font_preload
PL / EN
Alert 7 listopada, 2013 godz. 9:38   
REDAKCJA

7.11.2013 ALERT

Alert

ENERGETYKA

Orlen planuje trzy kolejne odwierty poszukiwawcze gazu łupkowego

(DGP/CIRE)

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, według Wiesława Prugara, prezesa spółki Orlen Upstream, w przyszłym roku Orlen ma przeprowadzić trzy kolejne odwierty na swoich koncesjach poszukiwawczych gazu łupkowego. Ma pomóc w tym przejęcie jeszcze w tym miesiącu przez Orlen firmy TriOil, poszukującej i wydobywającej ropę i gaz w Kanadzie. Dzięki temu polska spółka uzyska dostęp do lepszej technologii poszukiwań.

Gazprom: Dług Ukrainy daleki od spłacenia

(RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rzecznik prasowy Gazpromu Siergiej Kurpianow ocenił, że do spłaty długu gazowego Ukrainy jest jeszcze bardzo daleko. – Otrzymaliśmy kilka małych wpłat za dostawy z sierpnia ale jest za wcześnie, by mówić o całkowitej spłacie długu – ocenił rzecznik. Kijów był winien Rosji 882 mln dolarów za sierpniowe dostawy gazu, które miał spłacić do pierwszego października. Tak się jednak nie stało. Naftogaz poinformował, że spłacił ostatnio 9 procent długu.

DTEK chce handlować gazem na Węgrzech

(UKRAINIAN NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Węgierska spółka-córka ukraińskiego konsorcjum DTEK chce handlować gazem na Węgrzech. Chce także zająć się jego tranzytem z i do tego kraju. Firma jest obecnie odpowiedzialna za import gazu ziemnego z Węgier na Ukrainę (do 100 mln m3/miesiąc od czerwca 2013 roku). Omawia także możliwość sprowadzania surowca z Polski z PGNiG. DTEK należy w stu procentach do Rinata Achmetowa, ukraińskiego oligarchy.

Udrenas: Gazoport w Kłajpedzie jest ofiarą rosyjskiej propagandy

(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)

– Były przypadki kiedy kwestie budowy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Kłajpedzie były przedmiotem daleko idącej „czarnej propagandy” – informuje doradca prezydent Litwy ds. politycznych i gospodarczych Nerijus Udrenas. Jego zdaniem jednym z możliwych inicjatorów takiej kampanii mógł być rosyjski Gazprom, któremu od samego początku zależało na niepowodzeniu projektu. Litewski gazoport będzie stanowić kluczową alternatywę pozwalającą na zmniejszenie zależności energetycznej kraju od rosyjskiego surowca. Według doradcy, Litwa potrzebuje zaawansowanych technologii oraz alternatywnych połączeń dostaw surowca co może zapewnić powstający właśnie terminal gazu skroplonego.

TAP powstaje zgodnie z planem

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazociąg Transadriatycki (TAP) łączący Turcję z Chorwacją i Włochami powstaje zgodnie z terminarzem i ma zostać ukończony w 2015 roku – poinformował dyrektor projektu Kjetil Tungland. Gazociąg został wybrany do realizacji dostaw gazu azerskiego w ramach koncepcji Korytarza Południowego zamiast projektu Nabucco-West. Tungland liczy na to, że Albania, Grecja i Włochy ratyfikują odpowiednie porozumienia międzyrządowe w sprawie budowy. Dostawy przez TAP mają ruszyć w 2019 roku.

SOCAR pracuje nad przebiegiem TANAP

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Azerska firma SOCAR rozpoczęła prace nad opracowaniem trasy przebiegu Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP), który w przyszłości będzie dostarczał gaz z Azerbejdżanu przez Turcję do granicy z Grecją, gdzie połączy się z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP) mającym słać surowiec dalej do Europy. Jego początkowa przepustowość ma osiągnąć poziom 16 mld m3/rok.

Shell wraca do Arktyki

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma Shell poinformowała w środę, że wraca do poszukiwań węglowodorów w Arktyce na Morzu Czukockim na północ od Alaski. Chce rozpocząć prace po ustąpieniu lodów w połowie lipca. Spółka musi się teraz ubiegać o odpowiednie pozwolenia w rządzie amerykańskim, który wymaga od poszukiwaczy gwarancji zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa.

INFRASTRUKTURA

PLK wzmacnia nadzór nad jakością modernizowanej infrastruktury

(www.plk-sa.pl)

Zarządca torów podpisał porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wykorzystaniu jej laboratoriów do kontroli prowadzonych inwestycji kolejowych. Dzięki temu będą one kontrolowane systematycznie. Skróci czas potrzebny na wykonanie badań. GDDKiA dysponuje siecią wyspecjalizowanych laboratoriów w całej Polsce. PLK chce wykorzystać ich potencjał oraz dobre doświadczenia. W niedalekiej przyszłości wykorzystując model laboratoriów GDDKiA, Polskie Linie Kolejowe stworzą własne laboratoria w strukturze spółki. PLKdokonały przeglądu procesu inwestycyjnego, prowadzony jest profesjonalny monitoring trwających projektów kolejowych i ich wsparcie.

Nowy peron w Miechowie

(www.plk-sa.pl)

Poprawił się standard obsługi podróżnych na stacji Miechów. Przebudowany peron z wiatami i systemem oznakowania zapewnia wygodną i bezpieczną odprawę pasażerów. PKP PLK SA przekazały w październiku do eksploatacji nowy peron na stacji w Miechowie. Obiekt wyposażony jest w dwie wiaty dla podróżnych, dwustronne gabloty informacyjne, zegar i pełny system informacji wizualnej. Obiekt ma 300 m, nową nawierzchnię z kostki, a dla bezpieczeństwa, na końcach peronu zamontowano barierki. Bezpieczną drogę do peronu zapewnia podziemne przejście. Osobom z ograniczoną możliwością poruszania się dostęp do pociągów ułatwi zamontowana przy wejściu platforma schodowa.

Prace budowlane na dworcu w Brzegu Dolnym nabierają tempa

(www.pkpsa.pl)

W holu dworca w Brzegu Dolnym, w którym odbywała się obsługa podróżnych rozpoczynają się prace modernizacyjne. Bilety będzie można kupić w specjalnie przygotowanym do tego celu dworcu tymczasowym. Tymczasowy dworzec kontenerowy został już uruchomiony. Podróżni znajdą w nim poczekalnię i kasę biletową. W jego pobliżu do końca tego tygodnia zostaną zamocowane tablice informacyjne z tymczasową organizacją ruchu podróżnych, które będą wskazywać drogę dojścia na perony, do dworca tymczasowego i centrum miasta. Obecnie na placu budowy pracuje prawie 20. budowlańców. Prowadzą głównie roboty rozbiórkowe i demontażowe w przestrzeniach nie związanych z obsługą podróżnych.

Kolejny długi weekend z PKP Intercity

(www.pkpsa.pl)

20 tys. więcej miejsc w dodatkowych 316 wagonach czeka na pasażerów wybierających w długi weekend pociągi PKP Intercity. To dane na dziś, bowiem przewoźnik monitoruje zainteresowanie podróżami i ma w rezerwie kolejne wagony. Pomiędzy 8 a 12 listopada pasażerowie udający się w podróż będą mogli skorzystać z pociągów PKP Intercity, które specjalnie zostaną wydłużone o dodatkowe wagony. Bazując na wynikach sprzedaży, przewoźnik planuje wzmocnić 184 pociągów: 175 TLK oraz 12 EIC. Wśród pociągów, które oferować będą większą niż na co dzień pulę miejsc, znalazły się m.in. pociągi: Fredro rel. Warszawa – Wrocław, Baczyński rel. Warszawa – Wrocław, Kochanowski rel. Warszawa – Lublin czy Konopnicka rel. Białystok – Warszawa.

PKP Intercity kupi 10 nowych lokomotyw spalinowych

(intercity.pl)

PKP Intercity kupuje 10 nowych lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Nowe lokomotywy poprowadzą od 2015 r. pociągi przewoźnika m.in. pomiędzy Ełkiem a Suwałkami, czy Rzeszowem a Zagórzem. Część środków na sfinansowanie inwestycji PKP Intercity chce pozyskać z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

PKP IC ogłosiło przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich. Mają one kursować na niezelektryfikowanych trasach: • Ełk – Korsze, • Ełk – Olecko – Suwałki, • Rzeszów – Zamość, • Rzeszów – Zagórz, • Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, • Piła – Krzyż.

PKP Energetyka SA na III Kongresie Kolejowym

(www.pkpenergetyka.pl)

Podczas III Kongresu Kolejowego odbyło się szereg debat z udziałem gości. Dotyczyły one m.in. zarządzania Grupą PKP (w tym prywatyzacji i restrukturyzacji), zmian na polskim rynku przewozów kolejowych, kondycji rynku przewozów pasażerskich i towarowych oraz zarządzania kosztami w przewozach kolejowych. Wojciech Szwankowski, członek zarządu i dyrektor handlowy PKP Energetyka powiedział m.in., że PKP Energetyka SA występując w roli partnera i doradcy klientów z sektora kolejowego, prowadzi szereg inicjatyw mających na celu optymalizację wydatków przewoźników na energię elektryczną. Inicjatywy te dotyczą m.in. postulowania za zniesieniem podatku akcyzowego dla przewoźników kolejowych (oszczędność 20 zł na megawatogodzinie) oraz przyznania im ulg w dopłatach wspierających OZE (rozwiązanie stosowane już w innych krajach Europy).

Październik: 14,2 proc. więcej pasażerów na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Prawie 846 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w październiku 2013 r. – 14,2 proc. więcej niż w podobnym okresie przed rokiem. Przewoźnicy tradycyjni obsłużyli 651,3 tys. osób, przewoźnicy niskokosztowi 103,6 tys., a w ruchu nierozkładowym odprawionych zostało 90,9 tys. osób. Od początku 2013 roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało ponad 9,3 mln pasażerów, czyli o 11,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. W ruchu międzynarodowym podróżowało 8,4 mln osób (+18,8 proc.), w ruchu krajowym 956 tys. (-28,9 proc.). Liczba pasażerskich operacji lotniczych wykonanych w ciągu dziesięciu miesięcy wyniosła łącznie 107,4 tys.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak