icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

3.04.2014 ALERT

ENERGETYKA

Litwa popiera polski postulat stworzenia Unii Energetycznej

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius wyraził poparcie dla polskiego projektu Unii Energetycznej. Dodał, że budowa terminalu LNG w Kłajpedzie może być znaczącym wkładem jego kraju w realizację idei przedstawionej przez premiera RP Donalda Tuska. Wilno jest nastawione optymistycznie do planu, który zakłada zmniejszenie uzależnienia Europy od rosyjskich surowców, ponieważ sprowadza obecnie 100 procent importu gazu ziemnego od Gazpromu. Jednocześnie Litwa i pozostałe kraje bałtyckie pozostają tzw. wyspą energetyczną, ponieważ nie posiadają połączeń gazowych i elektroenergetycznych z rynkami pozostałych państw Unii Europejskiej.

Trwa spór Niemcy-KE ws. ulg dla przemysłu

(NASDAQ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki Niemiec Sigmar Gabriel poinformował, że nadal nie ma porozumienia Berlina z Brukselą w sprawie nowych zasad wsparcia dla energetyki odanawialnej w niemieckim prawie, które uwzględniają ulgi dla przemysłu ciężkiego.Gabriel spotkał się z unijnym komisarzem ds. konkurencji Joaquinem Almunią. Komisja uznaje, że ulgi są niezgodne z regułami pomocy państwa dla gospodarki.

Wielka Brytania za 4 lata rozpocznie wydobycie gazu łupkowego

(REUTERS/CUADRILLA/TERESA WÓJCIK)

Jeśli obecny kryzys ukraiński będzie się nasilać, państwo brytyjskie musi wesprzeć sektor gazu łupkowego. Wówczas wydobycie komercyjne tego gazu w Wielkiej Brytanii może rozpocząć się już za cztery lata – powiedział w Londynie szef Cuadrilla Resources. Wielka Brytania jest w początkowej fazie poszukiwań gazu łupkowego, ale wobec konieczności znaczącego zmniejszenia uzależnienia od importu – spodziewana jest intensyfikacja poszukiwań. Cuadrilla jest jedyną dotychczas firmą w Wielkiej Brytanii, która przeprowadziła testowy fracking w odwiertach poszukiwawczych w Lancashire. Sytuacja jest kryzysowa, więc można zastosować dużo szybsze procedury – twierdzą specjaliści. Wystarczyłoby dwa do trzech lat, aby ustalić, czy wydobycie brytyjskiego gazu łupkowego jest opłacalne – powiedział na spotkaniu w think-tank Chatham House we wtorek, 1 kwietnia, dyrektor generalny Cuadrilla Francis Egan. Geolodzy szacują, że brytyjskie zasoby gazu łupkowego mogą pokryć brytyjskie zapotrzebowanie na gaz przez kilkaset lat.  W ub. tygodniu brytyjski premier David Cameron stwierdził, że kryzys na Krymie to dobra okazja, by Europa mogła odejść od rosyjskiego gazu zastępując go gazem łupkowym.

Rozpoczęły się przetargi na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze w Dalmacji

(BLOOMBERG/VRODLJAK/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chorwacki minister gospodarki Ivan Vrdoljak otworzył 2 kwietnia pierwszy przetarg na koncesję poszukiwawczo-wydobywczą węglowodorów na Adriatyku. Rozpoczęcie przetargów poprzedziło otwarcie 10 marca t.zw. „data room” dla zainteresowanych przyszłych inwestorów. W ramach „data room” mieszczą się wszystkie starsze i najnowsze dane z badań sejsmicznych prowadzonych na Adriatyku. Te dane są kluczowe dla przybliżonej informacji o pełnym potencjale złóż węglowodorów po chorwackiej stronie Adriatyku. Będą stanowić podstawę dalszych prac badawczych dla firm, które wygrają przetarg na koncesje. Przedstawiony został również system finansowy związany z poszukiwaniami i eksploatacją ropy i gazu w Republice Chorwacji. Zdaniem Zagrzebia, jest on tak pomyślany, aby zapewnić możliwie największe korzyści Chorwacji, a z drugiej strony – jest atrakcyjny dla inwestorów. Do przetargów zgłosiły się m.in. koncerny ExxonMobil, Total, Łukoil, Gazprom, RWE i JP Nippon – łącznie 40 firm. Minister Ivan Vrdoljak nie ukrywał satysfakcji, że być może Chorwacja stanie się jednym z wiodących w Europie centrów wydobywczych i eksportowych ropy i gazu.  W przetargu chce wziąć także udział chorwacka INA (należąca do węgierskiego MOL), która jednocześnie rozważa wystąpienie do Komisji Europejskiej o wsparcie finansowe dla budowy terminala LNG na wyspie KRK w ramach projektu Adria LNG. Firma miała do tej pory monopol na wydobycie surowca na terenie Chorwacji.

Taryfy gazowe na Ukrainie wzrosną o 73 procent

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina podniesie taryfy gazowe dla gospodarstw domowych nawet o średnio 73 procent – poinformował minister finansów Oleksandr Szlapak. Taryfy mają rosnąć stopniowo. Ostatnia podwyżka ma zostać wprowadzona w 2017 roku. Także taryfa za centralne ogrzewanie wzrośnie o średnio 40 procent. Do tej pory taryfy były niskie a rachunki za gaz i ogrzewanie subsydiowane przez Kijów. Jednym z warunków udzielenia pomocy finansowej przez Międzynarodowy Funduszu Walutowy dla Ukrainy jest zniesienie tego rodzaju subsydiów, które poważnie obciążają budżet kraju.

Gaz z Iranu ważniejszy dla Europy niż amerykański

(PAP/CIRE)

Import gazu z USA nie rozwiąże problemów energetycznych Wspólnoty – uważa komisarz UE ds. handlu Karel De Gucht. Jego zdaniem porozumienie z Iranem o ograniczeniu programu nuklearnego może mieć większy wpływ na ceny energii w UE niż amerykański gaz łupkowy. „W Iranie jest bardzo dużo gazu” – podkreślił komisarz w rozmowie z dziennikarzami w Brukseli cytowany przez PAP.

Eksperci: rezygnacja z rosyjskiego gazu będzie kosztować Europę 215 mld dol. 

(ITAR-TASS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Rezygnacja Europy z rosyjskich dostaw gazu to strata do 215 mld dol., stwierdza raport opracowany przez firmę Sanford C. Bernstein. Na tę kwotę składać się będzie przede wszystkim koszt zmian związanych z dostawami z innych źródeł energii. Zarówno z własnych, europejskich, które będą musiały zwiększyć produkcję, jak i od innych (niż Rosja) zagranicznych dostawców. Do tego zmian w dostawach nie da się przeprowadzić szybko, zdaniem firmy Bernstein będzie to wymagało, co najmniej pięciu lat. Ucierpi na tych zmianach również europejski rynek pracy, który straci ponad 10 tysięcy miejsc pracy. „Uważamy, że Europa nie może obyć się bez rosyjskiego gazu, – stwierdzają autorzy raportu -. Biorąc pod uwagę różne scenariusze importu gazu do Europy, doszliśmy do wniosku, że żaden z nich nie jest atrakcyjny. Korzystny jest tylko import z Rosji”.

Gazprom traci na aneksji Krymu i niegospodarności

(BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wartość rynkowa Gazpromu spada od trzech lat. Notuje najwyższe spadki spośród 5000 największych firm na świecie. Powodem – zdaniem analityków Bloomberg – są rozpasane wydatki spółki, która finansuje drogie projekty infrastrukturalne i przedsięwzięcia niezwiązane z jej działalnością, jak Igrzyska Olimpijskie w Soczi (kosztowały ją 3 mld dolarów) oraz funkcjonowanie klubów piłkarskich w Europie. Pomimo śmiałych planów Kremla, które zakładały, że za siedem lat Gazprom poczwórnie zwiększy swą wartość do 1 bln dolarów, przez złe warunki biznesowe, firma tanieje na rynku. Dziś przedstawiciele Gazpromu przekonują, że prognoza ta bazowała na wysokich cenach ropy naftowej a spadek wartości firmy jest skutkiem sankcji zachodnich w obliczu aneksji Krymu przez Rosję. W tym roku wartość akcji spółki na nowojorskiej giełdzie spadła o 11 procent do poziomu $7,68 za jedną. Gazprom jest zarządzany zgodnie z potrzebami politycznymi a nie ekonomicznymi – przekonuje Bloomberg.

Rosnieft ma ambitne plany wydobycia gazu ziemnego

(PULS BIZNESU/CIRE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak poinformował pb.pl, Rosnieft chce wydobyć w tym roku 55 mld m3 gazu, a w 2015 r. ilość ta ma zwiększyć się do ponad 63 mld m3. W 2020 roku firma planuje wydobywać nawet 100 mld m3 rocznie. Rosnieft planuje budowę wspólnie z Exxon Mobil zakładu skraplania gazu na Dalekim Wschodzie Rosji, którego początkowo moce produkcyjne szacowane są na 5 mln ton. LNG z tego zakładu ma trafiać na rynek Azji Pacyficznej w latach 2018-19 – czytamy w pb.pl.

Rosnieft kupuje firmę wiertniczą Orenburg Com

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Rosnieft poinformował w środę (2 kwietnia), że nabył Orenburg Drilling Company od rosyjskiej VTB-Leasing Group. Zdaniem przedstawicieli Rosnieftu, nabycie firmy Orenburg jest kluczowym elementem nowego programu największego rosyjskiego koncernu paliwowego. Programu, który m.in. zakłada zwiększenie liczby własnych firm wiertniczych oraz wzrost potencjału własnego serwisowania i usług wiertniczych. Pierwszy wiceprezes Rosnieft Eric Liron powiedział m.in. mediom, że Rosnieft planuje nie tylko oferować usługi wiertnicze w Rosji, ale zamierza świadczyć takie usługi na rzecz klientów zagranicznych. Rosnieft w ten sposób przyczyni się do poprawy efektywności wydobycia ropy naftowej – podkreślił wiceprezes Liron.

Wymiar sprawiedliwości USA oskarża Firtasza

(AP/ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

W Waszyngtonie wczoraj opublikowany został przez Departament Sprawiedliwości USA komunikat prasowy, stwierdzający, że ukraiński oligarcha i handlarz paliwami, Dmitrij Firtasz, oskarżony został o korupcję. Konkretny zarzut wymiaru sprawiedliwości USA dotyczy przekupywania wysokich urzędników hinduskich w celu uzyskiwania pozwoleń na eksploatację złóż tytanu w Indiach. Oprócz Firtasza podejrzani są o korupcję jego partnerzy: węgierski biznesmen Andras Knopp, obywatel Ukrainy Suren Gevorgijan, hinduski polityk Ramachandra Rao i dwóch biznesmenów z Indii i Sri Lanki. Według amerykańskiego śledztwa, Firtasz namówił do przekupstwa wysokich urzędników w Indiach, w celu preferencyjnego traktowania jego firmy przy udzielaniu pewnych koncesji. Firtasz prowadził na Ukrainie na wielką skalę interesy z rosyjskimi gigantami paliwowymi, zwłaszcza z Gazpromem. Zatrzymany w Austrii w Wiedniu oligarcha oczekuje na wyrok sądu austriackiego w sprawie ekstradycji do USA.

Kolejne uderzenie USA w Novatek

(GŁOS ROSJI/BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

USA wstrzymały szereg projektów przygotowywanych z Rosją w ramach dwustronnej komisji prezydenckiej, a także niektóre kierunki współpracy na linii organów ścigania, przekierowując jednocześnie fundusze, które były przeznaczone na ich realizację, na wsparcie dla Ukrainy – poinformowano na stronie internetowej Departamentu Stanu USA jak donosi Głos Rosji. Jednocześnie agencja Bloomberg informuje, że amerykański Export-Import Bank dokona rewizji pomocy finansowej dla projektu Jamał LNG realizowanego przez rosyjski Novatek ze względu na sankcje wobec głównego udziałowca firmy – Giennadija Timczenki, który posiada 23,5 procent akcji firmy. Bank nie udzielił do tej pory pomocy finansowej projektowi budowy terminalu LNG na Półwyspie Jamalskim, który umożliwiłby Novatekowi eksport gazu skroplonego na rynki światowe i stworzenie konkurencji dla Gazpromu. Instytucja informuje, że nie wesprze go finansowo w przyszłości. W ten sposób uderza w plany ekspansji na rynku LNG tej firmy. Jednocześnie francuski Total utrzymuje zaangażowanie w projekt.

W USA import energii netto w 2013 r. najniższy od ponad 20 lat

(EIA/DOE/TERESA WÓJCIK)

Wolumen amerykańskiego importu energii netto w 2013 r. spadł do poziomu najniższego od ponad dwóch dekad. Wzrost krajowej produkcji ropy naftowej i gazu to najważniejsza przyczyna tego spadku, który w okresie od 2012 – 2013 r. wyniósł najwięcej, bo19 proc. Krajowe  wydobycie ropy naftowej w tym okresie wzrosło o 15 proc., co doprowadziło do spadku importu ropy w latach 2012 – 2013 o 12 proc. Stanowi to znaczną część zmniejszenia importu ogólnego paliw.

Wstępne dane całkowitego zużycia energii w 2013 r. odzwierciedlają skumulowany pozytywny efekt zmian na rynku energii w ciągu ub.r. roku. Inne pozytywne zjawisko o trwałym charakterze, to wzrost zużycia energii pierwotnej o 2,4 proc., po spadku w latach 2011 i 2012. Zużycie energii pierwotnej wzrosło we wszystkich sektorach u odbiorców końcowych. Najwyższy wzrost nastąpił w sektorze mieszkaniowym, najniższy w sektorze transportu.

Amerykańscy senatorzy lobbują za liberalizacją eksportu gazu skroplonego

(REUTERS/UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przewodnicząca senackiej komisji energetycznej Mary Landrieu przekonuje, że Federalna Komisja Regulacji Energetyki (FERC) powinna jak najszybciej udzielić zgód na eksport LNG dla projektów w Luizjanie, skąd pochodzi senatorka. W tym kontekście wymienia projekt firmy Sempra – Cameron LNG w Hackberry, który otrzymał już pozwolenie Departamentu Energii USA na eksport. Teraz podobne musi wydać FERC. Jednocześnie senator Lisa Murkowski z Alaski razem z Johnem Hoevenem z Północnej Dakoty i Johnem Barrasso z Wyoming przekonują, że poprawka do Ustawy energetycznej zezwalająca na eksport LNG do krajów NATO, Japonii i Ukrainy bez potrzeby ubiegania się o zgodę Departamentu Energii i FERC pomoże sojusznikom USA na świecie zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne.

INFRASTRUKTURA

Optymalizacja systemu poboru opłat za korzystanie z autostrad w Polsce

(Instytut Sobieskiego)

Manualny system poboru opłat stał się już rozwiązaniem anachronicznym, nieefektywnym ekonomicznie oraz operacyjnie. Ten anachronizm dotyka przede wszystkim kierowców samochodów osobowych, których liczba w Polsce przekroczyła już ponad 18,7 mln. Alternatywę stanowi elektroniczny system opłat, wykorzystujący nowoczesne technologie komunikacyjne, jaki częściowo na naszym kontynencie wdrożyła Portugalia. Taki system opłat to znaczące korzyści organizacyjne, m.in. w postaci poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto wprowadzenie elektronicznego systemu to także oszczędności dla systemu finansów publicznych, które zostały oszacowane nawet na ponad miliard złotych.

21 dni na złożenie wniosków od usługodawców i dostawców

(GDDKiA)

Do 18 kwietnia przedsiębiorcy, których należności za zrealizowane i odebrane prace w ramach dostosowania Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie – ul. J. Piłsudskiego w Markach Etap I: Dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: węzeł „Modlińska” – węzeł „Piłsudskiego” w Markach nie zostały zaspokojone przez wykonawcę: J&P-AVAX SA, Ateny, Grecja, mogą składać zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów o których mowa w ustawie o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców (mikro, małych bądź średnich), wynikających z udzielonego zamówienia publicznego (Dz. U. z 03.08.2012 poz.891).

Taki mamy klimat… dla nawierzchni dróg

(Polski Kongres Drogowy)

Nawierzchnie asfaltowe w trudnych warunkach naturalnych, głównie klimatycznych, były głównym tematem I Lubelskiej Konferencji Techniki Drogowej. Punktem wyjścia stała się analiza cech klimatu Polski Wschodniej. Polska jest bowiem wyraźnie podzielona na strefy różniące się warunkami klimatycznymi, a linia podziału biegnie mniej więcej wzdłuż Wisły. Prof. Dariusz Sybilski z IBDiM przypomniał, że różnica temperatur nawierzchni drogowych – między najgorętszymi dniami lata a najbardziej mroźnymi w zimie – sięga nawet 90 st. C. Wymaga to właściwego doboru asfaltów do warunków klimatycznych i warstw nawierzchni. Zasadniczą sprawą jest odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na niskie temperatury. Skutkiem ich działania mogą być bowiem pękania nawierzchni.

Zmiany organizacyjne w PKP LHS

(PKP LHS)

Spółka PKP LHS zakończyła trwający od początku bieżącego roku proces wdrażania zmian w strukturze organizacyjnej Firmy. Uchwałą Rady Nadzorczej PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej został zatwierdzony nowy regulamin oraz schemat organizacyjny spółki.

Intencją zarządu jest, aby nowy model działania przedsiębiorstwa, m.in. poprzez zmianę struktury organizacyjnej, przekazanie części kompetencji i odpowiedzialności członków zarządu w zakresie bieżącego zarzadzania spółką PKP LHS na rzecz nowomianowanych dyrektorów wydziałów i oddziałów wyposażonych w odpowiednie uprawnienia, usprawnił zarządzanie procesami w zamian zbyt długiego i skomplikowanego dotychczas procesu podejmowania decyzji.

Decyzje Prezesa UTK w zakresie nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów kolejowych

(UTK)

W wyniku stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji pojazdy przedsiębiorców: Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o., CTL Północ Sp. z o.o., Ferrum S.A. oraz PANMAR Sp.J.

Do najczęstszych nieprawidłowości w zakresie poziomu utrzymania pojazdów kolejowych w dalszym ciągu należą: niezgodność utrzymania z dokumentacją systemu utrzymania, niewykonywanie poszczególnych poziomów utrzymania, brak świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych oraz brak wymaganej dokumentacji związanej z procesem utrzymania pojazdów.

Eurolot połączy Gdańsk i Helsinki

(Port Lotniczy Gdańsk)

Eurolot otworzył kolejne, nowe połączenie, tym razem na trasie z Gdańska do Helsinek. Będzie ono realizowane przez 78. miejscowe komfortowe samoloty typu Bombardier Q400.

To pierwsze w historii połączenie polskiego przewoźnika na tej trasie. Potencjał kierunku został oceniony na podstawie wyników badań rynku oraz oczekiwań pasażerów. Rozpoczęcie rejsów z Gdańska do Helsinek to kolejny element strategii Eurolotu, który realizuje plan łączenia polskich portów regionalnych z głównymi lotniskami europejskich stolic.

Od 3 marca br. z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy można polecieć do Brukseli, Zurychu i Wrocławia. W sezonie letnim do siatki połączeń Eurolotu wrócą również rejsy do Chorwacji.

Ponad 1,5 mln pasażerów na Lotnisku Warszawa/Modlin

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

W ciągu 11 miesięcy funkcjonowania, Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło już ponad 1,5 mln pasażerów. Letni rozkład lotów wzbogacił się o połączenia wakacyjne. W marcu br. na naszym lotnisku obsłużyliśmy 108 190 pasażerów i wykonaliśmy 761 operacji lotniczych w ruchu regularnym. Oznacza to 8,3% wzrost w stosunku do lutego br. Średnio przyjmowaliśmy 3 490 podróżnych dziennie. Najwięcej pasażerów skorzystało z naszego lotniska 14 marca. Tego dnia obsłużyliśmy 4 061 pasażerów. Przez pierwsze 3 miesiące 2014 r. obsłużyliśmy 309 225 pasażerów i 2 215 operacji lotniczych. W całym 2014 r. przewidujemy przyjąć ok 1,5 mln pasażerów. Od początku funkcjonowania (15.07.2012) z lotniska skorzystało już 1 511 179 pasażerów i odbyło się łącznie 11 019 startów i lądowań.

Zaplanuj wakacyjny wypoczynek

(Air France KLM)

W letnim rozkładzie francusko-holenderskiego przewoźnika pojawiły się nowe trasy, większe maszyny i wzrosła częstotliwość lotów do wybranych miast. Tradycyjnie na przełomie marca i kwietnia linie lotnicze ogłaszają swoje rozkłady lotów na sezon wiosenno-letni. Linie Air France KLM co roku dostosowują swoją ofertę lotów biorąc pod uwagę zapotrzebowanie rynku i oczekiwania podróżnych. W tegorocznym, letnim rozkładzie, który będzie obowiązywał do końca października br., pojawiło się wiele dogodnych, nowych połączeń. Linia KLM między innymi zwiększyła liczbę lotów do Kapsztadu czy Fukuoki. Uruchamiała również nowe trasy średniego i dalekiego zasięgu. Air France wprowadził sporo zmian w siatce połączeń do Ameryki Południowej i Azji.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Litwa popiera polski postulat stworzenia Unii Energetycznej

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius wyraził poparcie dla polskiego projektu Unii Energetycznej. Dodał, że budowa terminalu LNG w Kłajpedzie może być znaczącym wkładem jego kraju w realizację idei przedstawionej przez premiera RP Donalda Tuska. Wilno jest nastawione optymistycznie do planu, który zakłada zmniejszenie uzależnienia Europy od rosyjskich surowców, ponieważ sprowadza obecnie 100 procent importu gazu ziemnego od Gazpromu. Jednocześnie Litwa i pozostałe kraje bałtyckie pozostają tzw. wyspą energetyczną, ponieważ nie posiadają połączeń gazowych i elektroenergetycznych z rynkami pozostałych państw Unii Europejskiej.

Trwa spór Niemcy-KE ws. ulg dla przemysłu

(NASDAQ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki Niemiec Sigmar Gabriel poinformował, że nadal nie ma porozumienia Berlina z Brukselą w sprawie nowych zasad wsparcia dla energetyki odanawialnej w niemieckim prawie, które uwzględniają ulgi dla przemysłu ciężkiego.Gabriel spotkał się z unijnym komisarzem ds. konkurencji Joaquinem Almunią. Komisja uznaje, że ulgi są niezgodne z regułami pomocy państwa dla gospodarki.

Wielka Brytania za 4 lata rozpocznie wydobycie gazu łupkowego

(REUTERS/CUADRILLA/TERESA WÓJCIK)

Jeśli obecny kryzys ukraiński będzie się nasilać, państwo brytyjskie musi wesprzeć sektor gazu łupkowego. Wówczas wydobycie komercyjne tego gazu w Wielkiej Brytanii może rozpocząć się już za cztery lata – powiedział w Londynie szef Cuadrilla Resources. Wielka Brytania jest w początkowej fazie poszukiwań gazu łupkowego, ale wobec konieczności znaczącego zmniejszenia uzależnienia od importu – spodziewana jest intensyfikacja poszukiwań. Cuadrilla jest jedyną dotychczas firmą w Wielkiej Brytanii, która przeprowadziła testowy fracking w odwiertach poszukiwawczych w Lancashire. Sytuacja jest kryzysowa, więc można zastosować dużo szybsze procedury – twierdzą specjaliści. Wystarczyłoby dwa do trzech lat, aby ustalić, czy wydobycie brytyjskiego gazu łupkowego jest opłacalne – powiedział na spotkaniu w think-tank Chatham House we wtorek, 1 kwietnia, dyrektor generalny Cuadrilla Francis Egan. Geolodzy szacują, że brytyjskie zasoby gazu łupkowego mogą pokryć brytyjskie zapotrzebowanie na gaz przez kilkaset lat.  W ub. tygodniu brytyjski premier David Cameron stwierdził, że kryzys na Krymie to dobra okazja, by Europa mogła odejść od rosyjskiego gazu zastępując go gazem łupkowym.

Rozpoczęły się przetargi na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze w Dalmacji

(BLOOMBERG/VRODLJAK/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chorwacki minister gospodarki Ivan Vrdoljak otworzył 2 kwietnia pierwszy przetarg na koncesję poszukiwawczo-wydobywczą węglowodorów na Adriatyku. Rozpoczęcie przetargów poprzedziło otwarcie 10 marca t.zw. „data room” dla zainteresowanych przyszłych inwestorów. W ramach „data room” mieszczą się wszystkie starsze i najnowsze dane z badań sejsmicznych prowadzonych na Adriatyku. Te dane są kluczowe dla przybliżonej informacji o pełnym potencjale złóż węglowodorów po chorwackiej stronie Adriatyku. Będą stanowić podstawę dalszych prac badawczych dla firm, które wygrają przetarg na koncesje. Przedstawiony został również system finansowy związany z poszukiwaniami i eksploatacją ropy i gazu w Republice Chorwacji. Zdaniem Zagrzebia, jest on tak pomyślany, aby zapewnić możliwie największe korzyści Chorwacji, a z drugiej strony – jest atrakcyjny dla inwestorów. Do przetargów zgłosiły się m.in. koncerny ExxonMobil, Total, Łukoil, Gazprom, RWE i JP Nippon – łącznie 40 firm. Minister Ivan Vrdoljak nie ukrywał satysfakcji, że być może Chorwacja stanie się jednym z wiodących w Europie centrów wydobywczych i eksportowych ropy i gazu.  W przetargu chce wziąć także udział chorwacka INA (należąca do węgierskiego MOL), która jednocześnie rozważa wystąpienie do Komisji Europejskiej o wsparcie finansowe dla budowy terminala LNG na wyspie KRK w ramach projektu Adria LNG. Firma miała do tej pory monopol na wydobycie surowca na terenie Chorwacji.

Taryfy gazowe na Ukrainie wzrosną o 73 procent

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina podniesie taryfy gazowe dla gospodarstw domowych nawet o średnio 73 procent – poinformował minister finansów Oleksandr Szlapak. Taryfy mają rosnąć stopniowo. Ostatnia podwyżka ma zostać wprowadzona w 2017 roku. Także taryfa za centralne ogrzewanie wzrośnie o średnio 40 procent. Do tej pory taryfy były niskie a rachunki za gaz i ogrzewanie subsydiowane przez Kijów. Jednym z warunków udzielenia pomocy finansowej przez Międzynarodowy Funduszu Walutowy dla Ukrainy jest zniesienie tego rodzaju subsydiów, które poważnie obciążają budżet kraju.

Gaz z Iranu ważniejszy dla Europy niż amerykański

(PAP/CIRE)

Import gazu z USA nie rozwiąże problemów energetycznych Wspólnoty – uważa komisarz UE ds. handlu Karel De Gucht. Jego zdaniem porozumienie z Iranem o ograniczeniu programu nuklearnego może mieć większy wpływ na ceny energii w UE niż amerykański gaz łupkowy. „W Iranie jest bardzo dużo gazu” – podkreślił komisarz w rozmowie z dziennikarzami w Brukseli cytowany przez PAP.

Eksperci: rezygnacja z rosyjskiego gazu będzie kosztować Europę 215 mld dol. 

(ITAR-TASS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Rezygnacja Europy z rosyjskich dostaw gazu to strata do 215 mld dol., stwierdza raport opracowany przez firmę Sanford C. Bernstein. Na tę kwotę składać się będzie przede wszystkim koszt zmian związanych z dostawami z innych źródeł energii. Zarówno z własnych, europejskich, które będą musiały zwiększyć produkcję, jak i od innych (niż Rosja) zagranicznych dostawców. Do tego zmian w dostawach nie da się przeprowadzić szybko, zdaniem firmy Bernstein będzie to wymagało, co najmniej pięciu lat. Ucierpi na tych zmianach również europejski rynek pracy, który straci ponad 10 tysięcy miejsc pracy. „Uważamy, że Europa nie może obyć się bez rosyjskiego gazu, – stwierdzają autorzy raportu -. Biorąc pod uwagę różne scenariusze importu gazu do Europy, doszliśmy do wniosku, że żaden z nich nie jest atrakcyjny. Korzystny jest tylko import z Rosji”.

Gazprom traci na aneksji Krymu i niegospodarności

(BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wartość rynkowa Gazpromu spada od trzech lat. Notuje najwyższe spadki spośród 5000 największych firm na świecie. Powodem – zdaniem analityków Bloomberg – są rozpasane wydatki spółki, która finansuje drogie projekty infrastrukturalne i przedsięwzięcia niezwiązane z jej działalnością, jak Igrzyska Olimpijskie w Soczi (kosztowały ją 3 mld dolarów) oraz funkcjonowanie klubów piłkarskich w Europie. Pomimo śmiałych planów Kremla, które zakładały, że za siedem lat Gazprom poczwórnie zwiększy swą wartość do 1 bln dolarów, przez złe warunki biznesowe, firma tanieje na rynku. Dziś przedstawiciele Gazpromu przekonują, że prognoza ta bazowała na wysokich cenach ropy naftowej a spadek wartości firmy jest skutkiem sankcji zachodnich w obliczu aneksji Krymu przez Rosję. W tym roku wartość akcji spółki na nowojorskiej giełdzie spadła o 11 procent do poziomu $7,68 za jedną. Gazprom jest zarządzany zgodnie z potrzebami politycznymi a nie ekonomicznymi – przekonuje Bloomberg.

Rosnieft ma ambitne plany wydobycia gazu ziemnego

(PULS BIZNESU/CIRE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak poinformował pb.pl, Rosnieft chce wydobyć w tym roku 55 mld m3 gazu, a w 2015 r. ilość ta ma zwiększyć się do ponad 63 mld m3. W 2020 roku firma planuje wydobywać nawet 100 mld m3 rocznie. Rosnieft planuje budowę wspólnie z Exxon Mobil zakładu skraplania gazu na Dalekim Wschodzie Rosji, którego początkowo moce produkcyjne szacowane są na 5 mln ton. LNG z tego zakładu ma trafiać na rynek Azji Pacyficznej w latach 2018-19 – czytamy w pb.pl.

Rosnieft kupuje firmę wiertniczą Orenburg Com

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Rosnieft poinformował w środę (2 kwietnia), że nabył Orenburg Drilling Company od rosyjskiej VTB-Leasing Group. Zdaniem przedstawicieli Rosnieftu, nabycie firmy Orenburg jest kluczowym elementem nowego programu największego rosyjskiego koncernu paliwowego. Programu, który m.in. zakłada zwiększenie liczby własnych firm wiertniczych oraz wzrost potencjału własnego serwisowania i usług wiertniczych. Pierwszy wiceprezes Rosnieft Eric Liron powiedział m.in. mediom, że Rosnieft planuje nie tylko oferować usługi wiertnicze w Rosji, ale zamierza świadczyć takie usługi na rzecz klientów zagranicznych. Rosnieft w ten sposób przyczyni się do poprawy efektywności wydobycia ropy naftowej – podkreślił wiceprezes Liron.

Wymiar sprawiedliwości USA oskarża Firtasza

(AP/ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

W Waszyngtonie wczoraj opublikowany został przez Departament Sprawiedliwości USA komunikat prasowy, stwierdzający, że ukraiński oligarcha i handlarz paliwami, Dmitrij Firtasz, oskarżony został o korupcję. Konkretny zarzut wymiaru sprawiedliwości USA dotyczy przekupywania wysokich urzędników hinduskich w celu uzyskiwania pozwoleń na eksploatację złóż tytanu w Indiach. Oprócz Firtasza podejrzani są o korupcję jego partnerzy: węgierski biznesmen Andras Knopp, obywatel Ukrainy Suren Gevorgijan, hinduski polityk Ramachandra Rao i dwóch biznesmenów z Indii i Sri Lanki. Według amerykańskiego śledztwa, Firtasz namówił do przekupstwa wysokich urzędników w Indiach, w celu preferencyjnego traktowania jego firmy przy udzielaniu pewnych koncesji. Firtasz prowadził na Ukrainie na wielką skalę interesy z rosyjskimi gigantami paliwowymi, zwłaszcza z Gazpromem. Zatrzymany w Austrii w Wiedniu oligarcha oczekuje na wyrok sądu austriackiego w sprawie ekstradycji do USA.

Kolejne uderzenie USA w Novatek

(GŁOS ROSJI/BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

USA wstrzymały szereg projektów przygotowywanych z Rosją w ramach dwustronnej komisji prezydenckiej, a także niektóre kierunki współpracy na linii organów ścigania, przekierowując jednocześnie fundusze, które były przeznaczone na ich realizację, na wsparcie dla Ukrainy – poinformowano na stronie internetowej Departamentu Stanu USA jak donosi Głos Rosji. Jednocześnie agencja Bloomberg informuje, że amerykański Export-Import Bank dokona rewizji pomocy finansowej dla projektu Jamał LNG realizowanego przez rosyjski Novatek ze względu na sankcje wobec głównego udziałowca firmy – Giennadija Timczenki, który posiada 23,5 procent akcji firmy. Bank nie udzielił do tej pory pomocy finansowej projektowi budowy terminalu LNG na Półwyspie Jamalskim, który umożliwiłby Novatekowi eksport gazu skroplonego na rynki światowe i stworzenie konkurencji dla Gazpromu. Instytucja informuje, że nie wesprze go finansowo w przyszłości. W ten sposób uderza w plany ekspansji na rynku LNG tej firmy. Jednocześnie francuski Total utrzymuje zaangażowanie w projekt.

W USA import energii netto w 2013 r. najniższy od ponad 20 lat

(EIA/DOE/TERESA WÓJCIK)

Wolumen amerykańskiego importu energii netto w 2013 r. spadł do poziomu najniższego od ponad dwóch dekad. Wzrost krajowej produkcji ropy naftowej i gazu to najważniejsza przyczyna tego spadku, który w okresie od 2012 – 2013 r. wyniósł najwięcej, bo19 proc. Krajowe  wydobycie ropy naftowej w tym okresie wzrosło o 15 proc., co doprowadziło do spadku importu ropy w latach 2012 – 2013 o 12 proc. Stanowi to znaczną część zmniejszenia importu ogólnego paliw.

Wstępne dane całkowitego zużycia energii w 2013 r. odzwierciedlają skumulowany pozytywny efekt zmian na rynku energii w ciągu ub.r. roku. Inne pozytywne zjawisko o trwałym charakterze, to wzrost zużycia energii pierwotnej o 2,4 proc., po spadku w latach 2011 i 2012. Zużycie energii pierwotnej wzrosło we wszystkich sektorach u odbiorców końcowych. Najwyższy wzrost nastąpił w sektorze mieszkaniowym, najniższy w sektorze transportu.

Amerykańscy senatorzy lobbują za liberalizacją eksportu gazu skroplonego

(REUTERS/UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przewodnicząca senackiej komisji energetycznej Mary Landrieu przekonuje, że Federalna Komisja Regulacji Energetyki (FERC) powinna jak najszybciej udzielić zgód na eksport LNG dla projektów w Luizjanie, skąd pochodzi senatorka. W tym kontekście wymienia projekt firmy Sempra – Cameron LNG w Hackberry, który otrzymał już pozwolenie Departamentu Energii USA na eksport. Teraz podobne musi wydać FERC. Jednocześnie senator Lisa Murkowski z Alaski razem z Johnem Hoevenem z Północnej Dakoty i Johnem Barrasso z Wyoming przekonują, że poprawka do Ustawy energetycznej zezwalająca na eksport LNG do krajów NATO, Japonii i Ukrainy bez potrzeby ubiegania się o zgodę Departamentu Energii i FERC pomoże sojusznikom USA na świecie zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne.

INFRASTRUKTURA

Optymalizacja systemu poboru opłat za korzystanie z autostrad w Polsce

(Instytut Sobieskiego)

Manualny system poboru opłat stał się już rozwiązaniem anachronicznym, nieefektywnym ekonomicznie oraz operacyjnie. Ten anachronizm dotyka przede wszystkim kierowców samochodów osobowych, których liczba w Polsce przekroczyła już ponad 18,7 mln. Alternatywę stanowi elektroniczny system opłat, wykorzystujący nowoczesne technologie komunikacyjne, jaki częściowo na naszym kontynencie wdrożyła Portugalia. Taki system opłat to znaczące korzyści organizacyjne, m.in. w postaci poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto wprowadzenie elektronicznego systemu to także oszczędności dla systemu finansów publicznych, które zostały oszacowane nawet na ponad miliard złotych.

21 dni na złożenie wniosków od usługodawców i dostawców

(GDDKiA)

Do 18 kwietnia przedsiębiorcy, których należności za zrealizowane i odebrane prace w ramach dostosowania Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie – ul. J. Piłsudskiego w Markach Etap I: Dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: węzeł „Modlińska” – węzeł „Piłsudskiego” w Markach nie zostały zaspokojone przez wykonawcę: J&P-AVAX SA, Ateny, Grecja, mogą składać zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów o których mowa w ustawie o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców (mikro, małych bądź średnich), wynikających z udzielonego zamówienia publicznego (Dz. U. z 03.08.2012 poz.891).

Taki mamy klimat… dla nawierzchni dróg

(Polski Kongres Drogowy)

Nawierzchnie asfaltowe w trudnych warunkach naturalnych, głównie klimatycznych, były głównym tematem I Lubelskiej Konferencji Techniki Drogowej. Punktem wyjścia stała się analiza cech klimatu Polski Wschodniej. Polska jest bowiem wyraźnie podzielona na strefy różniące się warunkami klimatycznymi, a linia podziału biegnie mniej więcej wzdłuż Wisły. Prof. Dariusz Sybilski z IBDiM przypomniał, że różnica temperatur nawierzchni drogowych – między najgorętszymi dniami lata a najbardziej mroźnymi w zimie – sięga nawet 90 st. C. Wymaga to właściwego doboru asfaltów do warunków klimatycznych i warstw nawierzchni. Zasadniczą sprawą jest odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na niskie temperatury. Skutkiem ich działania mogą być bowiem pękania nawierzchni.

Zmiany organizacyjne w PKP LHS

(PKP LHS)

Spółka PKP LHS zakończyła trwający od początku bieżącego roku proces wdrażania zmian w strukturze organizacyjnej Firmy. Uchwałą Rady Nadzorczej PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej został zatwierdzony nowy regulamin oraz schemat organizacyjny spółki.

Intencją zarządu jest, aby nowy model działania przedsiębiorstwa, m.in. poprzez zmianę struktury organizacyjnej, przekazanie części kompetencji i odpowiedzialności członków zarządu w zakresie bieżącego zarzadzania spółką PKP LHS na rzecz nowomianowanych dyrektorów wydziałów i oddziałów wyposażonych w odpowiednie uprawnienia, usprawnił zarządzanie procesami w zamian zbyt długiego i skomplikowanego dotychczas procesu podejmowania decyzji.

Decyzje Prezesa UTK w zakresie nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów kolejowych

(UTK)

W wyniku stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji pojazdy przedsiębiorców: Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o., CTL Północ Sp. z o.o., Ferrum S.A. oraz PANMAR Sp.J.

Do najczęstszych nieprawidłowości w zakresie poziomu utrzymania pojazdów kolejowych w dalszym ciągu należą: niezgodność utrzymania z dokumentacją systemu utrzymania, niewykonywanie poszczególnych poziomów utrzymania, brak świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych oraz brak wymaganej dokumentacji związanej z procesem utrzymania pojazdów.

Eurolot połączy Gdańsk i Helsinki

(Port Lotniczy Gdańsk)

Eurolot otworzył kolejne, nowe połączenie, tym razem na trasie z Gdańska do Helsinek. Będzie ono realizowane przez 78. miejscowe komfortowe samoloty typu Bombardier Q400.

To pierwsze w historii połączenie polskiego przewoźnika na tej trasie. Potencjał kierunku został oceniony na podstawie wyników badań rynku oraz oczekiwań pasażerów. Rozpoczęcie rejsów z Gdańska do Helsinek to kolejny element strategii Eurolotu, który realizuje plan łączenia polskich portów regionalnych z głównymi lotniskami europejskich stolic.

Od 3 marca br. z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy można polecieć do Brukseli, Zurychu i Wrocławia. W sezonie letnim do siatki połączeń Eurolotu wrócą również rejsy do Chorwacji.

Ponad 1,5 mln pasażerów na Lotnisku Warszawa/Modlin

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

W ciągu 11 miesięcy funkcjonowania, Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło już ponad 1,5 mln pasażerów. Letni rozkład lotów wzbogacił się o połączenia wakacyjne. W marcu br. na naszym lotnisku obsłużyliśmy 108 190 pasażerów i wykonaliśmy 761 operacji lotniczych w ruchu regularnym. Oznacza to 8,3% wzrost w stosunku do lutego br. Średnio przyjmowaliśmy 3 490 podróżnych dziennie. Najwięcej pasażerów skorzystało z naszego lotniska 14 marca. Tego dnia obsłużyliśmy 4 061 pasażerów. Przez pierwsze 3 miesiące 2014 r. obsłużyliśmy 309 225 pasażerów i 2 215 operacji lotniczych. W całym 2014 r. przewidujemy przyjąć ok 1,5 mln pasażerów. Od początku funkcjonowania (15.07.2012) z lotniska skorzystało już 1 511 179 pasażerów i odbyło się łącznie 11 019 startów i lądowań.

Zaplanuj wakacyjny wypoczynek

(Air France KLM)

W letnim rozkładzie francusko-holenderskiego przewoźnika pojawiły się nowe trasy, większe maszyny i wzrosła częstotliwość lotów do wybranych miast. Tradycyjnie na przełomie marca i kwietnia linie lotnicze ogłaszają swoje rozkłady lotów na sezon wiosenno-letni. Linie Air France KLM co roku dostosowują swoją ofertę lotów biorąc pod uwagę zapotrzebowanie rynku i oczekiwania podróżnych. W tegorocznym, letnim rozkładzie, który będzie obowiązywał do końca października br., pojawiło się wiele dogodnych, nowych połączeń. Linia KLM między innymi zwiększyła liczbę lotów do Kapsztadu czy Fukuoki. Uruchamiała również nowe trasy średniego i dalekiego zasięgu. Air France wprowadził sporo zmian w siatce połączeń do Ameryki Południowej i Azji.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły