Najważniejsze informacje dla biznesu

4.09.2014 ALERT

ENERGETYKA

EurActiv.com: Jest szkic składu nowej Komisji Europejskiej

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Portal EurActicv.com dotarł do dokumentu, który opisuje rozkład stanowisk w Komisji Europejskiej pomiędzy poszczególnymi krajami Unii. Przewodniczący Komisji przeprowadził już rozmowy z dwudziestoma siedmioma kandydatami. Według EurActiv.com taki jest rezultat konsultacji:

  1. Znika komisarz ds. rynku wewnętrznego
  2. Zamiast komisarza ds agendy cyfrowej zostaje wyznaczony wiceprzewodniczący KE ds kultury i internetu.
  3. Nie ma komisarza ds. rozszerzenia UE.
  4. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego UE na rzecz lepszych regulacji.
  5. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego ds Unii Energetycznej, który będzie wspierał komisarza ds energii i klimatu.
  6. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego KE ds. wzrostu, unii gospodarczej i monetarnej oraz dialogu społecznego.
  7. Jest sześciu wiceprzewodniczących: Elżbieta Bieńkowska z Polski dostaje tekę budżetu i kontroli finansowej po Januszu Lewandowskim, Andrus Ansip z Estonii zostaje wiceprzewodniczącym ds. wzrostu, litewski polityk Valdis Dombrovkis dostaje wiceprzewodniczącego ds. Unii Energetycznej. Alenka Bratusek ze Słowenii otrzymuje tekę ds. kultury i internetu, Holender Frans Timmermans dostaje stanowisko ds. lepszych regulacji. Ostatnim wiceprzewodniczącym na mocy traktatu zostaje Wysoki Przedstawiciel ds. Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Federica Mogherini z Włoch.
  8. Jonathan Hill z Wielkiej Brytanii otrzymuje komisariat ds. energii i zmian klimatu, będzie współpracował z wiceprzewodniczącym Dombrovkisem odpowiedzialnym za Unię Energetyczną.
  9. Francuz Pierre Moscovici zostanie komisarzem ds. konkurencji.
  10. Gospodarcze portfolio trafia w ręcę Jyrki Katainena z Finlandii.
  11. Dotychczasowy komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger otrzyma tekę ds. handlu i będzie negocjował Traktat o Transatlantyckim Partnerstwie handlowo-inwestycyjnym (TTIP).

Oficjalny skład Komisji Europejskiej ogłosi jej przewodniczący najprawdopodobniej 9 lub 10 września.

W razie wojny gazowej pierwsze uderzenie przyjmą Finlandia, Polska i Turcja

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Jeśli Rosja wstrzyma dostawy gazu do Europy przez trzy miesiące, brak tego surowca najpierw odczują Finlandia, Polska i Turcja. Kraje bałkańskie, Grecja, Niemcy, Austria, Szwajcaria i Estonia skutki ewentualnego rosyjskiego embarga odczułyby po sześciu miesiącach. Najbezpieczniejsze byłyby państwa, które same produkują w dużych ilościach gaz oraz te, które mają terminale LNG. Zakręcenie kurka Europie to z drugiej strony duże straty dla Gazpromu. Takie są wnioski raportu opublikowanego w tych dniach przez  Instytut Gospodarki w Koeln.

W najgorszej sytuacji znalazłaby się Finlandia nie mająca magazynów gazu a jej jedynym dostawcą tego surowca jest Rosja. Już w ciągu miesiąca embarga Finlandii zabrakłoby 10 proc. gazu, a po trzech miesiącach ponad 50 proc. Po dziewięciu miesiącach poważne skutki dałyby się odczuć w Niemczech, we Włoszech i Francji, a także w Czechach. Słowacji i na Węgrzech.  Dziewięciomiesięczna przerwa w dostawach najmniej zaszkodziłaby Danii, Holandii, Rumunii i Wlk. Brytanii – krajom mającym własne zasoby gazu oraz krajom mającym duże magazyny surowca lub sprowadzającym go od sąsiadów – jak Belgia, Bułgaria, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Portugalia, Hiszpania i Szwecja.   Żadnych skutków nie poniosłaby Norwegia. Przy wyjątkowo ostrej zimie i embargu przez sześć miesięcy – skutki braku gazu odczują wszystkie kraje europejskie za wyjątkiem Norwegii. Jednak straty poniesie też Rosja – każdy miesiąc przerwy w dostawach gazu to o 4 – 4,5 mld euro mniej, co stanowi  3,5 proc. rocznych przychodów Gazpromu. I co odbije się znacząco na budżecie Rosji.

Izrael negocjuje dostawy gazu ze złoża Lewiatan do Jordanii 

(REUTERS/AFP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Przedstawiciele rządu i branży paliwowej w Izraelu poinformowali wczoraj w Tel Awiwie, że Izrael prowadzi zaawansowane negocjacje w sprawie dostaw gazu z ogromnego złoża Leviathan do Jordanii. Przedmiotem 15-letniej umowy ma być eksport gazu wartości 15 mln dol. Wolumen dostarczanego przez Izrael surowca ma wynieść 45 mld m. sześc. gazu. Dostawy są przenaczone dla jordańskiej elektrowni państwowej Electric Power Co. Informację potwierdził przedstawiciel koncernu Noble Energy, partner izraelskiego koncernu Delek w eksploatacji złoża Leviathan.  Chociaż protokół ustaleń stron umowy został już podpisany, jest decyzja obu stron co do ceny, oczekuje tylko sfinalizowana do końca roku pewnych szczegółów.

Jest to druga międzynarodowa umowa podpisana na dostawy gazu ze złoża Leviathan. Pierwsza była umowa z Egiptem na dostawy gazu do zakładu LNG  za łączną  kwotę 30 mld dol. przez 15 lat. Złoże Leviathan odkryte w 2010 r.  jest największym na świecie złożem morskim gazu odkrytym w ostatnich dziesięciu latach. Umocni niezależność energetyczną Izraela i znacząco zwiększy dochody budżetowe.

Piraci zaatakowali tankowiec przy Wybrzeżu Kości Słoniowej

(REUTERS/AP/AFP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Uzbrojeni piraci zaatakowali i obrabowali tankowiec z ładunkiem ropy w pobliżu portu Abidżanie, Wybrzeże Kości Słoniowej. Obserwatorzy z agencji morskich łącza ten atak z wzrastającą agresywnością gangów z Nigerii. Incydent miał miejsce w dzień po dwóch nieudanych napadach pirackich na tankowce na wodach południowo-wschodniego wybrzeża Nigerii. Częstotliwość ataków pirackich na tych wodach niemal się podwoiła od zeszłego roku, co znacznie podniosło koszty kosztów ubezpieczenia obciążając dodatkowo firmy spedycyjne. Zdecydowana większość napadów i porwań w tym regionie dokonywana jest przez gangi mające siedzibę w Nigerii.

Shell zwiększa wydobycie gazu łupkowego w stanie Pensylwania

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Shell ogłosił wczoraj, że wykonał dwa nowe komercyjne odwierty gazu w formacji łupków  Utica w hrabstwie Tioga w stanie Pensylwania. Odwierty mają głębokość 945 i 1280 m. Wydobycie gazu jest największe z dotychczas uzyskanych, w każdym z tych odwiertów wynosi 26,5 mln stóp sześc. gazu dziennie. Wysoka jest też jakośc gazu. Shell ma koncesję wydobywczą na obszarze około 430 tys. hektarów. Koncern obecnie oczekuje na wyniki z czterech kolejnych odwiertów w formacji Utica, również w hrabstwie Tioga,  wyniki mają być uzyskanie jeszcze w tym roku.

Wzrost cen ropy Brent o 2 dol. za baryłkę 

(REUTERS/RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Nowym Jorku podano, że cena ropy naftowej Brent wzrosła o nieco więcej niż 2 dolary za baryłkę, po tym jak zawiodły szanse na pokojowe negocjacje między Ukrainą i Rosją. Na wzrost wpłynęły też bardzo korzystne dane o stanie gospodarki USA i oczekiwany w związku z tym wzrost popytu.   Nowe zamówienia dla amerykańskich towarów fabrycznych skoczył w lipcu i sprzedaż samochodów w sierpniu były niespodziewanie wytrzymałe, oferując dalsze oznaki siły w sektorze produkcyjnym.  Ropa amerykańska WTI zdrożała o 2,66 dol. i wyniosła 95,54 dol. za baryłkę. Rynek amerykański 1 września był nieczynny z powodu amerykańskiego Święta Pracy i dnia wolnego.  Ropa Brent zdrożała o 2,43 dol. i  osiągnęła 102,77 dol. za baryłkę. Jednak analitycy oceniają ten wzrost jako chwilowy.  Tony Machacek, broker w  agencji Jefferies w Londynie ocenił:  „Zasadniczo, rynek ropy jest dobrze zaopatrzony i z pewnością ceny są nadal w trendzie spadkowym, pomimo konfliktów na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.  Raport tygodniowy o cenach ropy amerykańskiego Urzędu Informacji Energetycznej (Energy Information Administration – EIA) ukaże się dopiero dziś, zamiast we środę, ponieważ poniedziałek ( 1 września) był dniem wolnym od pracy.

INFRASTRUKTURA

Kolejowe przewozy intermodalne wzrosły o 6,6% w II kw. wg liczby jednostek

(ISBnews)

Kolejowe przewozy intermodalne wzrosły według liczby przewiezionych jednostek o 6,64% r/r do 180,2 tys. jednostek w II kwartale br. W przeliczeniu na TEU (standardowy kontener 20-stopowy) przewozy intermodalne wzrosły w tym czasie o 0,71%, do 282,8 tys. TEU, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). „Łączna masa w przewozach intermodalnych w dwóch kwartałach 2014 roku wyniosła 4,681 mln ton, a wykonana praca przewozowa blisko 1,680 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 4,31% (wg masy) i 7,03% (wg wykonanej pracy)” – czytamy też w komunikacie UTK. W całym 2013 r. ich udział wynosił odpowiednio 3,70% i 6,03% wg masy i pracy przewozowej. W I półroczu największy udział w przewozach intermodalnych wg masy miały PKP Cargo (48,85%), DB Schenker Rail Polska (20,67%) i Lotos Kolej (20,53%). Według pracy przewozowej, liderem było PKP Cargo (52,17%), a za nim uplasowały się Lotos Kolej (19,77%) i DB Schenker Rail Polska (17,90%).

Kolejna transza spłaty historycznego zadłużenia PKP

(PKP SA)

W najbliższy czwartek, 4 września, przypada kolejna duża spłata historycznego zadłużenia PKP. Wysokość transzy wyniesie 650 mln zł. Poziom zadłużenia na początku tego roku wynosił 3,3 mld zł. Po zapłaceniu wrześniowej transzy, dług netto wyniesie ok. 1 mld zł. Poprzednia duża spłata miała miejsce w maju tego roku, kiedy to spłacono ok. 806 mln zł. Sukcesywnie spłacamy historyczne zadłużenie PKP – mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP. – Dzięki konsekwentnym działaniom, w latach 2012-2013 zmalało ono o niemal 1 mld zł, w tym roku zmniejszy się o kolejne 1,5 mld zł dodaje. PKP SA planuje, że poziom zadłużenia netto na koniec grudnia br. wyniesie ok. 1 mld zł. Termin spłaty ostatniej transzy zadłużenia przypada na 2022 r. Środki na spłatę zadłużenia pochodzą z prywatyzacji spółek Grupy PKP oraz sprzedaży nieruchomości. Ubiegłoroczna sprzedaż Polskich Kolei Linowych i prywatyzacja PKP Cargo przyniosły ponad 2,2 mld zł przychodów. Dzięki sprzedaży nieruchomości udało się natomiast uzyskać ponad 523 mln zł.

PKP Cargo kupi 100% udziałów AWT, część może sfinansować z emisji euroobligacji

(ISBnews)

PKP Cargo podpisało wstępne porozumienie w sprawie potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce Advanced World Transport (AWT).  Polski przewoźnik chce sfinansować tę transakcję głównie ze środków własnych, ale nie wyklucza emisji euroobligacji, poinformował prezes Adam Purwin. Transakcja nie wpłynie na politykę dywidendową PKP Cargo. – Spółka jest zlokalizowana na południu od Polski i operuje na szlakach północ-południe, jest blisko Śląska czyli naszego ważnego rynku. PKP Cargo ma duże, kilkusetmilionowe nadwyżki finansowe, więc w przeważającej części będzie to finansowane ze środków własnych, ale nie wykluczamy emisji obligacji zagranicznych – powiedział Adam Purwin dziennikarzom. Według niego, ta akwizycja przyniesie spore synergie Grupie, a jednocześnie zwiększy portfel potencjalnych zleceń. Na dziś jednak nie ma żadnych szczegółów, możliwe będzie ich przedstawienie po 10-tygodniowym badaniu spółki. – Jesteśmy podmiotem nie zadłużonym, więc przeprowadzenie transakcji nie zmieni naszej polityki dywidendowej. Pozostaniemy wierni zapisom z prospektu czyli 35-50% zysku – podsumował Purwin. Grupa AWT jest jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw usługowych w branży towarowego transportu kolejowego w Europie z około 8% udziałem w rynku towarowych przewozów kolejowych w Republice Czeskiej, pod względem pracy eksploatacyjnej zrealizowanej w 2013 r.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

EurActiv.com: Jest szkic składu nowej Komisji Europejskiej

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Portal EurActicv.com dotarł do dokumentu, który opisuje rozkład stanowisk w Komisji Europejskiej pomiędzy poszczególnymi krajami Unii. Przewodniczący Komisji przeprowadził już rozmowy z dwudziestoma siedmioma kandydatami. Według EurActiv.com taki jest rezultat konsultacji:

  1. Znika komisarz ds. rynku wewnętrznego
  2. Zamiast komisarza ds agendy cyfrowej zostaje wyznaczony wiceprzewodniczący KE ds kultury i internetu.
  3. Nie ma komisarza ds. rozszerzenia UE.
  4. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego UE na rzecz lepszych regulacji.
  5. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego ds Unii Energetycznej, który będzie wspierał komisarza ds energii i klimatu.
  6. Powstaje stanowisko wiceprzewodniczącego KE ds. wzrostu, unii gospodarczej i monetarnej oraz dialogu społecznego.
  7. Jest sześciu wiceprzewodniczących: Elżbieta Bieńkowska z Polski dostaje tekę budżetu i kontroli finansowej po Januszu Lewandowskim, Andrus Ansip z Estonii zostaje wiceprzewodniczącym ds. wzrostu, litewski polityk Valdis Dombrovkis dostaje wiceprzewodniczącego ds. Unii Energetycznej. Alenka Bratusek ze Słowenii otrzymuje tekę ds. kultury i internetu, Holender Frans Timmermans dostaje stanowisko ds. lepszych regulacji. Ostatnim wiceprzewodniczącym na mocy traktatu zostaje Wysoki Przedstawiciel ds. Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Federica Mogherini z Włoch.
  8. Jonathan Hill z Wielkiej Brytanii otrzymuje komisariat ds. energii i zmian klimatu, będzie współpracował z wiceprzewodniczącym Dombrovkisem odpowiedzialnym za Unię Energetyczną.
  9. Francuz Pierre Moscovici zostanie komisarzem ds. konkurencji.
  10. Gospodarcze portfolio trafia w ręcę Jyrki Katainena z Finlandii.
  11. Dotychczasowy komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger otrzyma tekę ds. handlu i będzie negocjował Traktat o Transatlantyckim Partnerstwie handlowo-inwestycyjnym (TTIP).

Oficjalny skład Komisji Europejskiej ogłosi jej przewodniczący najprawdopodobniej 9 lub 10 września.

W razie wojny gazowej pierwsze uderzenie przyjmą Finlandia, Polska i Turcja

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Jeśli Rosja wstrzyma dostawy gazu do Europy przez trzy miesiące, brak tego surowca najpierw odczują Finlandia, Polska i Turcja. Kraje bałkańskie, Grecja, Niemcy, Austria, Szwajcaria i Estonia skutki ewentualnego rosyjskiego embarga odczułyby po sześciu miesiącach. Najbezpieczniejsze byłyby państwa, które same produkują w dużych ilościach gaz oraz te, które mają terminale LNG. Zakręcenie kurka Europie to z drugiej strony duże straty dla Gazpromu. Takie są wnioski raportu opublikowanego w tych dniach przez  Instytut Gospodarki w Koeln.

W najgorszej sytuacji znalazłaby się Finlandia nie mająca magazynów gazu a jej jedynym dostawcą tego surowca jest Rosja. Już w ciągu miesiąca embarga Finlandii zabrakłoby 10 proc. gazu, a po trzech miesiącach ponad 50 proc. Po dziewięciu miesiącach poważne skutki dałyby się odczuć w Niemczech, we Włoszech i Francji, a także w Czechach. Słowacji i na Węgrzech.  Dziewięciomiesięczna przerwa w dostawach najmniej zaszkodziłaby Danii, Holandii, Rumunii i Wlk. Brytanii – krajom mającym własne zasoby gazu oraz krajom mającym duże magazyny surowca lub sprowadzającym go od sąsiadów – jak Belgia, Bułgaria, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Portugalia, Hiszpania i Szwecja.   Żadnych skutków nie poniosłaby Norwegia. Przy wyjątkowo ostrej zimie i embargu przez sześć miesięcy – skutki braku gazu odczują wszystkie kraje europejskie za wyjątkiem Norwegii. Jednak straty poniesie też Rosja – każdy miesiąc przerwy w dostawach gazu to o 4 – 4,5 mld euro mniej, co stanowi  3,5 proc. rocznych przychodów Gazpromu. I co odbije się znacząco na budżecie Rosji.

Izrael negocjuje dostawy gazu ze złoża Lewiatan do Jordanii 

(REUTERS/AFP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Przedstawiciele rządu i branży paliwowej w Izraelu poinformowali wczoraj w Tel Awiwie, że Izrael prowadzi zaawansowane negocjacje w sprawie dostaw gazu z ogromnego złoża Leviathan do Jordanii. Przedmiotem 15-letniej umowy ma być eksport gazu wartości 15 mln dol. Wolumen dostarczanego przez Izrael surowca ma wynieść 45 mld m. sześc. gazu. Dostawy są przenaczone dla jordańskiej elektrowni państwowej Electric Power Co. Informację potwierdził przedstawiciel koncernu Noble Energy, partner izraelskiego koncernu Delek w eksploatacji złoża Leviathan.  Chociaż protokół ustaleń stron umowy został już podpisany, jest decyzja obu stron co do ceny, oczekuje tylko sfinalizowana do końca roku pewnych szczegółów.

Jest to druga międzynarodowa umowa podpisana na dostawy gazu ze złoża Leviathan. Pierwsza była umowa z Egiptem na dostawy gazu do zakładu LNG  za łączną  kwotę 30 mld dol. przez 15 lat. Złoże Leviathan odkryte w 2010 r.  jest największym na świecie złożem morskim gazu odkrytym w ostatnich dziesięciu latach. Umocni niezależność energetyczną Izraela i znacząco zwiększy dochody budżetowe.

Piraci zaatakowali tankowiec przy Wybrzeżu Kości Słoniowej

(REUTERS/AP/AFP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Uzbrojeni piraci zaatakowali i obrabowali tankowiec z ładunkiem ropy w pobliżu portu Abidżanie, Wybrzeże Kości Słoniowej. Obserwatorzy z agencji morskich łącza ten atak z wzrastającą agresywnością gangów z Nigerii. Incydent miał miejsce w dzień po dwóch nieudanych napadach pirackich na tankowce na wodach południowo-wschodniego wybrzeża Nigerii. Częstotliwość ataków pirackich na tych wodach niemal się podwoiła od zeszłego roku, co znacznie podniosło koszty kosztów ubezpieczenia obciążając dodatkowo firmy spedycyjne. Zdecydowana większość napadów i porwań w tym regionie dokonywana jest przez gangi mające siedzibę w Nigerii.

Shell zwiększa wydobycie gazu łupkowego w stanie Pensylwania

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Shell ogłosił wczoraj, że wykonał dwa nowe komercyjne odwierty gazu w formacji łupków  Utica w hrabstwie Tioga w stanie Pensylwania. Odwierty mają głębokość 945 i 1280 m. Wydobycie gazu jest największe z dotychczas uzyskanych, w każdym z tych odwiertów wynosi 26,5 mln stóp sześc. gazu dziennie. Wysoka jest też jakośc gazu. Shell ma koncesję wydobywczą na obszarze około 430 tys. hektarów. Koncern obecnie oczekuje na wyniki z czterech kolejnych odwiertów w formacji Utica, również w hrabstwie Tioga,  wyniki mają być uzyskanie jeszcze w tym roku.

Wzrost cen ropy Brent o 2 dol. za baryłkę 

(REUTERS/RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Nowym Jorku podano, że cena ropy naftowej Brent wzrosła o nieco więcej niż 2 dolary za baryłkę, po tym jak zawiodły szanse na pokojowe negocjacje między Ukrainą i Rosją. Na wzrost wpłynęły też bardzo korzystne dane o stanie gospodarki USA i oczekiwany w związku z tym wzrost popytu.   Nowe zamówienia dla amerykańskich towarów fabrycznych skoczył w lipcu i sprzedaż samochodów w sierpniu były niespodziewanie wytrzymałe, oferując dalsze oznaki siły w sektorze produkcyjnym.  Ropa amerykańska WTI zdrożała o 2,66 dol. i wyniosła 95,54 dol. za baryłkę. Rynek amerykański 1 września był nieczynny z powodu amerykańskiego Święta Pracy i dnia wolnego.  Ropa Brent zdrożała o 2,43 dol. i  osiągnęła 102,77 dol. za baryłkę. Jednak analitycy oceniają ten wzrost jako chwilowy.  Tony Machacek, broker w  agencji Jefferies w Londynie ocenił:  „Zasadniczo, rynek ropy jest dobrze zaopatrzony i z pewnością ceny są nadal w trendzie spadkowym, pomimo konfliktów na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.  Raport tygodniowy o cenach ropy amerykańskiego Urzędu Informacji Energetycznej (Energy Information Administration – EIA) ukaże się dopiero dziś, zamiast we środę, ponieważ poniedziałek ( 1 września) był dniem wolnym od pracy.

INFRASTRUKTURA

Kolejowe przewozy intermodalne wzrosły o 6,6% w II kw. wg liczby jednostek

(ISBnews)

Kolejowe przewozy intermodalne wzrosły według liczby przewiezionych jednostek o 6,64% r/r do 180,2 tys. jednostek w II kwartale br. W przeliczeniu na TEU (standardowy kontener 20-stopowy) przewozy intermodalne wzrosły w tym czasie o 0,71%, do 282,8 tys. TEU, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). „Łączna masa w przewozach intermodalnych w dwóch kwartałach 2014 roku wyniosła 4,681 mln ton, a wykonana praca przewozowa blisko 1,680 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 4,31% (wg masy) i 7,03% (wg wykonanej pracy)” – czytamy też w komunikacie UTK. W całym 2013 r. ich udział wynosił odpowiednio 3,70% i 6,03% wg masy i pracy przewozowej. W I półroczu największy udział w przewozach intermodalnych wg masy miały PKP Cargo (48,85%), DB Schenker Rail Polska (20,67%) i Lotos Kolej (20,53%). Według pracy przewozowej, liderem było PKP Cargo (52,17%), a za nim uplasowały się Lotos Kolej (19,77%) i DB Schenker Rail Polska (17,90%).

Kolejna transza spłaty historycznego zadłużenia PKP

(PKP SA)

W najbliższy czwartek, 4 września, przypada kolejna duża spłata historycznego zadłużenia PKP. Wysokość transzy wyniesie 650 mln zł. Poziom zadłużenia na początku tego roku wynosił 3,3 mld zł. Po zapłaceniu wrześniowej transzy, dług netto wyniesie ok. 1 mld zł. Poprzednia duża spłata miała miejsce w maju tego roku, kiedy to spłacono ok. 806 mln zł. Sukcesywnie spłacamy historyczne zadłużenie PKP – mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP. – Dzięki konsekwentnym działaniom, w latach 2012-2013 zmalało ono o niemal 1 mld zł, w tym roku zmniejszy się o kolejne 1,5 mld zł dodaje. PKP SA planuje, że poziom zadłużenia netto na koniec grudnia br. wyniesie ok. 1 mld zł. Termin spłaty ostatniej transzy zadłużenia przypada na 2022 r. Środki na spłatę zadłużenia pochodzą z prywatyzacji spółek Grupy PKP oraz sprzedaży nieruchomości. Ubiegłoroczna sprzedaż Polskich Kolei Linowych i prywatyzacja PKP Cargo przyniosły ponad 2,2 mld zł przychodów. Dzięki sprzedaży nieruchomości udało się natomiast uzyskać ponad 523 mln zł.

PKP Cargo kupi 100% udziałów AWT, część może sfinansować z emisji euroobligacji

(ISBnews)

PKP Cargo podpisało wstępne porozumienie w sprawie potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce Advanced World Transport (AWT).  Polski przewoźnik chce sfinansować tę transakcję głównie ze środków własnych, ale nie wyklucza emisji euroobligacji, poinformował prezes Adam Purwin. Transakcja nie wpłynie na politykę dywidendową PKP Cargo. – Spółka jest zlokalizowana na południu od Polski i operuje na szlakach północ-południe, jest blisko Śląska czyli naszego ważnego rynku. PKP Cargo ma duże, kilkusetmilionowe nadwyżki finansowe, więc w przeważającej części będzie to finansowane ze środków własnych, ale nie wykluczamy emisji obligacji zagranicznych – powiedział Adam Purwin dziennikarzom. Według niego, ta akwizycja przyniesie spore synergie Grupie, a jednocześnie zwiększy portfel potencjalnych zleceń. Na dziś jednak nie ma żadnych szczegółów, możliwe będzie ich przedstawienie po 10-tygodniowym badaniu spółki. – Jesteśmy podmiotem nie zadłużonym, więc przeprowadzenie transakcji nie zmieni naszej polityki dywidendowej. Pozostaniemy wierni zapisom z prospektu czyli 35-50% zysku – podsumował Purwin. Grupa AWT jest jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw usługowych w branży towarowego transportu kolejowego w Europie z około 8% udziałem w rynku towarowych przewozów kolejowych w Republice Czeskiej, pod względem pracy eksploatacyjnej zrealizowanej w 2013 r.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły