Dziś w hurcie polskich rafinerii benzyna tanieje średnio 7 zł/m3, a ON 2 zł/m3 – donosi Polska Izba Paliw Płynnych.
Tym samym ceny hurtowe benzyny powróciły do wartości sprzed tygodnia. W przypadku oleju napędowego nadal jednak są wyższe o 18 zł/m3 niż 17 maja 2017 r. (ok.1,21%). W porównaniu z sytuacją sprzed roku benzyna w hurcie jest o ok. 3 gr/l brutto tańsza, a olej napędowy o 5 gr/l brutto droższy.
Oficjalne cenniki polskich rafinerii są bardzo wyrównane – zarówno Grupa Lotos, jak i PKN Orlen benzynę do sprzedaży detalicznej oferują po 3 550 zł/m3. Nieznacznie tańszy jest olej napędowy (3 405 zł/m3) w Grupie Lotos niż w PKN Orlen (3 406 zł/m3). (ceny netto, bez VAT, w temperaturze referencyjnej 15 stopni Celsjusza).
Brent na giełdzie w Londynie na zakończenie sesji notowała +0,31% (54,31 USD/b, podczas gdy rano było to 54,14 USD/b), co oznacza wzrost +4% w skali tygodnia i +12,26% od 4 maja.
Gatunek Brent jest referencyjny dla kontynentu europejskiego – mimo że polskie rafinerie przerabiają ropę rosyjską, cena jej zakupu ustalana jest w odniesieniu do ceny Brent.
Referencyjne dla cen paliw gotowych są z kolei ceny średnie zebrane trzech największych europejskich portów przeładunkowych: Amsterdamu, Rotterdamu i Antwerpii – od nazw tych trzech miast: tzw. ceny ARA.
Paliwa gotowe na ARA:
- benzyna -0,01% w trakcie wczorajszej sesji (+4,04% przez ostatnie 7 dni i +12,57% od 4 maja)
- olej napędowy +0,21% w trakcie wczorajszej sesji (+3,67% przez ostatnie 7 dni i +12,33% od 4 maja)
[patrz: Bloomberg], co wskazuje, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się odpowiednich korekt, tj. nieznacznych obniżek benzyny i podwyżek oleju napędowego w cennikach polskich rafinerii i na pylonach polskich stacji.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych