ENERGETYKA
PGNiG sprzeda katarski gaz Singapurowi?
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Przedstawiciele PGNiG, Polskiego LNG i Gaz-Systemu odwiedzili terminal LNG na wyspie Jurong należącej do Singapuru. Strony wymieniły doświadczenia w kontekście budowanego w Polsce terminalu w Świnoujściu, który ma mieć roczne opóźnienie oddania do użytku. Przepustowość terminala singapurskiego ma wynieść 3,5 tony rocznie. Docelowo ma wzrosnąć do 6 mln ton rocznie. Zakulisowym tematem rozmów mogła być sprzedaż surowca PGNiG dostarczonego przez Qatargas w ramach umowy katarskiej, która ruszy przed uruchomieniem obiektu polskiego. Gaz katarski dotarłby wtedy do Singapuru, a Polacy ograniczyliby straty związane z opóźnieniem uruchomienia gazoportu.
Powstanie polsko-czeskiego Interkonektora II coraz bliżej
(URZĄD REGULACJI ENERGETYKI)
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał decyzję w sprawie transgranicznej alokacji kosztów projektu połączenia gazowego Polska – Czechy. Głównym celem projektu jest budowa drugiego dwukierunkowego i efektywnego połączenia gazowego pomiędzy Polską a Czechami, które umożliwi przepływ gazu ziemnego na poziomie 5 mld m³ rocznie w kierunku Polska – Czechy i 6,5 mld m³ rocznie w kierunku Czechy-Polska z możliwością dalszej rozbudowy. Punkt graniczny będzie zlokalizowany po stronie czeskiej w rejonie Hat/Owsiszcze, znajdującym się w regionie Moravia-Silesia oraz w województwie śląskim po stronie polskiej. Projekt zakłada rozbudowę systemu gazowego po stronie polskiej i czeskiej. W przypadku części polskiej – poza samym 60-kilometrowym gazociągiem łączącym obydwa systemy przesyłowe, obejmuje budowę nowych sieci o długości 237 km oraz budowę tłoczni i stacji pomiarowej. Zakładany termin rozpoczęcia eksploatacji poszczególnych zadań projektu to 2019 r. Po stronie polskiej podmiotem odpowiedzialnym za realizację zadań objętych wnioskiem inwestycyjnym – złożonym do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 kwietnia 2013 r. nr 347/2013 w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej -jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Dwukierunkowe połączenie systemowe pomiędzy Polską a Czechami jest częścią Korytarza Gazowego Północ-Południe, zainicjowanego przez Grupę Wyszehradzką. Jego rolą jest zwiększenie bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Zakłada się, że projekt, który otrzymał od Komisji Europejskiej status Projektu Wspólnego Zainteresowania ( PCI – Project od CommonInterest), szczególnie w przypadku Polski wpłynie na poprawę bezpieczeństwa dostaw gazu oraz integrację rynków poprzez dywersyfikację źródeł i dróg zaopatrzenia w paliwo gazowe. Oczekuje się, że projekt zapewni dostęp do rozwiniętych, zachodnioeuropejskich rynków gazu, takich jak Czechy czy Niemcy, co pozwoli wpłynąć na obniżenie kosztów zakupu gazu, dzięki jego pozyskaniu w ramach nowych, atrakcyjnych cenowo kontraktów lub możliwości wynegocjowania korzystniejszych warunków w umowach dotychczasowych. Część zadań projektu objętego wnioskiem zastąpi wyeksploatowane gazociągi wybudowane jeszcze na początku lat siedemdziesiątych – również te, którymi wcześniej transportowany był gaz koksowniczy – które z uwagi na swój stan techniczny i parametry pracy nie są w stanie obecnie wypełniać należycie swoich funkcji.Połączenie zmniejszy koszty ekonomiczne spowodowane przerwami w dostawach gazu, których dzięki temu uda się uniknąć. Prezes URE zaakceptował sposób rozliczania i uwzględniania w taryfach przesyłowych Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.wzajemnych gwarancji, których celem jest ograniczenia ryzyka inwestycyjnego dotyczącego budowy połączenia po obydwu stronach granicy. Symetryczna decyzja, uzgodniona z Prezesem URE,została również wydana przez Regulatora Republiki Czeskiejw odniesieniu do czeskiego operatora systemu przesyłowego gazowego – Net4Gas s.r.o. Operatorzy wnioskowali o zatwierdzenie sposobu wzajemnych rozliczeń związanych z realizacją planowanych inwestycji. Mechanizm zakłada wzajemne kompensowanie przychodów w sytuacji nie pozyskania w danym okresie przychodów z opłat taryfowych. Wniosek zakłada również pozyskanie brakującej części kwoty niezbędnej na realizację przez Gaz-System wskazanego projektu przychodami pozyskanymi ze środków UE z funduszu Connecting Europe Facility. Wydanie decyzji w sprawie wniosku inwestycyjnego warunkuje ubieganie się przez operatorów o wsparcie finansowe z tego źródła, co zgodnie z założeniami ma ograniczyć skutki taryfowe planowanego połączenia przenoszone na użytkowników sieci. Wydając decyzję Prezes URE uznał za uzasadniony wspólny wniosek inwestycyjny polskiego operatora systemu przesyłowego gazowego – Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. oraz czeskiego operatora systemu przesyłowego gazowego – Net4Gas s.r.o. o skoordynowane podjęcie decyzji w sprawie transgranicznej alokacji kosztów projektu połączenia gazowego Polska – Czechy, a także o jej uwzględnienie w taryfach dla usług przesyłania paliw gazowych.
Zasadnicze cele projektu obejmują:
- zwiększenie bezpieczeństwa dostaw poprzez dywersyfikację źródeł zaopatrzenia, dostawców i tras dostaw;
- zwiększenie poziomu konkurencji;
- wzrost integracji rynków, interoperacyjność i elastyczność systemu;
- zrównoważony rozwój, m.in. poprzez redukcję emisji związków do atmosfery, wspieranie odnawialnych źródeł energii okresowo generujących energię elektryczną.
Kary za rewers gazowy na Ukrainę?
(THE MOSCOW TIMES/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Gazprom zagroził, że firmy europejskie, które zechcą słać rosyjski gaz w ich dyspozycji na Ukrainę za pomocą rewersu słowackiego spotkają się z sankcjami. W odpowiedzi na to stanowisko Bruksela uznała je za niedopuszczalne. Według Komisji Europejskiej uruchomienie fizycznego rewersu ze Słowacji na Ukrainę jest w pełni legalne i możliwe technicznie. Jednocześnie Gazprom zapowiedział, że nie weźmie udziału w modernizacji ukraińskiego systemu przesyłu gazu (GTS). Czeka na zmiany własnościowe w ramach wprowadzenia trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej na Ukrainie. Dzięki nim zarządzanie ukraińskimi gazociągami ma zostać powierzone konsorcjum z udziałem Naftogazu i firm, które zainwestują pieniądze. Udziałami jest zainteresowana Moskwa, ale Kijów pragnie udziału zachodnich spółek. Gazprom niezmiennie uspokaja, że pomimo napięcia w relacjach z Ukraińcami i zatrzymaniem dostaw nad Dniepr tranzyt surowca do klientów europejskich jest kontynuowany bez przeszkód.
Niemcy obniżają wsparcie dla OZE
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Bundestag przyjął w piątek zmiany prawne ograniczające wsparcie dla Odnawialnych Źródeł Energii. Dzieje się to po czterech latach podwyżek subsydiów, które wzrosłymw tym okresie czterokrotnie. Koalicjant chadeków w rządzie, Socjalistyczna Partia Demokratyczna, utrzymuje, że ograniczenie wsparcia nie utrudni dążeń Niemiec do realizacji ambitnego celu 80-procentowego udziału OZE w miksie energetycznym w 2050 roku.
Uszkodzenie niemiecko-holenderskiego rurociągu koło Kolonii
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Reuters poinformował z Amsterdamu, że odcinek rurociągu naftowego łączącego Niemcy i Holandię został zamknięty z powodu przecieku. Zachodzi podejrzenie dużej kradzieży ropy – uważa niemiecka policja. Prowadzone jest dochodzenie w tej sprawie. Przedstawiciele Shell i BP poinformowali o zamknięciu rurociągu dopiero w piątek, ale zdarzenie miało miejsce znacznie wcześniej, może nawet kilka tygodni temu. Rurociąg zostanie ponownie uruchomiony we wtorek, poinformowały Shell i BP. Komentarzy mediom odmówiono. Wiadomo, że niezidentyfikowany sprawca podłączył do rurociągu wąż 10-metrowy i wyprowadził tysiące litrów paliwa. Setki litrów wyciekły na ziemię.
Cypr zapewni alternatywny korytarz dostaw energii do Europy
(REUTERS/AFP/BBC/TERESA WÓJCIK)
W piątek 27 czerwca prezydent Cypru Nikos Anastasiadis oficjalnie oświadczył, że region wschodniej części Morza Śródziemnego może stać się centrum produkcji i dostaw gazu dla Unii Europejskiej. W takim scenariuszu jedna z decydujących ról przypadnie Cyprowi, który oferuje „swój aktywny udział w budowaniu wewnętrznego rynku energii w Unii Europejskiej i tworzeniu megasieci przesyłowej gazu”. Tak Cypr widzi swój udział, także, jako duży dostawca surowca, „w zakończeniu uzależnienia energetycznego Europy od potentatów zewnętrznych”. Anastasiadis uważa, że jego kraj, jako przyszły producent gazu ziemnego, jest integralną częścią planowania polityki energetycznej Brukseli. „Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że partnerzy z UE uznają nasz kraj jako źródło alternatywnych dostaw gazu do Europy niestanowiące geopolitycznego zagrożenia. Władze Cypru będą w stałym kontakcie z Komisją Europejską w celu koordynacji prac nad tworzeniem nowego, potężnego centrum energetycznego.” – powiedział szef państwa cypryjskiego. I dodał, że temu sprzyja „geostrategiczne położenie wyspy, jej znakomite stosunki zarówno z Izraelem, jak i państwami arabskimi oraz wsparcie ze strony Grecji. Już wypracowane mechanizmy tej współpracy mogą być przydatne dla Europy”. Eksperci rynku paliw zauważają, że po głębokim kryzysie finansowym władze i biznesowe środowiska Cypru wolałyby oprzeć gospodarkę kraju na produkcji strategicznego surowca, a nie na sektorze usług finansowych. Tym bardziej, że sektor gazu i ropy zarówno w Izraelu jak i w innych krajach regionu jest kontrolowany przez państwa ze względów geopolitycznych.
Poszukiwania ropy na Adriatyku
(REUTERS/BBC/AFP/HINA/TERESA WÓJCIK)
Norweska spółka Sectrum ASA z Oslo specjalizująca się w geologicznych badaniach sejsmicznych złóż węglowodorów w ub.r. oceniła, że chorwackie podmorskie zasoby ropy na Adriatyku mogą wynosić do 3 mld baryłek. Norwescy specjaliści w początku b.r. kontynuowali prace badawcze na szelfie części wybrzeża adriatyckiego w Chorwacji na obszarze 36.823 km.kw. i ocenili, że perspektywy wydobycia ropy są tam obiecujące. Chorwacki minister gospodarki Ivan Vrdoljak powiedział wówczas, że jest duże zainteresowanie tym obszarem ze strony światowym firm paliwowych, a przetarg na koncesje przyniesie około 2,5 mld dol. inwestycji w okresie najbliższych 5 lat. Jednakże Michaił Krutichin, partner w moskiewskiej firmie konsultacyjnej Rusenergy powiedział belgradzkiemu dziennikowi Blic, że nie ocenia entuzjastycznie szans na duże ilości węglowodorów na Adriatyku i że istotny potencjał konkurencyjny stanowią złoża cypryjskie, izraelskie i greckie. W Chorwacji przetargi na koncesje ogłoszono w kwietniu b.r. i będą otwarte przez siedem miesięcy. Albania, gdzie wiercenia – zdaniem Norwegów – są także obiecujące, zapowiada ogłoszenie przetargów niebawem. W Czarnogórze przetarg na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze został zamknięty 15 maja b.r. Na wodach Czarnogóry wyznaczono 13 obszarów na poszukiwania o powierzchni ponad 3 tys. km.kw. Przedstawiciele władz tego państwa przyznają, że w byłej Jugosławii prowadzone były poszukiwania ropy i gazu na tych terenach, ale bez większych efektów. Przy ówczesnej technologii stwierdzono jedynie obecność formacji geologicznych, w których jest bardzo prawdopodobna obecność węglowodorów.
Rosnieft uruchomił z Exxonem platformę wydobywczą na Morzu Ochockim
(ITAR TASS/REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
W ostatnią sobotę na Morzu Ochockim została oddana do eksploatacji największa rosyjska platforma wydobywcza ropy i gazu „Berkut”. Jej właścicielem i inwestorem jest Rosnieft przy udziale ExxonMobil. Sygnał startu do uruchomienia platformy wydał prezydent Putin, po czym szef Rosnieftu Igor Sieczin przekazał mediom, że platforma „Berkut” rozpoczęła wydobycie ropy z morskiego dna. Z tej okazji Putin podkreślił ogromne znaczenie, jakie dla Rosji ma eksploatacja zasobów naturalnych Sachalinu. „Takie inwestycje jak platforma „Berkut”, pozwalają wykorzystać bogate, a dotychczas niedostępne źródła surowców energetycznych, tworzyć nowe gałęzie przemysłu i miejsca pracy. Pozwolą wzmocnić społeczno-gospodarczy rozwój naszego Dalekiego Wschodu” – powiedział Putin podkreślając, że przed firmami, do których należy „Berkut” stoi wyzwanie – osiągnięcie wydobycia 4,5 mld ton ropy rocznie. Eksponował przy tym fakt, że platforma jest wspólnym dziełem Rosnieftu i „amerykańskiego Exxon Mobil, który nie przejął się sankcjami narzuconymi przez Biały Dom”. Życzył obu koncernom powodzenia w dalszej współpracy – „Wiem, że Rosnieft i Exxon Mobil mają dalsze wielkie wspólne plany dotyczące rozwoju wydobycia z nowych złóż, inwestycji w produkcję skroplonego gazu. Życzę obu partnerom wielkich sukcesów w realizacji tych planów”. Exxon Mobil ma mieć 30 proc. udziału netto w zysku z wydobycia platformy. Produkcja komercyjna ma rozpocząć się w grudniu b.r. „Berkut” ma wytrzymać trzęsienia ziemi o sile 9 pkt. w skali Richtera, uderzenia fal o wysokości 18 m., nacisk płyt lodowych grubości do 2 m., oraz temperatury do minus 44 st. C. bez wstrzymania wydobycia. Konstrukcja i eksploatacja platformy spełniają najsurowsze wymagania w zakresie ochrony środowiska – wg zapewnień inwestorów. Platforma ma pracować do 2040 r., a nawet do 2050 r., w zależności od obfitości złóż.
Chiny chcą opuścić iracką energetykę?
(XINHUA/REUTERS/BBC/TERESA WÓJCIK)
Ponad 1,2 tys. chińskich pracowników ewakuowano z oblężonego przez islamistów miasta Samara na północy Iraku do Bagdadu. Wokół Samary trwają ostre walki między sunnickimi ekstremistami i irackimi siłami rządowymi. O ewakuacji chińskich obywateli poinformowały źródła rządowe w Pekinie. Są to liczni inżynierowie, technicy oraz wysoko kwalifikowani robotnicy zatrudnieni głównie przy budowie dużej elektrowni prowadzonej przez chiński holding CMEC. Chińskich pracowników przewieziono do Bagdadu autobusami pod silną osłoną irackiego wojska. Według niesprawdzonych informacji Pekin przygotowuje się do wycofania z Iraku wszystkich swoich pracowników, których najwięcej zatrudniono przy inwestycjach w energetyce. Ma to być ponad 10 tys. ludzi., Chińskie firmy należą do największych inwestorów zagranicznych w Iraku, zwłaszcza w branży paliwowej.
Gazprom nie dopuści Rosnieftu do Siły Syberii
(REUTERS/ITAR TASS/XINHUA/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Szef Gazpromu Aleksiej Miller 27 czerwca oficjalnie stwierdził, że w gazociągu Siła Syberii, który zamierza położyć jego firma, nie będzie miejsca dla innych producentów gazu. Rura jest przeznaczona wyłącznie dla dostarczania paliwa z pól gazowych Gazpromu w Syberii Wschodniej i Dalekiego Wschodu do Chin. Miller poinformował o tym na konferencji prasowej w Moskwie po posiedzeniu akcjonariuszy największego państwowego rosyjskiego holdingu gazowego, komentując negatywnie wnioski Rosnieftu o dopuszczenie do korzystania niezależnych producentów z nowej rury. Głównym lobbystą tych niezależnych producentów gazu jest Rosnieft. Spółka Sieczina jest w trakcie negocjacji z Gazpromem – właścicielem rosyjskiego systemu transportu gazu i monopolisty na eksport gazu. Ten monopol jeszcze umocni budowa gazociągu Siła Syberii o potencjale do 18 mld m. sześc. rocznie. Tymczasem Rosnieft, dynamicznie wchodzący także do branży gazowej, nie dysponuje na Syberii większą infrastrukturą przesyłową i wywiera presję na Gazprom, aby mógł korzystać z sieci koncernu Millera. Dotychczasowe negocjacje w tej sprawie nie dały rezultatów, pomimo dużych nacisków Igora Sieczina i pewnych pośrednich sugestii samego prezydenta Rosji Władimira Putina. Co więcej – konflikt nabiera charakteru politycznego – podają analitycy portalu Gas & Oil, a Gazprom może mieć poważne problemy z finansowaniem realizacji umowy z Chinami.
Kreml nie dał zgody Gazpromowi na uwolnienie taryf za gaz
(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Rosyjskie ministerstwo rozwoju gospodarczego nie poparło wniosku Gazpromu o uwolnienie taryf za gaz na rynku krajowym – powiedział mediom w Moskwie wiceminister Siergiej Bieliakow. Koncern chciał w ten sposób zdobyć niezbędne środki na budowę gazociągu do Chin o nazwie Siła Syberii. Jednakże ministerstwo rozwoju gospodarczego uznało, że taryfy cen zostały zamrożone na 2014 r., a stopy wzrostu taryf określone na następne trzy lata i jest niepożądane, aby te decyzje rządu zmieniać. Gazprom poszukuje pilnie źródeł dokapitalizowania inwestycji w gazociąg Siła Syberii, którego powstanie jest podstawowym warunkiem realizacji wielkiego kontraktu gazowego z Chinami. Andriej Krugłow, szef departamentu finansów i gospodarki Gazpromu ocenia, że uwolnienie taryf na ceny gazu z jego koncernu to jeden z warunków realizacji państwowego kontraktu z Chinami. Na początku czerwca Putin na posiedzeniu Komisji ds. Energii powiedział, że rząd i ministerstwo finansów powinny rozważyć dokapitalizowanie Gazpromu w celu pokrycia kosztów budowy infrastruktury wydobywczej i przesyłowej na Dalekim Wschodzie Rosji. Tymczasem po podpisaniu wszystkich dokumentów strategicznej umowy z Chinami minister finansów w rządzie Miedwiediewa Anton Siłuanow oświadczył, że jego resort nie widzi żadnych podstaw do dokapitalizowania Gazpromu w celu realizacji tej umowy, która zdaniem jednego z jego przedstawicieli „powinna się sama finansować”.
INFRASTRUKTURA
OT Logistics nabyła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia
(ISBnews)
OT Logistics zawarła z Zarządem Morskiego Portu Gdynia (ZMP Gdynia) umowę nabycia 100% udziałów Bałtyckiego Terminala Drobnicowego Gdynia (BTDG), którego ZMP Gdynia był dotychczasowym wyłącznym właścicielem, za 57,83 mln zł, podała OT Logistics. Transakcja ma pozwolić spółce m.in. na umocnienie swojej pozycji na rynku spedycji morskiej i kolejowej w północnej Polsce. „Przedmiotem umowy prywatyzacyjnej jest nabycie 24.553 udziałów BTDG o wartości nominalnej 500 zł każdy, co stanowi 100 % udziałów w kapitale zakładowym spółki BTDG. Cena nabycia ww. udziałów BTDG wynosi 57,83 mln zł. Wartość ewidencyjna nabytych udziałów w księgach rachunkowych spółki zostanie ustalona wg ceny zakupu powiększonej o koszty transakcji” – czytamy w komunikacie.
Wakacje z Grupą PKP
(PKP SA)
Ponad 1500 wagonów w gotowości, w tym 518 z klimatyzacją, dodatkowe wakacyjne połączenia, bezpłatne WiFi w wybranych pociągach i na dworcach, więcej punktów informacyjnych i kas biletowych – to tylko część bogatej oferty Grupy PKP na sezon wakacyjny. Nowym taborem pasażerowie pojadą już na trasie Przemyśl – Szczecin i Wrocław – Gdynia. Dla podróżujących do nadmorskich kurortów (Świnoujście, Kołobrzeg, Ustka, Łeba, Hel), jak i tych udających się na południe naszego kraju (Szklarska Poręba, Jelenia Góra, Wisła, Zakopane, Krynica) PKP Intercity przygotowało sezonowe połączenia. Będzie ich ponad 30. W wakacje na tory wyruszy około 1500 wagonów PKP Intercity, z czego ponad 500 będzie wyposażonych w klimatyzację. Przewoźnik będzie też dysponował lokomotywami spalinowymi między Gdynią a Helem.
Na wakacje najlepiej drogami szybkiego ruchu
(GDDKiA)
Tegoroczne wakacyjne wyjazdy zaczynają się w ostatni weekend czerwca, a to oznacza wzmożony ruch na głównych krajowych trasach. Sieć dróg szybkiego ruchu co roku powiększa się, ma już ponad 2800 km dróg, w tym ponad 1,5 tys. km autostrad i około 1300 km dróg ekspresowych. Urlopowicze będą mogli sprawdzić nowe trasy przejazdu, np. na polskie wybrzeże – domknięte w tym roku połączenie autostradowe między Łodzią a Gdańskiem, drogę ekspresową S3 od województwa lubuskiego aż do Szczecina, czy na południu most w Mszanie w ciągu A1 dzięki czemu można dojechać autostradą od Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Co roku więc krajowe szlaki wakacyjnych podróży zmieniają się i warto przed wyjazdem sprawdzić szczegóły.
Strabag dwukrotnie nagrodzony tytułem Budowa Roku
(Strabag)
Strabag odebrał dwie nagrody główne podczas gali finałowej Konkursu PZITB Budowa Roku 2013. Nagrodą I stopnia w kategorii obiektów ocenianych indywidualnie została uhonorowana budowa „Wielofunkcyjnego zintegrowanego centrum komunikacyjno-handlowego na stacji Katowice Osobowa” oraz „Odbudowa i rozbudowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu”. Liderzy konkursu zostali wyłonieni spośród generalnych wykonawców, inwestorów i deweloperów, których projekty osiągnęły wybitne wyniki realizacyjne. – Nagrodzone budowy są przykładem efektów pracy naszych specjalistów w branży budownictwa ogólnego, infrastruktury oraz hydrotechnicznego budownictwa morskiego – mówi Alfred Watzl, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
Tunel połączył Ząbki
(Skanska)
Przez tunel w Ząbkach przejechały pierwsze auta. Ponad 200-metrowe przejście drogowo-piesze pod torami kolejowymi wykonała Skanska trzy miesiące przed planowanym terminem. Wartość projektu wyniosła prawie 29 mln zł netto. Inwestorem było Miasto Ząbki. Kierowcy, piesi i rowerzyści zyskali bezpieczny, bezkolizyjny przejazd pod torami, który z pewnością usprawni komunikację i znacznie skróci czas przejazdu z jednej części miasta do drugiej. Dodatkowo, w tunelu Skanska zamontowała windy, które ułatwią osobom niepełnosprawnym dostęp do peronów. W ramach inwestycji Skanska wykonała również ciągi piesze wraz z wydzieloną częścią na ścieżkę rowerową, zatoki autobusowe, miejsca postojowe, oświetlenie uliczne oraz oświetlenie tunelu.
MPK szuka podwykonawcy – będą nowe autobusy
(UM Wrocław)
MPK Wrocław rozpoczęło procedurę przetargową na podwykonawcę. Ma obsługiwać 17 linii autobusowych. Firma w ten sposób chce poprawić jakość usług i pozyskać dla pasażerów nowe autobusy. – Dzięki wprowadzeniu podwykonawcy zapewnimy pasażerom kolejne nowe autobusy. Nie byłoby nas stać na taką inwestycję w tak krótkim czasie, zwłaszcza, że dopiero co rozstrzygnęliśmy przetarg na dziesięcioletnią dzierżawę 57 autobusów – mówi Władysław Smyk, prezes MPK Wrocław. – Zgodnie z wymogiem przetargu, podwykonawca będzie musiał zapewnić 69 pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej, niż w 2014 roku: 43 – przegubowych i 19 jednoczłonowych autobusów i 7 busów – wylicza Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK.
Jak robią autobusy dla Wrocławia
(UM Wrocław)
Przedstawiciele MPK odwiedzili fabrykę Solaris w podpoznańskim Bolechowie, w której powstają autobusy dla Wrocławia. Pierwsze sztuki są już składane na taśmach produkcyjnych.
Do montażu na taśmy produkcyjne trafiło już kilkanaście autobusów, które będą woziły niebawem wrocławian. Ich montowanie jest na różnym etapie. Przypomnijmy. Firma Solaris Bus&Coach, przy współpracy z bankiem Millenium dostarczy 57 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów dla MPK Wrocław. Do Wrocławia trafi 45 krótkich wozów i 12 przegubowych. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy MPK marki Ikarus i Jelcz. Pierwsze mogą pojawić się na ulicach Wrocławia już w wakacje, kolejne będą przyjeżdżały co dwa tygodnie. Koniec dostaw według projektu umowy ma nastąpić w marcu 2015.
Nowa Chłodnia na Łasztowni
(UM Szczecin)
Zarząd PPU „Port Rybacki Gryf” oddał do użytku nową inwestycję – chłodnię składową, która jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie. Państwowy szczeciński Port Rybacki „Gryf” rozpoczął budowę nowoczesnej chłodni na Łasztowni wartej 40 mln zł w październiku 2011 r. Dzięki tej inwestycji spółka podwoi możliwości przeładunkowe.
To dzięki nowej chłodni Port Rybacki „Gryf” ma szanse znacznie poprawić swoją zyskowność. Przedsiębiorstwo żyje z magazynowania głęboko zmrożonych produktów – przede wszystkim ryb, które docierają do Szczecina w statkach-chłodniach. Firma ma tylko jedną chłodnię, przestarzałą. Po uruchomieniu nowej, o pojemności 10 tys. t, wielkość rocznych przeładunków mrożonej ryby ma zwiększyć się z 45 do 100 tys. ton.
Ruch rowerowy w Gdańsku nadal rośnie
(UM Gdańsk)
Najnowsze badania natężenia ruchu rowerowego wykazały, że znów znacząco zwiększyła się liczba rowerzystów poruszających się po Gdańsku. W ciągu ostatniego roku ruch rowerowy wzrósł o 12 proc. Głównymi arteriami rowerowymi miasta codziennie przemieszczają się tysiące rowerzystów. 6,5 tys. rowerzystów na al. Zwycięstwa, ponad 10 tys. w pasie nadmorskim – to dobowe rekordy zanotowane w trakcie pomiarów natężenia ruchu rowerowego. Pomiarów dokonują na bieżąco liczniki rowerowe i pętle indukcyjne. Ostatnio wykonane zostały również coroczne pomiary „manualne” koordynowane przez Biuro Rozwoju Gdańska. Obecnie sieć tras rowerowych liczy łącznie 466 km i nadal się dynamicznie rozrasta. Znacznie zwiększyła się też w ostatnich latach liczba parkingów rowerowych.
Nareszcie linia autobusowa Bardejów – Krynica Zdrój
(Wasza Turystyka)
5 lipca zostaną uruchomione weekendowe połączenia autobusowe pomiędzy słowackim uzdrowiskiem Bardejovske Kupele, miastem Bardejov i polskim uzdrowiskiem Krynica Zdrój. Głównym celem uruchomienia linii autobusowych jest poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy przygranicznymi miastami partnerskimi Bardejov i Krynica, które oddalone są od siebie tylko o 30 kilometrów. Połączenia autobusowe mają również zachęcić mieszkańców Krynicy oraz przebywających tam turystów do przyjazdów na Słowację i odwiedzenia historycznego miasteczka Bardejov, zapisanego od 2000 r. na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz uzdrowiska Bardejovske Kupele. Jednocześnie miasto Krynica będzie zapraszać mieszkańców Bardejova do odwiedzenia jednego z najbardziej znanych miast uzdrowiskowych w Polsce.
Komunikat w sprawie zatwierdzenia Planu skuteczności Balitc FAB
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Zarząd Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB Board) zatwierdził Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB na lata 2015-2019. Plan został opracowany wspólnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Litewskie Władze Lotnicze. Dokument był poddany konsultacjom z zarówno krajowym, jak i międzynarodowym środowiskiem lotniczym, uwieńczonym spotkaniem konsultacyjnym, w dniu 15 maja br. w siedzibie Urzędu. Wiele uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji, zostało uwzględnionych w treści planu. Plan został przekazany do Komisji Europejskiej i będzie przedmiotem oceny, której dokona w imieniu Komisji Organ weryfikujący skuteczność działania (Performance Review Body). Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 Komisja Europejska ma 5 miesięcy na dokonanie oceny planu.
Podpisanie porozumienia między prezesem ULC, a Komendantem Głównym Policji
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
W siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie zostało podpisane porozumienie pomiędzy prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotrem Ołowskim, a Komendantem Głównym Policji, nadinsp. dr Markiem Działoszyńskim w sprawie systemu finansowania zadań za czynności wykonywane przez inspektorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego związane z realizacją postanowień porozumienia pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych a prezesem ULC z 20 grudnia 2013 r. w sprawie współpracy przy realizacji nadzoru nad lotnictwem służb porządku publicznego. Porozumienie reguluje system finansowania czynności wykonywanych przez inspektorów ULC związanych z realizacją zapisów ww. postanowienia, oraz dotyczy wyłącznie czynności związanych z nadzorem nad państwowymi statkami powietrznymi Lotnictwa Policji.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak