ENERGETYKA
Koncesje dotyczące węgla kamiennego na lubelszczyźnie
(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA/TERESA WÓJCIK)
O koncesję na wydobywanie złóż węgla kamiennego ubiegał się Lubelski Węgiel „Bogdanka” SA. Minister Środowiska udzielił na tym obszarze w 2012 roku koncesji na rozpoznawanie złoża węgla kamiennego na rzecz PD Co Sp. z o.o. (koncesja “Cyców”). Konieczne było rozważenie i pogłębiona analiza wszystkich argumentów przedstawionych przez strony postępowania. Organ koncesyjny zbadał nie tylko wymogi formalne wniosku Lubelskiego Węgla „Bogdanka” SA., ale rozważył także okoliczności, czy w niniejszym stanie faktycznym zachodzą przesłanki do odmowy udzielenia koncesji określone w Prawie geologicznym i górniczym tj. sprzeciwianie się interesowi publicznemu, w szczególności związanemu z bezpieczeństwem państwa lub ochroną środowiska w tym z racjonalną gospodarką złożami kopalin. PD Co Sp.z o.o to nowoczesna spółka wydobywcza wchodząca w skład grupy kapitałowej utworzonej przez australijską spółkę Prairie Downs Metals. PD Co Sp.z o.o. została powołana w celu zbudowania kopalni węgla kamiennego na terenie Lubelskiego Zagłębia Węglowego (Lublin Coal Project). Jednym z głównych założeń tego projektu inwestycyjnego jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju regionu. Spółka zapewnia, że ma na uwadze dobro wszystkich stron związanych z inwestycją. Realizując projekt PD Co Sp.z o.o. zamierza ściśle współpracować z władzami publicznymi, postępować zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska oraz wspomagać rozwój lokalnych społeczności. Jednakże spółka Lubelski Węgiel Bogdanka zapowiedziała, że zwróci się do ministerstwa środowiska o ponowne rozpatrzenie wniosku o koncesję wydobywczą na obszar K-6-7 – podała spółka w komunikacie prasowym. Resort niestety negatywnie rozpatrzył wniosek spółki w tej sprawie. „Spółka Lubelski Węgiel Bogdanka, (…) w związku z otrzymaniem informacji o negatywnym rozpatrzeniu wniosku o koncesję wydobywczą na obszarze K-6-7 informuje, że niezwłocznie złoży wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy” – podano w komunikacie, który otrzymaliśmy. Jednocześnie spółka poinformowała, że przygotowuje się do rozpoczęcia prac związanych z otrzymaną w ostatnich miesiącach koncesją na rozpoznanie złoża Ostrów i oczekuje na koncesję rozpoznawczą złoża Orzechów. Tymczasem w „Wyjaśnieniu” opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwo stwierdza: – Udzielenie koncesji na wydobywanie węgla kamiennego ze złoża, na które uprzednio udzielono koncesji na rozpoznawanie tego złoża przekreśla sens geologiczny dalszego rozpoznawania kopaliny w tym obszarze, powoduje bezprzedmiotowość udzielonej koncesji na rozpoznawanie i może naruszyć prawa do korzystania z przestrzeni górotworu określone w umowie o ustanowieniu użytkowania górniczego zawartej z PD Co Sp. z o.o. Działanie takie stałoby w sprzeczności z ochroną interesu publicznego, a organ koncesyjny nie może podejmować decyzji, które podważają zaufanie podmiotów do organu, oraz podstawowych zasad określonych w Konstytucji RP tj. zasady zaufania obywateli do państwa oraz zasady ochrony interesów w toku. Udzielenie koncesji na wydobywanie w sytuacji trwającego rozpoznawania złoża, byłoby także sprzeczne z zasadami racjonalnej gospodarki złożami kopalin. Koncesje poszukiwawcze złóż węgla kamiennego sąsiadują z terenami, na które Ministerstwo udzieliło koncesji firmom poszukującym gazu z łupków. Koncesje te są kwestionowane przez organizacje ekologiczne, jako zagrażające bezpieczeństwu lokalnych społeczności.
Tusk zablokuje ambitną politykę klimatyczną?
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wybór polskiego premiera Dolanda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej podsyca obawy zwolenników ambitnej polityki klimatycznej, że zostanie ona zablokowana. Dlatego dla zabezpieczenia klimatycznej agendy Francja i Niemcy wymogły na odchodzącym przewodniczącym RE Hermanie van Rompuyu przyjęcie stanowiska Rady w sprawie nowego pakietu klimatycznego na lata 2020-30 jeszcze na szczycie 23-24.11, zanim jego fotel przejmie Tusk. Dyplomaci zachodnioeuropejscy przyznają, że możliwe jest porozumienie Polski w sprawie klimatu, które uwzględnia zgodę na 40-procentowy cel redukcji emisji CO2 do 2030 roku w zamian za poparcie polskich postulatów Unii Energetycznej, na czele ze wspólnymi zakupami gazu. Zobacz: O wspólną politykę energetyczną Europy.
Krym znacjonalizuje farmy fotowoltaiczne
(GRAMWZIELONE/CIRE)
Nowy rząd Krymu planuje nacjonalizację farm fotowoltaicznych na Krymie należących do Activ Solar z powodu długów dewelopera wobec rosyjskich banków – napisał serwis gramwzielone.pl. Deweloper zalega ze spłatą 300 mln dolarów wobec Sberbank, VTB Bank i Vnesheconombank (VEB). Teraz aktywa miałyby zostać przejęte i przekazane wierzycielom – napisał serwis. Jak przypomina gramwzielone.pl, do największych farm fotowoltaicznych należących do Activ Solar na Krymie należy projekt Perovo o mocy 100 MW a także Ohotnikovo o mocy 82 MW (w sumie około 400 MW).
Rosja chce zablokować rewersy gazowe na Ukrainę
(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wysocy przedstawiciele Komisji Europejskiej cytowani przez Financial Times alarmują, że Gazprom ma sposób na zablokowanie rewersów na Ukrainę. Rosja rozważa zmniejszenie eksportu do jej europejskich klientów do poziomu, w którym gazu będzie im starczyło tylko na własne potrzeby. Takie rozwiązanie zablokowałoby dostawy nad Dniepr ale i uderzyło w ceny surowca na rynku europejskim. Póki co rzecznik Gazpromu Siergiej Kuprianow wyklucza taki scenariusz.
Iran uruchomił największe magazyny gazowe na Bliskim Wschodzie
(OIL AND GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)
W niedzielę odbyło się uroczyste uruchomienie magazynów gazu ziemnego Szouridżiech w mieście Sarachs w północnowschodnim Iranie. Pojemność obiektów wynosi do 4,8 mld m3.
Pracownicy wracają na pola naftowe w irackim Kurdystanie
(REUTERS/AFP/WORLD OIL/TERESA WÓJCIK)
Niezależna firma naftowa Genel Energia posiadająca koncesje wydobywcze w regionie Kurdystanu w Iraku, informuje, że rozpoczęła powrót na swoje tereny wydobywcze i przygotowuje się do eksploatacji. Wiadomości podała po tym, jak kurdyjskie siły Peshmerga wyparły bojowników Państwa Islamskiego z obszarów przygranicznych autonomicznego Regionu Kurdyjskiego. Na początku sierpnia, zgodnie z nakazem Regionalnego Rządu Kurdyjskie (KRG) zaprzestano prac poszukiwawczych i wydobywczych w pobliżu strefy walk. Genel Energia powróciła do nich po konsultacjach z KRG, brytyjskim ministerstwem spraw zagranicznych i innymi organami. Przedstawiciel Genel powiedział dziennikarzom, że w regionie Kurdystanu panuje pełne bezpieczeństwo. Pola węglowodorowe Taq Taq i Tawke są „całkowicie nienaruszone” i wydobycie na tym terenie wzrosło do rekordowego poziomu. Od początku września produkcja kondensatu z pól Taq Taq i Tawke wynosiła średnio 234 tys. baryłek ropy dziennie. Eksport z obu pól rurociągami średnio wynosił 182 tys. baryłek dziennie. Analitycy sektora ropy z banku inwestycyjnego Westhouse Securities z Londynu ocenili, że sytuacja w „zakresie bezpieczeństwa w regionie przygranicznym Kurdystanu zdecydowanie się poprawiła”.
Czwarty szczyt energetyczny państw Partnerstwa Wschodniego
(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wczoraj w Baku odbyło się czwarte spotkanie przywódców państw Partnerstwa Wschodniego poświęcone bezpieczeństwu energetycznemu. Brali w nim udział także unijni komisarze ds. rozszerzenia – Stefan Fule oraz ds. energii – Gunther Oettinger. Strony zgodziły się, że w obliczu kryzysu ukraińskiego tym ważniejsze jest kontynuowanie wspólnych projektów na rzecz dywersyfikacji źródeł dostaw węglowodorów.
Ceny ropy spadają
(RIA NOVOSTI/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ze względu na malejące napięcie na Ukrainie i rosnące wydobycie w Libii maleje cena ropy naftowej na światowych rynkach. Październikowe umowy na dostawy ropy Brent spadły poniżej symbolicznego poziomu 100 dolarów za baryłkę. Na zmianę miała także wpływ rosnąca produkcja w USA i nadmiar surowca na Morzu Północnym. Specjaliści nie spodziewają się jednak spadku ceny poniżej 90 dolarów za baryłkę. Sytuację może nagle zmienić niespodziewane tąpnięcie geopolityczne. Tymczasem spadki przynoszą oszczędności Chinom. Pekin zapowiedział w poniedziałek, że może zaoszczędzić nawet 5 mld dolarów miesięcznie w rachunkach za dostawy ropy naftowej.
INFRASTRUKTURA
Obwodnica Świdnicy otwarta
(Polimex-Mostostal)
W piątek „małą” obwodnicą przejechały pierwsze samochody. Nowa droga wyprowadza tranzyt ciężarowy poza granice miasta. Obwodnica Świdnicy połączyła drogę krajową nr 35 (Wrocław-Wałbrzych) w Słotwinie z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia oraz z łącznikiem Świdnicy z autostradą A-4, poprzez rondo Solidarności. Świdnica dotychczas nie posiadała obwodnicy, a ruch samochodowy przebiegał drogami: wojewódzką nr 382 i krajową nr 35 przez centrum miasta. Przejazd pojazdów po ulicach był uciążliwy dla mieszkańców miasta. Obwodnica wyeliminuje niedogodności, poza tym poprawia przejazd przez region świdnicki. Inwestorem Obwodnicy Świdnicy jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Obwodnica Świdnicy liczy ok. 3,2 km długości, jej koszt, to ok. 34 mln zł z czego ok. 15 mln zł , to środki pochodzące z dofinansowania unijnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013. Wykonawcą jest Polimex-Mostostal SA.
30 mln dla Płocka
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Zarząd Województwa Mazowieckiego przeniósł na listę podstawową „kluczówek” płocki projekt budowy łącznika pomiędzy Rondem Wojska Polskiego a węzłem obwodnicy północno-zachodniej „Bielska” wraz z budową węzła „Boryszewo” na połączeniu trasy z ul. Otolińską. Zarząd Województwa Mazowieckiego zmienił uchwałę w sprawie zatwierdzenia listy projektów kluczowych do umieszczenia w indykatywnym planie inwestycyjnym dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007–2013. Z listy rezerwowej na listę podstawową Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych RPO WM 2007–2013 przeniesiono projekt gminy miasta Płock pn.„ Budowa łącznika pomiędzy Rondem Wojska Polskiego a węzłem obwodnicy północno-zachodniej „Bielska” wraz z budową węzła „Boryszewo” na połączeniu trasy z ul. Otolińską na terenie Gminy Miasto Płock – Etap I (Działanie 3.1. Infrastruktura drogowa, Priorytet III. Regionalny system transportowy)”. Orientacyjna wartość inwestycji to 43,5 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 30,3 mln zł.
UTK: Liczba uruchomionych pociągów towarowych wzrosła o 3,1% kw/kw w II kw. 2014
(ISBnews)
Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili na sieci PKP PLK 116.659 pociągów towarowych w II kw. 2014 r., tj. o 3,1% więcej kw/kw. Z tego 98.509 pociągów przypadało na ruch krajowy, a 18.150 na międzynarodowy, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
W II kwartale 2014 roku punktualność kolejowych przewozów towarowych wyniosła 46,96% (względem 48,57% w I kwartale 2014 roku). W porównaniu z I kwartałem 2014 roku średni czas opóźnień pociągów towarowych w II kwartale zmniejszył się z poziomu 396 minut do 375 minut (zmiana o 5,3%). Największy odsetek stanowiły podobnie jak w I kwartale 2014 roku pociągi opóźnione powyżej 120 minut, łącznie 65,9%. W analizowanym okresie przewoźnicy kolejowi odwołali 2.425 pociągów, wobec 2.403 w I kw., podał również UTK.
Budowa zbiornika retencyjnego w dolinie Maszynki
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął 13 uchwał, m.in. dotyczącą udzielenia pomocy finansowej gminie Michałowice na przebudowę rowu U–1 wraz z budową zbiornika retencyjnego w dolinie Raszynki. Wielostronne porozumienie w tej sprawie zawarte zostało w grudniu zeszłego roku. Mazowsze przekaże na ten cel przeszło 947 tys. zł. Szacunkowe koszty inwestycji, która wykonywana będzie etapami przez 5 lat, wyniosą ponad 21 mln zł.
Dłuższe pasy rowerowe na ul. Łukasińskiego
(UM Szczecin)
Pasy rowerowe na ul. Łukasińskiego zostaną przedłużone do ul. Mickiewicza. Na fragmencie ulicy powstanie kontrapas. Rozpoczęły się prace na ul. Łukasińskiego. Rowerzyści korzystający z ul. Łukasińskiego na odcinku od ul. Taczaka do ul. Mickiewicza mają obecnie do dyspozycji pasy rowerowe tylko na fragmencie tej ulicy. Kończą się one w rejonie ul. Grota – Roweckiego. Obecnie droga zostanie przedłużona o odcinek pomiędzy ul. Grota – Roweckiego a ul. Mickiewicza. Ze względu na fakt, że na odcinku od ul. Czorsztyńskiej do ul. Mickiewicza ul. Łukasińskiego jest jednokierunkowa dla rowerzystów jadących w kierunku ul. Taczaka zostanie utworzony kontrapas. Jednocześnie odnowione zostanie oznakowanie pasów rowerowych utworzonych na ul. Łukasińskiego w ubiegłym roku. W trakcie wprowadzania zmian mogą wystąpić utrudnienia w ruchu.
Przebudują Szybowcową
(UM Szczecin)
Spółka Musing wygrała przetarg na przebudowę ul. Szybowcowej w Szczecinie. Inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Przebudowany zostanie ponad 1,5 kilometrowy odcinek ul. Szybowcowej. W ramach prac powstanie nowa nawierzchnia jezdni, chodniki, oświetlenie, wydzielone zostaną także miejsca postojowe dla samochodów.
Realizację podzielono na dwa etapy: Etap I – Przebudowa ulicy Szybowcowej na odcinku od ul. Regalickiej do ul. Bośniackiej wraz z budową kanalizacji deszczowej. Etap II – Przebudowa ulicy Szybowcowej na odcinku od ul. Bośniackiej do ul. Taborowej. Na zrealizowanie zadania firma będzie mieć 17 miesięcy. Koszt inwestycji wynosi 4 101 031,33 zł.
Kolejny rekord na lotnisku
(UM Wrocław)
Dopiero co, bo w ubiegłym miesiącu, Port Lotniczy Wrocław ustanowił rekord w liczbie odprawionych pasażerów, a już go pobił. Sierpień okazał się jeszcze lepszy niż lipiec i w sektorze połączeń krajowych przyniósł aż 62% wzrost w porównaniu do sierpnia 2013 roku. W ubiegłym miesiącu Port Lotniczy Wrocław łącznie obsłużył prawie 242 tys. pasażerów. To najlepszy wynik w historii lotniska. W żadnym miesiącu wcześniej nie odprawiono większej liczby podróżnych. To o ponad 2 tysiące więcej pasażerów niż w rekordowym lipcu 2014 roku. Ten wynik oznacza także wzrost całkowitego ruchu o 11,2% w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. – Na sukces złożył się nieustanny rozwój siatki połączeń lotniska, a co za tym idzie, ogromne przypływy podróżnych w sektorze lotów krajowych, czarterowych i sieciowych międzynarodowych – mówi Jarosław Sztucki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Porcie Lotniczym Wrocław.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak