ENERGETYKA
Projekty ustaw łupkowych pod obrady Sejmu
(KANCELARIA SEJMU/TERESA WÓJCIK)
Kancelaria Sejmu poinformowała, że na najbliższym posiedzeniu, rozpoczynającym się 7 maja, spodziewane jest pierwsze czytanie projektów ustaw węglowodorowych. Będą to trzy projekty – dwa przekazane do Parlamentu przez Radę Ministrów 23 kwietnia b.r. i projekt poselski (Prawa i Sprawiedliwości) z 9 listopada 2011 r. Projekty rządowe zostały przyjęte przez RM w pierwszej połowie marca b.r. Pierwszy z nich, zmieniający ustawę Prawo geologiczne i górnicze (PPG) wg oceny rządu ma poprawić warunki prawne i administracyjne dla poszukiwania i wydobycia węglowodorów. Drugi rządowy projekt, o specjalnym podatku węglowodorowym (SPW), ma wprowadzić system opodatkowania wydobywanych kopalin energetycznych, w tym ropy i gazu, który ma obowiązywać od 2020 r. Zdaniem przedstawicieli rządu te nowe regulacje stworzą system sprzyjający wydobyciu na szeroką skalę gazu z łupków i sprawią, że rok 2014 będzie przełomowy dla nowej branży łupkowej. Minister środowiska uważa, że do końca b.r. przybędzie, co najmniej 30 nowych odwiertów poszukiwawczych. Inwestorzy z branży gazu niekonwencjonalnego akceptują rządowe projekty, m.in. rezygnację z instytucji reprezentującej skarb państwa (Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych). Jednak wśród przedstawicieli rządu nie było jednomyślności w tej kwestii. Złożony przez posłów PiS projekt ustawy o zasadach wykonywania prawa własności górniczej przez Skarb Państwa w zakresie wydobywania węglowodorów oraz utworzeniu Funduszu im. Ignacego Łukasiewicza przewiduje m.in. powołanie spółki akcyjnej, która obligatoryjnie ma mieć udziały w przyznanych koncesjach na wydobywanie węglowodorów. Spółka ( pod nazwa Staszic SA) miałaby posiadać od 1 do 20 proc. udziałów w powoływanych spółkach poszukiwawczo-wydobywczych. Nie podlegałaby prywatyzacji. Jej głównym zadaniem byłoby zabezpieczenie bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz interesów skarbu państwa. Rząd negatywnie ocenił projekt ustawy PiS w stanowisku z października 2012 r.
Z pomocy dla Ukrainy skorzysta głównie Gazprom?
(AP/LE FIGARO/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)
Francuski dziennik Le Figaro (2 maja) ocenił, że z kredytu przyznanego Ukrainie przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) najwięcej korzyści będzie mieć Gazprom. Kredyt wynosi 17 mld dol. MFW postanowił m.in., że pierwsza transza kredytu przyznana w maju w wysokości 3,2 mld dol. ma być przeznaczona w dużej części na uregulowanie ukraińskiego zadłużenia wobec rosyjskiego koncernu Gazprom. Również w maju miliard dolarów pożyczą Ukrainie Stany Zjednoczone a do jednego miliarda euro Unia Europejska. Część z tych pieniędzy zostanie przeznaczona na bieżące wydatki budżetowe. Prezydent Rosji Władimir Putin w połowie kwietnia skierował do państw UE importujących rosyjski gaz pismo informujące, że (wg strony rosyjskiej), ukraiński Naftohaz jest winien Gazpromowi 2,2 mld dol. Obecnie ten dług według Gazpromu wzrósł do 3,5 mld dol. Oprócz tego zdaniem prezydenta Rosji Ukraina jest dłużna stronie rosyjskiej 18 mld dol. za nieprzestrzeganie umowy na dostawy, a do tego jeszcze 17 mld dol. musi zwrócić należność za ulgowe ceny gazu przyznane w 2009 r., które Moskwa obecnie kwestionuje. MFW, jako warunek postawił Ukrainie, przeprowadzenie politycznych i bardzo niepopularnych reform gospodarczych oraz skuteczną walkę z korupcją. Przyznany kredyt może być ponownie przedmiotem negocjacji, jeśli Kijów utraci kontrolę nad wschodnią częścią kraju. Jednocześnie Rosja zapowiada, że Gazprom przedstawi Ukraińcom rachunek za czerwcowe dostawy gazu 16 maja. Będą wtedy mieli czas do końca miesiąca na przekazanie przedpłaty za dostawy. Przekonuje, że Ukraina nie jest w stanie zapewnić stabilnego tranzytu gazu do Europy w okresie zimowym.
Rosyjskie ministerstwo energetyki: Kijów nie może jednostronnie skorygować ceny naszego gazu
(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Ukraina nie ma prawa do jednostronnego dokonywania zmian ceny gazu z Rosji. Wysokość ceny określiła umowa zawarta między oboma krajami – powiedział mediom minister energetyki Aleksander Nowak 2 maja na spotkaniu w Warszawie. Minister przypomniał, że wciąż obowiązuje umowa z 2009 r. Ta umowa jest zawarta na pięć lat i jest cały czas ważna oraz niezmienna. „Przyznał to ukraiński minister ds. energii i przemysłu węglowego Jurij Prodan – powiedział Nowak – Cena gazu jest związana z ceną ropy. Ta formuła jest stosowana na całym świecie w zakresie dostaw gazu rurociągami, Dlatego jest bezpodstawne jednostronne żądanie władz ukraińskich ceny 268,5 dol. za tys. m. sześc. za pierwszy kwartał 2014 r.” Nowak podkreślił, że stosowanie wobec Ukrainy systemu przedpłat za gaz nie jest żadną szykaną. „Jest to po prostu zabezpieczenie interesów Gazpromu i strony rosyjskiej”. Według Nowaka, podczas trójstronnych konsultacji w Warszawie Jurij Prodan powiedział, że strona ukraińska nie gwarantuje pełnego wykonania zobowiązań tranzytowych w najbliższych miesiącach. Czyli – nie gwarantuje dostawy gazu dla odbiorców europejskich, do czego jest zobowiązana zgodnie z umową z Gazpromem i odbiorcami europejskimi. Wg. strony rosyjskiej sytuacja staje się krytyczna, i potrzeba podjęcia pilnych działań, aby zapobiec zablokowaniu dostaw do Europy. Gazprom niezmiennie zapewnia, że dostawy gazu ziemnego przez Ukrainę pozostają stabilne. Rosja grozi jednak, że mogą zostać zakłócone w czerwcu, po wprowadzeniu przedpłat za dostawy nad Dniepr.
Czwarty miesiąc spada produkcja ropy w Rosji
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
W kwietniu b.r. wydobycie ropy w Rosji spadło o kolejne 0,2 procent, czyli do 10,54 mln baryłek dziennie w kwietniu ( w marcu 10,58 mln baryłek). Już czwarty miesiąc z rzędu wydobycie z nowych złóż nie wyrównało spadku wydobycia ze złóż o zaawansowanej eksploatacji. Jest to od wielu lat najdłużej trwająca passa spadku wydobycia i duży problem dla budżetu państwa rosyjskiego, którego połowa przychodów to zyski ze sprzedaży ropy i gazu na rynki zagraniczne. Rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak zakomunikował, że w ciągu roku generalnie nie jest spodziewany wzrost produkcji ropy w relacji do najwyższego poziomu osiągniętego w grudniu 2013 r. ( 10,64 mln baryłek dziennie). Bardzo niepokojącym sygnałem dla rosyjskich perspektyw branży węglowodorowej są poważne trudności w powstrzymywaniu spadku wydobycia z zaawansowanych kluczowych aktywów w Syberii Zachodniej. Należących zwłaszcza do Rosnieftu, którego produkcja ropy to 40 proc. całego rosyjskiego wydobycia. Także Gazprom odnotowuje spadek wydobycia – w kwietniu dzienna produkcja gazu spadła do 1,73 mld m. sześc. wobec 1,83 mld m. sześc. w marcu.
Problemy Rosnieftu w obliczu sankcji USA
(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosyjska firma naftowa Rosnieft planuje spłacić dług w wysokości 470 mld rubli (13 mld dolarów) przed końcem tego roku. Dzięki temu całościowe zadłużenie firmy na spaść z 1,586 bln do 1,116 bln rubli. W następnych latach firma chce spłacać kolejne transze zadłużenia. W pierwszym kwartale 2014 roku firma zanotowała zysk netto 88 mld rubli. To spadek o 13,7 procent w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Tymczasem źródła Reutersa w bankach europejskich potwierdzają, ze sankcje USA wobec dyrektora Rosnieftu Igora Sieczyna mogą utrudnić zbieranie funduszy na opłacenie przedpłat za kupno ropy naftowej przez BP oraz Vitol – w wysokości bliskiej 2 mld dolarów każda. Rosnieft potrzebuje pieniędzy na uzupełnienie wydatków związanych z zakupem TNK BP o wartości 30,1 mld dolarów.
Azerbejdżan nie chce konkurować z Rosją. Iran zamierza walczyć o klientów europejskich
(AZERNEWS/LNG WORLD NEWS/NEW EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo potencjału eksportu azerskiego gazu ziemnego do Europy, władze SOCAR-u przekonują, że Baku nie zamierza konkurować z Moskwą o europejskich klientów. Zdaniem wicedyrektora azerskiego monopolisty gazowego Elszada Nasirowa dostawy z jego kraju do Europy nie będą póki co znaczne i pozwolą jedynie na uzupełnienie różnicy między świadczonymi obecnie dostawami a prognozowanym wzrostem zapotrzebowania na surowiec. Zadeklarował jednocześnie, że Azerbejdżan chce się stać dostawcą dla klientów europejskich i pozostać nim dla Gruzji, Rosji oraz Turcji. Ceny zamierza bazować na warunkach rynkowych. – Jeżeli dostawy do Europy okażą się zyskowne, zwiększymy wolumen – zapowiada Nasirow. Tymczasem irański wiceminister ropy naftowej i handlu Ali Majedi zadeklarował, że jego kraj chce uruchomić dostawy gazu ziemnego do Europy. Jego zdaniem jest to możliwe, jeżeli zostaną spełnione określone warunki. – Teheran chce postawić na stole rozmów kwestię dostaw gazu z Iranu do Europy przez Turcję lub innym szlakiem – ocenia Majedi. To kolejna już deklaracja medialna przedstawicieli Iranu na temat możliwości konkurowania o europejskich klientów z Rosją. Po ociepleniu relacji z Zachodem w obliczu postępu negocjacji na temat irańskiego programu atomowego, Teheran podjął inicjatywę rozwijania więzi handlowych z krajami zachodnimi. Rząd W Teheranie zwiększył ilość ataszatów handlowych z 11 do 30. Nowi attaché zostaną skierowani do Niemiec, Włoch, Serbii, Hiszpanii i Szwajcarii. Prezydent Hassan Rouhani chce otworzyć Iran na handel z Zachodem.
Chińczycy potwierdzają zaangażowanie w Jamał LNG
(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo problemów Novateku spowodowanych wpisaniem jego głównego udziałowca – Giennadija Timczenki – na listę sankcji USA będących odpowiedzią na agresję Rosji na Ukrainie, Chińczycy z CNPC potwierdzają zaangażowanie w projekt terminala Jamał LNG. CNPC przekonuje, że pomimo wycofania się amerykańskich i japońskich inwestorów z inwestycji, w chińskich bankach znajdą się środki na jej dofinansowanie. Projekt jest wart 27 mld dolarów. Ma pozwolić Rosjanom na eksport gazu skroplonego z europejskich złóż.
Wietnam sprzeciwia się planom wydobywczym Chin
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Plany Państwa Środka zakładające rozpoczęcie odwiertów na koncesjach na spornym Morzu Połduniowochińskim są zdaniem Wietnamu nielegalne. Wietnamczycy wzywają Chińczyków do wycofania z tych wód platformy wiertniczej Haiyang Shiyou 981, która wcześniej pracowała w okolicach Hong Kongu. Tymczasem Pekin zapowiedział, że zakazuje wszelkim okrętom zbliżania się do obiektu na odległość mniejszą niż jedna mila morska. Według Wietnamu platforma wpłynęła na terytorium jego wyłącznej strefy ekonomicznej. Chiński CNOOC otrzymał już oficjalne pismo w tej sprawie. Wody Mórz Chińskich, w tym Morza Południowochińskiego kryją szelf kontynentalny pod którym mogą znajdować się pokaźne zasoby węglowodorów. Chiny, Wietnam i Filipiny walczą o kontrolę nad nimi. W regionie dochodzi do częstych incydentów a politycy zaangażowanych krajów spierają się na ten temat na płaszczyźnie dyplomatycznej. W spór włączają się okazjonalnie Stany Zjednoczone i Rosja.
Walka o Keystone XL trwa
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Firma TransCanada przekazała rządowi federalnemu USA aplikację o zgodę na budowę ropociągu Keystone XL, który w przyszłości pozwoliłby na eksport surowca ze złóż na południu Stanów Zjednoczonych do Kanady. Rura czeka jeszcze na zgodę stanu Nebraska. W Senacie za budową połączenia lobbuje grupa senatorów z obu stron sceny politycznej w USA. Ekolodzy, którzy sprzeciwiają się inwestycji ze względu na obawy o środowisko, zarzucają jej pobieranie pieniędzy od branży naftowej. Senatorzy forsujący budowę przekonują, że jest ona zgodna z interesem narodowym USA.
INFRASTRUKTURA
Szóstka na Dożynkowej
(UM Toruń)
Aż sześć firm złożyło swoje oferty na remont ul. Dożynkowej w Toruniu. Najtańszą ofertę złożyła firma Skanska SA wyceniając swoje usługi na prawie 743 tys. zł. – Najdroższa ofertę złożyła firma MKD z Torunia. Jej oferta została skalkulowana na ponad 878 tys. zł. Teraz oferty są badane pod katem formalno-prawnym – mówi rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Agnieszka Kobus-Pęńsko. Ulica Dożynkowa przejdzie kapitalny remont na odcinku od ul. Turystycznej do ul. Gościnnej. W sumie prace będą prowadzone na długości 490 m. Na całym odcinku zostanie wykonana nowa jezdnia. Zwycięska firma w ramach zadania wykona dwie betonowe zatoki autobusowe. Dla pieszych zostanie ułożony chodnik z polbruku (1400 m2). Powstanie także bitumiczna ścieżka rowerowa.
TRM: Trwa usuwanie usterek
(UM Toruń)
Już ponad 1500 mieszkańców zarejestrowało się w systemie Toruńskiego Roweru Miejskiego. Rowerów używano 2100 razy. Według danych z pierwszego weekendu każdy rower wypożyczany był średnio 4 razy dziennie. TRM uruchomiony został 18 kwietnia. Do dyspozycji mieszkańców i turystów oddano 12 stacji i 120 rowerów. – Niestety pojawiły się problemy z TRM na początku jego działalności. Jednak firma zobligowana jest do usunięcia wszystkich usterek do końca kwietnia – mówi Jarosław Więckowski, dyrektor wydziału sportu i turystyki. Dużym problemem są akty wandalizmu: dewastacje i porzucenia rowerów czy niszczenie stacji. Przez pierwsze 10 dni funkcjonowania systemu zanotowano 5 urwanych zaczepów rowerowych, 7 wyrwanych siodełek, 8 przebitych lub przeciętych opon.
Nieszawska po przebudowie
(UM Toruń)
Odbyło się otwarcie zmodernizowanej ulicy Nieszawskiej. Dzięki środkom pozyskanym przez miasto z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013, w grudniu 2012 r. ruszyła przebudowa 3-kilometrowego odcinka drogi od placu Armii Krajowej do granicy administracyjnej. Nową Nieszawską zaprojektował Wojciech Czyżniewski z NOT, a zbudowała firma Strabag. Powstała zupełnie nowa jezdnia z dwoma pasami ruchu, chodniki, ścieżka rowerowa i nowe zatoki autobusowe. Drogowcy przebudowali też oświetlenie. Całkowita wartość projektu to 10.963.298 zł (koszty kwalifikowane 9 555 830,94 zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej 3 999 000,00 zł.
WAŻNE: Jest zgoda na budowę obwodnicy Leśnicy
(UM Wrocław)
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał pozytywną decyzję w sprawie obwodnicy decyzji. Oznacza to zielone światło dla inwestycji. – To bardzo dobra informacja. Decyzja ma do nas wpłynąć za kilka dni, na początku maja – mówi rzecznik magistratu Arkadiusz Filipowski. Do pierwszego etapu przetargu ograniczonego na budowę obwodnicy Leśnicy zgłosiło się trzynaście firm. – Teraz zweryfikujemy te oferty i wybrane przedsiębiorstwa spełniające wszystkie wymogi zaprosimy do złożenia ofert cenowych – mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji. Inwestycja warta jest 210 mln zł. Po pozytywnej decyzji GDOŚ i rozstrzygnięciu przetargu prace będą mogły się rozpocząć jeszcze w tym roku. Budowa ma trwać 30 miesięcy.
Pociągiem w czeskie góry
(UM Wrocław)
Od 1 maja do końca wakacji na trasie Wrocław–Trutnov będzie kursował pociąg. Składy będą jeździć w weekendy i święta. Oznacza to, że w sezonie letnim bez przesiadek dotrzemy do malowniczej miejscowości na polsko-czeskim pograniczu. Stamtąd możemy podróżować bez ograniczeń po Czechach lub odwiedzić sąsiadujące z miejscowością Karkonosze czy Adrszpaskie Skalne Miasto. Jest to typowa oferta dla turystów. Pociąg z Wrocławia wyrusza wcześnie rano o godzinie 5.45 (w Trutnovie melduje się o godz. 8.50), a powrotny skład z Czech startuje o godzinie 19.29 i dojeżdża do Wrocławia o godz. 22.12. Bilet do czeskiej granicy kosztuje 22 zł, dalej trzeba kupić bilet u przewoźnika kolejowego naszych sąsiadów i to koszt 28 koron, czyli jakieś 5 zł.
Projekty rowerowe w Budżecie Obywatelskim
(UM Wrocław)
Do 18 maja Urząd Miejski opiniuje wnioski do tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Spośród 481 projektów zgłoszonych przez mieszkańców, ok. 50 dotyczy infrastruktury rowerowej-pasów, kontrapasów i dróg rowerowych czy parkingów dla rowerów. Jedną z kwestii, którą w obywatelskich pomysłach podnoszono najczęścej, jest spięcie tras rowerowych w centrum miasta poprzez stworzenie sieci pasów rowerowych (m.in. na ul. Ruskiej, Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego,Widok, Świdnickiej, Kołłątaja czy Piłsudskiego). Pomysłodawcy podkreślają, że pasy rowerowe są bardzo tanim, a jednocześnie skutecznym sposobem na zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na miejskich ulicach oraz promowanie transportu rowerowego.
Trzynaście firm chce budować obwodnicę
(UM Wrocław)
Trzynaście firm zgłosiło się do pierwszego etapu przetargu ograniczonego na budowę obwodnicy Leśnicy. – Teraz zweryfikujemy te oferty i wybrane przedsiębiorstwa spełniające wszystkie wymogi zaprosimy do złożenia ofert cenowych – mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji. Ciągle jednak inwestor czeka na pozytywną opinię Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która jest konieczna, aby rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć prace. – Nie czekaliśmy na tę decyzję, bo chcemy pokazać, że bardzo nam zależy na tej drodze i dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi – mówił jeszcze przed ogłoszeniem przetargu Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. Inwestycja warta jest 210 mln zł. Budowa ma trwać 30 miesięcy.
Na lotnisku bez kolejek
(UM Wrocław)
Wrocławski Port Lotniczy zaczął korzystać ze specjalnej aplikacji, która pozwala zredukować praktycznie do zera kolejki na lotnisku. Program komputerowy, uwzględniając rozkład lotów i liczbę pasażerów, którzy zakupili bilety, pokazuje, ile stanowisk do odprawy trzeba otworzyć, aby przebiegała ona płynnie i bez opóźnień. Za jego pomocą można także określić, ile będzie trwała odprawa wszystkich pasażerów z danego lotu. – Tu każda minuta się liczy, bo nawet małe spóźnienie podczas odprawy może poważnie opóźnić start samolotu. Wszystko musi przebiegać płynnie i bez zarzutu. Prace teraz ułatwia nam właśnie ten system – mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska. Aplikacje pomogli stworzyć studenci Politechniki Wrocławskiej, a jej działanie nadzoruje pracownik lotniska.
Wypożycz rower
(UM Katowice)
Wypożyczalnie rowerów Instytucji Kultury Katowice – Miasto Ogrodów zaczęły sezon 1 maja. Na wszystkich chętnych czeka 30 rowerów, z czego większość to nowe miejskie jednoślady firmowane przez Romet. Podobnie jak rok temu, rowery można wypożyczać w trzech punktach. Dwa specjalne kontenery staną w Parku Leśnym Doliny Trzech Stawów oraz w nowej lokalizacji – na placu przed wejściem do dworca PKP, przy Galerii Katowickiej i ul. Młyńskiej. Trzecim punktem będzie Galeria Miasta Ogrodów, kilka kroków od ul. Mariackiej, przy ul. Stanisława 4. Jak zawsze rower wypożyczony w jednym punkcie można zwrócić w innym. Punkty będą czynne w godzinach 12.00–20.00. Ceny wypożyczenia pozostają bez zmian: 2 zł (1 godzina), 5 zł (3 godziny) i 10 zł (za dzień).
Zabytkowe trolejbusy zaczynają trzeci sezon
(UM Gdynia)
Po raz kolejny na ulice Gdyni wyjadą zabytkowe trolejbusy. Trzeci sezon zabytkowej linii trolejbusowej nr 326 ruszył 1 maja. Linia 326 funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Grabówek SKM – Śródmieście – Redłowo – Orłowo SKM – „Klif”. Na przejażdżkę trolejbusem linii nr 326 można się wybrać w każdą niedzielę i święto – aż do końca października 2014 r. Trasa wiedzie od pętli przy stacji SKM Gdynia Grabówek, przez Śródmieście do orłowskiego Klifu. Każdorazowo na trasę wyjeżdżają dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT). Najstarszym jest szwajcarski Saurer 4TIILM o charakterystycznym zielonym ubarwieniu. Chlubą i oczkiem w głowie PKT jest jednak Skoda 9TR z 1975 r.
Problem z budową terminalu lotniska w Szymanach
(UM Olsztyn)
Krajowa Izba Odwoławcza uznała za zasadne odwołanie firmy Porr Polska złożone w sprawie przetargu na budowę terminalu lotniska w Szymanach. Tym samym wybrany w przetargu wykonawca terminalu – firma Skanska – musi zostać usunięty z przetargu. Teraz spółka zarządzająca lotniskiem ma dwa wyjścia – znaleźć dodatkowe środki i przyjąć droższą ofertę wykonawcy lub rozpisać nowy przetarg. W przetargu wzięły udział trzy firmy. Skanska chciała podjąć się prac za 60,5 mln zł, Elektrobudowa była w stanie wykonać terminal za 64 mln zł, a Porr Polska za 69 mln zł. Aby nie przepadła gigantyczna unijna dotacja na budowę lotniska, port musi zacząć funkcjonować w 2015 r. Inwestycja kosztować będzie w sumie około 200 mln zł, z czego 76 proc. kosztów ma pokryć unijna kasa.
Dworzec Zachodni wciąż czeka na remont
(UM Olsztyn)
Termin rozpoczęcia remontu Dworca Zachodniego w Olsztynie po raz kolejny został przesunięty. Stowarzyszenia: Forum Rozwoju Olsztyna i Wizja Lokalna wystosowały więc list do Macieja Króla, Dyrektora Departamentu Inwestycji, Polskie Koleje Państwowe, w którym oferują swoją pomoc w przygotowaniu nowego, otwartego konkursu architektonicznego. Według wstępnych zapewnień kolejarzy, które otrzymaliśmy na początku ubiegłego roku – prace nad przebudową mniejszego z olsztyńskich dworców miały rozpocząć się w 2013 roku. Obiekt miał być oddany do użytku latem tego roku. Prace wciąż nie ruszyły, bo spółka PKP zerwała umowę z wybranym w przetargu projektantem i szykuje się do kolejnego przetargu.
Prace na Kanale Elbląskim idą pełną parą
(UM Olsztyn)
W maju przyszłego roku wodniacy będą już mogli korzystać z całego szlaku. Wykonawca oficjalnie zakończył prace na śluzach Kanału Elbląskiego: Ostróda i Mała Ruś. Na sierpień przewidziane jest oddanie kolejnych śluz – Miłomłyn i Zielona. Najdłużej potrwają prace na najbardziej skomplikowanym i niosącym ze sobą najwięcej niespodzianek odcinku między pochylniami. – Najtrudniejszy etap prac za wykonawcą, i to nas najbardziej cieszy – mówi marszałek Jacek Protas. – Pamiętajmy, że Kanał Elbląski to cud i pomnik techniki, wykonawcy pracują pod okiem konserwatora z historyczną materią. Kanał nie przechodził od momentu jego powstania, czyli od 150 lat, generalnego remontu, stąd to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie wymagające wielu nieprzewidzianych w projekcie robót.
Grupa PKP Cargo pozostaje liderem
(PKP Cargo)
W marcu br. łączna masa przewiezionych koleją towarów wyniosła 19,02 mln t, czyli o 0,58 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Natomiast wykonana praca przewozowa wzrosła o 3,89 proc., do poziomu 4,19 mld tonokilometrów. W okresie trzech miesięcy 2014 r. udział Grupy PKP Cargo w rynku pod względem przewiezionej masy wyniósł 47,23 proc., a pod względem pracy przewozowej 57,61 proc. Grupa PKP Cargo pozostała zdecydowanym liderem rynku pod względem przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej. Na kolejnych miejscach pod względem przewiezionej masy znalazły się: DB Schenker Rail Polska (19,65 proc), PKP LHS (4,79 proc., wzrost z 4,45 proc. przed rokiem), Lotos Kolej (4,13 proc., wzrost z 3,90 proc.) oraz Freightliner PL (3,38 proc., wzrost z 1,24 proc.).
10 lat Grupy PKP w Unii Europejskiej
(PKP SA)
10 lat w UE przyniosło ogromne zmiany na polskiej kolei, zwłaszcza w obszarze działalności Grupy PKP. Jej spółki należą do najważniejszych beneficjantów unijnych środków. Dzięki ich efektywnemu wykorzystaniu realizowane są inwestycje w tabor, modernizowane linie kolejowe oraz dworce. Od 2004 r. PKP PLK SA systematycznie zwiększają nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową. W ciągu ostatnich 10 lat wyniosły one łącznie ponad 26 mld zł i pozwoliły na modernizację około 6 500 km torów. Większą część tych nakładów stanowią środki pochodzące z Funduszy Europejskich. W 2014 r. inwestycje w odnowienie infrastruktury kolejowej przekroczą kwotę 7 mld zł. W sumie, w latach 2013-2015 PKP PLK na modernizację torów planuje przeznaczyć 22,5 mld zł.
Dworzec kolejowy Poznań Główny jest bezpieczny
(PKP SA)
W związku z pojawiającymi się w mediach wątpliwościami dotyczącymi stanu technicznego dworca kolejowego Poznań Główny, PKP SA informuje, że budynek może bez przeszkód przyjmować podróżnych. Jego dalsza eksploatacja nie wiąże się z jakimkolwiek zagrożeniem bezpieczeństwa pasażerów. W związku z wydarzeniem w galerii handlowej Poznań City Center, PKP SA w trybie pilnym zleciła dodatkową ekspertyzę techniczną budynku dworca. Po przeprowadzonej wizji lokalnej potwierdzono zadowalający stan techniczny podwieszanych sufitów. Należy ponadto zaznaczyć, że budynek dworca jest obiektem niezależnym od galerii handlowej. PKP SA oddała go do użytku w 2012 roku.
PKP SA wybrały inwestora dla terenu Warszawy Gdańskiej
(PKP SA)
Zakończyły się negocjacje dotyczące zagospodarowania terenu Warszawy Gdańskiej. PKP SA zdecydowały, że deweloperem odpowiedzialnym za realizację inwestycji będzie konsorcjum prowadzone przez Ghelamco. W ramach inwestycji przy Warszawie Gdańskiej powstanie najwyższej jakości węzeł przesiadkowy, integrujący różne rodzaje transportu. Miejscem spinającym Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie zmodernizowany dworzec. W miejscu starego budynku powstanie nowy, bardziej funkcjonalny obiekt, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pobliżu obiektu powstanie również nowoczesna zabudowa komercyjna. – Cieszymy się, że negocjacje z Ghelamco zakończyły się sukcesem – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA.
PLK dotrzymuje słowa. Opłaty bez marży zysku
(PKP PLK)
Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami PKP Polskie Linie Kolejowe utrzymują zerową marżę zysku przy naliczaniu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej 2014/2015. – Pozwoli to przewoźnikom kolejowym obniżyć koszty i da impuls do rozwoju ruchu pasażerskiego i towarowego – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP PLK. W przestawionym Urzędowi Transportu Kolejowego w połowie marca projekcie cennika stawek dostępu do infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2014/2015 PKP PLK średnia stawka sieciowa jest niższa o 0,11% wobec cennika obowiązującego w rozkładzie jazdy 2013/14. Zarządca infrastruktury utrzymał również zerową marżę przy naliczaniu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Rekordowe wyniki PKP Energetyka
(PKP Energetyka)
PKP Energetyka zakończyła 2013 r. z przychodami ze sprzedaży na poziomie 3,69 mld zł, co stanowi wzrost w stosunku do 2012 r. o ponad 14 proc., kiedy to spółka osiągnęła wynik 3,2 mld zł. Dzięki skutecznej realizacji strategii biznesowej na lata 2012-2016 spółka wypracowała zysk netto w wysokości 89 mln zł poprawiając ubiegłoroczny wynik o 37 proc. Na wzrost wyniku wpłynął między innymi rekordowy w historii spółki wolumen sprzedaży energii elektrycznej, który wyniósł 6,6 TWh. – Spółka odnotowała wzrosty przychodów we wszystkich obszarach działalności – o 8,9 proc. w obrocie i dystrybucji energii elektrycznej, o 12,4 proc. w usługach oraz o 21 proc. w sprzedaży paliw dla przewoźników kolejowych” – powiedział Tadeusz Skobel, prezes PKP Energetyka.
Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Urząd Lotnictwa Cywilnego we współpracy z litewskim nadzorem lotniczym opracowali projekt Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB na lata 2015-2019. Dokument odnosi się do czterech, ustalonych przez Komisję Europejską, kluczowych obszarów skuteczności działania: bezpieczeństwa, przepustowości, ochrony środowiska oraz efektywności kosztowej, uwzględniając jednocześnie ogólnounijne cele skuteczności działania. Cele zostały ustalone na poziomie Bałtyckiego FAB dla wszystkich czterech obszarów. Dokument jest obecnie przedmiotem szerokich konsultacji z krajowym i międzynarodowym środowiskiem lotniczym. Zapraszamy do wzięcia udziału w spotkaniu konsultacyjnym na temat planu, które odbędzie się 15 maja br., w siedzibie ULC.
Ograniczenie liczby podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej na rzecz osób trzecich
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że Port Lotniczy Wrocław SA – spółka zarządzająca lotniskiem użytku publicznego Wrocław-Strachowice, poinformowała o wydłużeniu do 31 grudnia 2014 r. okresu, w jakim liczba podmiotów mogących świadczyć usługi obsługi naziemnej na rzecz osób trzecich została zwiększona do dwóch. Jednocześnie, zarządzający poinformował, że po upływie wskazanego powyżej okresu liczba ww. podmiotów zostanie ponownie ograniczona do jednego.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak