Z Dyrektorem Pionu Rozwoju w Gaz-System, Pawłem Jakubowskim, rozmawiamy o potencjale rozwoju terminalu LNG w Świnoujściu.
Co może zaoferować terminal LNG w Świnoujściu? Jakie są plany dotyczące zwiększenia jego funkcjonalności?
Obecnie terminal LNG ma techniczną możliwość regazyfikacji na poziomie do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Inwestycja została uruchomiona w czerwcu 2016 roku. Od grudnia 2015 roku do terminalu zawinęło już 15 dostaw skroplonego gazu ziemnego. Obecnie poza podstawową działalnością, czyli świadczeniem usługi regazyfikacji, oferujemy również możliwość przeładunku LNG na autocysterny w ramach dwóch dedykowanych do tego stanowisk.
Od czerwca ubiegłego roku przeładowaliśmy surowiec na ponad 1000 autocystern. Obserwujemy, że zainteresowanie tą usługą wykazuje tendencję wzrostową. Spodziewamy się, że funkcjonalność ta może się w najbliższych latach jeszcze bardziej rozwinąć, a popyt na usługę przeładunku na autocysterny utrzyma się na wysokim poziomie. Z naszych analiz wynika, że LNG jest surowcem bardzo poszukiwanym i jego dynamiczny rozwój wpisuje się w oczekiwania rynku. Co więcej, oprócz regazyfikacji i przeładunku na autocysterny, terminal oferuje także usługę przedłużonego procesowego magazynowania LNG w zbiornikach.
Rozszerzenie palety świadczonych usług terminalu LNG oraz dążenie do zaoferowania ich zróżnicowania na tej infrastrukturze wynika przede wszystkim z rosnącego zapotrzebowania rynku w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Nowe funkcjonalności, które są obecnie przedmiotem pogłębionych analiz, to przede wszystkim możliwość przeładunku skroplonego surowca na kolej. Analizujemy także możliwość budowy drugiego nabrzeża, które w przyszłości pozwoli zaoferować usługi bunkrowania statków, przeładunku LNG czy też dostawy skroplonego gazu ziemnego do terminali małej skali w obszarze Morza Bałtyckiego.
Przedmiotem naszych analiz jest również budowa jednostki kogeneracyjnej na terenie terminalu LNG w Świnoujściu. Kogeneracja może stanowić dodatkowe źródło ciepła w stosunku do istniejących regazyfikatorów SCV, co pozwoli zoptymalizować pracę samego terminalu oraz zwiększyć jego efektywność. Jednocześnie układ kogeneracyjny pozwoliłby na produkcję energii elektrycznej, która zwiększyłaby bezpieczeństwo i niezależność energetyczną terminalu LNG.
Badamy wszelkie możliwości rozwoju dodatkowych funkcjonalności terminalu i dostępnej infrastruktury. Jeśli zapotrzebowanie rynku na dodatkowe usługi utrzyma się – zostaną podjęte odpowiednie kroki w celu wdrożenia analizowanych rozwiązań.
Jak w tym kontekście ocenia Pan perspektywy rozwoju rynku małego LNG nad Morzem Bałtyckim? Jak w tym miejscu odnalazłby się polski terminal?
Terminal LNG w Świnoujściu daje znakomitą możliwość rozwoju tej funkcjonalności i wejścia na rynek „małego LNG” w obszarze Morza Bałtyckiego. Rzeczywiście, obserwujemy dynamiczny rozwój małych terminali w tym rejonie. Istnieje duży potencjał dla rozwoju instalacji Small Scale LNG i w tym kierunku prowadzone są prace analityczne. Uważnie obserwujemy także planowane i realizowane projekty w obszarze Morza Bałtyckiego, monitorujemy zapotrzebowanie rynkowe. Chcielibyśmy inwestować w rozwój obecnej infrastruktury i zaoferować w przyszłości taką funkcjonalność, która mogłaby całościowo wpisać się w zapotrzebowanie rynku. Rozwijamy również współpracę zarówno z podmiotami z kraju i zagranicy wokół tematu uruchomienia nowych funkcjonalności terminalu LNG w Świnoujściu, m.in. rozwoju łańcucha LNG małej skali.
Czy powstanie trzeci zbiornik terminalu w Świnoujściu?
Oczywiście istnieje możliwość zbudowania trzeciego zbiornika i taka rozbudowa jest przedmiotem prowadzonych obecnie prac analitycznych. W tej chwili dwa zbiorniki są wystarczające do wydajnej i bezpiecznej pracy terminalu przy obecnej jego przepustowości 5 mld m3. Przy pracach nad rozbudową terminalu do 7,5 mld m3 nie będziemy potrzebowali trzeciego zbiornika, wystarczy sama rozbudowa obecnych instalacji regazyfikacyjnych. Trzeci zbiornik byłby potrzebny w przypadku zwiększenia przepustowości do 10 mld m3 gazu rocznie oraz zwiększania możliwości przeładunkowych LNG w terminalu.
Rozmawiał Piotr Stępiński