Najważniejsze informacje dla biznesu

23.10.2014 ALERT

ENERGETYKA

Poselski projekt ustawy o nowelizacji Prawa energetycznego do drugiego czytania dopiero 28 października

(Kancelaria Sejmu/Teresa Wójcik)

Przypomnijmy – pierwsze czytanie projektu drugiej ustawy z „pakietu górniczego” odbyło się 2 października. Po ostrej krytyce uchybień proceduralnych i wad w samym projekcie (zawinił rząd, choć projekt ustawy wnieśli posłowie rządzącej koalicji), komisja do trudnej pracy legislacyjnej wybrała podkomisję. I wydawało się, że zgodnie z nadzieją przewodniczącego sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. energetyki i surowców energetycznej, – czyli posła Andrzeja Czerwińskiego – projekt ustawy będzie gotowy na trwające właśnie posiedzenie Sejmu.

Ale nie, projekt nie jest gotowy.  Podkomisja pracująca pod kierownictwem posłanki Mirosławy Nykiel (PO), rezultat swoich działań przedstawi w sprawozdaniu dopiero 28 października (!). Bo właśnie na ten dzień wyznaczono kolejne posiedzenie komisji z zadaniem przygotowania drugiego czytania projektu ustawy. W którym kierunku poszły zmiany proponowane przez podkomisje nie wiadomo. Wiadomo tylko, że niecierpliwie oczekiwany projekt wejdzie pod obrady Sejmu najwcześniej na listopadowym posiedzeniu ( 5, 6 i 7 listopada). Ale to jeszcze pytanie, czy efekt pracy podkomisji zostanie pozytywnie oceniony przez komisję w pełnym składzie i czy uda się w tym terminie zmieścić drugie i trzecie czytanie. Obawiam się, że gładko nie pójdzie. Choć oczywiście, warto zmienić w projektowanych rozwiązaniach jak najwięcej, żeby ostatecznie powstało dobre prawo. Akceptowane przez pilnujące swoich interesów różne lobby, od związkowców kopiących węgiel po firmy handlujące węglem. To na pewno trudne, ale lepsze, niż po uchwaleniu ustawy, po złożeniu podpisu przez Prezydenta, wpadać na pomysł, żeby nieakceptowany przez niezadowolone grupy uchwalony akt zaskarżyć do Trybunału w Strasburgu.

Będzie interwencja w sprawie ograniczenia dostaw rosyjskiego gazu na Słowację

(Wojciech Jakóbik)

Poczas wizyty ministra gospodarki Słowacji Pawola Pawlisa w Moskwie, minister energetyki Rosji Aleksander Nowak zadeklarował, że zainterweniuje w Gazpromie w celu wyjaśnienia powodów ograniczenia dostaw gazu ziemnego dla Słowaków o połowę trwającego od początku września. Gazprom jest podejrzewany o celowe zaniżanie wolumenu w celu ograniczenia możliwości udostępniania rewersowych dostaw surowca ze Słowacji na Ukrainę. Nowak zgodził się także na podpisanie nowych umów na dostawy i tranzyt ropy naftowej ze Słowacją. Obecne porozumienie wygasa z końcem 2014 roku.

KE chce nowych rozmów o Gazociągu Transkaspijskim

(AzerNews/Wojciech Jakóbik)

Przewodnicząca delegacji Unii Europejskiej w Azerbejdżanie Malena Mard powiedziała dziś dziennikarzom, że Komisja Europejska jest zainteresowana rozmowami z Azerami i Turkmenami na temat budowy Gazociągu Transkaspijskiego (TCP), który mógłby doprowadzać kaspijski surowiec do Azerbejdżanu a stamtąd poprowadziłyby go do Europy pozostałe planowane gazociągi Korytarza Południowego. Problemem pozostaje nieznane stanowisko Turkmenistanu, który pomimo pozytywnych sygnałów ostatnich miesięcy, nie odniósł się do propozycji. Azerbejdżan jest gotów do realizacji inwestycji, pomimo obaw o rywalizację gazu turkmeńskiego z jego surowcem. Baku liczy na zyski z opłat tranzytowych. Przeciwnikami TCP są Rosjanie i Irańczycy, którzy utrzymują, że żadna inwestycja w omawianym akwenie nie może zostać rozpoczęta bez zgody wszystkich państw Morza Kaspijskiego.

Przygotowania do rozmów o zimowym pakiecie

(Wojciech Jakóbik)

Naftogaz przewiduje, że konsumpcja gazu ziemnego na Ukrainie zostanie zmniejszona o 24,5 procent, czyli o 8,6 mld m3 do 26,7 mld m3 podczas sezonu grzewczego w tym roku. Wyliczenie uwzględnia 10 mld m3 wydobycia krajowego, 5,7 mld m3 dostaw rewersowych z Zachodu oraz zapasy z magazynów, które wynoszą obecnie 16,7 mld m3. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk zapowiedział, że jeśli nie dojdzie do porozumienia gazowego z Gazpromem, jego kraj zastąpi postulowane 5 mld m3 gazu z Rosji surowcem z rewersów zachodnich. W ramach walki o sformalizowanie obniżki cen gazu w porozumieniu z Komisją Europejską i Rosją, Kijów zwrócił się do Sądu Arbitrażowego w Sztokholmie o dołączenie kwestii ceny do postępowania toczącego się przeciwko Gazpromowi na wniosek Naftogazu. Sąd ma ustalić przejściową cenę na czas okresu grzewczego, jeżeli nie zostanie ona sformalizowana po rozmowach KE-Ukraina-Rosja zaplanowanymi na 29 października. Jest to główny punkt spory rozmów o „zimowym pakiecie”, czyli dostawach od Gazpromu od listopada 2014 do marca 2015 roku. Rosjanie uważają, że nie jest potrzebny żaden dokument wiążący odnośnie obniżki ceny gazu. Ukraińcy wskazują, że bez formalizacji taki rabat będzie mógł zostać cofnięty w dowolnym momencie. – Byłem bardzo zaskoczony, kiedy rosyjski minister energetyki powiedział: Podpiszcie niewiążący dokument. To bezpośredni cytat – poinformował media Jurij Prodan, głowa ukraińskiego resortu energetycznego. Kijów i Bruksela rozważają także włączenie zachodniej firmy do systemu dostaw gazu nad Dniepr. Chodzi o przeniesienie punktów odbioru rosyjskiego gazu z zachodniej na wschodnią granicę Ukrainy i włączenie europejskiego pośrednika do handlu gazem między Naftogazem a Gazpromem. Według Ukraińców takie porozumienie nie miałoby znaczenia dla ceny surowca lub nawet obniżyło ją. Rosja odrzuca taką możliwość. Kolejną sporną kwestią jest źródło finansowania długu gazowego Ukrainy. Rosjanie naciskają na gwarancje, na przykład ze strony Unii Europejskiej.

Gazprom zwiększa wydatki na 2015 rok. Jego pozycję osłabiają problemy kredytowe

(Oil and Gas Technology/TASS/Wojciech Jakóbik)

W opublikowanych planach inwestycji na nadchodzący rok rosyjski Gazprom zwiększył planowane wydatki o 5,35 mld dolarów ze względu na rosnące koszty projektów infrastrukturalnych – gazociągów South Stream i Siła Syberii. Rosjanie mają ograniczony dostęp do zachodniego kapitału po wprowadzeniu zachodnich sankcji przeciwko ich bankom. Agencja Moody’s utrzymała rating Gazpromu Baa1 oraz Baa2 dla Gazprom Nieftu. Perspektywy tych ocen pozostają negatywne ze względu na problemy kredytowe Rosjan. Mimo to, według agencji, Gazprom będzie sobie radził dzięki największym rezerwom gazu ziemnego na świecie oraz wsparciu Kremla.

Rosnieft nie potrzebuje współpracy z Exxon Mobil w Arktyce

(Reuters/Rigzone/Ria Nowosti/Teresa Wójcik)

Rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak jest przekonany, że wycofanie się korporacji Exxon Mobil ze wspólnych poszukiwań ropy z Rosnieftem na arktycznych obszarach morskich nie zaszkodzi realizacji programu rosyjskiego koncernu. Wspólne poszukiwania i eksploracja złóż ropy na Morzu Karskim z amerykańskim koncernem to był tylko mały fragment rosyjskiego naftowego programu arktycznego zapewnił wczoraj dziennikarzy obserwujących konferencję energetyczną w Moskwie minister Nowak. Podkreślił też, że sankcje Zachodu, zarówno blokujące Rosji dostęp do rynków kapitałowych jak i do specjalnych technologii „nie będą mieć żadnego wpływu na szeroką eksploatację bogatych podmorskich złóż ropy w rosyjskiej Arktyce”.

Lukoil produkuje 320 tys. baryłek ropy dziennie w Iraku  

(Reuters/Tass/Rigzone)

Lukoil produkuje ponad 320.000 baryłek dziennie z pól naftowych Zachód Gurna-2 w Iraku. Poinformował o tym wczoraj w Moskwie przedstawiciel rosyjskiego koncernu. Łukoil planuje wydobycie z tego obszaru 1,2 mln baryłek dziennie. Zachód Gurna-2, to największy naftowy projekt zagraniczny Łukoil.

Nabors: wzrost przychodów o 17 proc.

(Reuters/AP/Rigzone/Teresa Wójcik)

Amerykańska firma wiertnicza Nabors Industries Ltd odnotowała w trzecim kwartale br.17-procentowy wzrost przychodów, najwyższy od dziewięciu kwartałów. Nabors uzyskała taki wynik, ponieważ wyspecjalizowała się w odwiertach eksploatacyjnych na złożach łupkowych w USA.

Firma jest właścicielem największej na świecie floty wiertnic do odwiertów na lądzie. Jest też jednym z głównych realizatorów szczelinowania hydraulicznego. Były obawy, że obecny trend spadkowy cen ropy naftowej obniży zainteresowanie zarówno wierceniami jak i szczelinowaniem. Jednakże okazało się, że popyt na usługi firm wiertniczych nie słabnie zupełnie. Co więcej – okazało się, że w ostatni wtorek ceny akcji Nabors wzrosły o 2 proc. Jednakże dyrektor wykonawczy firmy Topy Petrello zapewnia, że zarząd firmy zdaje sobie sprawę, że jest światowa tendencja dalszego spadku cen ropy i w związku z tym mogą się zmniejszyć wydatki na usługi oferowane przez Nabors zwłaszcza w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Jednak handlowa pozycja firmy jest bardzo dobra i nie przewiduje się żadnych cięć w wydatkach inwestycyjnych, tym bardziej, że wiercenia na lądzie, w których specjalizuje się Nabors, nie odczują tak bardzo spadku cen ropy, jak wiercenia morskie, które wymagają dużo wyższych kosztów.

Nabors w ostatnim kwartale uzyskał skorygowany dochód z usług wiertniczych i wykonywania szybów w Stanach Zjednoczonych większy o 26 proc. Taki wynik był możliwy dzięki większej liczbie zrealizowanych zamówień łupkowym basenie Bakken w Dakocie Północnej i w łupkowym basenie permskim w Teksasie.

INFRASTRUKTURA

Konferencja GDDKiA na XII Targach Infrastruktura 2014

(GDDKiA)

Warszawskie XII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem odbywają przed nowym etapem rozwoju polskiego drogownictwa w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Na konferencji GDDKiA organizowanej wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju przedstawione zostały aktualne informacje na temat działań prowadzonych przez GDDKiA oraz plany na najbliższe lata. W latach 2014-2020 planowana jest budowa około 1770 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic miast, a wysokość wydatków może wynieść ok. 90 mld zł. Ostateczną sumę poznamy w momencie zaakceptowania przez Radę Ministrów nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na najbliższe sześć lat. Alokacja na projekty drogowe ma kształtować się na poziomie zbliżonym do ubiegłej perspektywy i wynosić ok. 11 mld euro.

Dwa podkarpackie dworce do przebudowy

(PKP SA)

PKP SA ogłosiła przetargi na wybór wykonawców przebudowy dworców w Dębicy i Jarosławiu. Do końca roku spółka planuje wybór firm, z którymi podpisze umowy. – Oba dworce zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Staną się również bardziej funkcjonalne i estetyczne – mówi Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora departamentu inwestycji w PKP SA. – Prace chcielibyśmy rozpocząć na początku przyszłego roku – dodaje. Modernizacja dworca w Dębicy obejmie głównie wnętrze obiektu. Prace zakładają m.in. montaż nowych okien, drzwi i instalacji oraz wymianę stropów w skrzydłach budynku. Modernizacja tylko w niewielki sposób będzie ingerowała w zewnętrzną bryłę, największą zmianą będzie zabudowa zadaszonego przejścia pomiędzy głównym budynkiem, a pawilonem. W ramach modernizacji zaplanowano również utworzenie parkingu.

Kolejna nieruchomość PKP znalazła nowego nabywcę

(PKP SA)

PKP SA znalazła nowego nabywcę dla jednej z działek w woj. lubelskim. Podpisano akt notarialny. Sprzedana nieruchomość położona jest w Hrubieszowie, przy torach kolejowych. Do tej pory teren pełnił funkcje przeładunkowe. Zgodnie z deklaracją nowego właściciela, funkcje te zostaną zachowane. Nabywca, oprócz samej nieruchomości o powierzchni 3,8951 ha, wszedł w posiadanie znajdujących się tam zabudowań. Działka została sprzedana za kwotę 1.751.000 zł. PKP SA zarządza największą bazą nieruchomości w kraju. Spośród ponad 100 tys. działek, ok. 10 tys. ma potencjał komercyjny i jest przeznaczona na sprzedaż.
W tym roku w woj. lubelskim rozstrzygnięto 22 przetargi na sprzedaż nieruchomości. Kwota uzyskana ze sprzedaży terenów wynosi ok. 4,4 mln zł.

Podpisanie umowy na przebudowę mostu stalowego na Warcie

(Vistal Gdynia )

Została podpisana umowa przez konsorcjum firm Alusta (lider konsorcjum z udziałem 12 %)

oraz Vistal Gdynia SA (partner konsorcjum z udziałem 88%) z PKP PLK na wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 272 w zakresie przebudowy mostu stalowego na Warcie na stacji Poznań Starołęka w ramach wymiany nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 272 Kluczbork-Poznań, odcinek Kórnik-Poznań Główny wraz z przebudową mostu stalowego na Warcie na stacji Poznań Starołęka. Wartość umowy wynosi 20,6 mln zł brutto. Strony zastrzegają prawo do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego

przenoszącego wysokość kar umownych do wysokości rzeczywiście poniesionej szkody

(na podstawie art. 484 kodeksu cywilnego). Kryterium uznania umowy za znaczącą stanowi 10% kapitałów własnych spółki.

Od soboty zmiana w kursowaniu pociągów na trasie Iława – Malbork

(PKP PLK)

Od soboty 25 października, trzy z ośmiu pociągów z Warszawy do Trójmiasta zmienią trasę. Składy kursujące przez Malbork pojadą objazdem, co wydłuży podróż o ponad dwie godziny. Dla 16. pociągów regionalnych na trasie Dąbrówka – Mleczewo (7 km) zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Przejazd wydłuży się o około 15 min. Czasowa organizacja ruchu potrwa 4 tygodnie. Od najbliższej soboty, do poniedziałku 24 listopada, trzy pociągi z Warszawy do Trójmiasta (oraz te jadące z powrotem) zostaną skierowane na trasę objazdową przez Kwidzyn lub Olsztyn. Pociągi regionalne będą kursowały wahadłowo i zostaną skomunikowane z autobusami zastępczymi. Kończą się prace na linii E65. Na 200 metrowym odcinku w pobliżu Jurkowic, konieczne są dodatkowe prace na jednym z torów. Ich zakres oraz względy bezpieczeństwa, wymagają czasowego wstrzymania ruchu na drugim, czynnym do tej pory torze. Najnowsze ekspertyzy wykazały, że konieczna jest zmiana technologii zabezpieczenia nasypu, przez co niezbędne jest wykonanie głębokich wykopów.

Nowości w metrze

(UM Warszawa)

Pasażerowie centralnego odcinka II linii metra będą przechodzili przez zupełnie nowe bramki wejściowe, a drogę w podziemnym mieście wskaże nowy system informacji pasażerskiej. Na bramkach drugiej linii metra nie będzie kołowrotków – urządzenia znane z I linii metra nie zostały zamontowane na II linii. Są za to bramki, przez które pasażer przechodzi, gdy rozsuną się na boki szklane płyty (oczywiście po włożeniu biletu lub zbliżeniu Warszawskiej Karty Miejskiej). Przezroczyste tafle są oznakowane żółtymi pasami tak, aby były dobrze widoczne. Takie bramki są nowocześniejszymi rozwiązaniami niż kołowrotki, a i dla pasażerów wygodniejsze, ponieważ rozsuwają się samodzielnie i nie trzeba ich popychać. Na każdej stacji wśród nowych bramek będzie jedna, która jest szersza od pozostałych – będą mogły z niej korzystać osoby z bagażem, wózkiem dziecięcym, niepełnosprawni. Jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, Zarząd Transportu Miejskiego nie wyklucza w przyszłości wymiany kołowrotków na bramki rozsuwane na I linii metra.

Elewator Ewa w szczecińskim porcie do wydzierżawienia

(Morskie Porty Szczecin i Świnoujście)

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA ogłosił przetarg na dzierżawę budynku Elewatora Ewa w szczecińskim porcie. Obiekt położony przy ul. Hryniewieckiego w Szczecinie będzie wydzierżawiony na okres 30 lat. Przyszły dzierżawca zobowiązany będzie do prowadzenia działalności przeładunkowo-składowej zboża, paszy i innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, w tym przyjęcia i wydania towaru w obrocie portowym. Obejmuje to przede wszystkim załadunek towaru na statek i jego rozładunek na nabrzeżu Zbożowym. Wielkość rocznego przeładunku nie może być mniejsza niż 350 tys. t rocznie. (w ostatnich latach działalności operacyjnej Elewatora, przeładowywano 600 tys. t). Na przyszłym dzierżawcy spoczywać będzie również obowiązek przeprowadzenia remontu budynku. Miesięczny wywoławczy czynsz za dzierżawę nieruchomości określono na 127,5 tys. zł netto (+ VAT). Przy czym przez pierwsze 3 lata ZMPSiŚ proponuje obniżenie stawki do 60%. Budynek zbudowano w latach 1934-35, objęty jest on ochroną konserwatora zabytków. Przyszli dzierżawcy mają 4 miesiące na składanie ofert. Ich otwarcie nastąpi 25 lutego 2015 r.

Komunikat – możliwe utrudnienia w ruchu

(Kraków Airport)

Do 10 listopada potrwają prace na obwodnicy Krakowa w rejonie węzła Sidzina. Zajęte są pasy awaryjne po obydwu stronach A4, obowiązuje ograniczenie prędkości. Od przyszłego tygodnia będzie obowiązywało zwężenie lewostronne na obu pasach.

Prace mogą wydłużyć drogę z/do lotniska.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Poselski projekt ustawy o nowelizacji Prawa energetycznego do drugiego czytania dopiero 28 października

(Kancelaria Sejmu/Teresa Wójcik)

Przypomnijmy – pierwsze czytanie projektu drugiej ustawy z „pakietu górniczego” odbyło się 2 października. Po ostrej krytyce uchybień proceduralnych i wad w samym projekcie (zawinił rząd, choć projekt ustawy wnieśli posłowie rządzącej koalicji), komisja do trudnej pracy legislacyjnej wybrała podkomisję. I wydawało się, że zgodnie z nadzieją przewodniczącego sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. energetyki i surowców energetycznej, – czyli posła Andrzeja Czerwińskiego – projekt ustawy będzie gotowy na trwające właśnie posiedzenie Sejmu.

Ale nie, projekt nie jest gotowy.  Podkomisja pracująca pod kierownictwem posłanki Mirosławy Nykiel (PO), rezultat swoich działań przedstawi w sprawozdaniu dopiero 28 października (!). Bo właśnie na ten dzień wyznaczono kolejne posiedzenie komisji z zadaniem przygotowania drugiego czytania projektu ustawy. W którym kierunku poszły zmiany proponowane przez podkomisje nie wiadomo. Wiadomo tylko, że niecierpliwie oczekiwany projekt wejdzie pod obrady Sejmu najwcześniej na listopadowym posiedzeniu ( 5, 6 i 7 listopada). Ale to jeszcze pytanie, czy efekt pracy podkomisji zostanie pozytywnie oceniony przez komisję w pełnym składzie i czy uda się w tym terminie zmieścić drugie i trzecie czytanie. Obawiam się, że gładko nie pójdzie. Choć oczywiście, warto zmienić w projektowanych rozwiązaniach jak najwięcej, żeby ostatecznie powstało dobre prawo. Akceptowane przez pilnujące swoich interesów różne lobby, od związkowców kopiących węgiel po firmy handlujące węglem. To na pewno trudne, ale lepsze, niż po uchwaleniu ustawy, po złożeniu podpisu przez Prezydenta, wpadać na pomysł, żeby nieakceptowany przez niezadowolone grupy uchwalony akt zaskarżyć do Trybunału w Strasburgu.

Będzie interwencja w sprawie ograniczenia dostaw rosyjskiego gazu na Słowację

(Wojciech Jakóbik)

Poczas wizyty ministra gospodarki Słowacji Pawola Pawlisa w Moskwie, minister energetyki Rosji Aleksander Nowak zadeklarował, że zainterweniuje w Gazpromie w celu wyjaśnienia powodów ograniczenia dostaw gazu ziemnego dla Słowaków o połowę trwającego od początku września. Gazprom jest podejrzewany o celowe zaniżanie wolumenu w celu ograniczenia możliwości udostępniania rewersowych dostaw surowca ze Słowacji na Ukrainę. Nowak zgodził się także na podpisanie nowych umów na dostawy i tranzyt ropy naftowej ze Słowacją. Obecne porozumienie wygasa z końcem 2014 roku.

KE chce nowych rozmów o Gazociągu Transkaspijskim

(AzerNews/Wojciech Jakóbik)

Przewodnicząca delegacji Unii Europejskiej w Azerbejdżanie Malena Mard powiedziała dziś dziennikarzom, że Komisja Europejska jest zainteresowana rozmowami z Azerami i Turkmenami na temat budowy Gazociągu Transkaspijskiego (TCP), który mógłby doprowadzać kaspijski surowiec do Azerbejdżanu a stamtąd poprowadziłyby go do Europy pozostałe planowane gazociągi Korytarza Południowego. Problemem pozostaje nieznane stanowisko Turkmenistanu, który pomimo pozytywnych sygnałów ostatnich miesięcy, nie odniósł się do propozycji. Azerbejdżan jest gotów do realizacji inwestycji, pomimo obaw o rywalizację gazu turkmeńskiego z jego surowcem. Baku liczy na zyski z opłat tranzytowych. Przeciwnikami TCP są Rosjanie i Irańczycy, którzy utrzymują, że żadna inwestycja w omawianym akwenie nie może zostać rozpoczęta bez zgody wszystkich państw Morza Kaspijskiego.

Przygotowania do rozmów o zimowym pakiecie

(Wojciech Jakóbik)

Naftogaz przewiduje, że konsumpcja gazu ziemnego na Ukrainie zostanie zmniejszona o 24,5 procent, czyli o 8,6 mld m3 do 26,7 mld m3 podczas sezonu grzewczego w tym roku. Wyliczenie uwzględnia 10 mld m3 wydobycia krajowego, 5,7 mld m3 dostaw rewersowych z Zachodu oraz zapasy z magazynów, które wynoszą obecnie 16,7 mld m3. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk zapowiedział, że jeśli nie dojdzie do porozumienia gazowego z Gazpromem, jego kraj zastąpi postulowane 5 mld m3 gazu z Rosji surowcem z rewersów zachodnich. W ramach walki o sformalizowanie obniżki cen gazu w porozumieniu z Komisją Europejską i Rosją, Kijów zwrócił się do Sądu Arbitrażowego w Sztokholmie o dołączenie kwestii ceny do postępowania toczącego się przeciwko Gazpromowi na wniosek Naftogazu. Sąd ma ustalić przejściową cenę na czas okresu grzewczego, jeżeli nie zostanie ona sformalizowana po rozmowach KE-Ukraina-Rosja zaplanowanymi na 29 października. Jest to główny punkt spory rozmów o „zimowym pakiecie”, czyli dostawach od Gazpromu od listopada 2014 do marca 2015 roku. Rosjanie uważają, że nie jest potrzebny żaden dokument wiążący odnośnie obniżki ceny gazu. Ukraińcy wskazują, że bez formalizacji taki rabat będzie mógł zostać cofnięty w dowolnym momencie. – Byłem bardzo zaskoczony, kiedy rosyjski minister energetyki powiedział: Podpiszcie niewiążący dokument. To bezpośredni cytat – poinformował media Jurij Prodan, głowa ukraińskiego resortu energetycznego. Kijów i Bruksela rozważają także włączenie zachodniej firmy do systemu dostaw gazu nad Dniepr. Chodzi o przeniesienie punktów odbioru rosyjskiego gazu z zachodniej na wschodnią granicę Ukrainy i włączenie europejskiego pośrednika do handlu gazem między Naftogazem a Gazpromem. Według Ukraińców takie porozumienie nie miałoby znaczenia dla ceny surowca lub nawet obniżyło ją. Rosja odrzuca taką możliwość. Kolejną sporną kwestią jest źródło finansowania długu gazowego Ukrainy. Rosjanie naciskają na gwarancje, na przykład ze strony Unii Europejskiej.

Gazprom zwiększa wydatki na 2015 rok. Jego pozycję osłabiają problemy kredytowe

(Oil and Gas Technology/TASS/Wojciech Jakóbik)

W opublikowanych planach inwestycji na nadchodzący rok rosyjski Gazprom zwiększył planowane wydatki o 5,35 mld dolarów ze względu na rosnące koszty projektów infrastrukturalnych – gazociągów South Stream i Siła Syberii. Rosjanie mają ograniczony dostęp do zachodniego kapitału po wprowadzeniu zachodnich sankcji przeciwko ich bankom. Agencja Moody’s utrzymała rating Gazpromu Baa1 oraz Baa2 dla Gazprom Nieftu. Perspektywy tych ocen pozostają negatywne ze względu na problemy kredytowe Rosjan. Mimo to, według agencji, Gazprom będzie sobie radził dzięki największym rezerwom gazu ziemnego na świecie oraz wsparciu Kremla.

Rosnieft nie potrzebuje współpracy z Exxon Mobil w Arktyce

(Reuters/Rigzone/Ria Nowosti/Teresa Wójcik)

Rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak jest przekonany, że wycofanie się korporacji Exxon Mobil ze wspólnych poszukiwań ropy z Rosnieftem na arktycznych obszarach morskich nie zaszkodzi realizacji programu rosyjskiego koncernu. Wspólne poszukiwania i eksploracja złóż ropy na Morzu Karskim z amerykańskim koncernem to był tylko mały fragment rosyjskiego naftowego programu arktycznego zapewnił wczoraj dziennikarzy obserwujących konferencję energetyczną w Moskwie minister Nowak. Podkreślił też, że sankcje Zachodu, zarówno blokujące Rosji dostęp do rynków kapitałowych jak i do specjalnych technologii „nie będą mieć żadnego wpływu na szeroką eksploatację bogatych podmorskich złóż ropy w rosyjskiej Arktyce”.

Lukoil produkuje 320 tys. baryłek ropy dziennie w Iraku  

(Reuters/Tass/Rigzone)

Lukoil produkuje ponad 320.000 baryłek dziennie z pól naftowych Zachód Gurna-2 w Iraku. Poinformował o tym wczoraj w Moskwie przedstawiciel rosyjskiego koncernu. Łukoil planuje wydobycie z tego obszaru 1,2 mln baryłek dziennie. Zachód Gurna-2, to największy naftowy projekt zagraniczny Łukoil.

Nabors: wzrost przychodów o 17 proc.

(Reuters/AP/Rigzone/Teresa Wójcik)

Amerykańska firma wiertnicza Nabors Industries Ltd odnotowała w trzecim kwartale br.17-procentowy wzrost przychodów, najwyższy od dziewięciu kwartałów. Nabors uzyskała taki wynik, ponieważ wyspecjalizowała się w odwiertach eksploatacyjnych na złożach łupkowych w USA.

Firma jest właścicielem największej na świecie floty wiertnic do odwiertów na lądzie. Jest też jednym z głównych realizatorów szczelinowania hydraulicznego. Były obawy, że obecny trend spadkowy cen ropy naftowej obniży zainteresowanie zarówno wierceniami jak i szczelinowaniem. Jednakże okazało się, że popyt na usługi firm wiertniczych nie słabnie zupełnie. Co więcej – okazało się, że w ostatni wtorek ceny akcji Nabors wzrosły o 2 proc. Jednakże dyrektor wykonawczy firmy Topy Petrello zapewnia, że zarząd firmy zdaje sobie sprawę, że jest światowa tendencja dalszego spadku cen ropy i w związku z tym mogą się zmniejszyć wydatki na usługi oferowane przez Nabors zwłaszcza w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Jednak handlowa pozycja firmy jest bardzo dobra i nie przewiduje się żadnych cięć w wydatkach inwestycyjnych, tym bardziej, że wiercenia na lądzie, w których specjalizuje się Nabors, nie odczują tak bardzo spadku cen ropy, jak wiercenia morskie, które wymagają dużo wyższych kosztów.

Nabors w ostatnim kwartale uzyskał skorygowany dochód z usług wiertniczych i wykonywania szybów w Stanach Zjednoczonych większy o 26 proc. Taki wynik był możliwy dzięki większej liczbie zrealizowanych zamówień łupkowym basenie Bakken w Dakocie Północnej i w łupkowym basenie permskim w Teksasie.

INFRASTRUKTURA

Konferencja GDDKiA na XII Targach Infrastruktura 2014

(GDDKiA)

Warszawskie XII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem odbywają przed nowym etapem rozwoju polskiego drogownictwa w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Na konferencji GDDKiA organizowanej wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju przedstawione zostały aktualne informacje na temat działań prowadzonych przez GDDKiA oraz plany na najbliższe lata. W latach 2014-2020 planowana jest budowa około 1770 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic miast, a wysokość wydatków może wynieść ok. 90 mld zł. Ostateczną sumę poznamy w momencie zaakceptowania przez Radę Ministrów nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na najbliższe sześć lat. Alokacja na projekty drogowe ma kształtować się na poziomie zbliżonym do ubiegłej perspektywy i wynosić ok. 11 mld euro.

Dwa podkarpackie dworce do przebudowy

(PKP SA)

PKP SA ogłosiła przetargi na wybór wykonawców przebudowy dworców w Dębicy i Jarosławiu. Do końca roku spółka planuje wybór firm, z którymi podpisze umowy. – Oba dworce zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Staną się również bardziej funkcjonalne i estetyczne – mówi Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora departamentu inwestycji w PKP SA. – Prace chcielibyśmy rozpocząć na początku przyszłego roku – dodaje. Modernizacja dworca w Dębicy obejmie głównie wnętrze obiektu. Prace zakładają m.in. montaż nowych okien, drzwi i instalacji oraz wymianę stropów w skrzydłach budynku. Modernizacja tylko w niewielki sposób będzie ingerowała w zewnętrzną bryłę, największą zmianą będzie zabudowa zadaszonego przejścia pomiędzy głównym budynkiem, a pawilonem. W ramach modernizacji zaplanowano również utworzenie parkingu.

Kolejna nieruchomość PKP znalazła nowego nabywcę

(PKP SA)

PKP SA znalazła nowego nabywcę dla jednej z działek w woj. lubelskim. Podpisano akt notarialny. Sprzedana nieruchomość położona jest w Hrubieszowie, przy torach kolejowych. Do tej pory teren pełnił funkcje przeładunkowe. Zgodnie z deklaracją nowego właściciela, funkcje te zostaną zachowane. Nabywca, oprócz samej nieruchomości o powierzchni 3,8951 ha, wszedł w posiadanie znajdujących się tam zabudowań. Działka została sprzedana za kwotę 1.751.000 zł. PKP SA zarządza największą bazą nieruchomości w kraju. Spośród ponad 100 tys. działek, ok. 10 tys. ma potencjał komercyjny i jest przeznaczona na sprzedaż.
W tym roku w woj. lubelskim rozstrzygnięto 22 przetargi na sprzedaż nieruchomości. Kwota uzyskana ze sprzedaży terenów wynosi ok. 4,4 mln zł.

Podpisanie umowy na przebudowę mostu stalowego na Warcie

(Vistal Gdynia )

Została podpisana umowa przez konsorcjum firm Alusta (lider konsorcjum z udziałem 12 %)

oraz Vistal Gdynia SA (partner konsorcjum z udziałem 88%) z PKP PLK na wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 272 w zakresie przebudowy mostu stalowego na Warcie na stacji Poznań Starołęka w ramach wymiany nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 272 Kluczbork-Poznań, odcinek Kórnik-Poznań Główny wraz z przebudową mostu stalowego na Warcie na stacji Poznań Starołęka. Wartość umowy wynosi 20,6 mln zł brutto. Strony zastrzegają prawo do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego

przenoszącego wysokość kar umownych do wysokości rzeczywiście poniesionej szkody

(na podstawie art. 484 kodeksu cywilnego). Kryterium uznania umowy za znaczącą stanowi 10% kapitałów własnych spółki.

Od soboty zmiana w kursowaniu pociągów na trasie Iława – Malbork

(PKP PLK)

Od soboty 25 października, trzy z ośmiu pociągów z Warszawy do Trójmiasta zmienią trasę. Składy kursujące przez Malbork pojadą objazdem, co wydłuży podróż o ponad dwie godziny. Dla 16. pociągów regionalnych na trasie Dąbrówka – Mleczewo (7 km) zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Przejazd wydłuży się o około 15 min. Czasowa organizacja ruchu potrwa 4 tygodnie. Od najbliższej soboty, do poniedziałku 24 listopada, trzy pociągi z Warszawy do Trójmiasta (oraz te jadące z powrotem) zostaną skierowane na trasę objazdową przez Kwidzyn lub Olsztyn. Pociągi regionalne będą kursowały wahadłowo i zostaną skomunikowane z autobusami zastępczymi. Kończą się prace na linii E65. Na 200 metrowym odcinku w pobliżu Jurkowic, konieczne są dodatkowe prace na jednym z torów. Ich zakres oraz względy bezpieczeństwa, wymagają czasowego wstrzymania ruchu na drugim, czynnym do tej pory torze. Najnowsze ekspertyzy wykazały, że konieczna jest zmiana technologii zabezpieczenia nasypu, przez co niezbędne jest wykonanie głębokich wykopów.

Nowości w metrze

(UM Warszawa)

Pasażerowie centralnego odcinka II linii metra będą przechodzili przez zupełnie nowe bramki wejściowe, a drogę w podziemnym mieście wskaże nowy system informacji pasażerskiej. Na bramkach drugiej linii metra nie będzie kołowrotków – urządzenia znane z I linii metra nie zostały zamontowane na II linii. Są za to bramki, przez które pasażer przechodzi, gdy rozsuną się na boki szklane płyty (oczywiście po włożeniu biletu lub zbliżeniu Warszawskiej Karty Miejskiej). Przezroczyste tafle są oznakowane żółtymi pasami tak, aby były dobrze widoczne. Takie bramki są nowocześniejszymi rozwiązaniami niż kołowrotki, a i dla pasażerów wygodniejsze, ponieważ rozsuwają się samodzielnie i nie trzeba ich popychać. Na każdej stacji wśród nowych bramek będzie jedna, która jest szersza od pozostałych – będą mogły z niej korzystać osoby z bagażem, wózkiem dziecięcym, niepełnosprawni. Jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, Zarząd Transportu Miejskiego nie wyklucza w przyszłości wymiany kołowrotków na bramki rozsuwane na I linii metra.

Elewator Ewa w szczecińskim porcie do wydzierżawienia

(Morskie Porty Szczecin i Świnoujście)

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA ogłosił przetarg na dzierżawę budynku Elewatora Ewa w szczecińskim porcie. Obiekt położony przy ul. Hryniewieckiego w Szczecinie będzie wydzierżawiony na okres 30 lat. Przyszły dzierżawca zobowiązany będzie do prowadzenia działalności przeładunkowo-składowej zboża, paszy i innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, w tym przyjęcia i wydania towaru w obrocie portowym. Obejmuje to przede wszystkim załadunek towaru na statek i jego rozładunek na nabrzeżu Zbożowym. Wielkość rocznego przeładunku nie może być mniejsza niż 350 tys. t rocznie. (w ostatnich latach działalności operacyjnej Elewatora, przeładowywano 600 tys. t). Na przyszłym dzierżawcy spoczywać będzie również obowiązek przeprowadzenia remontu budynku. Miesięczny wywoławczy czynsz za dzierżawę nieruchomości określono na 127,5 tys. zł netto (+ VAT). Przy czym przez pierwsze 3 lata ZMPSiŚ proponuje obniżenie stawki do 60%. Budynek zbudowano w latach 1934-35, objęty jest on ochroną konserwatora zabytków. Przyszli dzierżawcy mają 4 miesiące na składanie ofert. Ich otwarcie nastąpi 25 lutego 2015 r.

Komunikat – możliwe utrudnienia w ruchu

(Kraków Airport)

Do 10 listopada potrwają prace na obwodnicy Krakowa w rejonie węzła Sidzina. Zajęte są pasy awaryjne po obydwu stronach A4, obowiązuje ograniczenie prędkości. Od przyszłego tygodnia będzie obowiązywało zwężenie lewostronne na obu pasach.

Prace mogą wydłużyć drogę z/do lotniska.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły