30.10.2013 ALERT

30 października 2013, 10:39 Alert

ENERGETYKA

Rząd przyjął Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu

(MŚ/CIRE)

Rada Ministrów przyjęła podczas wtorkowego posiedzenia Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 tzw. SPA2020. Jak podkreśla resort środowiska to pierwszy dokument strategiczny, który bezpośrednio dotyczy kwestii adaptacji do zachodzących zmian klimatu. Głównym celem SPA2020 jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa w warunkach zmieniającego się klimatu. W dokumencie wskazano priorytetowe kierunki działań adaptacyjnych, które należy podjąć do 2020 roku w najbardziej wrażliwych na zmiany klimatu obszarach, takich jak: gospodarka wodna, rolnictwo, leśnictwo, różnorodność biologiczna, zdrowie, energetyka, budownictwo i gospodarka przestrzenna, obszary zurbanizowane, transport, obszary górskie i strefy wybrzeża. Działania te, podejmowane zarówno przez podmioty publiczne, jak i prywatne, będą dokonywane poprzez realizację polityk, inwestycje w infrastrukturę oraz rozwój technologii. Obejmują one zarówno przedsięwzięcia techniczne, takie jak np. budowa niezbędnej infrastruktury przeciwpowodziowej i ochrony wybrzeża, jak i zmiany regulacji prawnych, np. w systemie planowania przestrzennego ograniczające możliwość zabudowy terenów zagrożonych powodziami. SPA2020 zostało opracowane na podstawie wyników projektu badawczego o nazwie KLIMADA, realizowanego na zlecenie Ministerstwa Środowiska w latach 2011-2013 ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W jego ramach opracowywane są ekspertyzy ilustrujące przewidywane zmiany klimatu do 2070 roku. Strategia wpisuje się w ramowa politykę Unii Europejskiej w zakresie adaptacji do zmian klimatu, której celem jest poprawa odporności państw członkowskich na aktualne i oczekiwane zmiany klimatu, zwracając szczególną uwagę na lepsze przygotowanie do ekstremalnych zjawisk klimatycznych i pogodowych, oraz redukcję kosztów społeczno-ekonomicznych z tym związanych.

DTEK podpisał umowę ramową z PGNiG

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Największe prywatne konsorcjum gazowe na Ukrainie – DTEK – podpisało umowę na dostawy gazu z polskim PGNiG. Testowy przesył został uruchomiony w dniach 28-31 października.  Dostawy mają sięgać do 3,5 mln m3/dzień. DTEK potrzebuje 6 mld m3 rocznie. Z Polski chciałby sprowadzać jak najwięcej gazu w celu dywersyfikacji. Ich wolumen ma zostać ustalony do końca roku.

Rosjanie oczekują spłaty długów gazowych Ukrainy

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Istnieją obawy, że Ukraina nie będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań finansowych względem Gazpromu – powiedział prezes Gazpromu, Aleksiej Miller. Zdaniem przedstawicieli tej rosyjskiej spółki, sytuacja Kijowa jest trudna i w dalszym ciągu będzie się pogarszać. Miller podkreślił, że Ukraina nie zapłaciła faktury w wysokości 882 milionów dolarów za zużycie surowca w sierpniu. Od kilku miesięcy trwają rozmowy dotyczące obniżenia cen gazu dla Ukrainy. Zdaniem ukraińskiego rządu, Kijów płaci najwyższą stawkę za surowiec w Europie. Sytuację stara się uspokoić premier Ukrainy, Mykoła Azarow, który przyznał, że istnieją pewne problemy ale nie są one krytyczne.

Do 2020 roku Litwa zintegruje z Europą swoją sieć energetyczną

(15MIN/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Litwa stanie się do 2020 roku pełnoprawnym członkiem zintegrowanej europejskiej sieci energetycznej – informuje portal 15min powołując się na słowa doradcy prezydent Litwy ds. zagranicznych, Jovita Neliupsiene. W trakcie debaty dotyczącej infrastruktury energetycznej Neliupsiene podkreślił, że unijna lista projektów energetycznych zawiera co najmniej sześć inwestycji związanych z Litwą. Zdaniem doradcy litewskiej prezydent świadczy to o dużym zaangażowaniu UE w regionie państw bałtyckich oraz stwarza możliwość wydobycia Litwy z izolacji w zakresie sektora energii.

Zysk Statoila w 3 kw. spadł o 6 procent

(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W trzecim kwartale tego roku norweski Statoil zanotował spadek zysków o 6 procent ze względu na mniejsze wydobycie gazu ziemnego i obniżki cenowe. Statoil zanotował zysk netto w wysokości 13,7 mld norweskich koron. W analogicznym okresie zeszłego roku było to 14,5 mld norweskich koron. Przedstawiciele firmy jako przyczyny spadku wymienili także zmiany podatkowe i zyski ze sprzedaży aktywów z 2012 roku. Te wyniki są i tak lepsze od zanotowanych w drugim kwartale 2013 roku, kiedy osiągnęło one tylko 4,3 mld norweskich koron. Wtedy Statoil tłumaczył się obniżkami cen na rynkach spotowych oraz słabszą sprzedażą surowca.

Przez Fukushimę zmniejsza się niezależność energetyczna Japonii

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na wygaszanie energetyki jądrowej w Japonii po katastrofie nuklearnej w Fukushimie, ten kraj zaspokaja samodzielnie jedynie 16 procent zapotrzebowania na energię – informuje Energy Information Administration. Z tego względu jest mocno zależny od importu LNG. Z tego względu władze w Tokio zdecydowały się na odejście od planu likwidacji energetyki jądrowej na wyspach japońskich. Ten ruch spotkał się z silnym negatywnym odzewem społecznym obywateli Japonii. Z tego względu będzie ona musiała sięgnąć po dostawy LNG z Australii, Rosji i innych krajów eksportujących gaz skroplony.

INFRASTRUKTURA

Pierwsza w UE spółka publiczna z branży kolejowych przewozów towarowych na giełdzie

(www.transport.gov.pl)

30 października br. minister transportu Sławomir Nowak wziął udział w debiucie giełdowym spółki PKP Cargo SA. Na uroczystości byli obecni przedstawiciele kierownictwa spółek grupy PKP i PKP Cargo. PKP cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn Schenker w Unii Europejskiej. 116,7 mln t ładunków daje spółce pierwsze miejsce w Polsce pod względem wolumenu przetransportowanych ładunków z 48-proc. udziałem w rynku. PKP Cargo jest pierwszą w UE spółką publiczną z branży kolejowych przewozów towarowych na giełdzie papierów wartościowych.

Stanowisko w sprawie działania systemu viaToll

(www.transport.gov.pl)

Dzięki uruchomieniu sieci viaTOLL, która umożliwia elektroniczny pobór opłat za przejazdy samochodów ciężarowych po drogach publicznych, zlikwidowano nieefektywny system winietowy, uzyskano zaplanowane przychody oraz stworzono warunki do wdrożenia Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej – to podsumowanie NIK wskazuje, że decyzje i działania resortu transportu w procesie wdrożenia systemu ViaToll były prawidłowe. NIK sformułowała pozytywną ocenę działalności organów odpowiedzialnych za wdrożenie systemu. MTBiGM wskazuje, że w trakcie kontroli kontrolerom NIK zostały przedstawiane dokumenty i wyjaśnienia, które nie dają podstaw do formułowania zarzutu nieprawidłowości.

Kolejne 37 kilometrów A4 udostępnione dla kierowców

(www.gddkia.gov.pl)

Od Dębicy do węzła Rzeszów Zachód 32,75 kilometra, a od w. Rzeszów Zachód do w. Rzeszów Północ – 4 km. Dwa nowe odcinki A4 to alternatywne połączenie dla drogi krajowej nr 4 pełniącej kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Autostrada przejmie ruch tranzytowy dzięki czemu zmniejszy się ruch na DK4. Na odcinku od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Północ zakończyły się prace zasadnicze na ciągu głównym autostrady.

Podróże z PKP Intercity na Wszystkich Świętych

(www.pkpsa.pl)

PKP Intercity gotowe na świąteczne podróże w długi weekend. Przewoźnik dołącza dodatkowe wagony do najczęściej wybieranych pociągów, a na dworcach zapewnia wsparcie informatorów mobilnych. Podróżnym, którzy nie zdążyli kupić tańszych biletów z wyprzedzeniem oferuje „Bilet Weekendowy” i „Bilet Podróżnika”. Pomiędzy środą 30 października a wtorkiem 5 listopada br. PKP Intercity wzmocni dodatkowymi wagonami ponad 300 składów. Przewoźnik analizując liczbę już sprzedanych biletów i bazując na doświadczeniach z lat ubiegłych dołączy około 370 dodatkowych wagonów do pociągów kursujących na najbardziej uczęszczanych trasach. Dla podróżnych oznacza to ponad 20 tys. dodatkowych miejsc siedzących.

Inauguracja połączenia Katowice – Tel Aviv

(www.katowice-airport.com)

Linia lotnicza Wizz Air zainaugurowała połączenie lotnicze z Katowice Airport do Tel Awiwu. Pierwszym rejsem poleciało 140 pasażerów. Trasa będzie obsługiwana trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i soboty. Bilety w cenie od 199 złotych w jedną stronę dostępne są na www.wizzair.com.

Poznań: pożegnanie samolotów De HAviland

(www.prtl.pl)

Linia Lufthansa zmieniła samoloty obsługujące rejsy do Monachium. Dotychczas pasażerowie na tej trasie podróżowali około 1,5 godziny na pokładach turbośmigłowych maszyn typu De Havilland DHC-8 400 (oferujących 72 miejsca). W rozpoczętym właśnie sezonie zimowym, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, Lufthansa zaoferowała na trasie do Monachium samoloty odrzutowe, które zdecydowanie poprawią komfort podróży i jednocześnie skrócą czas jej trwania o 15 minut. Umożliwi to skorzystanie z większej liczby połączeń przesiadkowych z Monachium.

BlueJet i LOT będą wozić VIPów?

(www.aeronews.pl)

W przetargu MON na obsługę lotów dla najważniejszych osób w państwie oferty złożyły dwie firmy – kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka Blue Jet i Polskie Linie Lotnicze LOT. Przetarg dotyczył dwóch rodzajów samolotów. Mniejsze, zabierające na pokład od 15 do 19 osób to maszyny dalekodystansowe, mogące wykonywać loty bez międzylądowania na dystansie nie mniejszym, niż 5,5 tys km. Drugi rodzaj samolotów, z jakich korzystać chce MON, to odrzutowce zabierające na pokład od 65 do 90 osób i minimalnym dystansie 3,5 tys. km. Łącznie do dyspozycji mają być 4 samoloty,  2 większe na krótsze trasy i 2 mniejsze na dłuższe. Samoloty nie mogą być wyprodukowane wcześniej, niż w 2004 roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak