icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

3.09.2014 ALERT

ENERGETYKA

Jutro w Brukseli negocjacje gazowe z Rosją

(REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Jutro, 4 września w Brukseli Komisja Europejska będzie rozmawiać z przedstawicielami Kremla w sprawie spornej ceny gazu dla Ukrainy. Rozmowy będą prowadzone na szczeblu ekspertów. Informację przekazał europejski komisarz ds. energii Guenter Oettinger. Jutrzejsze rozmowy będą kontynuacją negocjacji prowadzonych przez Oettingera, a rozpoczętych w ubiegły piątek, z rosyjskim ministrem energetyki Aleksandrem Nowakiem w Moskwie. Celem jutrzejszych rozmów ekspertów jest  także przygotowanie analizy danych dotyczących bezpieczeństwa zaopatrzenia w gaz w nadchodzącym sezonie zimowym. Jak poinformowała KE, Oettinger spotka się 8 września w Baku w Azerbejdżanie z ukraińskim ministrem energetyki Jurijem Prodanem.
Oettinger poinformował, że po jutrzejszym spotkaniu ekspertów, KE, Ukraina i Rosja ustalą termin i miejsce kolejnej rundy trójstronnych negocjacji gazowych. Orientacyjnie dodał, że negocjacje powinny się odbyć w połowie września.

Tandem OMV-Gazprom zagraża Rumunii

(ADEVARUL/AFP/TERESA WÓJCIK)

Projekt OMV-Gazprom stanowi zagrożenie dla energetycznej niezależności Rumunii, dowodzi rumuńska gazeta Adevarul. Autorzy tekstu, analitycy z instytutu Chatham House, ostrzegają, że związana umowami z Gazpromem austriacka grupa paliwowo-energetyczna OMV, będąca właścicielem rumuńskiej spółki paliwowej Petrom może przez gazociąg South Stream eksportować bez przeszkód gaz ze złóż czarnomorskich należących do Rumunii. Plan ten jest najzupełniej sprzeczny z wizją rządu rumuńskiego, czyli maksymalnym zwiększeniem własnego wydobycia, aby wyeliminować import gazu z Rosji i zapewnić Rumunii zupełną niezależność energetyczną. Jak wiadomo Grupa OMV podpisała gazową umowę z Gazpromem o budowie austriackiego odcinka rosyjskiej rury, a dyrektor generalny Grupy Gerhard Roiss mocno lobbuje za realizacją South Streamu. Dowodzi, że sankcje zastosowane wobec Rosji przez Zachód nie dotyczą tego gazociągu. Analitycy przypominają, że Grupa OMV kontroluje 51 proc. akcji Petromu, zaś rząd rumuński tylko 20,6 proc. Petrom prowadzi poszukiwania ropy i gazu na kilku obszarach na Morzu Czarnym, zaś w 2012 r. zakomunikował, że odkrył złoże z niemal pewnym potencjałem od 42 do 84 mld m. sześc. gazu. Poszukiwania Petrom prowadzi nadal, wspólnie z amerykańskim gigantem paliwowym ExxonMobil i jeśli atrakcyjne informacje się potwierdzą na pozostałych złożach – w 2019 r. rozpocznie się wydobycie. W tym czasie South Stream będzie już w eksploatacji i bez problemów technicznych mógłby przejmować gaz rumuński. Rumuńskie ministerstwo energetyki wyklucza taki scenariusz. Jest bowiem umowa zawarta między rumuńskim operatorem Transgaz a ExxonMobil i Petromą, że czarnomorski gaz będzie transportowany wyłącznie przez wewnętrzną gazową sieć przesyłową bez możliwości połączenia z South Streamem. Jednak nie można wykluczyć, że silny i profesjonalny lobbing na rzecz Gazpromu zrobi swoje i analitycy instytutu Chatham House widzą takie zagrożenie.

Menedżerowie Gazpromu podejrzani o korupcję w Szwajcarii

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Zurychu szwajcarskie biuro prasowe Prokuratury Federalnej poinformowało, że czterem menadżerom Gazpromu może być postawiony zarzut korupcji w Szwajcarii. Potwierdzają się doniesienia szwajcarskich mediów. W ostatni poniedziałek szwajcarski dziennik Tages-Anzeiger doniósł, że dwóch menedżerów Gazpromu – jeden z nich nadal na stanowisku, drugi na emeryturze – i dwie inne osoby może zostać oskarżonych m. in. o dawanie łapówek w latach 2004 i 2006 w związku z budową gazociągu jamalskiego. „Szwajcarski prokurator federalny prowadzi śledztwo przeciwko czterem osobom podejrzanym o sprzeniewierzenie, fałszowanie dokumentów, pranie brudnych pieniędzy i przekupstwa zagranicznych urzędników państwowych. W toku są ostatnie przygotowania do wniesienia aktu oskarżenia” podaje oświadczenie Prokuratury Federalnej przekazane przez internet mediom. Gazprom nie odpowiedział na prośbę mediów o komentarz.

Spadek wydobycia gazu w Rosji

(BLOOMBERG/AFP/TERESA WÓJCIK)

O niespełna 3 proc. spadło wydobycie gazu w Rosji w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Łączna produkcja gazu w omawianym okresie wyniosła 417,59 mld m. sześc. surowca. W ubiegłym roku wydobycie było większe o 11,5 mld m. sześc.. Rosyjskie służby nie podały, które firmy przyczyniły się w największym stopniu do spadku wydobycia. Jednak zarówno Gazprom jak i drugi co do wielkości rosyjski producent gazu spółka Novatek poinformowały, że w omawianym okresie zanotowały wzrosty produkcji. Z pierwszych spekulacji wynika, że na ogólny spadek wydobycia gazu mogła złożyć się mniejsza produkcja w spółkach naftowych. Jednak na razie brak potwierdzenia tej informacji.

Zwiększona produkcja ropy w USA równoważy rynek światowy

(EIA/TERESA WÓJCIK)

Amerykański Departament Energii oficjalnie podaje, że wzrost produkcji paliw płynnych w Stanach Zjednoczonych od 2011 roku jest na tyle duży, że równoważy  niedobory na rynku światowym powstałe na skutek spadku wydobycia w niektórych krajach OPEC oraz wzrostu globalnego zapotrzebowania. Wzrost ten, licząc ropę, biopaliwa i inne produkty naftowe, osiągnął rekordowy poziom w ostatnich trzech latach – wynosi ponad 3,4 mln. baryłek dziennie. W tym 3 mln baryłek dziennie to wzrost produkcji samej ropy. W latach 2012 – 2913 wzrost wynosił 15 proc. w skali rocznej, najwięcej od 1940 r.

USA – koncern Dominion Resources I partnerzy inwestują w  nowy rurociąg  

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Dominion Resources powołał joint venture z trzema innymi amerykańskimi firmami paliwowymi w celu budowy gazociągu do Karoliny Północnej i Wirginii. Wartość inwestycji wyniesie 5 mld dol. Gazociąg ma wynosić 550 mil, będzie częścią należącego do koncernu Dominion systemu gazociągów długości 8000 mil i łączącego sześć stanów. System transportuje 1,5 mld m. sześc. gazu dziennie z basenów łupkowych Marcellus i Utica  w Zachodniej Wirginii, Pensylwanii i Ohio.

Chińskie zasoby gazu z łupków na razie niedostępne

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

60  proc. ogromnych chińskich złóż gazu z łupków znajduje się na terenach bardzo ubogich w wodę – podał wczoraj Światowy Instytut Zasobów  (World Resources Institute – WRI) ). Z tego powodu zasoby te są obecnie praktycznie niedostępne pomimo ogromnego zapotrzebowania chińskiej gospodarki na surowce energetyczne. WRI podkreśla, że Chiny mają największe na świecie rezerwy gazu niekonwencjonalnego, wynoszą one 38 proc. światowych dotychczas oszacowanych złóż ale przy obecnej technologii szczelinowania hydraulicznego ogromnej większości nie da się eksploatować. Dużym utrudnieniem są również skomplikowane warunki geologiczne. Następne na liście światowych zasobów są zasoby łupkowe w Argentynie, dużo łatwiejsze do wydobycia.

INFRASTRUKTURA

Wydatki na bezpieczeństwo a pomoc publiczna
(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)
W odpowiedzi na pytania mediów MIiR informuje, że rząd polski złożył do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sprawie wsparcia finansowego i niedozwolonej pomocy publicznej dla portu lotniczego Gdynia-Kosakowo w charakterze strony zainteresowanej rozstrzygnięciem. Przystąpienie nie wiąże się z oceną lokalizacji i uzasadnieniem ekonomicznym inwestycji dotyczących tego lotniska. Władze polskie przystąpiły do sprawy tylko i wyłącznie w
zakresie finansowania inwestycji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, ponieważ rozstrzygnięcie to może mieć wpływ na inne inwestycje realizowane ze środków publicznych. W lutym 2014 roku Komisja Europejska wydała negatywną decyzję dotyczącą wsparcia całej infrastruktury portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Uznała je za pomoc publiczną niezgodną z rynkiem wewnętrznym, które w całości podlega zwrotowi – także w odniesieniu do części wydatków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Liczymy,
iż decyzja Trybunał Sprawiedliwości ograniczy dowolność interpretacji przez KE przepisów o pomocy publicznej, gdyż do tej pory, wydatki poniesione właśnie na inwestycje związane z bezpieczeństwem nie stanowiły pomocy publicznej.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie nieuzasadnionego i długotrwałego prowadzenia ruchu
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych, przeprowadził działania kontrolne zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA dotyczące stanu technicznego infrastruktury kolejowej, w tym przyczyn stosowania oraz procedury postępowania personelu podczas podawania tzw. sygnałów zastępczych. Działania kontrolne objęły Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie i dotyczyły nastawni dysponującej „Tb” stacji kolejowej Trzebiatów położonej na linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów.
W wyniku przeprowadzonej przez Prezesa UTK kontroli stwierdzono, że personel obsługi nastawni, 211 razy użył sygnału zastępczego dla semaforów wyjazdowych H i G, ze względu na powtarzające się usterki półsamoczynnej blokady liniowej w obu kierunkach, pomiędzy stacjami Trzebiatów i Gryfice. Ich użycie spowodowane było usterką blokady liniowej – brakiem utrzymania wymaganych parametrów elektrycznych poszczególnych przewodów napowietrznej linii telekomunikacyjnej biegnącej wzdłuż toru
szlakowego Trzebiatów – Gryfice, w zależności od zmieniających się warunków atmosferycznych lub uszkodzeń mechanicznych.

Pierwszy etap postępowania przetargowego na Budowę autostrady A1 odcinek G: węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)” zakończony

 

(GDDKiA)

 

Spośród wszystkich złożonych ofert zamawiający do drugiego etapu zaprosi 20 Wykonawców, którzy uzyskali największą ilość punktów w pierwszym etapie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Przypominamy, że w  pierwszym etapie dokonywana była selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do składania ofert dopuszczane były tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze.

 

Korekta rozkładu jazdy pociągów wprowadzona

 

(PKP PLK)

 

Przedostatnia w 2014 roku korekta rozkładu jazdy weszła w życie zgodnie z planem. Pasażerowie otrzymali pomoc ze strony informatorów, którzy na 24 dworcach udzielali informacji o zmianach w kursowaniu pociągów. Nowy rozkład jazdy na wszystkich stacjach i przystankach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniły podróżnym na 3 tygodnie przed terminem zmian. Zarządca PLK na bieżąco monitoruje kursowanie pociągów, szczególnie na liniach objętych inwestycjami.

 

Restrukturyzacja wpływa na wyniki finansowe osiągnięte przez Polimex-Mostostal

 

(Polimex-Mostostal)

 

– Spodziewamy się, że w kolejnym półroczu zobaczymy jeszcze dalej idące efekty restrukturyzacji. Zgodnie z naszymi założeniami koszty finansowe mogą ulec dalszej redukcji o ok. 30%, a koszty ogólnego zarządu o co najmniej 20% – mówi Maciej Stańczuk, p.o. prezesa Polimex-Mostostal SA. – W tym roku zamierzamy doprowadzić do powstania stabilnej, efektywnej kosztowo struktury spółki. Grupa Polimex-Mostostal S.A. zanotowała w pierwszym półroczu 2014 roku 84 591 tys. zł straty netto. Na wynik finansowy spółki negatywnie wpłynęły zdarzenia jednorazowe m.in. odpisy należności i odprawy wypłacane w związku z restrukturyzacją zatrudnienia. W pierwszym półroczu 2014 r. wartość negatywnych zdarzeń jednorazowych przekroczyła 50 mln zł. Zdarzenia jednorazowe będą miały wpływ także na drugie półrocze bieżącego roku. Efekty działań naprawczych w spółce urealniają założenia osiągnięcia pozytywnego wskaźniku EBITDA w 2015 roku. 30 lipca 2014 roku spółka podpisała z wierzycielami aneks do umowy restrukturyzacyjnej. Zgodnie z założeniami umowy i zaakceptowanymi przez wierzycieli planem biznesowym Polimex-Mostostal w przyszłym roku osiągnie pozytywne wyniki finansowe. Spółka realizuje obecnie szereg istotnych kontraktów energetycznych (m.in. w elektrowni Kozienice i Opole) oraz przygotowuje się do realizacji kolejnych zleceń.

 

MPK Wrocław: solarisy zastąpią stare jelcze i ikarusy

 

(UM Wrocław)

 

Pierwsze, nowe solarisy są już we Wrocławiu i wożą pasażerów. Do końca listopada na ulicach miasta ma być ich aż 57. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy ikarus i jelcz. MPK pięćdziesiąt najstarszych szykuje na sprzedaż. Większość najstarszych pojazdów MPK Wrocław stacjonuje w zajezdni na ul. Obornickiej. To już ostatnie ich dni. W MPK powołano komisję, która wytypowała i przygotuje do sprzedaży pojazdy tych marek. W tej chwili lista liczy około 50 pozycji. Najstarsze to roczniki: 1993, 1994, 1995. – Zostaną podzielone ze względu na stan techniczny na dwie grupy. Jedna, ta w lepszym stanie będzie wystawiona do licytacji, druga zostanie sprzedana z przeznaczeniem do złomowania – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK.

 

Połączenia kolejowe Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek wydłużone do końca września

 

(Arriva)

 

21 czerwca 2014 roku po 2,5 letnim okresie od zawieszenia połączeń kolejowych Arriva RP komercyjnie wznowiła ruch do najpopularniejszego uzdrowiska w Polsce. Udało się, od początku uruchomienia połączeń z możliwości podróży koleją pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim a Ciechocinkiem skorzystało kilka tysięcy podróżnych. Doceniając dotychczasowe zainteresowanie reaktywowanymi połączeniami i chcąc zachęcić kolejne osoby do skorzystania z tej wyjątkowej oferty, Arriva RP podjęła decyzję o przedłużeniu okresu kursowania pociągów do końca września 2014. Tak jak do tej pory, przez cały wrzesień w sobotę i niedzielę będziemy uruchamiać 4 pary połączeń dziennie w relacji Toruń Wschodni – Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek.

 

1 proc. spadek w ruchu GA w I półroczu 2014 r.

 

(Lotnisko Chopina)

 

Ponad 6,2 tys. pasażerów w ruchu General Aviation obsłużono na Lotnisku Chopina w I półroczu 2014 r. To o 1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2013 r. W ruchu Schengen w sektorze General Aviation obsłużono od początku roku 5 141 pasażerów (+1,8 proc.), a w Non-Schengen 1 111 (-12,2 proc.). W tym samym okresie liczba operacji lotniczych w tym segmencie zmniejszyła się o 3,5 proc. i wynosiła nieco ponad 3,4 tys. Najpopularniejsze kierunki przewozów w ruchu GA pod względem liczby obsłużonych podróżnych to: Clermont-Ferrand (305 pasażerów), Kraków (247 pasażerów), Poznań (228 pasażerów), Nicea (218 pasażerów) oraz Wrocław (196 pasażerów). – Ruch typu General Aviation nie jest dla nas priorytetowym sektorem rynku, niemniej jednak zdajemy sobie sprawę z potrzeby istnienia bazy dla obsługi ruchu biznesowych samolotów dyspozycyjnych, dla których lokalizacja naszego lotniska w centrum miasta jest bezsprzecznym atutem. Dlatego cieszymy się, że zapotrzebowanie na nasze usługi utrzymuje się na stałym wysokim poziomie – mówi Radosław Paruzel, zastępca dyrektora Lotniska.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Jutro w Brukseli negocjacje gazowe z Rosją

(REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Jutro, 4 września w Brukseli Komisja Europejska będzie rozmawiać z przedstawicielami Kremla w sprawie spornej ceny gazu dla Ukrainy. Rozmowy będą prowadzone na szczeblu ekspertów. Informację przekazał europejski komisarz ds. energii Guenter Oettinger. Jutrzejsze rozmowy będą kontynuacją negocjacji prowadzonych przez Oettingera, a rozpoczętych w ubiegły piątek, z rosyjskim ministrem energetyki Aleksandrem Nowakiem w Moskwie. Celem jutrzejszych rozmów ekspertów jest  także przygotowanie analizy danych dotyczących bezpieczeństwa zaopatrzenia w gaz w nadchodzącym sezonie zimowym. Jak poinformowała KE, Oettinger spotka się 8 września w Baku w Azerbejdżanie z ukraińskim ministrem energetyki Jurijem Prodanem.
Oettinger poinformował, że po jutrzejszym spotkaniu ekspertów, KE, Ukraina i Rosja ustalą termin i miejsce kolejnej rundy trójstronnych negocjacji gazowych. Orientacyjnie dodał, że negocjacje powinny się odbyć w połowie września.

Tandem OMV-Gazprom zagraża Rumunii

(ADEVARUL/AFP/TERESA WÓJCIK)

Projekt OMV-Gazprom stanowi zagrożenie dla energetycznej niezależności Rumunii, dowodzi rumuńska gazeta Adevarul. Autorzy tekstu, analitycy z instytutu Chatham House, ostrzegają, że związana umowami z Gazpromem austriacka grupa paliwowo-energetyczna OMV, będąca właścicielem rumuńskiej spółki paliwowej Petrom może przez gazociąg South Stream eksportować bez przeszkód gaz ze złóż czarnomorskich należących do Rumunii. Plan ten jest najzupełniej sprzeczny z wizją rządu rumuńskiego, czyli maksymalnym zwiększeniem własnego wydobycia, aby wyeliminować import gazu z Rosji i zapewnić Rumunii zupełną niezależność energetyczną. Jak wiadomo Grupa OMV podpisała gazową umowę z Gazpromem o budowie austriackiego odcinka rosyjskiej rury, a dyrektor generalny Grupy Gerhard Roiss mocno lobbuje za realizacją South Streamu. Dowodzi, że sankcje zastosowane wobec Rosji przez Zachód nie dotyczą tego gazociągu. Analitycy przypominają, że Grupa OMV kontroluje 51 proc. akcji Petromu, zaś rząd rumuński tylko 20,6 proc. Petrom prowadzi poszukiwania ropy i gazu na kilku obszarach na Morzu Czarnym, zaś w 2012 r. zakomunikował, że odkrył złoże z niemal pewnym potencjałem od 42 do 84 mld m. sześc. gazu. Poszukiwania Petrom prowadzi nadal, wspólnie z amerykańskim gigantem paliwowym ExxonMobil i jeśli atrakcyjne informacje się potwierdzą na pozostałych złożach – w 2019 r. rozpocznie się wydobycie. W tym czasie South Stream będzie już w eksploatacji i bez problemów technicznych mógłby przejmować gaz rumuński. Rumuńskie ministerstwo energetyki wyklucza taki scenariusz. Jest bowiem umowa zawarta między rumuńskim operatorem Transgaz a ExxonMobil i Petromą, że czarnomorski gaz będzie transportowany wyłącznie przez wewnętrzną gazową sieć przesyłową bez możliwości połączenia z South Streamem. Jednak nie można wykluczyć, że silny i profesjonalny lobbing na rzecz Gazpromu zrobi swoje i analitycy instytutu Chatham House widzą takie zagrożenie.

Menedżerowie Gazpromu podejrzani o korupcję w Szwajcarii

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Zurychu szwajcarskie biuro prasowe Prokuratury Federalnej poinformowało, że czterem menadżerom Gazpromu może być postawiony zarzut korupcji w Szwajcarii. Potwierdzają się doniesienia szwajcarskich mediów. W ostatni poniedziałek szwajcarski dziennik Tages-Anzeiger doniósł, że dwóch menedżerów Gazpromu – jeden z nich nadal na stanowisku, drugi na emeryturze – i dwie inne osoby może zostać oskarżonych m. in. o dawanie łapówek w latach 2004 i 2006 w związku z budową gazociągu jamalskiego. „Szwajcarski prokurator federalny prowadzi śledztwo przeciwko czterem osobom podejrzanym o sprzeniewierzenie, fałszowanie dokumentów, pranie brudnych pieniędzy i przekupstwa zagranicznych urzędników państwowych. W toku są ostatnie przygotowania do wniesienia aktu oskarżenia” podaje oświadczenie Prokuratury Federalnej przekazane przez internet mediom. Gazprom nie odpowiedział na prośbę mediów o komentarz.

Spadek wydobycia gazu w Rosji

(BLOOMBERG/AFP/TERESA WÓJCIK)

O niespełna 3 proc. spadło wydobycie gazu w Rosji w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Łączna produkcja gazu w omawianym okresie wyniosła 417,59 mld m. sześc. surowca. W ubiegłym roku wydobycie było większe o 11,5 mld m. sześc.. Rosyjskie służby nie podały, które firmy przyczyniły się w największym stopniu do spadku wydobycia. Jednak zarówno Gazprom jak i drugi co do wielkości rosyjski producent gazu spółka Novatek poinformowały, że w omawianym okresie zanotowały wzrosty produkcji. Z pierwszych spekulacji wynika, że na ogólny spadek wydobycia gazu mogła złożyć się mniejsza produkcja w spółkach naftowych. Jednak na razie brak potwierdzenia tej informacji.

Zwiększona produkcja ropy w USA równoważy rynek światowy

(EIA/TERESA WÓJCIK)

Amerykański Departament Energii oficjalnie podaje, że wzrost produkcji paliw płynnych w Stanach Zjednoczonych od 2011 roku jest na tyle duży, że równoważy  niedobory na rynku światowym powstałe na skutek spadku wydobycia w niektórych krajach OPEC oraz wzrostu globalnego zapotrzebowania. Wzrost ten, licząc ropę, biopaliwa i inne produkty naftowe, osiągnął rekordowy poziom w ostatnich trzech latach – wynosi ponad 3,4 mln. baryłek dziennie. W tym 3 mln baryłek dziennie to wzrost produkcji samej ropy. W latach 2012 – 2913 wzrost wynosił 15 proc. w skali rocznej, najwięcej od 1940 r.

USA – koncern Dominion Resources I partnerzy inwestują w  nowy rurociąg  

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Dominion Resources powołał joint venture z trzema innymi amerykańskimi firmami paliwowymi w celu budowy gazociągu do Karoliny Północnej i Wirginii. Wartość inwestycji wyniesie 5 mld dol. Gazociąg ma wynosić 550 mil, będzie częścią należącego do koncernu Dominion systemu gazociągów długości 8000 mil i łączącego sześć stanów. System transportuje 1,5 mld m. sześc. gazu dziennie z basenów łupkowych Marcellus i Utica  w Zachodniej Wirginii, Pensylwanii i Ohio.

Chińskie zasoby gazu z łupków na razie niedostępne

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

60  proc. ogromnych chińskich złóż gazu z łupków znajduje się na terenach bardzo ubogich w wodę – podał wczoraj Światowy Instytut Zasobów  (World Resources Institute – WRI) ). Z tego powodu zasoby te są obecnie praktycznie niedostępne pomimo ogromnego zapotrzebowania chińskiej gospodarki na surowce energetyczne. WRI podkreśla, że Chiny mają największe na świecie rezerwy gazu niekonwencjonalnego, wynoszą one 38 proc. światowych dotychczas oszacowanych złóż ale przy obecnej technologii szczelinowania hydraulicznego ogromnej większości nie da się eksploatować. Dużym utrudnieniem są również skomplikowane warunki geologiczne. Następne na liście światowych zasobów są zasoby łupkowe w Argentynie, dużo łatwiejsze do wydobycia.

INFRASTRUKTURA

Wydatki na bezpieczeństwo a pomoc publiczna
(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)
W odpowiedzi na pytania mediów MIiR informuje, że rząd polski złożył do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sprawie wsparcia finansowego i niedozwolonej pomocy publicznej dla portu lotniczego Gdynia-Kosakowo w charakterze strony zainteresowanej rozstrzygnięciem. Przystąpienie nie wiąże się z oceną lokalizacji i uzasadnieniem ekonomicznym inwestycji dotyczących tego lotniska. Władze polskie przystąpiły do sprawy tylko i wyłącznie w
zakresie finansowania inwestycji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, ponieważ rozstrzygnięcie to może mieć wpływ na inne inwestycje realizowane ze środków publicznych. W lutym 2014 roku Komisja Europejska wydała negatywną decyzję dotyczącą wsparcia całej infrastruktury portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Uznała je za pomoc publiczną niezgodną z rynkiem wewnętrznym, które w całości podlega zwrotowi – także w odniesieniu do części wydatków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Liczymy,
iż decyzja Trybunał Sprawiedliwości ograniczy dowolność interpretacji przez KE przepisów o pomocy publicznej, gdyż do tej pory, wydatki poniesione właśnie na inwestycje związane z bezpieczeństwem nie stanowiły pomocy publicznej.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie nieuzasadnionego i długotrwałego prowadzenia ruchu
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych, przeprowadził działania kontrolne zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA dotyczące stanu technicznego infrastruktury kolejowej, w tym przyczyn stosowania oraz procedury postępowania personelu podczas podawania tzw. sygnałów zastępczych. Działania kontrolne objęły Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie i dotyczyły nastawni dysponującej „Tb” stacji kolejowej Trzebiatów położonej na linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów.
W wyniku przeprowadzonej przez Prezesa UTK kontroli stwierdzono, że personel obsługi nastawni, 211 razy użył sygnału zastępczego dla semaforów wyjazdowych H i G, ze względu na powtarzające się usterki półsamoczynnej blokady liniowej w obu kierunkach, pomiędzy stacjami Trzebiatów i Gryfice. Ich użycie spowodowane było usterką blokady liniowej – brakiem utrzymania wymaganych parametrów elektrycznych poszczególnych przewodów napowietrznej linii telekomunikacyjnej biegnącej wzdłuż toru
szlakowego Trzebiatów – Gryfice, w zależności od zmieniających się warunków atmosferycznych lub uszkodzeń mechanicznych.

Pierwszy etap postępowania przetargowego na Budowę autostrady A1 odcinek G: węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)” zakończony

 

(GDDKiA)

 

Spośród wszystkich złożonych ofert zamawiający do drugiego etapu zaprosi 20 Wykonawców, którzy uzyskali największą ilość punktów w pierwszym etapie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Przypominamy, że w  pierwszym etapie dokonywana była selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do składania ofert dopuszczane były tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze.

 

Korekta rozkładu jazdy pociągów wprowadzona

 

(PKP PLK)

 

Przedostatnia w 2014 roku korekta rozkładu jazdy weszła w życie zgodnie z planem. Pasażerowie otrzymali pomoc ze strony informatorów, którzy na 24 dworcach udzielali informacji o zmianach w kursowaniu pociągów. Nowy rozkład jazdy na wszystkich stacjach i przystankach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniły podróżnym na 3 tygodnie przed terminem zmian. Zarządca PLK na bieżąco monitoruje kursowanie pociągów, szczególnie na liniach objętych inwestycjami.

 

Restrukturyzacja wpływa na wyniki finansowe osiągnięte przez Polimex-Mostostal

 

(Polimex-Mostostal)

 

– Spodziewamy się, że w kolejnym półroczu zobaczymy jeszcze dalej idące efekty restrukturyzacji. Zgodnie z naszymi założeniami koszty finansowe mogą ulec dalszej redukcji o ok. 30%, a koszty ogólnego zarządu o co najmniej 20% – mówi Maciej Stańczuk, p.o. prezesa Polimex-Mostostal SA. – W tym roku zamierzamy doprowadzić do powstania stabilnej, efektywnej kosztowo struktury spółki. Grupa Polimex-Mostostal S.A. zanotowała w pierwszym półroczu 2014 roku 84 591 tys. zł straty netto. Na wynik finansowy spółki negatywnie wpłynęły zdarzenia jednorazowe m.in. odpisy należności i odprawy wypłacane w związku z restrukturyzacją zatrudnienia. W pierwszym półroczu 2014 r. wartość negatywnych zdarzeń jednorazowych przekroczyła 50 mln zł. Zdarzenia jednorazowe będą miały wpływ także na drugie półrocze bieżącego roku. Efekty działań naprawczych w spółce urealniają założenia osiągnięcia pozytywnego wskaźniku EBITDA w 2015 roku. 30 lipca 2014 roku spółka podpisała z wierzycielami aneks do umowy restrukturyzacyjnej. Zgodnie z założeniami umowy i zaakceptowanymi przez wierzycieli planem biznesowym Polimex-Mostostal w przyszłym roku osiągnie pozytywne wyniki finansowe. Spółka realizuje obecnie szereg istotnych kontraktów energetycznych (m.in. w elektrowni Kozienice i Opole) oraz przygotowuje się do realizacji kolejnych zleceń.

 

MPK Wrocław: solarisy zastąpią stare jelcze i ikarusy

 

(UM Wrocław)

 

Pierwsze, nowe solarisy są już we Wrocławiu i wożą pasażerów. Do końca listopada na ulicach miasta ma być ich aż 57. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy ikarus i jelcz. MPK pięćdziesiąt najstarszych szykuje na sprzedaż. Większość najstarszych pojazdów MPK Wrocław stacjonuje w zajezdni na ul. Obornickiej. To już ostatnie ich dni. W MPK powołano komisję, która wytypowała i przygotuje do sprzedaży pojazdy tych marek. W tej chwili lista liczy około 50 pozycji. Najstarsze to roczniki: 1993, 1994, 1995. – Zostaną podzielone ze względu na stan techniczny na dwie grupy. Jedna, ta w lepszym stanie będzie wystawiona do licytacji, druga zostanie sprzedana z przeznaczeniem do złomowania – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK.

 

Połączenia kolejowe Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek wydłużone do końca września

 

(Arriva)

 

21 czerwca 2014 roku po 2,5 letnim okresie od zawieszenia połączeń kolejowych Arriva RP komercyjnie wznowiła ruch do najpopularniejszego uzdrowiska w Polsce. Udało się, od początku uruchomienia połączeń z możliwości podróży koleją pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim a Ciechocinkiem skorzystało kilka tysięcy podróżnych. Doceniając dotychczasowe zainteresowanie reaktywowanymi połączeniami i chcąc zachęcić kolejne osoby do skorzystania z tej wyjątkowej oferty, Arriva RP podjęła decyzję o przedłużeniu okresu kursowania pociągów do końca września 2014. Tak jak do tej pory, przez cały wrzesień w sobotę i niedzielę będziemy uruchamiać 4 pary połączeń dziennie w relacji Toruń Wschodni – Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek.

 

1 proc. spadek w ruchu GA w I półroczu 2014 r.

 

(Lotnisko Chopina)

 

Ponad 6,2 tys. pasażerów w ruchu General Aviation obsłużono na Lotnisku Chopina w I półroczu 2014 r. To o 1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2013 r. W ruchu Schengen w sektorze General Aviation obsłużono od początku roku 5 141 pasażerów (+1,8 proc.), a w Non-Schengen 1 111 (-12,2 proc.). W tym samym okresie liczba operacji lotniczych w tym segmencie zmniejszyła się o 3,5 proc. i wynosiła nieco ponad 3,4 tys. Najpopularniejsze kierunki przewozów w ruchu GA pod względem liczby obsłużonych podróżnych to: Clermont-Ferrand (305 pasażerów), Kraków (247 pasażerów), Poznań (228 pasażerów), Nicea (218 pasażerów) oraz Wrocław (196 pasażerów). – Ruch typu General Aviation nie jest dla nas priorytetowym sektorem rynku, niemniej jednak zdajemy sobie sprawę z potrzeby istnienia bazy dla obsługi ruchu biznesowych samolotów dyspozycyjnych, dla których lokalizacja naszego lotniska w centrum miasta jest bezsprzecznym atutem. Dlatego cieszymy się, że zapotrzebowanie na nasze usługi utrzymuje się na stałym wysokim poziomie – mówi Radosław Paruzel, zastępca dyrektora Lotniska.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły