We Włoszech jeździ już 500 Solarisów. Jubileuszowym pojazdem jest w pełni niskopodłogowe Urbino 12 dla przewoźnika SUN Novara z północy kraju. Jest to jednocześnie pierwszy Solaris w nowej odsłonie na tym rynku.
Pierwsze pojazdy polskiego producenta zadebiutowały na Półwyspie Apenińskim w 2003 roku. Były to trolejbusy Trollino 18 dla Rzymu oraz przegubowe Urbino dla Salerno. W kolejnych latach „jamniki” pojawiły się m.in. w Anconie, Bari, Bielli, Bolonii, Cagliari, Chieti, Como, Genui, Mediolanie, Modenie, Neapolu, Parmie, Pizie i San Remo. Rekordowy pod względem dostarczonych autobusów był rok 2014, w którym do włoskich klientów przyjechały 102 sztuki. W tym roku klientowi z Novary dostarczono 500. Solarisa. Jest to zarazem pierwszy we Włoszech Urbino w nowej odsłonie zaprezentowanej podczas zeszłorocznych targów IAA w Hanowerze.
– Bardzo nas cieszy zaufanie naszych włoskich odbiorców. Tego rodzaju okrągłe liczby są jednocześnie najlepszą motywacją do dalszych działań. To wspólny sukces całego zespołu Solaris Italia oraz wspierających ich na co dzień współpracowników pracujących w Polsce – powiedział Eberhard Wolters, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. ds. Sprzedaży, Marketingu i After Sales.
500. Solaris to w pełni niskopodłogowe nowe Urbino o długości dwunastu metrów. Napędza go silnik DAF / PACCAR MX-11 o mocy 240 kW połączony z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP. W autobusie jest 30 miejsc siedzących, z czego 14 dostępnych z niskiej podłogi. Całość oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego wykonana jest w ekologicznej i ekonomicznej technologii LED. Za niedzieloną przednią szybą zamontowane zostało specjalne urządzenia pozwalające wywoływać pierwszeństwo dla autobusu przy podjeżdżaniu do sygnalizacji świetlnej. Miejsce pracy kierowcy oraz przestrzeń pasażerska chłodzona jest klimatyzacją Konvekta UL II 500.
Włoski przewoźnik już zamówił dwa kolejne nowe Solarisy Urbino 12.
Nowy Solaris Urbino 12, flagowy produkt polskiego producenta pojazdów komunikacji publicznej, to innowacyjny autobus miejski o niezwykle lekkiej i trwałej konstrukcji. Jego nowatorska technologia budowy zapewnia przewoźnikom niskie koszty eksploatacyjne oraz wysoką estetykę wykończenia. Przestronne, jasne wnętrze autobusu, jak i nowoczesny układ jezdny gwarantują niespotykany dotąd komfort podróżowania. Całość zamknięta została w wyrazistym, funkcjonalnym i wielokrotnie nagradzanym designie, który ma służyć pasażerom. Autobus gwarantuje nie tylko komfort pasażerom, ale również łatwość serwisowania. Panele boczne pojazdu są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych jego elementów osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem aż 170 stopni.
Nowy Solaris Urbino 12 zdobył w tym roku prestiżową nagrodę iF DESIGN AWARD 2015. Międzynarodowe, 53-osobowe jury wyróżniło design pojazdu polskich konstruktorów spośród 5000 nadesłanych zgłoszeń konkursowych. Taki sam werdykt wydała komisja konkursowa nagrody Światowego Kongresu Transportu Publicznego UITP AWARD 2015 doceniając najnowszy produkt Solarisa jako innowacyjny projekt mający istotny wpływ na branżę transportu publicznego. Nowy Solaris został nagrodzony również w Polsce. Przyznano mu tytuł TOP DESIGN Award poznańskich targów Arena Design.
Źródło: Solaris