ENERGETYKA
Austrii starczy gazu na pół roku bez nowych dostaw
(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)
W Austrii magazyny gazu są pełne i kraj może się obejść bez dostaw rosyjskiego surowca przez sześć miesięcy, bez oszczędzania. Tak twierdzi minister gospodarki Reinhold Mitterlehner. Po wczorajszym posiedzeniu rządu powiedział mediom, że obecnie austriackie magazyny wypełnione są w 90 proc., a testy wykazały, że krajowa gospodarka oraz gospodarstwa domowe mogą obejść się bez nowych dostaw. Testy brały pod uwagę okres jesienno-zimowy od 1 września br. oraz przeciętne temperatury z ubiegłej zimy. Minister Mitterlehner powiedział, że inne kraje Unii Europejskiej mogą w różnym stopniu zostać narażone na ewentualny kryzys gazowy i ponosić jego skutki. Austria jest zobowiązana do unijnej solidarności w takiej sytuacji zwłaszcza wobec Słowacji i Węgier. Mitterlehner wyraził przekonanie, że kryzys gazowy będzie trwał nadal także w sezonie zimowym, mimo że UE stara się pośredniczyć w rozwiązaniu gazowego konfliktu rosyjsko-ukraińskiego.
Prezydent Cypru zawiesza pokojowe negocjacje z Turcją
(RIGZONE/AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)
Prezydent Cypru Nikos Anastasiades zawiesił rozmowy na temat zjednoczenia wyspy w odpowiedzi na tureckie plany rozpoczęcia poszukiwania ropy i gazu na wodach terytorialnych Republiki Cypru (greckiej części wyspy). Na tych wodach rząd w Nikozji udzielił koncesji poszukiwawczych koncernom zagranicznym, przede wszystkim włoskiemu ENI i południowokoreańskiemu KOGAS, które rozpoczęły wiercenia poszukiwawcze. Prezydent Anastasiades podjął decyzję po konsultacji z przywódcami partii. Zwrócił się także do społeczności międzynarodowej z zarzutami wobec Ankary o naruszanie suwerennych praw Cypru. Z kolei przedstawiciele ONZ stwierdzili, że spotkanie Anastasiadesa i lidera Turków cypryjskich Dervisza Eroglu, zaplanowane na najbliższy czwartek, zostało odwołane. Jednak wysłannik ONZ Espen Barth Eide spotka się z obu przywódcami oddzielnie, aby podjąć próbę wznowienia pokojowych negocjacji. Ankara nie uznaje żadnych praw do poszukiwania ropy i gazu na wodach terytorialnych Republiki Cypru, twierdząc, że nie uwzględnia się interesów Turków cypryjskich do udziału w potencjalnych zyskach. Rząd turecki zapowiedział, że jego statek badawczy będzie prowadzić poszukiwania ropy i gazu na południowym szelfie Cypru, gdzie ekipy konsorcjum ENI-KOGAS już prowadzą wiercenia na podstawie legalnych koncesji. Do ochrony swojego statku Ankara zapowiedziała wysłanie jednostki marynarki tureckiej. Jednak wcześniej na tych wodach pojawiły się dwa włoskie okręty, aby czuwać nad bezpieczeństwem platformy należącej do konsorcjum. Obserwatorzy przypuszczają, że w bliskości południowego szelfu Cypru pojawią się niebawem jednostki delegowane przez VI Flotę USA, ponieważ lada dzień mają rozpocząć prace poszukiwawcze ekipy konsorcjum utworzonego przez amerykański koncern Noble Energy i jego izraelskich partnerów Delek i Avner. Badacze tego konsorcjum odkryli złoża podmorskie na południowym szelfie Cypru szacowane na ok. 2 bln m. sześc. gazu. Te złoża, łącznie z potencjalnymi zasobami na szelfie Krety mogą być wielką szansą dla zwiększenia niezależności energetycznej Europy.
Opóźnienia interkonektorów z Bułgarii do Grecji i Serbii
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wiceminister gospodarki i energetyki tymczasowego rządu w Bułgarii Anton Pawlow poinformował, że przy budowie gazowych połączeń pomiędzy Bułgarią a Serbią oraz Bułgarią a Grecją zanotowano opóźnienia od 3 do pięciu lat.
Komisje PE odrzucą kandydaturę Alenki Bratusek
(EUROPEAN VOICE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Słoweńska kandydatka na wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej do spraw Unii Energetycznej Alenka Bratusek nie zyskała poparcia posłów do Parlamentu Europejskiego. Komisja środowiskowa ENVI i energetyczna ITRE zagłosują przeciwko jej kandydaturze. Tymczaem kandydat na komisarza do spraw energii i klimatu z Hiszpanii Miguel Arias Canete zostanie zaakceptowany w zamian za poparcie chadeków dla odrzucenia Bratusek. Według European Voice rozważane są dwie możliwości zastąpienia słoweńskiej kandydatki. Może ją zastąpić obecny komisarz ds. środowiska Janez Potocnik, również ze Słowenii, lub Maros Sefcovic ze Słowacji. Kandydatura Potocnika może jednak nie być mile widziana przez przewodniczącego Komisji Europejskiej, Jeana Claude’a Junckera, któremu nie spodoba się „zielony” profil Słoweńca. Głosowanie PE w sprawie składu KE odbędzie się 22 października.
Turcja odbiera islamistom po 3 mln dol. dziennie
(REUTERS/GLOBES/TERESA WÓJCIK)
Ankara realizuje zapowiadany plan powstrzymania dopływu środków finansowych terrorystom Państwa Islamskiego (IS) blokując czarny rynek ropy przemycanej z odwiertów w Iraku i Syrii. Jak się szacuje, ten nielegalny proceder przynosi dżihadystom ok. 3 mln dol. dziennie. Odwierty na bogatych w ropę złożach są obsługiwane przez zwerbowanych specjalistów z państw arabskich, a IS zarabia na tym imponujące środki, dzięki którym kupuje na czarnym rynku uzbrojenie. Tureckie służby celne do niedawna patrzyły przez palce na ogromne ilości ropy przewożone cysternami przez granicę, jednakże obecnie obowiązuje surowy zakaz przepuszczenia ich na terytorium Turcji. Każdy ładunek jest rekwirowany na cle. Przez granicę można przenieść najwyżej pojemnik dwunastolitrowy na użytek własny. Z kolei w Syrii niemożliwa jest sprzedaż oleju do silników diesla, kary za samą ofertę są ogromne, a transakcje czarnorynkowe niemożliwe z uwagi na wszechobecność kamer – nikt nie chce ryzykować utraty majątku. Rządy państw na Zachodzie zarzucają Ankarze, że przymyka oczy na czarnorynkowe interesy islamistów IS – jednak obecnie Turcja wprowadziła kontrole, przejęła duże ilości ropy i aresztowała wielu islamskich przemytników.
Gazprom krytykuje Europę
(RZECZPOSPOLITA/CIRE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Prezes Gazpromu Aleksiej Miller ocenił, że sytuacja w Europie dojrzała do wprowadzenia zmian w formułach cenowych stosownych ma tym rynku – czytamy w „Rzeczpospolitej”, ale jego ocena sytuacji zupełnie nie pokrywa się ze zdaniem europejskich odbiorców gazu. Jak wynika z relacji dziennika, szef Gazpromu przyznał, że sytuacja na rynku europejskim dojrzała do tego, by zmienić sposób formułowania cen gaz. Jednak jego ocena sytuacji jest zgoła odmienna niż mogłoby się wydawać, bo według niego zmiany wymaga nie powszechnie krytykowana, stosowana przez Rosjan formuła oparta na cenach ropy, ale model oparty na cenach spotowych, do którego dąży Europa. Jednocześnie szef Gazpromu podkreślił, że rosyjski koncern jest głównym dostawcą gazu dla Europy i ceny zależą głownie od niego. Skrytykował on również strategię krajów europejskich szukających dywersyfikacji dostaw gazu poprzez zakupy paliwa skroplonego. Jak podkreślił, Europa przegra w konkurencji z Azją, gdzie dostawcy mogą drożej sprzedać LNG. Miller zaznaczył również, że nie widzi zagrożenia w unijnych projektach budowy nowych korytarzy dostaw gazu do Europy.
Miller ocenił także, że Gazprom nie jest już pewien swojej strategii w Europie. Ze względu na coraz mniej sprzyjające warunki, firma ma rozważyć czy warto dalej inwestować w kolejne ogniwa łańcucha od wydobycia po sprzedaż gazu ziemnego. – To nie znaczy, że Gazprom wycofa się z każdego projektu, ale przejdą one na pewno określone zmian – powiedział.
Gazprom: Rekordowo niskie wydobycie gazu ziemnego w 2014 r.
(REUTERS/RIGZONE/TASS/TERESA WÓJCIK)
Członek zarządu Gazpromu, Wsiewołod Czerepanow wczoraj powiedział, że „wprawdzie koncern zanotuje w tym roku największy w swojej historii spadek wydobycia, ale już w 2015 r. przewiduje wzrost o 5 proc.” Gazprom spodziewa się, że w br. jego produkcja gazu spadnie do poziomu 463 mld m. sześc. podając, jako przyczynę znacznie zmniejszone zapotrzebowanie z powodu gazowego konfliktu z Ukrainą. Jednak analitycy rynku paliw uważają, że spadek będzie jeszcze bardziej dotkliwy – wydobycie ledwo osiągnie 450 mld m. sześc. Byłby to rekordowo niski poziom od 1989 r., kiedy powołano Gazprom, jako państwową firmę gazową na miejsce sowieckiego ministerstwa gazu. Dotychczasowe wyniki w br. świadczą, że rację mają raczej analitycy – w ciągu trzech kwartałów 2014 r., produkcja gazu ziemnego Gazpromu wyniosła 311,6 mld m.sześc. Na rynku Gazprom sporo stracił do swoich rywali, Novateku i Rosnieftu. Jednakże Czerepanow z optymizmem patrzy w przyszłość, bo dziennikarzom wczoraj zapowiadał: „Planujemy duży wzrost wydobycia i sprzedaży, sprawdzamy nasz potencjał, przygotowania infrastruktury i urządzeń produkcyjnych w celu zaspokojenia rosnącego popytu.”
Gazprom: Ukraina nie zapełni magazynów gazowych przed zimą
(WOJCIECH JAKÓBIK)
Według dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera Ukraina nie będzie w stanie zapewnić wystarczającej ilości gazu ziemnego w swoich magazynach przed rozpoczęciem zimy. Jego zdaniem dla utrzymania tranzytu potrzebuje 18 lub „lepiej 20 mld m3” gazu. – Prognozy pogody na zimę wróżą mrozy – dodał Rosjanin. Naftogaz podaje, że na dzień 5 października 2014 r. w podziemnych zbiornikach gazu na Ukrainie zakumulowano 16,7 mld, czyli są one zapełnione w 53 procentach. Pojemność magazynów wynosi 32 mld m3. Tymczasem termin kolejnych rozmów na temat ponownego uruchomienia dostaw gazu ziemnego od Gazpromu dla ukraińskiego Naftogazu nie jest znany. Komisja Europejska podaje, że zostanie on ogłoszony w przeciągu tego tygodnia. Wcześniej był wielokrotnie przekładany. Gazprom chce dostarczyć nad Dniepr od 5 do 10 mld m3, lecz oczekuje od Kijowa spłaty długu i uznania kompromisowej ceny $385/1000m3. Ukraińcy uznają tę cenę za polityczną i niepewną.
Gazprom wesprze Rosnieft
(TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ze względu na sankcje zachodnie projektom naftowym Rosnieftu w Arktyce zagraża stagnacja. Ze współpracy z firmą na Morzu Karskim (Złoże Bażenow) wycofał się amerykański Exxon Mobil. Z odsieczą dla rywala na wewnętrznym rynku rosyjskim pospieszył Gazprom. Przedstawiciele firmy zadeklarowali, że mogą wesprzeć prowadzone przez Rosnieft poszukiwania ropy łupkowej na Złożu Bażenow w 2015 roku.
EIA prognozuje spadek produkcji ropy w OPEC i popytu w 2015
(EIA/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Amerykański Urząd Informacji Energetycznej (US Energy Information Administration – EIA) prognozuje na 2015 r słabszy światowy popyt na ropę oraz w związku z tym znaczący spadek wydobycia przez kraje OPEC. Globalny popyt na ten surowiec w 2015 r. ma się zmniejszyć do 91,47 mln baryłek dziennie w porównaniu do 91,55 mln baryłek dziennie w tym roku, wynika z raportu miesięcznego EIA opublikowanego wczoraj. Oznacza to, stwierdzają autorzy raportu, że każdego dnia nadchodzącego roku statystycznie zużycie ropy będzie maleć o ok. 100 tys. baryłek. W związku z przewidywanym słabnącym popytem, EIA zmniejszyła prognozę dla ropy i paliw płynnych produkowanych w 2015 r. przez kraje OPEC aż o 350 tysięcy baryłek dziennie w stosunku do prognozy przedstawionej w ubiegłym miesiącu. Wg najnowszej prognozy kraje OPEC wyprodukują w 2015 r. do 29,24 mln baryłek ropy dziennie. Dal porównania w br., we wrześniu, wydobycie w krajach OPEC osiągnęło prawie 31 mln baryłek dziennie. W najnowszej prognozie EIA zmiany, jeśli chodzi o Stany Zjednoczone są niewielkie. Wydobycie ropy ma wynosić w USA w 2015 r. około 9,5 mln baryłek dziennie ( wg prognozy sprzed miesiąca – było to 9,53 mln baryłek). EIA oczekuje nieco niższych cen za ropę niż w prognozie sprzed miesiąca. Ropa Brent miałaby kosztować w 2015 r. do 101,67 dol. za baryłkę ( wg poprzedniej prognozy – 103 dol. za baryłkę). To nieco lepiej niż wyniosą ceny spot ropy Brent w IV kwartale br.- średnio 98 dol. za baryłkę). Obecnie – 91,83 dol. za baryłkę.
INFRASTRUKTURA
Duże zainteresowanie budową dróg w Zachodniopomorskiem
(GDDKiA)
Do GDDKiA wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniach przetargowych dla 6 odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina oraz obwodnic Wałcza i Szczecinka (dla tych dwóch ostatnich zadań przetarg prowadzi O/Kraków). Łącznie we wszystkich przetargach złożono 165 wniosków, liczba wniosków w każdym z przetargów waha się od 20 do 22. Zainteresowane startem w przetargach są zarówno firmy i konsorcja z Polski, jak i podmioty z Czech, Hiszpanii, Niemiec, Turcji i Włoch. Po złożeniu wniosków rozpocznie się ich sprawdzanie. W następnym etapie podmioty spełniające warunki uczestnictwa w przetargu zostaną zaproszone do składania ofert cenowych. Podpisanie umów planowane jest w II kwartale przyszłego roku.
Remont nawierzchni na odcinku drogi krajowej nr 74 Wola Jachowa – Skorzeszyce
(GDDKiA)
8 października rozpoczyna się rozpoczęcie remontu nawierzchni na odcinku drogi krajowej nr 74 Wola Jachowa – Skorzeszyce. Fragment o długości około 3 km zyska nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Wykonawca remontu będzie wprowadzał ruch wahadłowy na czas frezowania i układania nawierzchni. Remont potrwa do listopada.
W sumie do końca 2014 r. wyremontowanych zostanie 7 odc. dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego o łącznej dł. blisko 10 km za około 8 mln zł. W październiku zakończą się prace remontowe na odcinkach: drogi krajowej nr 42 Wielka Wieś – Wąchock – 1,7 km; drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Żydówek – 1,5 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Lechów – Lechówek – 1,1 km; drogi krajowej nr 9 w Opatowie o długości 1,1 km. Dodatkowo trwają procedury przetargowe w związku z planowanymi do końca roku remontami nawierzchni na odcinku drogi krajowej nr 74 Złota Woda – Łagów (1 km) oraz na odcinkach drogi nr 74 w Opatowie o łącznej długości (0,5 km).
Zmiana organizacji ruchu – II etap obwodnicy Leżajska
(GDDKiA)
Zmieniona została organizacja ruchu w rejonie powstającego węzła drogowego „Las Klasztorny” w Leżajsku. Zmiany polegają na całkowitym zamknięciu odcinka drogi krajowej DK77 w jej obecnym śladzie od skrzyżowania z drogą powiatową DP1421R aż do miejsca wpięcia w nowy ślad od strony Niska. Objazd zostanie wyznaczony drogą powiatową DP1421R, zamkniętą obecnie ul. Boronia oraz docelowym śladem drogi krajowej nr 77 (łącznicami węzła Las Klasztorny). Trasa przejazdu zostanie wydłużona o ok. 400 m w stosunku do stanu obecnego. GDDKiA prosi kierowców o zachowanie ostrożności oraz zwracanie uwagi na nowe oznakowanie.
Nowy termin zakończenia prac remontowych na A4
(GDDKiA)
Do połowy miesiąca października przewidziane jest zakończenie prac remontowych na Autostrady A4 pomiędzy 153 km a 167 km trasy na jezdni południowej (kierunek Katowice). Nowy termin jest wynikiem przerw w pracach remontowych, jakie miały miejsce podczas wzmożonego natężenia ruchu w okresie wakacyjnym. Kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w postaci wyłączenia z ruchu jezdni południowej (kierunek Katowice) i skierowania go na jezdnię północną (kierunek Wrocław), gdzie odbywa się on dwukierunkowo (poprzez odpowiednie zwężenia jezdni i przejazd przez „przeplotki” w pasie rozdziału). Utrudnienia będą występować pomiędzy PPO Karwiany a Węzłem Krajków. Kierowców podróżujących autostradą A4 GDDKiA prosi o zachowanie szczególnej ostrożności.
Kolej sprzyja rowerzystom
(PKP PLK)
Blisko 3 tysiące stojaków rowerowych instalują PKP Polskie Linie Kolejowe na stacjach i przystankach kolejowych w całej Polsce. Dzięki temu już wiosną przyszłego roku podróżowanie rowerami i koleją po kraju będzie jeszcze bardziej komfortowe. – Kolej i rowery to dwa doskonale uzupełniające się środki transportu. Są najłatwiej dostępne i najbardziej przyjazne środowisku. W wielu krajach wykorzystuje się ten potencjał. Montując blisko 3000 stojaków na rowery przy dworcach i przystankach w całej Polsce, chcemy ułatwić rowerzystom dostęp do oferty kolei i promować przy okazji dbanie o zdrowie i ekologię – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP PLK. Rowerowe parkingi pojawią się łącznie w 466 lokalizacjach w 15 województwach. Ich montaż już się rozpoczął i potrwa do końca bieżącego roku.
Przetarg na stroje dla obsługi pociągów EIC Premium rozstrzygnięty
(PKP Intercity)
Od połowy grudnia obsługa pociągów EIC Premium będzie miała nowe stroje zaprojektowane przez Wyższą Szkołę Mody i Wzornictwa. Za uszycie mundurów odpowiadać będzie Towarzystwo Akcyjne Telimena SA, pulowery dostarczy Spółdzielnia Niewidomych San-Marko, koszule – Zakład Krawiecki MR JOSEPH, a krawaty, fulary, czapki i toczki – firma ACUS. Projekt nowych strojów przygotowali studenci z Wyższej Szkoły Mody i Wzornictwa w Warszawie. Ubrania mają klasyczny charakter, a kolorystyką nawiązują do barw PKP Intercity. Damska cześć załogi otrzyma klasyczne żakiety dopasowane do sylwetki z ozdobnymi ściegami na kołnierzu oraz klapach. W skład zestawu dla pań wejdą również spodnie, spódnica, koszula, kamizelka, fular oraz toczek. Panowie założą marynarki i spodnie z dodatkowym ściegiem na kieszeniach. W zestawie otrzymają: białą koszulę, krawat, kamizelkę oraz czapkę. – Pasażerowie będą mogli zobaczyć drużynę konduktorską EIC Premium w nowych strojach od 14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy – tłumaczy Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Wartość zamówienia na nowe stroje wynosi 427 166, 70 zł brutto.
Główna pomoc nawigacyjna dla radomskiego lotniska zbudowana
(Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)
Radomskie władze samorządowe zwiedziły świeżo ukończoną inwestycję PAŻP w Porcie Lotniczym Radom: radiolatarnię kierunkową DVOR/DME, główną pomoc nawigacyjną dla najnowszego mazowieckiego lotniska.
Port Lotniczy zwiększa wartość
(Port Lotniczy Radom)
Radni wyrazili zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego miejskiej spółki Port Lotniczy Radom oraz emisję akcji spółki. Nowo wyemitowane akcje w spółce obejmie podmiot wyłoniony w trybie negocjacji. Kapitał zakładowy miejskiej spółki lotniczej zostanie podwyższony o 70 mln zł. W efekcie będzie wynosił 128.079.300 zł. Radni zgodzili się też, że w ciągu 15 lat gmina odkupi akcje od inwestora. Tym samym, spółka wkracza w realizację II etapu finansowania działalności portu lotniczego, którego założenia ujęte zostały w masterplanie portu i podzielone na trzy etapy. Etap I to okres finansowania działalności portu przez budżet miasta. Etap II stanowi finansowanie dłużne, czyli z wykorzystaniem np. kredytu, emisji obligacji lub mechanizmu, na który zdecydowała się Gmina Miasta Radomia. Etap III oznaczać będzie znalezienie inwestora strategicznego, wspólnika spółki. Konieczność pozyskania środków finansowych dla Portu Lotniczego w latach 2015-2016 wynika z faktu, iż w roku 2014 ostatecznie doprowadziła do rejestracji czynnego wojskowego lotniska Radom – Sadków w rejestrze lotnisk cywilnych, prowadzonym przez ULC, jak również doprowadziła lotnisko Radom – Sadków do pełnej certyfikacji lotniskowej. Lotnisko będzie obsługiwało przede wszystkim ruch przewoźników niskokosztowych, cargo, czartery, a także operacje lotnictwa ogólnego.
Redakcja BiznesAlert.pl
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak