Najważniejsze informacje dla biznesu

5.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

Łukoil sprzedaje sieć stacji paliwowych w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech

(ITAR TASS/PORTFOLIO/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Moskwie Łukoil podpisał umowę z MOL i Norm Benzinkut o sprzedaży swojej sieci stacji paliw w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Zgodnie z umową, Slovnaft (spółka zależna MOL) kupuje od Łukoil sieć 44 stacji paliw gazu w Republice Czeskiej zaś Norma Benzinkut przejmuje sieć  75 stacji paliw na Węgrzech i 19 stacji benzynowych na Słowacji. Obydwie transakcje zostaną zamknięte do końca 2014 roku. Sprzedaży tych aktywów dokonano „w celu optymalizacji działalności handlowej”  podał Lukoil.

Sankcje wobec Rosji zagrażają brytyjskim miejscom pracy

(THE TELEGRAPH/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Na łamach wczorajszego brytyjskiego dziennika Telegraf szef firmy produkującej urządzenia budowlane dla przemysłu i energetyki JCB Antony Bamford stwierdził, że europejskie sankcje wobec Rosji zagrażają Brytyjczykom utratą miejsc pracy. Zaostrzanie sankcji – według niego – to gospodarczy absurd, gdyż bardzo zaszkodzą firmom europejskim, które pośrednio lub bezpośrednio współpracują z Rosjanami. „Dla mojej firmy JCB Rosja jest bardzo ważnym rynkiem już 30 lat – Jeżeli sankcje ograniczą mi eksport sprzętu, maszyn i części zamiennych – będę musiał zwolnić kilkuset pracowników- powiedział Bamford, który w ub.r. otworzył w Jekaterynburgu wielkie centrum handlowe, warte 10,1 mln dol. Według brytyjskiego rządu Rosja jest czternastym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii.

Timczenko wycofuje się z projektu South Stream

(PRIME/REUTERS/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK/TANJUG/TERESA WÓJCIK)

Firma Strojtransgaz należąca w 80 procentach do oligarchy rosyjskiego Giennadija Timczenki wycofuje się z budowy bułgarskiego odcinka South Stream. Rurę wybuduje spółka-córka Gazpromu Centrgaz. Komisja Europejska wysunęła zastrzeżenia do przetargu, który wygrał Strojtransgaz. Timczenko skarży się jednak, że to interwencja senatora amerykańskiego Johna McCain przekonała Sofię do zamrożenia współpracy z rosyjską firmą. Przekonuje, że Strojtransgaz musi opuścić projekt, aby nie narazić go na porażkę. Timczenko znalazł się na liście sankcji USA po aneksji Krymu przez Rosję. Komisja Europejska oczekuje, że prace budowlane przy South Stream ruszą dopiero po usunięciu kontrowersji wokół przetargów i dostosowaniu projektu do zasad antymonopolowych Unii Europejskiej. Timczenko dodał, że Strojtransgaz będzie realizować duże projekty w krajach arabskich, jednak nie wymienił w jakich.  Po wypowiedzi Timczenki bułgarskie władze sprostowały, że  prezydent tego państwa uznał za konieczne, aby zatrzymać wszelkie działania w ramach projektu South Stream, niezależnie od tego, jakie firmy mają je wykonywać. Zgodnie z tą decyzją wszystkie prace przy bułgarskim odcinku rury zostały zamrożone.

Cypr: rozpoczęły się wiercenia poszukiwawcze gazu ze złóż podmorskich 

(RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Cypryjski minister energetyki Jorgos Lakkotrypis powiedział kilka dni temu, że odwierty poszukiwawcze offshore rozpoczną się przed końcem tego lata  w pierwszym z sześciu potencjalnych złóż gazu na cypryjskim szelfie wschodniej części Morza Śródziemnego. Złoża leżą w trzech polach podmorskich. Poszukiwania będą prowadzone przez konsorcjum utworzone przez ENI oraz południowokoreański koncern naftowy Kogas. Poszukiwania rozpoczną się na złożu Onasagoras. Drugie konsorcjum, które będzie poszukiwać gazu na szelfie cypryjskim, utworzyły Total i Noble Energy, które podpisały umowy z władzami Cypru. Kolejne konsorcjum to Noble Energy, izraelski Delek i Anver.

Soros: Chiny powinny odtajnić informacje o Afryce

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem miliardera George’a Sorosa Chiny powinny ujawnić ile płacą afrykańskim krajom za wydobycie węglowodorów i minerałów, aby firmy z innych krajów mogły z nimi uczciwie konkurować. Specjaliści wskazują, że rabunkowa polityka surowcowa rządów afrykańskich nie przynosi im zysków takich, jakie potencjalnie mogłaby przynosić a zagraniczne firmy eksploatują tamtejsze złoża za bezcen. Jednak 53 krajów, w tym wiele z Afryki, przyłączyło się do Inicjatywy na rzecz Przejrzystości Przemysłu Wydobywczego (EITI). Soros naciska na dołączenie Państwa Środka do tego grona. Chińczycy już teraz są zobligowani do przedstawienia wszelkich informacji na temat wydobycia krajom członkowskim EITI, które są gospodarzami ich projektów.

Chiński Fosun przejmuje australijskie Roc Oil

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Australijski koncern naftowy  Roc Oil Co Ltd  (ROC) z Melbourne został wczoraj przejęty za 441 mln dol.  przez chiński konglomerat Fosun International Ltd. Przedstawiciele  Roc Oil stwierdzili, że przejęcie jest lepsze, niż proponowana fuzja z Horizon Oil Ltd . Po raz pierwszy chińska firma przejęła naftowe aktywa australijskie.  Propozycja nabycia wszystkich akcji ROC za gotówkę jest okazała się finansowo lepsza niż alternatywna fuzja  z Horizon Oil – oświadczył mediom prezes ROC Mike Harding.  ROC produkował na Morzu Północnym 2,7 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (dane za 2013 r.). Fosun, który nabył w ostatni piątek wszystkie akcje ROC  zapłacił po 0,69 dol. za akcję, z premią 10 procentową.  Transakcja z Fosun musi jeszcze być zatwierdzona przez władze australijskie.  Konglomerat Fosun, zajmował się dotychczas ubezpieczeniami, przejęcie ROC  stanowi pierwszy etap zapowiadanego wejścia konglomeratu do sektora wydobywczego ropy i gazu – zakomunikowali jego przedstawiciele wczoraj na giełdzie w Hong Kongu.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Łukoil sprzedaje sieć stacji paliwowych w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech

(ITAR TASS/PORTFOLIO/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Moskwie Łukoil podpisał umowę z MOL i Norm Benzinkut o sprzedaży swojej sieci stacji paliw w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Zgodnie z umową, Slovnaft (spółka zależna MOL) kupuje od Łukoil sieć 44 stacji paliw gazu w Republice Czeskiej zaś Norma Benzinkut przejmuje sieć  75 stacji paliw na Węgrzech i 19 stacji benzynowych na Słowacji. Obydwie transakcje zostaną zamknięte do końca 2014 roku. Sprzedaży tych aktywów dokonano „w celu optymalizacji działalności handlowej”  podał Lukoil.

Sankcje wobec Rosji zagrażają brytyjskim miejscom pracy

(THE TELEGRAPH/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Na łamach wczorajszego brytyjskiego dziennika Telegraf szef firmy produkującej urządzenia budowlane dla przemysłu i energetyki JCB Antony Bamford stwierdził, że europejskie sankcje wobec Rosji zagrażają Brytyjczykom utratą miejsc pracy. Zaostrzanie sankcji – według niego – to gospodarczy absurd, gdyż bardzo zaszkodzą firmom europejskim, które pośrednio lub bezpośrednio współpracują z Rosjanami. „Dla mojej firmy JCB Rosja jest bardzo ważnym rynkiem już 30 lat – Jeżeli sankcje ograniczą mi eksport sprzętu, maszyn i części zamiennych – będę musiał zwolnić kilkuset pracowników- powiedział Bamford, który w ub.r. otworzył w Jekaterynburgu wielkie centrum handlowe, warte 10,1 mln dol. Według brytyjskiego rządu Rosja jest czternastym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii.

Timczenko wycofuje się z projektu South Stream

(PRIME/REUTERS/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK/TANJUG/TERESA WÓJCIK)

Firma Strojtransgaz należąca w 80 procentach do oligarchy rosyjskiego Giennadija Timczenki wycofuje się z budowy bułgarskiego odcinka South Stream. Rurę wybuduje spółka-córka Gazpromu Centrgaz. Komisja Europejska wysunęła zastrzeżenia do przetargu, który wygrał Strojtransgaz. Timczenko skarży się jednak, że to interwencja senatora amerykańskiego Johna McCain przekonała Sofię do zamrożenia współpracy z rosyjską firmą. Przekonuje, że Strojtransgaz musi opuścić projekt, aby nie narazić go na porażkę. Timczenko znalazł się na liście sankcji USA po aneksji Krymu przez Rosję. Komisja Europejska oczekuje, że prace budowlane przy South Stream ruszą dopiero po usunięciu kontrowersji wokół przetargów i dostosowaniu projektu do zasad antymonopolowych Unii Europejskiej. Timczenko dodał, że Strojtransgaz będzie realizować duże projekty w krajach arabskich, jednak nie wymienił w jakich.  Po wypowiedzi Timczenki bułgarskie władze sprostowały, że  prezydent tego państwa uznał za konieczne, aby zatrzymać wszelkie działania w ramach projektu South Stream, niezależnie od tego, jakie firmy mają je wykonywać. Zgodnie z tą decyzją wszystkie prace przy bułgarskim odcinku rury zostały zamrożone.

Cypr: rozpoczęły się wiercenia poszukiwawcze gazu ze złóż podmorskich 

(RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Cypryjski minister energetyki Jorgos Lakkotrypis powiedział kilka dni temu, że odwierty poszukiwawcze offshore rozpoczną się przed końcem tego lata  w pierwszym z sześciu potencjalnych złóż gazu na cypryjskim szelfie wschodniej części Morza Śródziemnego. Złoża leżą w trzech polach podmorskich. Poszukiwania będą prowadzone przez konsorcjum utworzone przez ENI oraz południowokoreański koncern naftowy Kogas. Poszukiwania rozpoczną się na złożu Onasagoras. Drugie konsorcjum, które będzie poszukiwać gazu na szelfie cypryjskim, utworzyły Total i Noble Energy, które podpisały umowy z władzami Cypru. Kolejne konsorcjum to Noble Energy, izraelski Delek i Anver.

Soros: Chiny powinny odtajnić informacje o Afryce

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem miliardera George’a Sorosa Chiny powinny ujawnić ile płacą afrykańskim krajom za wydobycie węglowodorów i minerałów, aby firmy z innych krajów mogły z nimi uczciwie konkurować. Specjaliści wskazują, że rabunkowa polityka surowcowa rządów afrykańskich nie przynosi im zysków takich, jakie potencjalnie mogłaby przynosić a zagraniczne firmy eksploatują tamtejsze złoża za bezcen. Jednak 53 krajów, w tym wiele z Afryki, przyłączyło się do Inicjatywy na rzecz Przejrzystości Przemysłu Wydobywczego (EITI). Soros naciska na dołączenie Państwa Środka do tego grona. Chińczycy już teraz są zobligowani do przedstawienia wszelkich informacji na temat wydobycia krajom członkowskim EITI, które są gospodarzami ich projektów.

Chiński Fosun przejmuje australijskie Roc Oil

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Australijski koncern naftowy  Roc Oil Co Ltd  (ROC) z Melbourne został wczoraj przejęty za 441 mln dol.  przez chiński konglomerat Fosun International Ltd. Przedstawiciele  Roc Oil stwierdzili, że przejęcie jest lepsze, niż proponowana fuzja z Horizon Oil Ltd . Po raz pierwszy chińska firma przejęła naftowe aktywa australijskie.  Propozycja nabycia wszystkich akcji ROC za gotówkę jest okazała się finansowo lepsza niż alternatywna fuzja  z Horizon Oil – oświadczył mediom prezes ROC Mike Harding.  ROC produkował na Morzu Północnym 2,7 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (dane za 2013 r.). Fosun, który nabył w ostatni piątek wszystkie akcje ROC  zapłacił po 0,69 dol. za akcję, z premią 10 procentową.  Transakcja z Fosun musi jeszcze być zatwierdzona przez władze australijskie.  Konglomerat Fosun, zajmował się dotychczas ubezpieczeniami, przejęcie ROC  stanowi pierwszy etap zapowiadanego wejścia konglomeratu do sektora wydobywczego ropy i gazu – zakomunikowali jego przedstawiciele wczoraj na giełdzie w Hong Kongu.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły