ENERGETYKA
Górnicy zablokowali import węgla z Rosji
(NSZZ SOLIDARNOŚĆ)
Grupa górników ze Śląska zablokowała pociągi z importowanym z Rosji węglem na przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo w woj. warmińsko-mazurskim. Protestujący podkreślają, że to akcja obywatelskiego sprzeciwu wobec nadmiernego importu węgla z Rosji, a rosnący import rosyjskiego surowca jest jedną z głównych przyczyn dramatycznej sytuacji w polskim górnictwie. W 2013 roku import węgla do Polski osiągnął poziom blisko 11 mln ton, z czego większość pochodziła z Rosji. Według danych Eurostatu cytowanych przez media, w okresie od stycznia do kwietnia 2014 roku do naszego kraju trafiło 2,5 mln ton importowanego węgla, głównie z Federacji Rosyjskiej, czyli o 1/3 więcej niż w analogicznymi okresie roku 2013. Związkowcy podkreślają, że to są dane oficjalne i rzeczywisty poziom importu węgla z Rosji może być znacznie wyższy. Tymczasem na zwałach Kompanii Węglowej zalega ok. 5 mln ton węgla. Podczas prac parlamentu nad nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych przedstawiciele Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla przy poparciu górniczych związków zawodowych przedstawili pomysł, aby w znowelizowanej ustawie znalazł się zapis o tzw. preferencjach unijnych dla dostaw towarów i produktów do jednostek budżetowych wybranych ze względu na ważny interes gospodarczy kraju. Wprowadzenie takiego zapisu zapisu sprawiłoby, że w np. polskie urzędy, szpitale, szkoły, biblioteki i inne instytucje publiczne ogrzewane byłyby polskim
Międzynarodowe zainteresowanie złożami węglowodorów w Grecji
(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Międzynarodowa firma Energean Oil & Gas, prowadząca działalność poszukiwawczą i wydobywczą w Afryce Północnej oraz regionie śródziemnomorskim, poinformowała, że 18 września, parlament grecki zatwierdził jej umowy koncesyjne na obszarach Janina i Katakolon w Grecji Zachodniej. Energean posiada 80 proc. udziałów w lądowej koncesji Janina, pozostałe 20 proc. należy do kanadyjskiej firmy Petra Petroleum. Ma 60 proc. Udziałów w koncesji Katakolon. Do brytyjskiej spółki Trajan Oil & Gas należy 40 proc. Mathios Rigas, prezes i dyrektor generalny Energean Oil & Gas powiedział, że zatwierdzenie umów koncesyjnych na obszarach Janina i Katakolon rozpoczyna kolejną serię poszukiwań węglowodorów w Grecji. Firma Energean odegrała znaczącą rolę w uruchamianiu wydobycia ropy w Prinos, gdzie zainwestowała ponad 180 mln euro. Greckimi złożami węglowodorów jest zainteresowany także koncern BP. Grupy eksperckie koncernu analizują obecnie dane geologiczne złóż węglowodorów na obszarach Morza Jońskiego i na szelfie Krety przed przystąpieniem do przetargu na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze, który zapowiedział rząd grecki. BP przejął od Energean Oil & Gas znaczącą produkcje ropy na koncesji Prinos.
TransAtlantic Ltd poszukuje ropy i gazu w Turcji
(RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)
Firma TransAtlantic zakończyła niedawno kilka odwiertów na koncesji Bahar w południowo-zachodniej Turcji. Lokalizacje zostały wybrane na podstawie badań sejsmicznych, których zasięg i program były największe w tym kraju. W strefie Bahar-4 początkowy wskaźnik produkcji wyniósł ponad 500 baryłek ropy dziennie przez siedem dni produkcji. Bahar-3 miał początkowy wskaźnik produkcji ponad 400 baryłek dziennie przez taki sam okres testowania. W obu strefach trwają prace przygotowawcze do wydobycia komercyjnego oraz instalacji gazociągów dla obu odwiertów produkcyjnych. Prace mają być zakończone w październiku. Ta sama firma kończy obecnie testowanie wydobycia ropy w południowo-wschodniej Turcji na polu Selmo, gdzie najlepszy wynik prób osiągnięto na odwiercie Selmo-54H1 gdzie średnie wydobycie wynosiło 660 baryłek dziennie przez 90 dni. W północno-zachodniej Turcji w basenie TracjaBasin kilka odwiertów poszukiwawczych wykonanych przez TransAtlantic Ltd wykazało ilości gazu odpowiednie do komercyjnego wydobycia.
KE : Możliwe ułatwienia dla South Stream w ramach trzeciego pakietu energetycznego
(EURACTIV/AFP/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)
Komisja Europejska rozważa możliwości wprowadzenia pewnych ułatwień dla realizacji projektu South Stream, jednak wyłącznie w ramach obowiązującego prawa unijnego. Dokładniej – w ramach trzeciego pakietu energetycznego – jak powiedziała rzeczniczka prasowa europejskiego komisarza ds. energii Marlene Holzner. Rzeczniczka nie wykluczyła możliwości, że temat ten zostanie poruszony na marginesie zbliżającego się trójstronnego spotkania gazowego Unii Europejskiej, Ukrainy i Rosji. „Jeżeli Rosja będzie postulować jakieś ułatwienia dla South Stream – oczywiście, wyłącznie w ramach trzeciego pakietu energetycznego – jesteśmy gotowi rozpatrzyć taki wniosek” – dodała Holzner. Strona rosyjska jednak nie chce zgodzić się na podstawowy przepis trzeciego pakietu energetycznego – obowiązek udostępnienia przepustowości rury stronie trzeciej. Praktycznie oznaczałoby to możliwość korzystania z South Stream przez koncerny oferujące gaz kaspijski, którego Gazprom i Kreml nie chcą dopuścić na rynek Unii Europejskiej.
Gazprom nie ma pieniędzy na Siłę Syberii
(WYBORCZA/CIRE)
Jak czytamy w Wyborczej.biz, wobec braku własnych środków Gazprom wciąż czeka na 25 mld dol. z Chin na budowę gazociągu Siła Syberii do Chin. Wyborcza.biz przypomina, że po podpisaniu w maju kontraktu na dostawy rosyjskiego gazu do Państwa Środka, Chińczycy zaoferowali Rosjanom 25 mld dol. zaliczki, która byłaby następnie odliczana od należności za gaz. W czerwcu prezydent Putin zaproponował jednak aby rząd Rosji dokapitalizował Gazprom zapewniając w ten sposób środki na budowę Siły Syberii. Ostatecznie propozycja Putina nie została przyjęta przez Gazprom. W połowie czerwca Aleksander Miedwiediew twierdził, że rosyjski koncern uzgodnił z Chińczykami porozumienie o wypłacie 25 mld dol. zaliczki przed rozpoczęciem dostaw gazu. Do chwili obecnej pieniądze te nie zostały Gazpromowi przekazane, a sam nie posiada on środków na rozpoczęcie inwestycji – czytamy w Wyborczej.biz. Serwis zwraca w tym miejscu uwagę, że średnia cena gazu eksportowanego w tym roku z Rosji do Europy Zachodniej spadnie z 387 dol. do 350 dol. za 1000 m sześc. Pomimo zapewnień Gazpromu o zahamowaniu spadku tej ceny, rosyjski rząd twierdzi, że w przyszłym roku zmniejszy się ona do 316,5 dol. za 1000 m sześc. gazu.
Około 100 demonstrantów zatrzymano na manifestacji w dniu Szczytu Klimatycznego
(FOX NEWS/AP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Około setki demonstrantów zaaresztowano wczoraj w Nowym Jorku w czasie manifestacji zorganizowanej w dniu szczytu klimatycznego ONZ. Manifestacja miała początkowo spokojny przebieg i polegała na przemarszu przez Manhattan. Jednak po jakimś czasie doszło do zamieszek. W manifestacji uczestniczyło ok. 3 tysięcy osób protestujących w ten sposób przeciwko „finansowaniu przez Wall Street katastrofalnych zmian klimatu Ziemi”. Demonstranci na kilka godzin zablokowali ruch na Manhattanie, a po zamknięciu sesji na Giełdzie Nowojorskiej próbowali przemocą wtargnąć do jej siedziby. Uniemożliwiła to policja, która użyła gazu pieprzowego i odparła atak na budynek. Następnie siły porządkowe rozproszyły demonstracje, aby przywrócić ruch na Manhattanie, jednakże pewna grupa z sztandarem „Uwolnić zieloną energię” rozpoczęła siedzący protest na Wall Street. Policja zlikwidowała go po jakimś czasie. Łącznie aresztowano 100 demonstrantów za zakłócanie porządku. Liczbę tę potwierdzili organizatorzy, którzy podkreślali, że protest jest skierowany przeciwko przyczynie katastrofy klimatycznej ziemi: systemowi ekonomicznemu opartemu na wyzyskiwaniu społeczności lokalnych, robotników i zasobów naturalnych globu. Hasłem protestu było „Zatopić Wall Street”, stanowił on kontynuację światowej akcji na rzecz powstrzymania zmian klimatycznych i popierającej szczyt klimatyczny, który rozpoczął się przy okazji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku.
INFRASTRUKTURA
Ruszył przetarg na budowę drogi ekspresowej S5
(GDDKiA)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy ogłosiła postepowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawców na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinkach: Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km); Dworzysko – Aleksandrowo (22,4 km) oraz Jaroszewo – gr. województwa (25,1 km). Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Droga krajowa nr 5 biegnąca z południa w kierunku północnym spina cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju.
Rozstrzygnięcie przetargu na budowę obwodnicy Inowrocławia
(GDDKiA)
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 złożyło konsorcjum firm: Mirbud S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Erbedim” Sp. z o.o. Konsorcjum chce wybudować obwodnicę miasta w terminie 27 miesięcy od daty zawarcia umowy za kwotę ponad 359 mln zł. Oferuje też 10 lat gwarancji. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz okres gwarancji. Inwestycja polegać będzie na budowie prawie 19 km trasy posiadającej po dwa pasy w obu kierunkach. Obwodnica ominie miasto od wschodu i znacznie skróci czas przejazdu kierowców jadących na trasie Toruń – Poznań. Inwestycja zakłada też budowę 3 węzłów drogowych ( „Latkowo”, „Jacewo” i „Tupadły” ), kilkunastu obiektów inżynierskich a także przebudowę istniejącej sieci drogowej. W ramach prac wykonanych zostanie również wiele urządzeń ochrony środowiska.
Wstydliwy problem polskich autostrad
(Najwyższa Izba Kontroli)
Polskie autostrady to skomplikowana układanka – tłumaczy Tomasz Emiljan, szef Departamentu Infrastruktury NIK. Przeplatają się w niej odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy i GDDKiA. Każdy odcinek to kolejny szlaban, a każdy szlaban zwiększa prawdopodobieństwo zablokowania ruchu. Boleśnie odczuli to kierowcy podczas kilku wakacyjnych weekendów. Jak rozwiązać ten problem? – Elektronizacja bramek to sprawdzone rozwiązanie – podkreśla Emiljan. Doświadczenia z systemem viaTOLL, potwierdzone również ostatnimi kontrolami NIK, pozwalają przypuszczać, że to skuteczny sposób na pozbycie się korków z autostrad. Co nie oznacza, że najłatwiejszy dla kierowców.
Zyskają na nim na pewno sami zarządcy dróg. Elektronizacja bramek przyniosłaby im większe zyski, bo korki obniżają przepustowość autostrad, a w konsekwencji także przychody. Kierowcy z kolei musieliby załatwić szereg formalności, co w przypadku jednorazowego przejazdu przez autostradę może być uznane przez niektórych za uciążliwe. Mimo wszystko chyba nie bardziej od kilkudziesięciu minut stania w korku.
PKP IC ogłosiły przetarg na budowę zaplecza dla Pendolino w Gdyni
(ISBnews)
PKP Intercity ogłosiły przetarg na przebudowę infrastruktury na stacji postojowej Gdynia Grabówek w celu utworzenia zaplecza technicznego dla pociągów ED-250 Pendolino, podała spółka. „Przedmiotem zamówienia jest wykonanie przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi końcowej składów zespolonych ED-250 na stacji postojowej Gdynia Grabówek” – czytamy w ogłoszeniu o zamówieniu. Całość zamówienia winna być wykonana do w terminie do 20 grudnia br., podano również. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie najniższa cena. Oferty potencjalni wykonawcy mogą składać do 30 września. Składy Pendolino wejdą do rozkładu jazdy w grudniu br. tworząc kategorię EIC Premium. Pasażerowie będą mogli z nich korzystać na trasach między Warszawą i Krakowem, Katowicami, Wrocławiem oraz Trójmiastem. Wartość całkowita projektu to ok. 1,96 mld zł.
KE potwierdziła finansowanie dla Pendolino
(PKP Intercity)
Komisja Europejska potwierdziła wkład finansowy z Funduszu Spójności dla projektu „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych”, czyli 20 składów Pendolino. Uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego, dokonała oceny projektu i uznała, że jest on zgodny z priorytetami programu operacyjnego i przyczyni się do osiągnięcia jego celów. – Cieszymy się, że złożony przez PKP Intercity wniosek spotkał się z aprobatą Komisji Europejskiej, co potwierdza jego odpowiednią jakość i właściwe zabezpieczenie finansowe projektu – mówi Pawel Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych. Składy Pendolino wejdą do rozkładu jazdy w grudniu br. tworząc kategorię EIC Premium. Pasażerowie będą mogli z nich korzystać na trasach między Warszawą i Krakowem, Katowicami, Wrocławiem oraz Trójmiastem.
O rewaloryzacji Drogi Królewskiej
(UM Gdańsk)
Zawsze odgrywał dominującą rolę w układzie urbanistycznym Głównego Miasta i całego historycznego Gdańska. To przy nim lokalizację znalazły najważniejsze budynki użyteczności publicznej oraz kamieniczki znamienitych mieszczan. Nie bez przyczyny zyskał nazwę „Drogi Królewskiej” – ciąg ul. Długiej i Długiego Targu, a dokładniej plany jego rewaloryzacji, były tematem spotkania, jakie odbyło się w Ratuszu Głównomiejskim w Gdańsku. – Celem naszego dzisiejszego spotkania jest poinformowanie wszystkich zainteresowanych o zamiarze przystąpienia do rewaloryzacji Traktu Królewskiego, jaką chcemy przeprowadzić w ciągu najbliższych kilku lat. Działania rozpoczną się najwcześniej w 2016 r. – zapowiedział prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz. Planowana rewaloryzacja Drogi Królewskiej obejmować ma m.in. wymianę nawierzchni, wprowadzenie małej architektury, ale także to co dla oka niewidoczne, czyli infrastrukturę podziemną. Wstępny zakres niezbędnych prac na spotkaniu przedstawili przedstawiciele gestorów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i ciepłowniczych. Miasto zamierza aplikować o wsparcie unijne na realizację projektu.
Projekt VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej
(UM Szczecin)
Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska wygrało przetarg pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej dla ,,Obwodnica Śródmieścia Szczecina – etap VI – budowa ulicy od ul. Niemierzyńskiej do ul. Wojska Polskiego z budową węzła ,,Łękno” wraz z niezbędnym odcinkiem do ul. Mickiewicza w Szczecinie” i pełnienie nadzoru autorskiego”. Swoją pracę firma wyceniła na 2.423.100,00 zł. Na wykonanie dokumentacji projektowej wykonawca będzie miał 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Decyzja Prezesa UTK w sprawie nieprawidłowości na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK SA przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń przepisów w terminie do 30 listopada 2014 roku. Jednocześnie nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Nieprawidłowości polegały na naruszeniu art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niespełnienie warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych na linii kolejowej nr 25.
Redakcja BiznesAlert.pl
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak