icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

6.05.2014 ALERT

ENERGETYKA

Austria podnosi opłaty na swoje koncesje na wydobycie węglowodorów

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W miniony poniedziałek w Wiedniu zakomunikowano, że Austria planuje pozyskać ok. 76 mln euro dodatkowych dochodów do budżetu w bieżącym oraz w przyszłym roku dzięki podwyżce opłat za koncesje wydobywcze ropy i gazu. Projekt ustawy w tej sprawie opublikowano wczoraj. Rząd spodziewa się dzięki pozyskanej  kwocie ograniczyć deficyt budżetowy. Projekt jest częścią całego pakietu zmian w ustawach, które łącznie mają przynieść oszczędności budżetowe na kwotę 553 mln euro w 2014 i w 2015 r. Do tego ma wzrosnąć podatek od wydobycia ropy naftowej do poziomu między 15 a 20 proc. (obecnie 14 proc.), zaś od wydobycia gazu – do 22 proc. ( obecnie 19 proc.). Produkcja ropy oraz gazu w Austrii jest b. skromna – wydobycie ropy to 17 tys. baryłek dziennie wg danych z lutego 2014 r. Wg oficjalnych danych dług publiczny w Austrii wzrósł do rekordowego poziomu 79,2 proc. PKB, a deficyt wynosi 2,7 proc.

Rosja zaskarżyła trzeci pakiet energetyczny i sankcje USA w WTO

(WESTNIK KAWKAZA/RUSSIA BEHIND THE HEADLINES/

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Rosjanie zdecydowali się zaskarżyć regulacje trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO). Zarzucają Europie, że prawo stworzone w założeniu by bronić konkurencji na rynku energii i gazu ziemnego represjonuje obecnie Gazprom. Główne zastrzeżenia Rosji dotyczą rozdziału właścicielskiego, który zabrania jednej firmie zarządzać gazociągiem i słać przez nią surowiec. Zdaniem rosyjskich ekspertów bez względu na wyniki postępowania w WTO, Moskwa będzie kontynuować swoje projekty infrastrukturalne w Europie na czele z gazociągiem South Stream, który oprotestowała Komisja Europejska właśnie z tytułu niedostosowania do zasad pakietu. – Jedynym zagrożeniem z tytułu powstania South Stream będzie podwyżka taryf przesyłowych na Ukrainie i być może kolejny kryzys tranzytowy – przyznaje Aleksiej Belogoriew z Instytutu Strategii Energetycznej w Moskwie. Rosja zamierza także zaskarżyć w WTO sankcje amerykańskie przeciwko grupie swoich wpływowych obywateli, w tym szefów Rosnieftu i Novateku. Zdaniem Moskwy USA naruszyły regulacje GATS dopuszczające swobodę działalności gospodarczej Rosjan na terenie Stanów. Tymczasem np. dyrektor Rosnieftu Igor Sieczyn nie może przez sankcje działać przy projektach firmy w Zatoce Meksykańskiej, ponieważ ma zakaz wlotu na teren USA.

Dalsze negocjacje gazowe między Ukrainą, UE i Rosją

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Kolejne trójstronne rozmowy w sprawie dostaw gazu między przedstawicielami Rosji, Ukrainy i Unii Europejskiej odbędą się do końca maja. Poinformowała o tym rzecznik komisarza UE ds. energii Guenthera Oettingera, Sabine Berger. Jej zdaniem, KE ma nadzieję, że wszystkie „problemy gazowe” mogą być rozwiązane do końca tego miesiąca. Na wcześniejszym spotkaniu w Warszawie rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak, ukraiński minister energetyki Jurij Prodan i komisarz ds. energii UE Oettinger zgodzili się spotkać pod koniec maja, aby opracować program przezwyciężenia kryzysu dostaw rosyjskiego gazu do odbiorców ukraińskich i europejskich. „Na następnym spotkaniu zajmiemy się problemem cen gazu dla Ukrainy” – powiedział w Warszawie Oettinger. Powiedział również, że Gazprom, Naftogaz i Ukrtransgaz dają gwarancję nieprzerwanego tranzytu gazu do Europy do końca maja.

Ceny ropy po eskalacji kryzysu na Ukrainie

(AP/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj ceny ropy naftowej odmiennie reagowały w Nowym Jorku oraz w Londynie na eskalację kryzysu na Ukrainie w ciągu minionego weekendu. Dodatkowo wpływ na odmienne reakcje cen miały ostatnie niekorzystne informacje z Chin wskazujące na spowolnienie przemysłu przetwórczego w tym kraju oraz na podejrzenie poważnej zadyszki chińskiej gospodarki. Baryłka amerykańskiej ropy WTI w dostawach kontraktowanych na czerwiec zdrożała na nowojorskiej giełdzie handlowej o sześć centów i wynosiła 99,82 dol. Taka sama ilość ropy Brent w transakcjach na czerwiec na giełdzie londyńskiej kosztowała 108,46 dol., czyli o 13 centów mniej niż przy końcu ubiegłego tygodnia. Analityk rynku paliw z firmy konsultingowej CMC, dr Desmonde Chua stwierdza, że inwestorzy spodziewają się utrzymania wysokiego poziomu cen ropy naftowej tak długo, jak długo będzie trwać kryzys na Ukrainie. Każde ewentualne zagrożenie płynności tranzytu paliw przez ten kraj najpewniej doprowadzi do skoku cen ropy.

Konfrontacja: Korytarz Południowy versus South Stream

(FOX NEWS/AP/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska potwierdziła, że już w bieżącym roku rozpocznie się budowa Gazociągu Transadriatyckiego (TAP), biegnącego, jako jedna linia wraz z gazociągiem TANAP od Azerbejdżanu do Włoch i ewentualnie do Europy Zachodniej. TAP stał się kluczową częścią Gazowego Korytarza Południowego, który ma zmniejszyć uzależnienie Europy od gazu z Rosji i osłabić znaczenie projektu South Stream, realizowanego przez Gazprom. Niektórzy amerykańscy analitycy zwracają uwagę, że dla Komisji Europejskiej groźba zablokowania realizacji South Streamu jest skutecznym instrumentem, który może być użyty w negocjacjach z Kremlem na temat przyszłości Ukrainy. Amerykanie nigdy nie kryli, że mają zastrzeżenia do głębszego energetycznego wiązania się Europy z Rosją oznaczającego zależność od Moskwy. Sekretarz Stanu John Kerry na niedawnym spotkaniu NATO zapowiedział, że zmniejszenie uzależnienia energetycznego UE od Rosji jest „pilną koniecznością, jeśli chcemy, aby Europa pozostała zjednoczona, wolna i niezależna od Kremla”. Nieoficjalnie politycy UE stwierdzają, że w warunkach poważnego kryzysu ukraińskiego wywołanego przez Kreml Unia w ogóle nie może akceptować South Streamu. Tym bardziej, że jeszcze przed wybuchem kryzysu Bruksela oceniła, iż umowy międzyrządowe z Rosją w sprawie udziału w projekcie tego gazociągu są niezgodne z podstawowym prawem unijnym i nie mogą być akceptowane. Tymczasem jednak państwa, które już kilka lat temu podpisały z Rosją rządowe umowy – za wyjątkiem Grecji, która przystąpiła do projektu TAP – stanowczo bronią South Stream i przez to interesów Rosji. Opcja TAP jest w dużym stopniu alternatywą dla południa Europy. Europejski komisarz ds. energii Oettinger powiedział w końcu kwietnia azerbejdżańskiej agencji Trend, że „celem Komisji zawsze było otworzyć dla Unii gazowy Korytarz Południowy i bezpośrednio połączyć europejski rynek gazu z wielkimi złożami w rejonie Morza Kaspijskiego i na Bliskim Wschodzie”.

Nowe firmy zainteresowane TANAP

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Nieokreślona liczba koncernów energetycznych wyraziła zainteresowanie kupnem akcji projektu Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP) mającego doprowadzić gaz z Azerbejdżanu przez Turcję do Grecji, skąd popłynie na rynek europejski przez Gazociąg Transadriatycki (TAP). Obecnie w akcjonariacie inwestycji znajdują się azerski SOCAR oraz tureckie TPAO i BOTAS. Francuski Total i norweski Statoil wycofały się z projektu w grudniu 2013 roku. Dołączyło do niego BP.

Gaz z Iranu dla Europy?

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Irański minister ropy zadeklarował, że kraj ten jest mocno zainteresowany dostawami dużej ilości gazu do Europy – donosi „Rzeczpospolita” zwracając uwagę, że irański gaz może być alternatywą dla dostaw z Rosji. Cytowany przez dziennik irański minister ropy Bijan Namdar Zanganeh zaznacza, że Iran jest w stanie zapewnić Europie duże ilości gazu poprzez sieć gazociągów jak również z wykorzystaniem terminali LNG. „Rz” zwraca uwagę, że Iran dysponuje drugimi pod względem wielkości złożami gazu ziemnego na świecie, a irańskie rezerwy tego paliwa szacowane są obecnie na 33,6 bilionów metrów sześciennych. Jednak eksport gazu z Iranu ograniczają sankcje nałożone przez ten kraj przez społeczność międzynarodową w związku prowadzony przez Iran programem jądrowym. Jednocześnie dziennik prezentuje opinie brytyjskiego dziennika „Telegraph”, według którego wobec zagrożenia stabilności dostaw rosyjskiego gazu ratunkiem dla Europy może być właśnie Iran, który negocjuje z Zachodem warunki ograniczania programu jądrowego, a to może stworzyć warunki do eksportu gazu.

Oferta dla Jamał LNG z Chin

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Novatek poinformował, że firma chińska, która pragnie obecnie pozostać anonimowa wyraziła chęć wykupu części udziałów w projekcie Jamał LNG mającym zapewnić możliwość eksportu gazu skroplonego z europejskich złóż na rynki światowe. Obecnie 60 procent akcji Jamał LNG posiada rosyjski Novatek, a po 20 procent francuski Total i chińskie CNPC. Docelowo produkcja LNG ma wynieść 16,5 mln ton rocznie. Projekt zostanie ostatecznie ukończony w 2018 roku.

Conoco Phillips: pierwszy tankowiec LNG wypłynie z Alaski

(PLATTS/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Pierwszy tankowiec LNG ładuje gaz skroplony produkowany przez Conoco Phillips w Nikiski na półwyspie Kenai, w stanie Alaska. Zakład został reaktywowany tej wiosny – jak poinformowała rzeczniczka koncernu. Amy Burnett. Statek należy do belgijskiej spółki EXMAR, specjalizującej się w transporcie LNG. Tankowiec przybył do Nikiski w piątek rano, Conoco Phillips nie informuje jak długo potrwa załadunek, ani gdzie trafi ten transport LNG. Media amerykańskie przypuszczają, że do jednego z krajów Azji. Conoco Phillips planuje sześć transportów LNG w tym roku w-miesięcznych odstępach, Burnett powiedziała, że koncern posiada koncesje na eksport LNG oraz potrzebne zezwolenia z Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych do eksportu LNG z instalacji Kenai. Koncesja jest ważna dwa lata.

Gazoport eksportowy w Nikiski został tymczasowo zamknięty w 2012 r., gdy wyczerpały się na Alasce zasoby gazu i starczało go jedynie na lokalne potrzeby. Obecnie dzięki rewolucji łupkowej ConocoPhillips wznawia produkcję gazu skroplonego oraz jego eksport.

INFRASTRUKTURA

Włoski apetyt na „eskę”

(GDDKiA)

Za 434,8 mln zł włoska firma gotowa jest wybudować ponad 15-km odc. drogi ekspresowej S8 – od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (wraz z obejściem tej miejscowości). Otwarte zostały oferty w drugim etapie przetargu mającego wyłonić wykonawcę tej inwestycji. Wpłynęło 10 ofert od firm i konsorcjów reprezentujących podmioty gospodarcze z: Polski, Hiszpanii, Portugali, Czech oraz Włoch. Rozpiętość cenowa złożonych ofert była znacząca – najdroższą złożyła polska firma „Trakcja PRK i I S.A.” z Warszawy. Opiewała aż na 705,2 mln zł , a najtańszą firma włoska – ASTALDI S.p.A, z Rzymu – 434,8 mln zł. Pozostałe mieściły się w granicach od 473,3 mln zł do 585,5 mln zł. Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnoprawnym.

Prace gwarancyjne na odcinku C autostrady A2

(GDDKiA)

W okresie od 6 do 18 maja 2014r., wykonawca firma Bogl a Krysl będzie prowadził roboty gwarancyjne na autostradzie A2 na odcinku pomiędzy węzłem Wiskitki a MOP-em Bolimów.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowców jak i pracowników wykonawcy, zmiana organizacji ruchu na czas trwania robót przewiduje naprzemienne zamykanie ok. 2 kilometrowego odcinka jezdni. Kierowcy będą się wtedy poruszali w obu kierunkach drugą jezdnią. Zakres prac przewiduje wykonanie robót na obiektach biegnących nad jezdnią główną a także w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami czy też na poboczach.

Niecodzienne wydarzenie na S3

(GDDKiA)

9 maja zielonogórski oddział GDDKiA zaprasza do wzięcia udziału w niecodziennym wydarzeniu z okazji Dni Otwartych Funduszy Unijnych. To jedyna okazja na pospacerowanie nowym odcinkiem drogi S3 (jej fragmentem) i zwiedzenie Obwodu Utrzymania Drogi, który na co dzień nie jest dostępny dla osób z zewnątrz. Atrakcje: zwiedzanie OUD, prezentacja inwestycji zrealizowanych w ostatnim dziesięcioleciu, w tym dofinansowanych ze środków unijnych, projekcja filmu prezentującego drogę S3 (odc. Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz) – proces budowy, pokaz sprzętu do utrzymania dróg, pokaz sprzętu do diagnostyki sieci drogowej i badań laboratoryjnych, pokaz sprzętu do ratownictwa drogowego, – pokazy i instruktaże udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, pokaz akcji ratowniczej podczas symulowanego wypadku drogowego na nowej drodze S3.

Nowe tory i perony na linii Kluczbork – Ostrzeszów

(PKP PLK)

Skrócenie czasu podróży, odnowione perony, naprawa przejazdów kolejowych, a co za tym idzie wyższe bezpieczeństwo i komfort podróży – takie korzyści przyniesie rewitalizacja linii kolejowej na trasie Kluczbork – Ostrzeszów. Prace rozpoczęły się w połowie kwietnia i potrwają do sierpnia 2015 r. Głównym celem rewitalizacji linii kolejowej nr 272 między stacjami Kluczbork i Ostrzeszów jest przywrócenie na tym 60-kilometrowym odcinku prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Po zakończeniu robót pociągi dalekobieżne pokonają ten odcinek około 20 minut szybciej, a regionalne, zatrzymujące się na każdej stacji, około 11 minut szybciej niż obecnie.

Inwestycje Polskich Linii Kolejowych wyprzedzają plan

(PKP PLK)

114% planowanych wydatków na inwestycje zrealizowały w pierwszym kwartale 2014 PKP Polskie Linie Kolejowe. Tylko w marcu wykonano 123% miesięcznego planu. – Według prognozy, w kwietniu także przekroczyliśmy plan wydatków. Wyższe nakłady to efekt coraz lepszego nadzoru nad inwestycjami, bieżącej współpracy z wykonawcami i ich zaangażowania. Dobre wykonanie planu przekłada się na coraz lepsze wykorzystanie środków unijnych – mówi Wojciech Folejewski członek Zarządu PLK odpowiedzialny za realizacje inwestycji. PLK podpisała umowy na 80% przyznanych dotacji UE, a 23% z nich zostało zatwierdzonych do wypłaty. Wartość realizowanego obecnie programu inwestycyjnego PLK to 20 mld zł.

Nowy Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP LHS

(PKP LHS)

Na podstawie Uchwały Wspólników Spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. z dnia 24 kwietnia 2014 r. zmianie uległ skład Rady Nadzorczej Spółki. Ze składu Rady Nadzorczej PKP LHS sp. z o.o. odwołano Łukasza Górnickiego pełniącego dotychczas funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej. Stanowisko Przewodniczącego powierzono Łukaszowi Góreckiemu.

Wynik finansowy PKP Informatyki

(PKP Informatyka)

Ponad 13 mln zł to wynik finansowy PKP Informatyki za 2013 rok – najlepszy w jej historii. Do poprawy parametrów finansowych w znaczący sposób przyczyniła się m.in. przeprowadzona restrukturyzacja. Zysk za 2013 rok jest prawie trzykrotnie większy od najlepszego wyniku finansowego wypracowanego przez spółkę w czasie jej funkcjonowania. Wartość EBITDA wzrosła ponad dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 24,4 mln zł. Znacząco poprawiła się także rentowność spółki, która osiągnęła poziom 20,5% (ROE). Wypracowany wynik finansowy jest efektem m.in. restrukturyzacji, która objęła strukturę organizacyjną, ofertę produktów i usług, stosowane technologie oraz zatrudnienie.

Dodatkowy sobotni rejs na trasie Katowice-Warszawa

(Port Lotniczy Katowice)

Polskie Linie Lotnicze LOT SA od 1 maja br. wprowadziły do sprzedaży dodatkowy, sobotni rejs na trasie Warszawa – Katowice – Warszawa. Rejs ten realizowany będzie w okresie wakacyjnym  od 31 maja do 27 września br. w następujących godzinach: Warszawa (13:40) – Katowice (14:30), Katowice (14:55) – Warszawa (15:45). Celem zmian jest lepsze dostosowanie weekendowej oferty PLL LOT z i do Katowice Airport do układu tranzytowego rejsów obsługiwanych przez przewoźnika  na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Austria podnosi opłaty na swoje koncesje na wydobycie węglowodorów

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W miniony poniedziałek w Wiedniu zakomunikowano, że Austria planuje pozyskać ok. 76 mln euro dodatkowych dochodów do budżetu w bieżącym oraz w przyszłym roku dzięki podwyżce opłat za koncesje wydobywcze ropy i gazu. Projekt ustawy w tej sprawie opublikowano wczoraj. Rząd spodziewa się dzięki pozyskanej  kwocie ograniczyć deficyt budżetowy. Projekt jest częścią całego pakietu zmian w ustawach, które łącznie mają przynieść oszczędności budżetowe na kwotę 553 mln euro w 2014 i w 2015 r. Do tego ma wzrosnąć podatek od wydobycia ropy naftowej do poziomu między 15 a 20 proc. (obecnie 14 proc.), zaś od wydobycia gazu – do 22 proc. ( obecnie 19 proc.). Produkcja ropy oraz gazu w Austrii jest b. skromna – wydobycie ropy to 17 tys. baryłek dziennie wg danych z lutego 2014 r. Wg oficjalnych danych dług publiczny w Austrii wzrósł do rekordowego poziomu 79,2 proc. PKB, a deficyt wynosi 2,7 proc.

Rosja zaskarżyła trzeci pakiet energetyczny i sankcje USA w WTO

(WESTNIK KAWKAZA/RUSSIA BEHIND THE HEADLINES/

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Rosjanie zdecydowali się zaskarżyć regulacje trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO). Zarzucają Europie, że prawo stworzone w założeniu by bronić konkurencji na rynku energii i gazu ziemnego represjonuje obecnie Gazprom. Główne zastrzeżenia Rosji dotyczą rozdziału właścicielskiego, który zabrania jednej firmie zarządzać gazociągiem i słać przez nią surowiec. Zdaniem rosyjskich ekspertów bez względu na wyniki postępowania w WTO, Moskwa będzie kontynuować swoje projekty infrastrukturalne w Europie na czele z gazociągiem South Stream, który oprotestowała Komisja Europejska właśnie z tytułu niedostosowania do zasad pakietu. – Jedynym zagrożeniem z tytułu powstania South Stream będzie podwyżka taryf przesyłowych na Ukrainie i być może kolejny kryzys tranzytowy – przyznaje Aleksiej Belogoriew z Instytutu Strategii Energetycznej w Moskwie. Rosja zamierza także zaskarżyć w WTO sankcje amerykańskie przeciwko grupie swoich wpływowych obywateli, w tym szefów Rosnieftu i Novateku. Zdaniem Moskwy USA naruszyły regulacje GATS dopuszczające swobodę działalności gospodarczej Rosjan na terenie Stanów. Tymczasem np. dyrektor Rosnieftu Igor Sieczyn nie może przez sankcje działać przy projektach firmy w Zatoce Meksykańskiej, ponieważ ma zakaz wlotu na teren USA.

Dalsze negocjacje gazowe między Ukrainą, UE i Rosją

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Kolejne trójstronne rozmowy w sprawie dostaw gazu między przedstawicielami Rosji, Ukrainy i Unii Europejskiej odbędą się do końca maja. Poinformowała o tym rzecznik komisarza UE ds. energii Guenthera Oettingera, Sabine Berger. Jej zdaniem, KE ma nadzieję, że wszystkie „problemy gazowe” mogą być rozwiązane do końca tego miesiąca. Na wcześniejszym spotkaniu w Warszawie rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak, ukraiński minister energetyki Jurij Prodan i komisarz ds. energii UE Oettinger zgodzili się spotkać pod koniec maja, aby opracować program przezwyciężenia kryzysu dostaw rosyjskiego gazu do odbiorców ukraińskich i europejskich. „Na następnym spotkaniu zajmiemy się problemem cen gazu dla Ukrainy” – powiedział w Warszawie Oettinger. Powiedział również, że Gazprom, Naftogaz i Ukrtransgaz dają gwarancję nieprzerwanego tranzytu gazu do Europy do końca maja.

Ceny ropy po eskalacji kryzysu na Ukrainie

(AP/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj ceny ropy naftowej odmiennie reagowały w Nowym Jorku oraz w Londynie na eskalację kryzysu na Ukrainie w ciągu minionego weekendu. Dodatkowo wpływ na odmienne reakcje cen miały ostatnie niekorzystne informacje z Chin wskazujące na spowolnienie przemysłu przetwórczego w tym kraju oraz na podejrzenie poważnej zadyszki chińskiej gospodarki. Baryłka amerykańskiej ropy WTI w dostawach kontraktowanych na czerwiec zdrożała na nowojorskiej giełdzie handlowej o sześć centów i wynosiła 99,82 dol. Taka sama ilość ropy Brent w transakcjach na czerwiec na giełdzie londyńskiej kosztowała 108,46 dol., czyli o 13 centów mniej niż przy końcu ubiegłego tygodnia. Analityk rynku paliw z firmy konsultingowej CMC, dr Desmonde Chua stwierdza, że inwestorzy spodziewają się utrzymania wysokiego poziomu cen ropy naftowej tak długo, jak długo będzie trwać kryzys na Ukrainie. Każde ewentualne zagrożenie płynności tranzytu paliw przez ten kraj najpewniej doprowadzi do skoku cen ropy.

Konfrontacja: Korytarz Południowy versus South Stream

(FOX NEWS/AP/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska potwierdziła, że już w bieżącym roku rozpocznie się budowa Gazociągu Transadriatyckiego (TAP), biegnącego, jako jedna linia wraz z gazociągiem TANAP od Azerbejdżanu do Włoch i ewentualnie do Europy Zachodniej. TAP stał się kluczową częścią Gazowego Korytarza Południowego, który ma zmniejszyć uzależnienie Europy od gazu z Rosji i osłabić znaczenie projektu South Stream, realizowanego przez Gazprom. Niektórzy amerykańscy analitycy zwracają uwagę, że dla Komisji Europejskiej groźba zablokowania realizacji South Streamu jest skutecznym instrumentem, który może być użyty w negocjacjach z Kremlem na temat przyszłości Ukrainy. Amerykanie nigdy nie kryli, że mają zastrzeżenia do głębszego energetycznego wiązania się Europy z Rosją oznaczającego zależność od Moskwy. Sekretarz Stanu John Kerry na niedawnym spotkaniu NATO zapowiedział, że zmniejszenie uzależnienia energetycznego UE od Rosji jest „pilną koniecznością, jeśli chcemy, aby Europa pozostała zjednoczona, wolna i niezależna od Kremla”. Nieoficjalnie politycy UE stwierdzają, że w warunkach poważnego kryzysu ukraińskiego wywołanego przez Kreml Unia w ogóle nie może akceptować South Streamu. Tym bardziej, że jeszcze przed wybuchem kryzysu Bruksela oceniła, iż umowy międzyrządowe z Rosją w sprawie udziału w projekcie tego gazociągu są niezgodne z podstawowym prawem unijnym i nie mogą być akceptowane. Tymczasem jednak państwa, które już kilka lat temu podpisały z Rosją rządowe umowy – za wyjątkiem Grecji, która przystąpiła do projektu TAP – stanowczo bronią South Stream i przez to interesów Rosji. Opcja TAP jest w dużym stopniu alternatywą dla południa Europy. Europejski komisarz ds. energii Oettinger powiedział w końcu kwietnia azerbejdżańskiej agencji Trend, że „celem Komisji zawsze było otworzyć dla Unii gazowy Korytarz Południowy i bezpośrednio połączyć europejski rynek gazu z wielkimi złożami w rejonie Morza Kaspijskiego i na Bliskim Wschodzie”.

Nowe firmy zainteresowane TANAP

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Nieokreślona liczba koncernów energetycznych wyraziła zainteresowanie kupnem akcji projektu Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP) mającego doprowadzić gaz z Azerbejdżanu przez Turcję do Grecji, skąd popłynie na rynek europejski przez Gazociąg Transadriatycki (TAP). Obecnie w akcjonariacie inwestycji znajdują się azerski SOCAR oraz tureckie TPAO i BOTAS. Francuski Total i norweski Statoil wycofały się z projektu w grudniu 2013 roku. Dołączyło do niego BP.

Gaz z Iranu dla Europy?

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Irański minister ropy zadeklarował, że kraj ten jest mocno zainteresowany dostawami dużej ilości gazu do Europy – donosi „Rzeczpospolita” zwracając uwagę, że irański gaz może być alternatywą dla dostaw z Rosji. Cytowany przez dziennik irański minister ropy Bijan Namdar Zanganeh zaznacza, że Iran jest w stanie zapewnić Europie duże ilości gazu poprzez sieć gazociągów jak również z wykorzystaniem terminali LNG. „Rz” zwraca uwagę, że Iran dysponuje drugimi pod względem wielkości złożami gazu ziemnego na świecie, a irańskie rezerwy tego paliwa szacowane są obecnie na 33,6 bilionów metrów sześciennych. Jednak eksport gazu z Iranu ograniczają sankcje nałożone przez ten kraj przez społeczność międzynarodową w związku prowadzony przez Iran programem jądrowym. Jednocześnie dziennik prezentuje opinie brytyjskiego dziennika „Telegraph”, według którego wobec zagrożenia stabilności dostaw rosyjskiego gazu ratunkiem dla Europy może być właśnie Iran, który negocjuje z Zachodem warunki ograniczania programu jądrowego, a to może stworzyć warunki do eksportu gazu.

Oferta dla Jamał LNG z Chin

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Novatek poinformował, że firma chińska, która pragnie obecnie pozostać anonimowa wyraziła chęć wykupu części udziałów w projekcie Jamał LNG mającym zapewnić możliwość eksportu gazu skroplonego z europejskich złóż na rynki światowe. Obecnie 60 procent akcji Jamał LNG posiada rosyjski Novatek, a po 20 procent francuski Total i chińskie CNPC. Docelowo produkcja LNG ma wynieść 16,5 mln ton rocznie. Projekt zostanie ostatecznie ukończony w 2018 roku.

Conoco Phillips: pierwszy tankowiec LNG wypłynie z Alaski

(PLATTS/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Pierwszy tankowiec LNG ładuje gaz skroplony produkowany przez Conoco Phillips w Nikiski na półwyspie Kenai, w stanie Alaska. Zakład został reaktywowany tej wiosny – jak poinformowała rzeczniczka koncernu. Amy Burnett. Statek należy do belgijskiej spółki EXMAR, specjalizującej się w transporcie LNG. Tankowiec przybył do Nikiski w piątek rano, Conoco Phillips nie informuje jak długo potrwa załadunek, ani gdzie trafi ten transport LNG. Media amerykańskie przypuszczają, że do jednego z krajów Azji. Conoco Phillips planuje sześć transportów LNG w tym roku w-miesięcznych odstępach, Burnett powiedziała, że koncern posiada koncesje na eksport LNG oraz potrzebne zezwolenia z Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych do eksportu LNG z instalacji Kenai. Koncesja jest ważna dwa lata.

Gazoport eksportowy w Nikiski został tymczasowo zamknięty w 2012 r., gdy wyczerpały się na Alasce zasoby gazu i starczało go jedynie na lokalne potrzeby. Obecnie dzięki rewolucji łupkowej ConocoPhillips wznawia produkcję gazu skroplonego oraz jego eksport.

INFRASTRUKTURA

Włoski apetyt na „eskę”

(GDDKiA)

Za 434,8 mln zł włoska firma gotowa jest wybudować ponad 15-km odc. drogi ekspresowej S8 – od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (wraz z obejściem tej miejscowości). Otwarte zostały oferty w drugim etapie przetargu mającego wyłonić wykonawcę tej inwestycji. Wpłynęło 10 ofert od firm i konsorcjów reprezentujących podmioty gospodarcze z: Polski, Hiszpanii, Portugali, Czech oraz Włoch. Rozpiętość cenowa złożonych ofert była znacząca – najdroższą złożyła polska firma „Trakcja PRK i I S.A.” z Warszawy. Opiewała aż na 705,2 mln zł , a najtańszą firma włoska – ASTALDI S.p.A, z Rzymu – 434,8 mln zł. Pozostałe mieściły się w granicach od 473,3 mln zł do 585,5 mln zł. Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnoprawnym.

Prace gwarancyjne na odcinku C autostrady A2

(GDDKiA)

W okresie od 6 do 18 maja 2014r., wykonawca firma Bogl a Krysl będzie prowadził roboty gwarancyjne na autostradzie A2 na odcinku pomiędzy węzłem Wiskitki a MOP-em Bolimów.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowców jak i pracowników wykonawcy, zmiana organizacji ruchu na czas trwania robót przewiduje naprzemienne zamykanie ok. 2 kilometrowego odcinka jezdni. Kierowcy będą się wtedy poruszali w obu kierunkach drugą jezdnią. Zakres prac przewiduje wykonanie robót na obiektach biegnących nad jezdnią główną a także w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami czy też na poboczach.

Niecodzienne wydarzenie na S3

(GDDKiA)

9 maja zielonogórski oddział GDDKiA zaprasza do wzięcia udziału w niecodziennym wydarzeniu z okazji Dni Otwartych Funduszy Unijnych. To jedyna okazja na pospacerowanie nowym odcinkiem drogi S3 (jej fragmentem) i zwiedzenie Obwodu Utrzymania Drogi, który na co dzień nie jest dostępny dla osób z zewnątrz. Atrakcje: zwiedzanie OUD, prezentacja inwestycji zrealizowanych w ostatnim dziesięcioleciu, w tym dofinansowanych ze środków unijnych, projekcja filmu prezentującego drogę S3 (odc. Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz) – proces budowy, pokaz sprzętu do utrzymania dróg, pokaz sprzętu do diagnostyki sieci drogowej i badań laboratoryjnych, pokaz sprzętu do ratownictwa drogowego, – pokazy i instruktaże udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, pokaz akcji ratowniczej podczas symulowanego wypadku drogowego na nowej drodze S3.

Nowe tory i perony na linii Kluczbork – Ostrzeszów

(PKP PLK)

Skrócenie czasu podróży, odnowione perony, naprawa przejazdów kolejowych, a co za tym idzie wyższe bezpieczeństwo i komfort podróży – takie korzyści przyniesie rewitalizacja linii kolejowej na trasie Kluczbork – Ostrzeszów. Prace rozpoczęły się w połowie kwietnia i potrwają do sierpnia 2015 r. Głównym celem rewitalizacji linii kolejowej nr 272 między stacjami Kluczbork i Ostrzeszów jest przywrócenie na tym 60-kilometrowym odcinku prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Po zakończeniu robót pociągi dalekobieżne pokonają ten odcinek około 20 minut szybciej, a regionalne, zatrzymujące się na każdej stacji, około 11 minut szybciej niż obecnie.

Inwestycje Polskich Linii Kolejowych wyprzedzają plan

(PKP PLK)

114% planowanych wydatków na inwestycje zrealizowały w pierwszym kwartale 2014 PKP Polskie Linie Kolejowe. Tylko w marcu wykonano 123% miesięcznego planu. – Według prognozy, w kwietniu także przekroczyliśmy plan wydatków. Wyższe nakłady to efekt coraz lepszego nadzoru nad inwestycjami, bieżącej współpracy z wykonawcami i ich zaangażowania. Dobre wykonanie planu przekłada się na coraz lepsze wykorzystanie środków unijnych – mówi Wojciech Folejewski członek Zarządu PLK odpowiedzialny za realizacje inwestycji. PLK podpisała umowy na 80% przyznanych dotacji UE, a 23% z nich zostało zatwierdzonych do wypłaty. Wartość realizowanego obecnie programu inwestycyjnego PLK to 20 mld zł.

Nowy Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP LHS

(PKP LHS)

Na podstawie Uchwały Wspólników Spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. z dnia 24 kwietnia 2014 r. zmianie uległ skład Rady Nadzorczej Spółki. Ze składu Rady Nadzorczej PKP LHS sp. z o.o. odwołano Łukasza Górnickiego pełniącego dotychczas funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej. Stanowisko Przewodniczącego powierzono Łukaszowi Góreckiemu.

Wynik finansowy PKP Informatyki

(PKP Informatyka)

Ponad 13 mln zł to wynik finansowy PKP Informatyki za 2013 rok – najlepszy w jej historii. Do poprawy parametrów finansowych w znaczący sposób przyczyniła się m.in. przeprowadzona restrukturyzacja. Zysk za 2013 rok jest prawie trzykrotnie większy od najlepszego wyniku finansowego wypracowanego przez spółkę w czasie jej funkcjonowania. Wartość EBITDA wzrosła ponad dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 24,4 mln zł. Znacząco poprawiła się także rentowność spółki, która osiągnęła poziom 20,5% (ROE). Wypracowany wynik finansowy jest efektem m.in. restrukturyzacji, która objęła strukturę organizacyjną, ofertę produktów i usług, stosowane technologie oraz zatrudnienie.

Dodatkowy sobotni rejs na trasie Katowice-Warszawa

(Port Lotniczy Katowice)

Polskie Linie Lotnicze LOT SA od 1 maja br. wprowadziły do sprzedaży dodatkowy, sobotni rejs na trasie Warszawa – Katowice – Warszawa. Rejs ten realizowany będzie w okresie wakacyjnym  od 31 maja do 27 września br. w następujących godzinach: Warszawa (13:40) – Katowice (14:30), Katowice (14:55) – Warszawa (15:45). Celem zmian jest lepsze dostosowanie weekendowej oferty PLL LOT z i do Katowice Airport do układu tranzytowego rejsów obsługiwanych przez przewoźnika  na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły