22.11.2013 ALERT

22 listopada 2013, 10:07 Alert

ENERGETYKA

Tańszy gaz za unię celną

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ekspert ds. energetyki Walentyn Ziemlanskij ocenia, że w wypadku przystąpienia Ukrainy do unii celnej z Rosją, cena gazu oferowanego w umowie gazowej może spaść. Kijów będzie mógł także liczyć na zgodę na import surowca z krajów Azji Centralnej. Ta deklaracja pada dzień po tym, jak Kijów zadeklarował, że zamraża rozmowy o podpisaniu konkurencyjnej umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską.

Janukowycz zaprasza Austriaków do poszukiwań

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina zaprasza Austriaków do udziału w poszukiwaniach węglowodorów na jej terytorium. Prezydent Wiktor Janukowycz liczy, że austriackie firmy, podobnie jak globalni giganci – Chevron, Shell i Exxon Mobil, będą zainteresowane poszukiwaniami. Jego deklaracja padła podczas spotkania z prezydentem Austrii Heinzem Fischerem, który odparł, że innym wymiarem możliwej współpracy są sektory atomowy oraz odnawialny.

KE potwierdza. Słowacja bliska porozumienia z Ukrainą

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rzecznik Komisarza ds. energetyki Unii Europejskiej Gunthera Oettingera – Marlene Holzner – potwierdza, że Słowacja jest bliska osiągnięcia porozumienia z Ukrainą w sprawie słania dostaw gazu z zachodu na wschód przez rewers w Baranowiczach. Ukraińcy mogliby sprowadzać ze Słowacji do 20 mln m3 dziennie. Gaz rosyjski z Zachodu jest tańszy od surowca oferowanego w umowie gazowej między Ukrainą a Rosją. Kijów zwiększa import surowca z Zachodu i ściąga go już przez rewersy w Polsce i na Węgrzech. Jednakże to rewers słowacki ma największą przepustowość a przez to potencjał dywersyfikacyjny.

Estonia przyjęta do IEA

(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) przyjęła Estonię do pocztu swoich członków – poinformował estoński Minister Gospodarki i Komunikacji, Juhan Parts. Zdaniem Partsa uzyskanie przez Tallinn statusu pełnoprawnego członka IEA daje Estonii możliwość dostępu do pogłębionej analizy polityki energetycznej i prognoz opracowanych przez IEA. Kolejnym aspektem, który zamierza wykorzystać Estonia w ramach Międzynarodowej Agencji Energii będzie unikalne doświadczenie w dziedzinie ropy łupkowej oraz wiedza ekspertów Agencji w tym zakresie. Negocjacje ws. przystąpienia Estonii do Międzynarodowej Agencji Energii rozpoczęły się w 2011 roku i były najkrótszymi w historii organizacji.

TANAP zaspokoi europejski popyt na gaz

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor azerskiego SOCAR-u Rownag Abdullajew ocenił, że Gazociąg Transanatolijski (TANAP) jest w stanie zapewnić wystarczające dostawy, aby zaspokoić zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie. Od 2025 roku rurą ciągnącą się ze złóż Szach Deniz w Azerbejdżanie do zachodniej granicy Turcji ma płynąć nawet 40-45 mld m3 rocznie. W pierwszej fazie będzie to 16 mld m3, z czego 6 mld m3 zostanie w Turcji. Tymczasem przedstawiciel delegacji handlowej brytyjskiego premiera  Charles Hendry ocenił, że kaspijskie złoża węglowodorów w dużym stopniu poprawią bezpieczeństwo energetyczne Europy. W tym kontekście wspomniał o konieczności realizacji projektu Gazociągu Transkaspijskiego (TCP), który doprowadzi surowiec turkmeński do TANAP-u.

Rosną koszty inwestycji Gazpromu

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Gazprom wyda ponad 400 mld rubli na budowę zakładu skraplania gazu we Władywostoku – donosi „Rzeczpospolita”. To prawie dwa razy więcej niż koncern zapowiadał wcześniej. Jak relacjonuje dziennik, w rozmowie z agencją Reuters gubernator Kraju Primorskiego Władimir Mikłuszewski powiedział, że koszt budowy terminalu skraplania gazu we Władywostoku przekroczy 400 mld rubli. „Rz” zwraca uwagę, że wcześniej informując o kosztach tej inwestycji Gazprom mówił o wydatkach na poziomie ok. 220 mld rubli. Tak dużą różnice rzecznik koncernu Siergiej Kuprianow tłumaczy tym, że wcześniej podawane informacje o kosztach inwestycji nie uwzględniały infrastruktury towarzyszącej niezbędnej dla zakładu. Zakład we Władywostoku ma ruszyć w 2018 roku i docelowo ma produkować 10 mln ton LNG rocznie.

Shutdown spowolnił rozwój energetyki w USA

(IER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zamrożenie budżetu federalnego w Stanach Zjednoczonych doprowadziło do zmniejszenia ilości wydanych koncesji na odwierty, a także na dzierżawę gruntów – donosi Instytut dla Badań Energetycznych (Institute for Energy Research). Eksperci organizacji ustalili, że w czasie trwania kadencji Baracka Obamy wydano najmniej tego typu dokumentów od końca Zimnej Wojny. Cały raport można przeczytać na stronach Instytutu.

INFRASTRUKTURA

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKP Cargo odbędzie się 17 grudnia

Spółka PKP SA, większościowy akcjonariusz PKP Cargo, zwołała na 17 grudnia 2013 r. na godz. 10 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKP Cargo, którego celem będzie uzupełnienie składu Rady Nadzorczej PKP Cargo. Uzupełniona Rada Nadzorcza będzie mogła rozpocząć procedurę wyłaniania nowego prezesa zarządu spółki. Zgodnie z projektami uchwał na NWZ PKP Cargo, celem realizacji postanowień statutu PKP Cargo, Rada Nadzorcza Spółki zostanie uzupełniona o dwóch członków. Tym samym, po uzupełnieniu składu, organ ten będzie liczyć 11 osób. Dwaj nowi członkowie Rady będą tzw. członkami niezależnymi, niepowiązanymi ze spółką, spełniającymi kryteria niezależności, które zostały określone w statucie PKP Cargo.

Tylko LOT będzie woził VIPów

(www.aeronews.pl)

Przynajmniej na razie. Połowicznie rozstrzygnięto przetarg na obsługę rejsów lotniczych dla najważniejszych osób w państwie. O złożeniu ofert przez dwóch oferentów – LOT i BlueJet – pisaliśmy kilka dni temu. Przetarg dotyczył dwóch rodzajów samolotów. Mniejsze, zabierające na pokład od 15 do 19 osób to maszyny dalekodystansowe, mogące wykonywać loty bez międzylądowania na dystansie nie mniejszym, niż 5,5 tys km. Drugi rodzaj samolotów, z jakich korzystać chce MON, to odrzutowce zabierające na pokład od 65 do 90 osób i minimalnym dystansie 3,5 tys. km. Łącznie do dyspozycji mają być 4 samoloty,  2 większe na krótsze trasy i 2 mniejsze na dłuższe. Samoloty nie mogą być wyprodukowane wcześniej, niż w 2004 r.

Prezes Cargospedu odwołany

(www.rynek-kolejowy.pl)

Daniel Ryczek został odwołany z funkcji prezesa spółki-córki PKP Cargo, Cargosped, zajmującej się przewozami intermodalnymi. Nie wiadomo na razie, kto będzie jego następcą. Ryczek był prezesem Cargospedu od marca. Odwołanie Daniela Ryczka potwierdza Mirosław Kuk z biura prasowego PKP SA – Trwają już spotkania z kandydatami na stanowisko prezesa Cargospedu. Do wyboru następcy dojdzie bez zbędnej zwłoki – zapewnia. Daniel Ryczek był zawodowo związany z grupą PKP od 2001 roku.  Z wykształcenia jest prawnikiem – absolwentem UMCS w Lublinie. Ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie w SGH w Warszawie oraz studia podyplomowe na Wydz. Transportu PW.

Beim: Połączenie ministerstw osłabia cele MRR

(www.rynek-kolejowy.pl)

– MRR dotychczas miał jasno określone cele: absorpcję środków UE oraz tworzenie wsparcia merytorycznego dla potencjalnych odbiorców. Dodanie nowych kompetencji po MTBiGM może spowolnić prace nowego ministerstwa – komentuje dla „Rynku Kolejowego” dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. – Połączenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej jest dużym zaskoczeniem. Nie ukrywam, że liczyłem, iż zmniejszenie liczby ministerstw nastąpi przez połączenie resortu sportu z kultury oraz edukacji z nauką – komentuje dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i ekspert Instytutu Sobieskiego.

Wpłynęło 17 wniosków na budowę Obwodnicy Kościerzyny

(www.gddkia.gov.pl)

17 firm i konsorcjów ubiega się o kontrakt na budowę Obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Do drugiego etapu zakwalifikują się te podmioty, które przejdą pomyślnie proces weryfikacji. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”.

Obwodnica Kościerzyny będzie drogą GP – główna ruchu przyspieszonego, o przekroju 2+1 pasowym, która wyprowadzi ruchu tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Ma to szczególne znaczenie w okresie wakacyjnym. Trasa o dł. 7,6 km ominie miasto od południa. Powstaną także cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii: „Kościerzyna Zachód”, „Kościerzyna Południe”, „Kościerzyna Wschód” oraz „Wieżyca”.

Zakończono przygotowanie dróg do zimy na terenie Śląska

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA kończy remonty nawierzchni na zarządzanej sieci dróg. To ostatnie już w tym roku działania poprawiające stan techniczny nawierzchni autostrad i dróg krajowych. Szczególnie ważne przed nastaniem zimy, kiedy wykonanie remontów jest utrudnione z uwagi na występujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Wyremontowane nawierzchnie ułatwią służbom drogowym utrzymanie odpowiednich standardów zimowego utrzymania dróg w nadchodzącym okresie zimowym. Kierowcy otrzymają równą nawierzchnie z odtworzonym oznakowaniem poziomym. Został odebrany remont nawierzchni drogi krajowej nr 1 na odcinku Zabijak – Dąbrowa Górnicza od km 509+175 do km 525+077.

Pięć odcinków świętokrzyskich dróg krajowych ma nową nawierzchnię

(www.gddkia.gov.pl)

Kolejne pięć odcinków dróg krajowych na terenie województwa świętokrzyskiego o łącznej długości 15 km ma nową nawierzchnię. Zakończyły się tegoroczne remonty prowadzone na drogach krajowych. Ich łączny koszt to około 12 mln zł. Na odcinkach z nową nawierzchnią i z nowym oznakowaniem poziomym poprawi się komfort jazdy i bezpieczeństwo. W listopadzie zakończyły się remonty odcinków: – drogi krajowej nr 42 Wyszyna Fałkowska – Ruda Maleniecka (4,2 km); – drogi krajowej nr 42 skrzyżowanie z drogą 74 – Dęba (3,3 km);

– drogi krajowej nr 78 Zdanowice – Prząsław (5,7 km); – drogi krajowej nr 9 ulica Zagłoby w Ostrowcu (1 km).

Przetarg na zaprojektowanie i budowę nowego mostu w Woli Jachowej ogłoszony

(www.gddkia.gov.pl)

Przetarg na rozbiórkę uszkodzonego oraz zaprojektowanie i budowę nowego mostu w Woli Jachowej ogłosił kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt nowego mostu w ciągu drogi krajowej S74 miałby powstać w pierwszej połowie roku 2014 i sam obiekt zostałby zrealizowany do końca przyszłego roku. Inwestycja realizowana będzie w systemie zaprojektuj i buduj, co oznacza, że jeden wykonawca opracuje projekt i zbuduje most. Nowy most będzie miał długość około 18 m i będzie o około 10 m dłuższy od obecnego obiektu. Nowy most będzie miał konstrukcję jednoprzęsłową betonową sprężoną, obiekt posadowiony będzie na palach wielkośrednicowych.

Nowe kamery, magazyny pełne soli, sprzęt zimowego utrzymania w pogotowiu

(www.gddkia.gov.pl)

Prawie dwukrotnie zwiększyła się liczba kamer drogowych, za pomocą których zarówno drogowcy, jak i sami kierowcy będą mogli monitorować stan świętokrzyskich dróg krajowych zimą. Już od połowy października w stan gotowości postawieni zostali operatorzy sprzętu zimowego utrzymania, a wszystkie obwody kieleckiego oddziału GDDKiA są przygotowane na wprowadzenie zimowych dyżurów. Niezmiennie przez cały rok i całą dobę działa Punkt Informacji Drogowej w kieleckim oddziale GDDKiA. W monitorowaniu sytuacji na drogach pomogą w tym roku kamery wyposażone w czujniki meteo.

Otwarcie ofert na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko

(www.gddkia.gov.pl)

Trzy oferty wpłynęły na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 do poznańskiego Oddziału GDDKiA. Najniższa jest o ok. 32 proc. niższa od kosztorysu inwestorskiego. Pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau -przestała wywiązywać się ze zobowiązań kontraktowych, w związku z czym GDDKiA odstąpiła w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tego zadania. Najniższą ofertę złożyła firma BUDIMEX SA na kwotę ponad 244 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 436 mln brutto złożyło Konsorcjum firm Obrascón Huarte Lain S.A i OHL ŽS, a.s. Inwestor na realizację zadania przeznaczył ponad 361 mln brutto.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak