu MH-17
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zdecydowała o wysłaniu grupy ekspertów w celu pomocy przy badaniu wypadku samolotu malezyjskich linii lotniczych (lot MH-17) Ukraińskiemu Państwowemu Biuru Badania Wypadków i Incydentów Cywilnych Statków Powietrznych (NBAAII). Działania te są odpowiedzią na prośbę rządu Ukrainy, aby ICAO wspomogła oficjalne dochodzenie. ICAO podkreśla, że zgodnie z art. 26 Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, jak również Załącznikiem 13 do Konwencji dotyczącym Badania Incydentów i Wypadków Statków Powietrznych, Ukraina oficjalnie przewodniczy badaniu wypadku lotniczego samolotu lotu MH-17 jako państwo zdarzenia. „ICAO zdecydowanie potępia użycie broni przeciwko międzynarodowemu lotnictwu cywilnemu”, powiedział przewodniczący Rady ICAO, Olumuyiwa Benard Aliu. „Ten tragiczny czyn przeciwko pasażerom i załodze cywilnego samolotu Malaysia Airlines MH-17 jest całkowicie niezgodny z zasadami konwencji. Eksperci ICAO wkrótce zostaną wysłani na miejsce wypadku, aby zacząć pomagać urzędnikom NBAAII i jesteśmy dumni, że możemy wspierać te wysiłki”.
Zalecenia EASA i EUROCONTROL w związku z ograniczeniami lotów przestrzeni powietrznej nad Ukrainą
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała Biuletyn Bezpieczeństwa (Safety Information Bulletin) No: 2014-21 dotyczący zamknięcia przestrzeni powietrznej i dróg lotniczych nad Ukrainą w związku z wypadkiem samolotu malezyjskich linii lotniczych na terenie wschodniej Ukrainy. Biuletyn skierowany jest do krajowych nadzorów lotniczych oraz operatorów statków powietrznych. EASA informuje, że w związku z wypadkiem samolotu (lot MH-17) w dniu 17 lipca 2014 r. zostało opublikowanych szereg depeszy NOTAM dotyczących FIR Simferopol oraz FIR Dnepropetrovsk. Agencja informuje środowisko lotnicze, że istnieje zwiększone ryzyko dla bezpieczeństwa międzynarodowych lotów. W związku z niebezpieczną sytuacją spowodowaną na wschodniej granicy Ukrainy i sytuacją na Krymie, gdzie prowadzone są usługi żeglugi powietrznej przez dwa organy kontroli ruchu lotniczego należy zapoznać się z ze zmianami wprowadzonymi w przestrzeni powietrznej nad Ukrainą.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak