ENERGETYKA
Jest zgoda na wparcie dla Hinkley Point
(BBC/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisja Europejska ostatecznie zatwierdziła wsparcie Wielkiej Brytanii dla projektu elektrowni atomowej w Hinkley Point. 16 komisarzy zagłosowało za projektem. Wymagał on poparcia 15 urzędników, którzy mieli stwierdzić, czy dofinansowanie rządowe nie łamie zasad pomocy publicznej opisanych w unijnym prawie. Londyn musi jednak zmniejszyć wsparcie o 1 mld funtów. Hinkley Point ma kosztować około 24,5 mld funtów. Wstępnie szacowany koszt wynosił 16 mld.
Końcowe prace przy terminalu LNG Aleksandropolis
(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)
Kończą się prace przy realizacji pływającego terminalu skroplonego gazu w Aleksandropolis w Grecji. Ma być on oddany do użytku jeszcze przed sezonem zimowym w br. Jest to projekt wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI) koszt całości wynosi około 350 mln euro. Terminal zapewni dostawę prawie 17 mln m. sześc. gazu dziennie dla potrzeb krajowych Grecji oraz możliwość zasilania w gaz regionu Europy południowowschodniej. Może przechowywać w magazynach 170 tys. m. sześc. gazu. Aleksandropolis zajmuje ważną pozycję w programie dywersyfikacji importu do krajów UE. Zapewni Grecji pełne zaopatrzenie w rynku na wypadek wstrzymania przez Rosję dostaw gazu przez Ukrainę.
PE odrzuca kandydaturę Alenki Bratusek
(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisja środowiskowa ENVI w Parlamencie Europejskim przegłosowała stosunkiem 112 do 13 z dwoma wstrzymującymi się odrzucenie kandydatury Słowenki Alenki Bratusek na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej do spraw Unii Energetycznej. To uderzenie w przewodniczącego Jeana Claude’a Jucnkera, który chciał ustanowić Bratusek kierownikiem nowego projektu budowania wspólnego rynku energii w Unii Europejskiej. Głosowanie przetrwał natomiast kandydat na komisarza ds. energii i klimatu, Hiszpan Miguel Arias Canete, pomimo oskarżeń jego krytyków o reprezentowanie lobby węglowodorowego. Został on zaakceptowany na stanowisko 83-ma głosami do 43. Według Financial Times kandydatem zastępującym Bratusek może zostać także Słowenka, także z liberalnej partii ALDE w PE. Chodzi o Violetę Bulc, wicepremier rządu słoweńskiego.
Ukraina ma propozycję rozwiązania sporu gazowego z Rosją
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ukraina przesłała swoje propozycje rozwiązania sporu gazowego z Rosją do Komisji Europejskiej, która jest arbitrem rozmów. Komisja omówi ofertę Ukraińców z Rosjanami. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk zapowiedział już, że jeśli Rosja nie zgodzi się na warunki Kijowa, spór rozwiąże Sąd Arbitrażowy w Sztokholmie. Według Jaceniuka mógłby on zaproponować przejściowe porozumienie jeszcze w czasie trwania postępowania sądowego. Bruksela liczy na porozumienie przed zimą, kiedy brak dostaw od Gazpromu nad Dniepr może zagrozić stabilności przesyłu surowca do klientów europejskich. Bardziej długofalowo, Ukraina zapowiada implementację unijnego prawa energetycznego, modernizację infrastruktury gazowej oraz dywersyfikację źródeł dostaw surowca. Data kolejnego spotkania KE-Ukraina-Rosja pozostaje nieznana.
Iran liczy na współpracę z zachodnimi koncernami naftowymi
(REUTER/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Reuters informuje z Dubaju, że Iran dąży do współpracy z zachodnimi koncernami paliwowymi, aby rozpocząć zagospodarowywanie nowych złóż węglowodorów. Teheran stara się wykorzystać sytuację, w której zostały zatrzymane inwestycje zachodnie w Rosji na skutek sankcji. Analitycy zwracają uwagę, że dotychczas eksploatowane zasoby ropy i gazu w Iranie szybko się starzeją i konieczne jest przygotowanie wydobycia z nowych, słabo zbadanych złóż. Dlatego Teheran stara się zachęcić do wspólnych projektów wielkie koncerny zachodnie i jest obecnie o wiele bardziej zainteresowany w pomyślnym zakończeniu negocjacji z sześcioma mocarstwami w sprawie ograniczenia swojego programu nuklearnego. Termin finalnych rozmów w tej kwestii wyznaczono na 24 listopada i władze irańskie liczą, że niebawem zakończą się sankcje nałożone na Teheran przez Zachód.
Łukoil rozpoczął wydobycie ropy w Zachodniej Syberii
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Łukoil rozpoczął eksploatację pola naftowego w zachodniej Syberii w regionie Imiłorskoje przed terminem. Przedstawiciel koncernu podkreślił wczoraj, że dzięki temu jego firmie uda się powstrzymać spadek wydobycia i przetrwać sankcje nałożone przez Zachód.
Szef koncernu Vagit Aleperov na wczorajszym spotkaniu z dziennikarzami przyznał jednak, że Łukoil ma „trudności finansowe” w związku z rozpoczęciem wydobycia z tego pola.
Złoża ropy w regionie Imilorskoje szacowane są na 194 mln ton (1,4 mld baryłek). Wg pierwotnych planów wydobycie miało się rozpocząć w marcu 2015 r., jak widać zostało jednak przyspieszone. Alekpierow powiedział, że jego koncernowi udało się zastąpić zachodnią technologię, niedostępną obecnie dla Rosji z powodu sankcji nałożonych przez UE i USA. Wicepremier Arkady Dworkowicz powiedział z okazji rozpoczęcia wydobycia ropy w zachodniej Syberii, że rząd będzie wspierać programy naftowe koncernów rosyjskich dzięki dobrej współpracy z kredytodawcami z Azji, przede wszystkim z Chińskiej Republiki Ludowej. Alekpierow zapowiedział, że Łukoil chce osiągnąć zysk z wydobycia ropy w sumie w wysokości 2,5 mld dol. w ciągu najbliższych 20 lat.
Argentyna i Fluxys rozmawiają z Gazpromem o współpracy
(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)
Przy okazji czwartego Międzynarodowego Forum Gazowego w Petersburgu dyrektor belgijskiego Fluxys Walter Peeraer spotkał się ze swoim odpowiednikiem z Gazpromu Aleksiejem Millerem. Strony omówiły możliwości pogłębienia współpracy w przesyle i magazynowaniu gazu ziemnego oraz regazyfikacji LNG w Europie. Podczas konferencji w Petersburgu Miller spotkał się także z minister przemysłu Argentyny Deborą Giorgi. Rozmawiali o rozwoju wydobycia z argentyńskich złóż oraz ewentualnego uruchomienia dostaw rosyjskiego LNG do argentyńskich odbiorców.
Gazprom zapowiada, że wkrótce będzie dostarczać do 100 mld m. sześc. gazu rocznie do Chin
(TASS/REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)
Wczoraj szef Gazpromu Aleksiej Miller zapowiedział, że już niebawem jego koncern będzie dostarczać do 100 mld m. sześc. gazu rocznie do Chin. Miller wystąpił wczoraj na IV Międzynarodowym Forum Gazu (SPIGF) w Petersburgu i przypomniał, że rosyjski koncern wchodzi na chiński rynek energii dzięki podpisaniu w maju br. bardzo korzystnej długoterminowej umowy z Pekinem przewidującej eksport rosyjskiego gazu wartości 400 mld dol. w ciągu 30 lat. Perspektywy dostaw na rynek chiński są ogromne – powiedział wczoraj agencji Tass prezes Gazpromu, przypominając, że transakcja między rosyjskim koncernem a chińskim CNPC przewiduje dostawy 38 mld m. sześc. rocznie rosyjskiego gazu na rynek chiński.
Miller podkreślił, że pomimo coraz większego importu gazu skroplonego przez kraje Azji, Pacyfiku i Chin oraz eksploatacji lokalnych Źródeł gazu – w bilansie energetycznym tego ogromnego regionu coraz większe znaczenie mieć będą dostawy rurami z Rosji, jako najbardziej pewne i najszybsze. Do Chin rosyjski gaz ma być dostarczany gazociągiem Siła Syberii (Power of Siberia), którego budowa została rozpoczęta 1 września br. Rura ma kosztować 21,3 mld dol. i przebiegać trasę 3968 km przesyłając gaz z gigantycznego złoża syberyjskiego Chayanda i Kowykta w Jakucji w północno-wschodniej Rosji. Planowane zakończenie budowy i uruchomienie gazociągu przewidziane jest w 2017 r.
Rosnieft chce wpuścić Indie na swoje pola naftowe
(WOJCIECH JAKÓBIK)
Według Reutersa Rosnieft prowadzi rozmowy z indyjskim ONGC na temat wejścia firmy do akcjonariatu złóż naftowych we Wschodniej Syberii. Sankcje zachodnie odcięły Rosjan od zachodniego kapitału i technologii wydobycia ropy łupkowej. Decyzja ma zostać podjęta przez ONGC przed wizytą prezydenta Władimira Putina w Delhi zaplanowaną na grudzień tego roku. Wcześniej Rosnieft dopuścił Chińczyków do złoża Wankor. To zmiana w polityce energetycznej Rosji, która do tej pory stroniła od wpuszczania zagranicznego kapitału do swoich złóż.
Kanadyjski koncern EnCana sprzeda część aktywów w Albercie
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Koncern EnCana poinformował wczoraj, że sprzeda część swoich aktywów gazowych w południowej i środkowej części stanu Alberta za około 605 mln dol. kanadyjskich, ponieważ chce skoncentrować się na bardziej lukratywnych złożach ropy i gazu z łupków.
Przeznaczone na zbycie aktywa to obszary koncesyjne wynoszące około 1,2 mln ha. Dzienne wydobycie gazu z tego wynosi około 30 mln m. sześc.
EnCana jest największym kanadyjskim producentem gazu, ale obecnie zamierza specjalizować się w wydobyciu ropy łupkowej i na tym kierunku koncentrować wydatki inwestycyjne. Kilka dni temu koncern EnCana nabył aktywa firmy Athlona Energy Inc za 5,93 ml dol. w Teksasie, na obszarach obfitujących w bogate złoża ropy łupkowej.
EnCana ma zamiar skoncentrować się na eksploatacji siedmiu pól łupkowych – Montney w Kolumbii Brytyjskiej, DUVERNAY w Alberta, Eagle Ford i Basin Perm w Teksasie, DJ Basin w Kolorado, San Juan Basin w innych południowozachodnich stanach USA. Po tych zapowiedziach akcje EnCana na giełdzie w Toronto zyskały na wartości o jedną trzecią osiągając najwyższą cenę od 12 miesięcy – 23,71 dol. kand.
MFW: Amerykański gaz łupkowy stabilizuje ceny energii na świecie
(GAZLUPKOWY/CIRE)
Jak poinformował gazlupkowy.pl, według Międzynarodowego Funduszu Walutowego rosnące wydobycie gazu i ropy z łupków w USA stabilizuje międzynarodowe ceny energii. Wzrost wydobycia tych paliw pomaga zrównoważyć niedobory, utrzymując ceny węglowodorów na relatywnie niskim poziomie.
MFW wskazał w sprawozdaniu dotyczącym światowych perspektyw gospodarczych, znaczący wpływ rewolucji łupkowej na gospodarkę USA. Od 2000 roku do chwili obecnej udział gazu łupkowego w całkowitym wydobyciu gazu ziemnego w USA wzrósł z 1 proc. do około połowy. Opracowany przez MFW raport wskazuje, że rewolucja łupkowa wpłynęła na znaczące obniżenie amerykańskiego importu LNG z Afryki, Bliskiego Wschodu, Kanady oraz Trynidadu i Tobago. Rosnące wydobycie surowców energetycznych napędza amerykańską gospodarkę. Dzięki spadkowi cen energii jej firmy stają się bardziej konkurencyjne na rynku międzynarodowym – czytamy w gazielupkowym.pl.
Brent znów w górę
(REUTERS/PIPP/WOJCIECH JAKÓBIK)
Cena baryłki ropy naftowej typu Brent podniosła się w czwartek powyżej ceny 91 dolarów ze względu na słabnącego dolara. Jak informuje Polska Izba Paliw Płynnych, w środę, 8 października na polskich stacjach zarówno Pb95 i ON, jak i LPG tanieją 1 gr/l. W cennikach rafinerii z kolei zwraca uwagę bardzo duży spadek cen oleju napędowego.
Ceny ropy światowych rynkach wciąż utrzymują się na wyjątkowo niskich poziomach. Wg portalu Upstream.com na otwarciu dzisiejszej sesji ropę Brent (tzw. europejską) notowano po 92,11 USD/b – czyli poziomie najniższym od dwu lat, co przekłada się na wyższe marże naszych rafinerii [patrz portal paliwa.pl: Wyższy dyferencjał = wyższa marża rafineryjna Orlenu; Wysoka marża rafineryjna LOTOSU]. Służy temu również pewna stabilizacja kursu złotówki do dolara, w którym odbywa się większość transakcji na rynku naftowym. Wprawdzie w poniedziałek 29 września dolar przekroczył tzw. „magiczną granicę” 3,3 zł, a od 9 czerwca zdrożał już ok. 30 groszy: z 3,0067 do 3,3050 zł (notowanie NBP z 08.10.2014), ale poziom 3,3 zł/USD od paru dni rysuje się dość stabilnie, acz niektórzy wypatrują poziomu 3,6 zł/USD, co przy obecnych poziomach cen ropy podniosłoby koszty naszych rafinerii o 17 groszy na litrze produkowanego paliwa, co niewątpliwie przełożyłoby się na ceny detaliczne na stacjach – czytamy w komunikacie PIPP. – Tymczasem w cennikach hurtowych polskich rafinerii warto zwrócić uwagę na drastyczne spadki oleju napędowego. Tej jesieni największą dynamikę ma olej napędowy przeznaczony do celów grzewczych: od 6 września już ponad -4,5%, podczas gdy zwykły ON w tym czasie ok. -2,8%. Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie zmian od 11 stycznia: Pb95 +1,86%; Pb98 +1,36; olej napędowy [B7] -1,89%; biodiesel [B100] -1,92%; olej napędowy premium -1,82%; olej napędowy używany do celów grzewczych: -5,64%. Czyżby te spadki cen miały oznaczać renesans tego krymilizowanego ostatnio paliwa? – zastanawia się autor komunikatu PIPP.
W hurcie PKN Orlen:
· benzyna Pb95 kosztuje dziś 4172 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj -3 zł/m3, 0 przez ostatni tydzień; dla ostatnich 30 dni -87 zł/m3, ale w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) jest drożej o 76 zł/m3.
· Pb98 [benzyna premium] to 4250 zł/m3, od wczoraj -2 zł/m3, w 7 dni -9 zł/m3; w skali miesiąca
-103 zł/m3, a ok. +57 zł/m3 od 11 stycznia.
· olej napędowy od wczoraj -6 zł/m3; -52 zł/m3 w 7 dni; -56 zł/m3 w skali miesiąca
i -116 zł/m3 od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 4039 zł/m3, B100 (biodiesel) 3989 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4219 zł/m3.
· olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2793 zł/l; od wczoraj -8 zł/m3 , -70 zł/m3 w 7 dni; -132 zł/m3 w skali miesiąca; i -167 zł/m3 od 11 stycznia.
W Lotosie benzyna nieco drożej, ale ON tanieje za to równie gwałtownie jak w PKN.
· Pb95: 4174 zł/m3, bo od soboty 4 października bez zmian; w tydzień +1; -85 miesiąc i od 11 stycznia +77 zł/m3.
· Pb98: 4261 zł/m3 (od wczoraj bez zmian; 7 dni +2; 30 dni -93; od 11 stycznia +68 zł/m3).
· Zwykły olej napędowy (ON) to dziś w Lotosie: 4037 zł/m3 (-10; -54; -117; -80 zł/m3); analogicznie zmieniają się ceny B100 (dziś 3987 zł/m3) i lotosowego oleju napędowego premium, czyli I Z-40 (dziś 4217 zł/m3);
· olej napędowy do celów grzewczych Lotos Red to dziś 2793 zł/m3 (-8; -55; -134; -167 zł/m3).
– Tak duże wahania mają swoje bezpośrednie przełożenie na krajowy rynek detaliczny. Dlatego też mimo że ceny płacone przez kierowców ze względu na wysokie obciążenia fiskalne nadal pozostają powyżej realnych dochodów przeciętnego „Kowalskiego”, to marże uzyskiwane przez operatorów na detalicznej sprzedaży paliw nadal kształtują się na poziomie ok. 2% ceny paliwa, co uniemożliwia utrzymanie stacji z samej core’owej działalności – piszą autorzy komunikatu.
Średnie ceny detaliczne na polskich stacjach w środę, 8 października br. ukształtowały się na poziomie: ON 5,18 zł/l; Pb95 5,29 zł/l; LPG 2,58 zł/l*.
Najtańszy olej napędowy ma w tym tygodniu woj. lubelskie: 5,12 zł/l (+1 gr/l), tylko o dziesiąte części grosza wyprzedzając tą średnią woj. wielkopolskie (-4 gr/l) i śląskie (-3 gr/l). Najdrożej tankują kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi woj. zachodniopomorskim: 5,28 zł/l (-2 gr/l). Najniższa zanotowana przez nas cena to 4,95 zł/l (+1 grl/); maksymalna: 5,40 zł/l (-5 gr/l).
W lubelskim jest też najtańsza benzyna: średnia 5,23 zł/l (bez zmian w skali 7 dni); najdroższa z kolei w woj. podkarpackim: 5,44 zł/l (b.z.). Ceny minimalne: 5,04 zł/l (+5 gr/l); maksymalne: 5,66 zł/l (+8 gr/l).
Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,49 zł/l (b.z.). Najdroższy mazowieckie: 2,70 zł/l (b.z.). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (+6 zł/l); maksymalne: 2,77 zł/l (b.z.).
INFRASTRUKTURA
Duże zainteresowanie dolnośląską S3. Złożono wnioski w przetargu na odcinek Legnica-Bolków
(GDDKiA)
Do wrocławskiego oddziału GDDKiA wpłynęły łącznie 44 wnioski o dopuszczenie do procedury przetargowej na realizację 2 zadań budowy trasy S3 na odcinku Legnica-Bolków. To pierwszy etap przetargu ograniczonego, w którym wszyscy zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację wniosków zostaną zaproszeni do drugiego etapu, w którym będą mogli złożyć swoje oferty. 36-kilometrowy odcinek od Legnicy do Bolkowa to kolejna inwestycja, która zostanie zrealizowana w ramach budowy drogi ekspresowej S3. Droga ekspresowa S3 położona jest w uzupełniającym korytarzu TINA łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica). Termin realizacji inwestycji to 30-33 miesiące od daty podpisania umowy. Podpisanie umów planowane jest w przyszłym roku.
Budowa obwodnicy Jarocina w ciągu drogi S11
(Budimex)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu poinformowała o wyborze oferty Budimeksu SA jako najkorzystniejszej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu ograniczonego pn. „Budowa obwodnicy Jarocina w ciągu drogi S11”. Wartość oferty: 238 533 199,80 zł netto. Termin rozpoczęcia robót: w dniu podpisania umowy. Termin zakończenia robót: 24 miesiące od daty zawarcia umowy. Okres gwarancji: 10 lat. Zamawiający zastrzega sobie prawo do żądania odszkodowania uzupełniającego przenoszącego wysokość kar umownych do wysokości rzeczywiście poniesionej szkody, powstałej lub mogącej powstać w związku z nienależytym wykonaniem przez wykonawcę kontraktu. Wartość oferty przewyższa 10% kapitałów własnych Budimeksu SA.
Nowoczesne Impulsy już w eksploatacji
(Newag SA)
Na dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej przekazano do eksploatacji trzy z sześciu zamówionych przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego pojazdów.
Impulsy zakupione zostały w całości ze środków zewnętrznych – podkreślał Jan Maćkowiak Marszałek Województwa – 70% wartości kontraktu pokryły środki przyznane przez Unię Europejską, pozostałe 30% pochodziło z dotacji celowej – dodał. Pojazdy zamówione zostały w ramach Południowej Grupy Zakupowej. Czterem województwom – śląskiemu, świętokrzyskiemu, podkarpackiemu i małopolskiemu Newag dostarczy łącznie 19 pojazdów. Pierwsze pojazdy wyjechały na tory 1.10.2014. Ostatni 19 Impuls trafi do zamawiającego do końca lutego 2015 r.
Będzie rozbudowa dróg rowerowych
(UM Kraków)
Rowerowe połączenie Nowej Huty z centrum Krakowa, Wiślana Trasa Rowerowa i budowa drogi dla rowerów na ulicach: Kamieńskiego, Grota Roweckiego i Ofiar Dąbia – to tylko niektóre ustalenia po posiedzeniach zespołu roboczego ds. wyników referendum w zakresie ścieżek rowerowych powołanego przez prezydenta Krakowa. Komisja ustaliła, że trasy rowerowe będą budowane od centrum do zewnątrz miasta. Ustalono, że bardzo ważne dla rozwoju ruchu rowerowego są kładki: w ciągu ul. Kamieńskiego, nad ul. Tischnera – połączenie Łagiewnickiej z Turowicza, kładka równoległa do Stopnia Wodnego Dąbie czy kładka na Dębnikach. Według przyjętego harmonogramu w Krakowie w przyszłym roku powstanie prawie 13 km ścieżek rowerowych. W latach kolejnych – aż do 2019 – od 20 do 30 km ścieżek. Na zakończenie posiedzenia, zespół jednogłośnie przyjął rekomendację do Wieloletniego Planu Finansowego na lata 2015-2019 na samodzielne inwestycje rowerowe (ok. 112 km dróg rowerowych i ok. 1700 m kładek) w wysokości 145 mln zł, czyli średnio 29 mln zł rocznie.
W Łodzi o węzłach kolejowych
(UM Łódź)
9 i 10 października na zaproszenie zarządu Nowego Centrum Łodzi (NCŁ) goszczą w Łodzi partnerzy międzynarodowego projektu ENTER.HUB, promującego rolę węzłów kolejowych w rozwoju miast. Specjaliści z Francji, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Szwecji, Szwajcarii, Polski i Niemiec odwiedzą teren budowy dworca Łódź Fabryczna i siedzibę EC1. W programie spotkania znajdzie się m.in. prezentacja wspólnego stanowiska władz Łodzi i Polskich Kolei Państwowych dotyczącego koordynacji działań związanych z docelowym zagospodarowaniem terenów wokół dworca Łódź Fabryczna i multimodalnego węzła komunikacyjnego. Celem projektu ENTER.HUB jest wymiana dobrych praktyk i wypracowanie narzędzi wspierających rozwój miast średniej wielkości poprzez rozbudowę sieci kolejowej i wykorzystanie ekonomicznego, kulturalnego i społecznego potencjału węzłów kolejowych o regionalnym, krajowym i międzynarodowym zasięgu. Projekt jest częścią programu URBACT II, promującego zrównoważony rozwój miast w ramach europejskiej polityki spójności.
Nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów kolejowych
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzjami administracyjnymi stwierdził naruszenie przez Zakład Przewozów i Spedycji „Spedkoks” sp. z o.o. przepisów z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego. Naruszenie przepisów dotyczyło eksploatowania taboru kolejowego, pomimo niezapewnienia zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania, tj. naruszenia § 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, poprzez nieterminowe wykonywanie czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych – wagonów węglarek typu 408W. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie taboru. Jednocześnie prezes UTK nadał decyzjom rygor natychmiastowej wykonalności.
Wrzesień: kolejny milion pasażerów na Lotnisku Chopina
(Lotnisko Chopina)
Ponad 1 mln 70 tys. osób zostało odprawionych na Lotnisku Chopina we wrześniu 2014 r. Choć wynik ten jest o 4 proc. gorszy w porównaniu do tego samego miesiąca 2013 r., warszawskiemu portowi po raz kolejny udało się przekroczyć barierę miliona pasażerów.
Wrzesień to czwarty miesiąc z rzędu, w którym Lotnisko Chopina obsłużyło ponad milion podróżnych. To drugi taki przypadek w historii lotniska – poprzedni miał miejsce w 2013 r. Łącznie od początku roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało prawie 8,2 mln osób, z czego ponad 7,25 mln w ruchu międzynarodowym (spadek o 5,1 proc.) oraz 924,5 tys. w ruchu krajowym (wzrost o 9,2 proc). Liczba operacji lotniczych ogółem zmniejszyła się we wrześniu o 4,2 proc. i wyniosła łącznie 12,9 tys.
Więcej lotów z Kraków Airport
(UM Kraków)
Linia lotnicza Ryanair, ogłosiła swój rozkład lotów z Krakowa na lato 2015 r. z 28. połączeniami, w tym na Majorkę, Maltę, do Gdańska i Madrytu. Linia zwiększa także częstotliwość lotów na czterech trasach: do Dublina, Eindhoven, Liverpoolu i Londynu. Z kolei Kraków Airport poinformował o zimowym rozkładzie lotów i o postępie prac przy rozbudowie lotniska. Będzie to 47 połączeń regularnych do 44 portów w 15 krajach. Rozkład będzie obowiązywał od 26 października 2014 r. do 28 marca 2015 r. Nowością jest całoroczne połączenie easyJet z Hamburgiem. Loty na tej trasie będą odbywały się od początku listopada trzy razy w tygodniu. W grudniu Ryanair wznowi – dwa razy w tygodniu – loty krajowe do Gdańska. Coraz bardziej widoczne są efekty prac inwestycyjnych na krakowskim lotnisku. Gotowa jest bryła nowego terminalu, wewnątrz budynku prowadzone są prace wykończeniowe i montaż instalacji. Spore zmiany wprowadzono w organizacji ruchu przed terminalem. W strefie operacyjnej oddano do użytku drogę kołowania Charlie oraz nowe miejsce postojowe przy budynku administracyjnym. W listopadzie rozpoczną się prace w części przylotowej terminalu T1. Po rozbudowie terminal będzie miał 56 tys.m2, cztery razy więcej niż obecnie.
Redakcja BiznesAlert.pl
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak