ENERGETYKA
Projekty produkcyjne MOL na najbliższe lata
(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)
MOL zapowiada, że jego wydobycie ropy naftowej w b.r. spadnie z 96,9 tys. baryłek dziennie do 91 tys. – 96 tys. baryłek. Ponowny wzrost produkcji nastąpić ma w 2015 r. – MOL na swojej stronie internetowej, w prezentacji dla inwestorów, ocenia, że za rok produkcja wyniesie od 105 tys. do 110 tys. baryłek dziennie, a 2018 r. osiągnie poziom około 125 tys.-135 tys.baryłek dziennie. W styczniu b.r. wiceprezes MOL ds. poszukiwania i wydobycia, powiedział agencji Reuters, że celem węgierskiej firmy jest zwiększenie produkcji do 170 tys.-180 tys. baryłek dziennie w roku 2018. MOL posiada cztery rafinerie w Europie Środkowej i firmy wydobywcze na Węgrzech, w Chorwacji, Rosji, irackim Kurdystanie, Pakistanie, Angoli i w innych krajach. Niedawno Węgrzy kupili udziały na Morzu Północnym od Wintershall Norge AS, spółki należącej do niemieckiej firmy BASF za 375 tys. dol.
Grecy otrzymują 15-procentowy rabat od Gazpromu
(EKATHIMERINI/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ministerstwo środowiska i energetyki Grecji poinformowało, że przedłużyło umowę gazową z Rosją o kolejne 10 lat i zagwarantowało w jej ramach 15-procentowy rabat cenowy. Będzie on retroaktywny. Źródła portalu Ekathimerini podają, że cena surowca w umowie może wahać się wokół $395/1000 m3. W reakcji na porozumienie wspomniany resort zalecił już dystrybutorowi gazu DEPA zmianę taryf dla klientów. Krytycy umowy podkreślają, że inne kraje otrzymały dłuższy okres retroaktywności (Grecy od lipca 2013, inni klienci od stycznia 2013) oraz jeszcze większy rabat cenowy.
Europejska branża chemiczna ostrzega przed likwidacją przemysłu w krajach UE
(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)
Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (CEFIC) w trakcie posiedzenia Rady ds. Konkurencyjności, wydała oświadczenie, wzywające ministrów przemysłu krajów UE do wprowadzenia polityki tańszej energii. Energia po przystępnej cenie jest niezbędna, jako „priorytet numer jeden dla energochłonnych gałęzi przemysłu w Europie”. CEFIC wskazał, że koszty gazu i energii elektrycznej w USA odpowiednio stanowią tylko jedną trzecią tych kosztów w UE”. Jeśli Bruksela chce zwiększyć udział przemysłu w PKB Unii do 2020 r. nawet o 20 proc., przemysł nie może być obarczony dodatkowymi kosztami politycznymi” – podkreślił CEFIC, odnosząc się do proponowanych celów Komisji Europejskiej na 2020 r. w zakresie zmian klimatu i wzrostu produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
„Polityka klimatyczno-energetyczna powinna mieć na celu przystępność cen energii. Obecnie ta polityka podważa konkurencyjności Europy i prowadzi prosto do dezindustrializacji” – ostrzega CEFIC.
Łukoil rozpoczął wiercenia w obszarze koncesji Imiłorskoje w okręgu Chanty-Mansi
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Łukoil zapowiedział 25 lutego, że rozpoczyna odwierty komercyjne na obszarze koncesji Pole Imiłorskoje-Istocznyj, w autonomicznym okręgu Chanty-Mansi w centralnej Rosji. Przedstawiciele firmy stwierdzili, że odwierty rozpoczęły się znacznie przed planowanym terminem, wg pierwotnego projektu termin był przewidziany na wrzesień 2014 r. Również znacznie przed terminem rosyjska firma oczekuje pierwszej ropy z tych odwiertów. Dotychczas na tej koncesji zebrano też dane z badań sejsmicznych 3D na obszarze ok. 575 mil kwadratowych. Łukoil poinformował, że w najbliższych latach na obszarze koncesji Imiłorskoje-Istocznyj będą wykonane dodatkowe badania sejsmiczne oraz zrealizowanych zostanie11 nowych odwiertów. Na tej koncesji, na terenie C1 wydobywalne zasoby ropy szacuje się na 855 mln ton, na terenie C1 zaś – 193 mln ton (lub odpowiednio 6,2 mld baryłek i 1,4 mld baryłek).
SOCAR walczy ze spadkiem wydobycia
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
SOCAR rozpoczał prace przy nowym odwiercie na polu węglowodorów Guneshli. Azerska firma planuje wykonać w sumie 20 odwiertów w celu zwiększenia wydobycia surowców. Podmorska część koncesji Azeri-Chirag-Guneshli jest eksplorowana przez Azerów wspólnie z zagranicznymi firmami. Zabiegi SOCAR-u to próba zwiększenia produkcji węglowodorów, która w ostatnich latach spada. Firma ogłosiła w zeszłym roku program ustabilizowania wydobycia na lata 2013-15.
Powstaje Gazprom Armenia
(ARKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Azerski dystrybutor i operator gazowy ArmRosGazprom zmienił nazwę na Gazprom Armenia. W styczniu tego roku Erewań zbył na rzecz Gazpromu 20 procent akcji w spółce za 156 mln dolarów, by spłacić za nie część długu u rosyjskiej firmy w wysokości 300 mln dolarów. Armeńsko-rosyjska umowa gazowa zakłada dostawy 2,5 mld m3 rocznie.
Znaczenie ropy naftowej z krajów Środkowego i Bliskiego Wschodu
(MAE/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Na spotkaniu analityków i menadżerów rynku paliw na Uniwersytecie w Houston 21 lutego b.r. Fatih Birol, główny ekonomista Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), stwierdził, że paliwa płynne z krajów Środkowo- i Bliskowschodnich nadal będą bardzo ważne dla pokrycia potrzeb energetycznych Azji. Mimo, że łupkowa rewolucja w Stanach Zjednoczonych znacznie zmieniła światowy rynek ropy naftowej. Znaczący wzrost wydobycia ropy naftowej ze złóż niekonwencjonalnych w ostatnich latach w USA okazał się dużo większy niż wszystkie prognozy ekspertów. Przewidywali oni, że Stany Zjednoczone wyprzedzą Arabię Saudyjską na liście światowych producentów ropy w 2017 r. Tymczasem wg prognozy amerykańskiej rządowej Informacyjnej Agencji Energetycznej (IEA) oraz MAE (Międzynarodowa Agencja Energii) USA zajmie miejsce Arabii Saudyjskiej już w 2015 r. Mimo to – Birol przestrzegł przed niedocenianiem znaczenia krajów Środkowego i Bliskiego Wschodu dla rynku ropy w Azji. Dodał, że prognozy MAE zostały źle zinterpretowane, a ta błędna interpretacja „może mieć niezamierzone konsekwencje dla światowych rynków ropy”, ponieważ wywoła odwrót inwestorów od zasobów na Środkowym i Bliskim Wschodzie. Zdaniem Birola dynamiczny wzrost produkcji ropy łupkowej przede wszystkim spowoduje, że USA zupełnie uniezależnią się od importu paliw płynnych zarówno z krajów Środkowego i Bliskiego Wchodu, jak i od importu w ogóle, mimo dużego wzrostu amerykańskiego popytu. I „ubytek” tak ogromnego rynku ropy jak Stany Zjednoczone będzie mieć konsekwencje, które dziś nawet trudno przewidzieć. Jednak „świat poza granicami USA ma też potrzeby konsumpcyjne”, musi mieć dostęp do „ropy naftowej po przystępnych cenach. Jeśli wyślemy globalny zły sygnał dla inwestorów i rynku może się zdarzyć, że światu zabraknie ropy”. W celu zaspokojenia wzrostu globalnego popytu na ropę, paliwo ze Środkowego i Bliskiego Wschodu, a także z nowych źródeł w Brazylii, Kanadzie i Rosji, będzie potrzebne do zaspokojenia popytu zwłaszcza w Azji.
INFRASTRUKTURA
Umowa na dokończenie S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko podpisana
(GDDKiA)
Nowy wykonawca firma Budimex SA dokończy budowę S5 Poznań – Wrocław, odc. Kaczkowo –Korzeńsko. Droga ma być oddana do ruchu w planowanym terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia prac. Po tym, jak pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau GmBH, przestał wywiązywać się ze zobowiązań kontraktowych, GDDKiA odstąpiła w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tej inwestycji. Na podstawie inwentaryzacji wcześniej wykonanych robót Oddział zlecił wykonanie prac zabezpieczających budowę przed zimą. Ogłoszono przetarg i wybrano wykonawcę, firmę Budimex SA. Wartość umowy to ponad 244 mln zł. Kierowcy będą mogli korzystać z ponad 29-km odc. S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem po 6 miesiącach od rozpoczęcia prac.
Kolejny etap dialogu z branżą budowlaną rozpoczęty
(GDDKiA)
Odbyło się kolejne spotkanie GDDKiA z nowymi przedstawicielami branży budowlanej. Spotkanie było kontynuacją cyklu warsztatów rozpoczętych jesienią 2013 r. Spotkania pomagają nowym uczestnikom runku budowlanego w dobrym i profesjonalnym przygotowaniu się do startów w przetargach budowlanych. Celem debaty było przekazanie przez przedstawicieli GDDKiA doświadczeń oraz zaprezentowanie zasad, jakimi kieruje się GDDKiA w procesie realizacji inwestycji. Cykl spotkań z wykonawcami organizowany przez GDDKiA jest jednym z działań zmierzających do wzrostu konkurencyjności w nowych przetargach.
Dworzec w Środzie Wielkopolskiej otwarty dla podróżnych
(PKP SA)
Gruntownie odnowiony i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – taki jest dworzec w Środzie Wielkopolskiej po zakończonych niedawno pracach remontowych. PKP S.A. oddała obiekt do użytku podróżnych. Dworzec został odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Część obsługi podróżnych jest bardziej funkcjonalna. Obiekt dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. W części obiektu przekazanej Urzędowi Miasta utworzono Miejski Ośrodek Kultury. Koszt inwestycji nieznacznie przekroczył 4 mln zł netto. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlane JACK-BUD.
Rusza przebudowa dworca w Jaworzynie Śląskiej
(PKP SA)
Wyremontowany, bezpieczny, komfortowy i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – taki będzie dworzec w Jaworzynie Śląskiej wiosną przyszłego roku. Polskie Koleje Państwowe SA podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca. To kolejna inwestycja, którą PKP SA rozpoczną w tym roku na terenie Dolnego Śląska. Będzie ona realizowana w trybie projektuj i buduj. Firma Budowlana Eugeniusz Dota z Poznania zmodernizuje dworzec w Jaworzynie Śląskiej za prawie 6 mln zł. Pierwsze prace budowlane na dworcu ruszą do końca I kwartału tego roku. Inwestycja zasięgiem obejmie dworzec i plac dworcowy. Odnowiona zostanie elewacja dworca, która zyska nową iluminację.
Nowy dworzec Poznań Główny jeszcze bardziej funkcjonalny
(PKP SA)
Nowy dworzec Poznań Główny oferuje podróżnym cały szereg wysokiej jakości usług. Jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce – funkcjonalny, bezpieczny i w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stanowi element węzła komunikacyjnego, integrującego poszczególne środki transportu. PKP SA planuje kolejne udogodnienia. Chce m.in. wprowadzić zmiany w aranżacji przestrzeni, wyraźniej oddzielając część handlową od tej, związanej z obsługą pasażerską. Podróżni będą mogli również korzystać z nowych, wygodnych miejsc oczekiwania na pociąg. Już teraz pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny system informacji, bezpłatny dostęp do bezprzewodowego internetu, dużą liczbę kas i biletomatów.
Marcowa korekta rozkładu jazdy
(PKP PLK)
Od niedzieli, 9 marca wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Plakaty z informacją o zmianie dostępne są na peronach, dworcach oraz w internecie. Zmiany związane są z szerokim zakresem modernizacji i remontów linii oraz obiektów kolejowych. Zmiany czekają podróżnych m.in. w Warszawie. PKP PLK przystąpią do drugiego etapu remontu mostu średnicowego. Prace będą prowadzone na torach dalekobieżnych. Część pociągów będzie jeździła przez stację Warszawa Gdańska. Prace modernizacyjne trwają na trasie ze stolicy do Białegostoku. Zgodnie z planem kontynuowane będą prace na trasach ze stolicy do Trójmiasta i do Łodzi oraz Rzeszów – Przemyśl – granica państwa. Intensywnie działają wykonawcy na linii Wrocław – Poznań.
Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu
(PKP PLK)
Zakończono pomyślnie demontaż drugiego stalowego przęsła nurtowego mostu na Odrze na łączącego dzielnice Popowice z Osobowicami. To kolejny etap modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania. Zmieniają się tory, obiekty inżynieryjne, perony i przejazdy kolejowe. Efektem prac będzie szybsza podróż i lepsza obsługa pasażerów. Demontaż dotyczył 200 tonowego przęsła mostowego, w jednym z dwóch torów. Nową przeprawę, w miejscu demontowanego przęsła, stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Cały most powinien być gotowy w lipcu 2014 r. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł.
Nowa odsłona parkingu przy terminalu pasażerskim
(Lotnisko Poznań)
Nowe, korzystne zasady parkowania obowiązują na tzw. parkingu wschodnim przy strefie odlotów terminalu pasażerskiego. Średnioterminowy parking wschodni (oznaczony jako P1), zlokalizowany na wschód od strefy odlotów terminalu pasażerskiego oferuje 223 miejsca postojowe wykonane w technologii kostki brukowej, w tym stanowiska dla niepełnosprawnych. Obiekt jest oświetlony, monitorowany i dozorowany przez całą dobę. Pierwsze 15 minut korzystania z parkingu jest bezpłatne. Operatorem obiektu jest APCOA Parking Polska Sp. z o.o.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak