PKP Cargo zmniejszył stratę netto w I kwartale tego roku do 1,4 mln zł z 66,4 mln zł przed rokiem. Strata była też niższa od konsensusu rynkowego na poziomie 5,8 mln zł. Zarząd spółki liczy, że w kolejnych miesiącach uda się utrzymać korzystną tendencję.
Wynik operacyjny grupy był dodatni i wyniósł 3,2 mln zł wobec 61,8 mln zł straty w I kw. 2016 r. Analitycy spodziewali się zysku operacyjnego na poziomie 3,2 mln zł
Z kolei przychody grupy wzrosły do 1,08 mld zł z 1,01 mld zł wobec 1,1 mld zł konsensusu.
W I kwartale spółka przewiozła 27,4 mln ton towarów i wykonała pracę przewozową na poziomie 7,07 mld tkm, co oznacza wzrost rok do roku o 8 proc.
Praca przewozowa w tonokilometrach za I kw. 2017 r. w podziale na poszczególne kategorie przewozowe (kolejność zgodna z dynamiką wzrostu rok do roku):
segment | I kw. 2017 | I kw. 2016 | różnica |
przewozy intermodalne | 0,73 mld tkm | 0,54 mld tkm | 35% |
kruszywa i materiały budowlane | 0,76 mld tkm | 0,63 mld tkm | 21% |
produkty chemiczne | 0,59 mld tkm | 0,50 mld tkm | 17% |
paliwa płynne | 0,30 mld tkm | 0,27 mld tkm | 10% |
metale i rudy | 0,94 mld tkm | 0,90 mld tkm | 3% |
paliwa stałe (węgiel, koks) | 3,11 mld tkm | 3,10 mld tkm | 0,20% |
Po I kwartale tego roku udział PKP Cargo w rynku polskim, mierzony pracą przewozową, wyniósł 52,3 proc.
„Za nami bardzo dobre otwarcie roku. Wypracowaliśmy solidne wyniki, utrzymujemy koszty pod kontrolą. Odnotowaliśmy pozytywne zmiany na głównych rynkach” – powiedział prezes spółki Maciej Libiszewski.
„Cieszą nas silne wzrosty w przewozach za granią i w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Systematycznie rosnący segment intermodalny utwierdza nas w przekonaniu, że dobrze obraliśmy za priorytet ten kierunek rozwoju. Jestem przekonany, że także w kolejnych miesiącach utrzymamy tę korzystną dla nas tendencję” – dodał.
Nawiązując do perspektyw kolejnych okresów prezes poinformował, że w przypadku przewozów intermodalnych kluczowymi czynnikami będzie rozwój polskich portów, rozbudowa sieci terminali, rozwój współpracy na kierunku Nowego Jedwabnego Szlaku i regulacje UE dotyczące opłat dla transportu drogowego.
Jeśli chodzi o transport węgla, pozytywnie rokuje powrót do koncepcji bezpieczeństwa energetycznego opartego na węglu kamiennym oraz możliwości związane z eksportem węgla koksowego do Czech w związku z tym, że – jak poinformował prezes – zasoby surowca w czeskich złożach się kończą.
Rozkręcać ma się też koniunktura na rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, co będzie sprzyjać wzrostowi przewozów w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych.
„Szacujemy wzrost rynku kruszyw o 5-10 proc. rocznie do 2020 r. Będziemy musieli się do tego dobrze przygotować” – powiedział Libiszewski.
Kolejnym elementem wspomagającym przyszłe wyniki grupy ma być obszar przewozu rud i metali. Prezes wskazuje na dobrą koniunkturę w przemyśle i rosnącą produkcję stali w Polsce i na świecie.
Wydatki inwestycyjne w ramach grupy w I kwartale wyniosły 86 mln zł wobec 185 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Duża różnica rok do roku wynika z faktu, że w I kw. 2016 r. firma kupiła lokomotywy wielosystemowe za 100,7 mln zł.
Na początku maja spółka informowała, że Minezit SE skorzystał z opcji sprzedaży i zażądał od PKP Cargo odkupienia pozostałych 20 proc. akcji Advanced World Transport za kwotę 27 mln euro. PKP Cargo napisał w komunikacie, że rozważa alternatywne rozwiązania dotyczące formy zapłaty za realizację opcji.
„Nie mamy sygnału, że ma to być gotówka. Rozważamy inne formy płatności, jak np. udziały w innych projektach czy inny zakres udziałowy. Trwają rozmowy. Szczegóły przekażemy, gdy rozmowy zostaną zakończone” – powiedział Libiszewski.
Polska Agencja Prasowa