9.06.2014 ALERT

9 czerwca 2014, 10:21 Alert

ENERGETYKA

ORLEN przejmuje kolejne aktywa wydobywcze w Kanadzie i podwaja zasoby ropy i gazu

(PKN ORLEN)

Koncern za pośrednictwem spółki zależnej TriOil Resources Ltd. sfinalizował przejęcie kanadyjskiej firmy wydobywczej Birchill Exploration LP za łączną kwotę 255,6 mln CAD, czyli około 707,5 mln PLN. Tym samym posiadane zasoby (2P) Grupy ORLEN powiększyły się do 48 mln baryłek ekwiwalentu ropy (boe). Akwizycja Birchill stanowi istotny krok w dalszym rozwoju działalności wydobywczej Koncernu, a dodanie do portfela nowych obszarów wydobywczych umożliwia prowadzenie większej liczby wierceń poszerzających bazę posiadanych zasobów węglowodorów.

Czarne skrzynki już gotowe do montażu w kopalniach

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Do montażu w rejonach szczególnie zagrożonych w polskim górnictwie podziemnym jest gotowych pięć prototypowych urządzeń. AZPR – Autonomiczny Zespół Rejestracyjno Pomiarowy – ma zapewnić możliwość porównywania wskazań czujników kopalnianych z wskazaniami czujników w górniczej czarnej skrzynce.

Urządzenia będą wielokrotnie zabudowywane i przenoszone w różne miejsca, ponieważ rejony szczególnie niebezpieczne zmieniają się wraz z eksploatacją górniczą. AZRP umożliwiają pomiary i rejestrację temperatury, wilgotności, stężeń CH4, CO, CO2, O2, H2S, a także prędkości przepływu powietrza. Są pierwszymi, stacjonarnymi urządzeniami do montażu w kopalniach, wzmacniającymi monitoring zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych. Będą one wykorzystywane w bieżącej działalności kontrolnej WUG oraz katowickiego, gliwickiego, rybnickiego i wrocławskiego Okręgowego Urzędu Górniczego.

Przyrządy typu AZRP mogą być instalowane w polskich kopalniach na mocy przepisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Przepisy te zostały wprowadzone do ustawy z inicjatywy WUG po katastrofach górniczych w kopalniach węgla kamiennego, w szczególności po katastrofach na kopalniach węgla kamiennego „Halemba – Wirek” w 2006  r. oraz „Wujek” Ruch „Śląsk” w 2009  r.

Bułgaria wstrzymała budowę gazociągu South Stream

(REUTERS/AP/RIGZONE/ITAR TASS/EURACTIV/SOFIA GLOBE/TERESA WÓJCIK/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wczoraj, po zakończeniu spotkania z trzema senatorami Stanów Zjednoczonych, premier Bułgarii Płamen Oreszarski zakomunikował mediom, że rząd w Sofii wstrzymał realizację projektu South Stream. Jest to osobista decyzja premiera Oreszarskiego.  „Otrzymaliśmy taki wniosek Komisji Europejskiej, więc osobiście poleciłem wstrzymać prace. Dalsze działania będą podjęte zależnie od wyniku uzgodnień z Brukselą. Projekt będzie kontynuowany jedynie wtedy, jeżeli zostanie usunięte wszystko, co budzi zastrzeżenia Brukseli i po uzgodnieniu z Komisją Europejską całej realizacji.  Z naszymi gośćmi z USA omówiliśmy kwestię South Stream i ten wniosek Komisji Europejskiej” – powiedział Oreszarski dziennikarzom po spotkaniu z senatorami USA. Odmówił podania informacji na temat przyszłości podpisanych umów dotyczących South Stream.

Bułgarskie media zgodnie oceniają, że większy wpływ na decyzję premiera niż wniosek KE, miało stanowisko amerykańskich senatorów (John McCain i Ron Johnson – republikanie oraz Christopher Murphy – demokrata), którzy zaprotestowali przeciwko wybraniu na czołowego wykonawcę bułgarskiego odcinka South Streamu, rosyjskiego koncernu Strojtransgaz. Jego właściciel Giennadij Timczenko podlega sankcjom USA nałożonych z powodu aneksji Krymu przez Moskwę. Jeszcze w miniony piątek, ambasador USA w Bułgarii Marcie Ries powiedziała, że Stany Zjednoczone są głęboko zaniepokojone tym wyborem. Trzech senatorów przed przybyciem do Sofii odbyło rozmowy w Bukareszcie z prezydentem Rumunii w sprawie destabilizacji sytuacji w Europie południowowschodniej wskutek agresji Kremla przeciw Ukrainie. Komisja Europejska dała Bułgarii miesiąc (licząc od 02 czerwca b.r.), aby zgodnie z unijną procedurą władze tego państwa odpowiedziały na zarzuty Brukseli. Rzeczniczka Guentera Oettingera Sabine Berger podkreśliła, że spór z Sofią dotyczy dwóch kwestii prawnych. Pierwszy to konieczność dostosowania dwustronnych kontraktów międzyrządowych z Rosją w sprawie budowy South Stream’u do przepisów trzeciego pakietu energetycznego. Drugi to podejrzenie, że Sofia przy ogłoszeniu i przeprowadzeniu przetargu na realizację bułgarskiego odcinka South Streamu naruszyła prawo unijne dając uprzywilejowane pozycje firmom rosyjskim i bułgarskim. 13 czerwca w Sofii mają pojawić się przedstawiciele Oettingera, aby przeprowadzić rozmowy o tych sprawach.  

Analitycy w Brukseli oceniają, że radykalna i proeuropejska decyzja premiera może spowodować kryzys polityczny w Bułgarii. Wprawdzie mniejszościowy koalicjant rządu Oreszarskiego (partia mniejszości tureckiej) jest nią usatysfakcjonowany, i zrezygnował z żądania przedterminowych wyborów, ale pojawiły się protesty w partii większościowej, Bułgarskiej Partii Socjalistycznej, czyli macierzystej partii Oreszarskiego. Jeden z jej liderów, były prezydent Bułgarii Georgi Prwanow oświadczył, że wstrzymanie realizacji South Stream jest niedopuszczalne. Na zwołanej konferencji prasowej ostro akcentował, że Bułgaria nie może być „zakładnikiem gier geopolitycznych Brukseli i nie wolno jej wstrzymywać realizacji South Stream”. Niedopuszczalne są też naciski Brukseli przy zastosowaniu „środków politycznych, geopolitycznych i geostrategicznych”.  Prwanow, b. działacz Bułgarskiej Partii Komunistycznej, cieszy się dużymi wpływami w Bułgarskiej Partii Socjalistycznej. Sam Oreszarski w czasie kampanii wyborczej do PE podkreślał, że Bułgaria nie ustąpi Brukseli w sprawie zablokowania budowy South Stream. Na potrzeby budowy gazociągu z inicjatywy rządzącej Partii Socjalistycznej została przeforsowana w parlamencie nowela Prawa Energetycznego, na mocy której bułgarski odcinek South Stream został wyłączony spod prawa unijnego poprzez uznanie go za rurę podmorską (jak Nord Stream) a przez to niezależną od regulacji wspólnotowych. Opozycja oskarżyła Socjalistów o pisanie ustawy we współpracy z Gazpromem. Pomimo tych faktów, Socjaliści nadal uważają projekt za kluczowy dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Chcą go wznowić po odmrożeniu rozmów na ten temat przez Komisję.

Itar-Tass i inne rosyjskie media zamieściły komentarz rosyjskiego ministerstwa energetyki, że nie zostało oficjalnie poinformowane o wstrzymaniu realizacji gazociągu. Ministerstwo zapowiedziało, że poruszy tę kwestię dziś na spotkaniu w komisarzem UE ds. energetyki Guenterem Oettingerem w sprawie długu gazowego Ukrainy. Gazprom odmówił jakiegokolwiek komentarza.

Iran zatrzymuje wydobycie węglowodorów

(WESTNIK KAWKAZA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na konieczność zebrania środków na nowe inwestycje w sektorze gazu i ropy naftowej szacowanych na 420 mld dolarów, Iran zatrzymał wydobycie tych surowców ze złóż na terenie kraju. Ministerstwo ropy naftowej przekonuje, że bez wsparcia kapitału zagranicznego Irańczykom będzie ciężko rozwinąć sektor. Perspektywa pozyskania inwestorów z Zachodu pojawiła się po ociepleniu stosunków Teheranu z USA i Europą po zniesieniu części sankcji związanych z postępami irańskiego programu atomowego.

Czy Exxon Mobil zostanie operatorem na polu Kashagan?

(REUTERS/RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

W miniony piątek (6 czerwca) Reuters podał za Nefte Kompas, że największy amerykański koncern paliwowy Exxon Mobil oczekuje na przejęcie funkcji operatora pola gazowego Kashagan. Ma to być próba uratowania zagrożonego projektu wydobywczego na morzu Kaspijskim wycenionego na około 50 mld dol. Według informacji z Londynu dyskusje nad powierzeniem tej działalności amerykańskiemu gigantowi jeszcze trwają, ale Exxon może spodziewać się przejęcia tej funkcji do końca czerwca. Wydobycie z pola Kashagan ruszyło we wrześniu ub.r., ale na początku października zostało wstrzymane wskutek ogromnego wycieku gazu z sieci gazociągów. Trwają skomplikowane prace usuwania awarii, głównie wymiany dziesiątków km rur. Wydobycia nie będzie można uruchomić wcześniej niż na początku 2016 r. a zatem dopiero za trzy lata będzie możliwy początkowy poziom wydobycia ekwiwalentu 370 tys. baryłek dziennie. Tymczasem w Ałma-Acie  – 1 maja b.r. konsorcjum firm wydobywczych dążąc do usprawnienia prac naprawczych powołuje na dyrektora Roberta de Mahieu reprezentującego amerykańską spółkę. Rzecznik konsorcjum Hans Wenck powiedział: „powołanie dyrektora z Exxon Mobil na dyrektora zarządzającego, nie oznacza, że Exxon stał się operatorem na polu Kashagan. Faktem jest jednak, że w ramach nowego systemu, zreformowany joint venture, kierowany będzie jednoosobowo przez dyrektora zarządzającego. Ten dyrektor będzie łącznie odpowiedzialny za wiercenia, rozwój i produkcję. Dotychczas te obowiązki były podzielone pomiędzy KazMunaiGas, Eni, Shell i Exxon Mobil.

Na azjatyckim rynku LNG starczy miejsca dla wielu graczy

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dyrektora australisjkiej firmy eksportującej LNG Santos Davida Knoxa prognozowane zapotrzebowanie na 100 mln ton LNG rocznie w 2025 roku sprawi, że na rynku w Azji wystarczy miejsca dla dostawców z USA, Rosji, Australii i innych krajów. Knox przekonuje, że odbiorcy będą naciskać na dywersyfikację i wybiorą więcej mniejszych umów z większą ilością dostawców zamiast jednej, dużej umowy z wybraną firmą.

Eksprort LPG z USA do Azji kwitnie

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na koniec maja USA eksportowały za granicę 308 tysięcy baryłek propanu dziennie. To wzrost o 45 procent w stosunku do zeszłego roku. Podczas gdy eksport LPG z USA do Japonii w 2005 roku nie istniał, obecnie szybko rośnie. Firma Yamasaki ujawniła, że planuje sprowadzać do 2 mln ton amerykańskiego LPG rocznie do 2016 roku. Jak wskazuje Dave Forest z OilPrice wzrost eksportu LPG jest spowodowany łupkową rewolucją. W przeciwieństwie do eksportu amerykańskiego LNG, sprzedaż LPG za granicę nie jest ograniczona pozwoleniami Departamentu Energii i federalnego regulatora.

Stabilna cena ropy Brent. W perspektywie problemy w Libii

(REUTERS/ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na dobre dane ekonomiczne z Chin i Stanów Zjednoczonych cena baryłki ropy naftowej Brent utrzymywuje się na poziomie powyżej $108. Sytuacja może jednak ulec zmianie jeżeli spełni się czarny scenariusz dla Libii. W najbliższych dniach jedyna pracująca rafineria Zawija może zostać zmuszona do przekierowania swoich dostaw do Trypolisu, co poskutkuje wyzerowaniem eksportu surowca poza Libię. Trwają protesty społeczne w ramach których zablokowano terminale eksportowe i pola naftowe na terenie kraju. Sytuacja pozostaje niestabilna.

INFRASTRUKTURA

Jak będą wyglądać wrocławskie solarisy?

(MPK Wrocław)

Producent, firma Solaris Bus & Coach, przedstawił projekt kolorystyki autobusów produkowanych dla MPK Wrocław. Będą one pomalowane na barwy żółte i czerwone, a więc takie, jakie ma flaga miasta. Oczywiście na burtach nie zabraknie również herbu Wrocławia. Ilustracja pokazuje propozycję kolorystyki. Sam pojazd będzie się nieco różnił m.in. liczbą drzwi. Pierwsze autobusy powinny zasilić flotę miejskiego przewoźnika pod koniec sierpnia. Będą one spełniać najwyższe standardy jeśli chodzi o dostępność dla osób niepełnosprawnych, komfort jazdy pasażerów, a także emisyjność spalin. Łącznie do końca stycznia przyszłego roku MPK pozyska 57 nowych autobusów (12 przegubowych oraz 45 pojedynczych), które będą dzierżawione przez okres dziesięciu lat.

Łopaty pod budowę mostu w Szczecinie zostały wbite

(Skanska)

W Szczecinie odbyło się uroczyste wbicie łopat pod realizację projektu pn. „Połączenie mostowo-drogowe w celu skomunikowania terenów inwestycyjnych Gryfia Biznes Park”. Projekt, realizowany przez spółkę MARS Most Brdowski, współfinansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Skanska. Ostrów Brdowski i zlokalizowana na nim dawna Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia”, poprzedniczka obecnej Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” – przez dziesięciolecia  musiała być obsługiwana przez przeprawę promową.  Ukończony w 2015 roku most skomunikuje lewy brzeg Odry z terenami stoczniowymi na wyspie, nowymi terenami inwestycyjnymi Gryfia Biznes Park.

Droga Racibórz Miedonia-Brzeźnica będzie zmodernizowana

(Skanska)

Droga powiatowa Racibórz Miedonia – Brzeźnica zostanie zmodernizowana. Prace wykona na zlecenie Powiatu Raciborskiego Skanska. Prace na drodze z dzielnicy Miedonia do Brzeźnicy będą kosztowały prawie 10 mln zł brutto. Skanska wykona je do połowy maja 2015 r. Odcinek, który dla Powiatu Raciborskiego zmodernizuje Skanska ma długość ok. 4,3 km. – Jest to fragment od skrzyżowania ulicy Podmiejskiej z ulicą Kwiatową (DK 45) do miejscowości Brzeźnica w rejonie skrzyżowania z ulicami Kozielską i Boczną – mówi Krzysztof Kamiński, Menadżer Projektu, Skanska. Inwestycja została podzielona na dwa etapy: pierwszy obejmuje ulicę Podmiejską w dzielnicy Miedonia w Raciborzu, a drugi fragment od Miedoni do Brzeźnicy. Prace będą się toczyły jednocześnie na obu odcinkach.

Tarnów inwestycyjny – ruszają kolejne remonty na drogach

(UM Tarnów)

Drogowcy remontujący ulicę Mickiewicza i budujący rondo u zbiegu ul. Chemicznej, Witosa i Kwiatkowskiego pracują pełną parą. Ruszają kolejne zadania. Wiele z nich ułatwi życie mieszkańców. Przykładem jest naprawa chodnika przy ul. Szkotnik. Urząd Miasta wyda w bieżącym roku 20 mln zł na remonty dróg i inwestycje w infrastrukturę drogową. – Na same remonty wydanych zostanie ok. 4 mln zł, lada dzień ogłoszony zostanie przetarg, pierwsze prace ruszą w wakacje – mówi kierownik Referatu Miejskiego Inżyniera Utrzymania Miasta, Marian Ogrodnik. Mowa m.in. o remoncie odcinka ul. Marii Dąbrowskiej, Akacjowej, chodnika przy ul. Szkotnik (od ul. Szujskiego do ul. Mościckiego), czy ul. Reymonta.

Drogowcy planują również remonty przy ul. Mieszka I.

Zmiana organizacji ruchu w al. Józefa Piłsudskiego

(UM Płock)

W sobotę 14 czerwca dojdzie do zmiany organizacji ruchu pojazdów w al. Piłsudskiego. Obydwa kierunki ruchu zostaną przeniesione pod budowany wiadukt na północną jezdnię. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać aż do końca inwestycji. Od soboty 14 czerwca 2014, od godz. ok. 15:00, zacznie się zmieniać organizacja ruchu w rejonie budowanego wiaduktu na alei Piłsudskiego. Obydwa kierunki ruchu, które obecnie odbywają się po jezdni południowej przez przejazd kolejowy zostaną przekierowane pod budowany wiadukt na jezdnię północną. W ten sposób będziemy jeździć już do końca inwestycji. Ze względu na demontaż konstrukcji odciążających, od 18 do 19 czerwca do godz. 10, nastąpi zamknięcie ruchu pod budowanym wiaduktem w alei Piłsudskiego.

Pociągiem z Torunia do Grudziądza krócej o 20 minut

(PKP PLK)

Jeszcze w tym roku na linii Toruń – Grudziądz pasażerowie pojadą szybciej i wygodniej. Wzrośnie także poziom bezpieczeństwa. Część prac na odcinku Grudziądz – Chełmża zakończyła się w połowie maja. Na kilku stacjach i przystankach podróżni już korzystają z nowych peronów. Wymiana torów, rozjazdów, czy remont urządzeń sterowania ruchem usprawni ruch kolejowy na odcinku z Chełmży do Grudziądza. Na 9 przejazdach kolejowych zostanie uruchomiona automatyczna sygnalizacja ostrzegająca kierowców przed nadjeżdżającym pociągiem. W ramach prac na linii wyremontowano już perony w Chełmży, Wrocławkach, Firlusie, Kornatowie i Wałdowie Szlacheckim. Są wyższe, co pozwala pasażerom wygodniej wsiadać do pociągów.

Przewozy intermodalne – I kwartał 2014 roku

(Urząd Transportu Kolejowego)

Od stycznia do marca 2014 roku przewoźnicy przetransportowali ponad 165 tysięcy sztuk jednostek, co stanowiło blisko 280 tysięcy TEU. W porównaniu z I kwartałem 2013 roku ich liczba wzrosła o 0,36% (wg TEU o 4,91%). Łączna masa w przewozach intermodalnych w I kwartale 2014 roku wyniosła 2,253 mln ton, a wykonana praca przewozowa ponad 807 mln tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 4,21% (wg masy) i 7,07% (wg wykonanej pracy). W I kwartale 2014 roku kolejowe przewozy intermodalne realizowało 9 licencjonowanych przewoźników, w tym: PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o., DB Schenker Rail Polska S.A., Lotos Kolej Sp. z o.o., CTL Logistics Sp. z o.o., CTL Rail Sp. z o.o., Rail Polska Sp. z o.o., Polzug Intermodal Polska Sp. z o.o. oraz Ecco Rail Sp. z o.o.

Naruszenie przepisów z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego na stacji Piotrków Kujawski linii nr 131 Chorzów-Tczew

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził działania kontrolne PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory -Tczew w obrębie stacji Piotrków Kujawski, w wyniku których stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na: utrzymywaniu infrastruktury kolejowej stacji w złym stanie podtorza oraz części rozjazdowych, niespełnianiu wymagań bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez niewłaściwe utrzymanie stanu technicznego urządzeń i instalacji elektrycznych, niewłaściwego utrzymania zamknięć nastawczych. Prezes UTK nakazał PKP PLK natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

Na start lotniska

(UM Radom)

Władze Radomia przedkładają radnym propozycję udzielenia Spółce Port Lotniczy Radom pożyczki w kwocie 18 mln zł. Radni kwestię tę będą rozpatrywać podczas sesji zaplanowanej 9 czerwca. Udzielenie pożyczki ma na celu m.in. rozliczenie do końca wszystkich zaciągniętych zobowiązań inwestycyjnych spółki niezbędnych do rozpoczęcia działalności operacyjnej na lotnisku, koniecznych w pierwszym okresie inwestycyjnym i wynikających z przyjętych wcześniej założeń master planu. Od początku tworzenia portu i budowy lotniska cywilnego wielomilionowe koszty związane z tym przedsięwzięciem, opisane w master planie, były znane i nie zostały zakwestionowane. Dokument ten określa poziom koniecznych do poniesienia na pierwszym etapie kosztów na poziomie 140 mln zł, z czego najpilniejsze wydatki szacowane są na około 50 mln zł.

Posiedzenie Dyrektorów Generalnych UE w Brukseli

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

W Brukseli odbyło się posiedzenie Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego Unii Europejskiej (DGCA UE). W spotkaniu wziął udział prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski. Podczas posiedzenia dyrektorzy omówili szereg kwestii związanych z bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego, relacjami z kluczowymi partnerami, sprawy związane z zwiększaniem synchronizacji pomiędzy lotniczymi regulacjami w UE i zwiększaniem wkładu UE w procesie wypracowywania standardów ICAO. W dalszej części spotkania uczestnicy przedyskutowali dokumenty związane z Jednolitą Europejską Przestrzenią Powietrzną (SES) włączając w to Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej (FAB). Poruszono również tematy związane z ochroną lotnictwa cywilnego.

Moc jest z gdańskim lotniskiem

(Port Lotniczy Gdańsk)

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. gdańskie lotnisko obsłużyło już 1.131.973 pasażerów. W samym maju 2014 r. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył 289.652 pasażerów, co oznacza 10,8% wzrost w stosunku do maja ub.r. – Tylko w tym miesiącu obsłużyliśmy o 11% więcej pasażerów niż w zeszłym roku. Tym samym, licząc od początku 2014 roku osiągnęliśmy wzrost na imponującym poziomie 6,6%. Oznacza to z dużą pewnością, że rok 2014 będzie pierwszym w 40-letniej historii naszego lotniska, kiedy obsłużymy 3 miliony pasażerów. Oczywiście to są nasze prognozy, ale nie ukrywamy, że mamy apetyt na jeszcze więcej – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak