EnergetykaGaz.Innowacje

Kroplewski: Innowacje pozwolą PGNiG na efektywniejsze wydobycie ropy i gazu

Łukasz Kroplewski / fot. PGNiG

Tutaj naprawdę są możliwości, żeby inwestować w najnowocześniejsze technologie – powiedział PAP wiceprezes PGNiG ds. rozwoju Łukasz Kroplewski. W latach 2017-2022 spółka zamierza zainwestować we współpracę ze start-upami aż 680 mln zł. 

Wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa stwierdził w rozmowie z PAP, że bogate, potężne firmy z branży ropy i gazu mają duże możliwości, by inwestować w najnowocześniejsze technologie. Tym bardziej, że dzięki tylko jednemu projektowi firma chce sczerpywać złoża o 30 proc. taniej.
„To jest naprawdę niezmierna korzyść po stronie spółki, jeżeli mówimy o milionach złotych wydawanych na odwierty, a następnie sczerpywanie z tych odwiertów” – wyjaśnił.Jak tłumaczył wiceprezes PGNiG, innowacje pojawiają się na przykład w oparciu o formułę „open innovation”. „Wprost odpytujemy rynek, zadajemy pytania, (…) następnie zwracają się podmioty. Czy to średnie firmy, czy to małe firmy, niejednokrotnie właśnie start-upowe. Firmy, czy w ogóle po prostu osoby ze znakomitymi pomysłami” – stwierdził.

Spółka następnie weryfikuje te pomysły, ich efektywność jest mierzona nieraz w programach pilotażowych. „Jeżeli się udaje, idziemy do przodu i w naszej kieszeni zostaje bardzo dużo pieniędzy, które z kolei możemy inwestować w kolejne przedsięwzięcia tego typu” – wytłumaczył Kroplewski.

Jedną z metod pozyskiwania innowacyjnych pomysłów przez PGNiG jest inkubator InnVento wspierający start-upy z branży energetycznej. „To nie tylko pierwszy tego typu inkubator w Warszawie, ale również w Polsce i nie tylko w Polsce. Myślę, że również w tej części Europy” – zapewnił Łukasz Kroplewski.

„Dzisiaj nie da się być liderem rynku bez szeroko rozumianych innowacji” – ocenił i wytłumaczył, że stąd pomysł na InnVento. Wyjaśnił, że od czerwca zgłosiło się 50 start-upów. Ich wstępna ocena odbywa się podczas tak zwanych pitch day. „Siedemnaście z nich występowało, prezentowało się. Krótka, zwięzła formuła. Dwie, trzy minuty na wystąpienie, na przekonanie nas do swoich pomysłów” – tak pitch day opisywał wiceprezes spółki.

„680 milionów złotych jest na stole grupy PGNiG. Natomiast oczywiście nie będziemy realizować wszystkich pomysłów. Będziemy realizować te, które odpowiadają naszym potrzebom” – wytłumaczył. Kroplewski opisywał także co jeszcze start-upom spółka może zaoferować w ramach współpracy. „Po naszej stronie jest wszystko, można z tych zasobów korzystać – infrastruktura, znakomici specjaliści, mentoring, coaching, nasze departamenty – prawny, ekonomiczny, dział ochrony własności intelektualnej” – zapewnił.

Polska Agencja Prasowa

Powiązane artykuły

Prezydent Chin Xi Jinping

Chiński węgiel tanieje. Rząd nakazuje gromadzić zapasy

Chiny nakazują elektrowniom zwiększyć krajowe zapasy węgla, by ustabilizować ceny surowca, które spadły do najniższego poziomu od czterech lat. Rynek...
Drzewo, pellet. Źródło: Freepik

Biomasa truje bardziej niż węgiel. MKiŚ zaostrza przepisy

Pellet, promowany jako ekologiczna alternatywa dla węgla, często zawiera domieszki odpadów meblowych i plastiku, co pogarsza jakość powietrza. Dalsze wsparcie...
Farma fotowoltaiczna. Fot. Better Energy

Duńscy emeryci tracą na zielonych inwestycjach. Także w Polsce?

Better Energy może produkować energię w kolejnych dwóch dużych farmach fotowoltaicznych w Polsce. Portfel wytwórczy duńskiej firmy wzrósł o 28,2...

Udostępnij:

Facebook X X X