Alert

Harvard: Przez 40 lat Exxon Mobil zwodził opinię publiczną ws. zmian klimatu

fot. Flickr

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, naukowcy prestiżowego amerykańskiego uniwersytetu ocenili na podstawie analiz dokumentów i komunikatów Exxon Mobil, że paliwowy potentat przez około 40 lat świadomie wprowadzał w błąd opinię publiczną w sprawach związanych ze zmianami klimatu i ich skutkami.

Naukowcy z Harvardu analizując dokumenty paliwowego potentata w kwestii komunikacji na temat polityki klimatycznej z lat 1977-2014, stwierdzili „systematyczną, policzalną rozbieżność” między informacjami na temat zmian klimatu, które krążyły wewnątrz amerykańskiej firmy, a komunikatami, które Exxon Mobil przekazywał na zewnątrz.

Z analiz dokumentów Exxon Mobil, którą przeprowadzili naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu, wynika, że w 80 proc. własnych analiz i wewnętrznej korespondencji nt. klimatu pracownicy potentata paliwowego przyznawali, że zmiany klimatu są realne i wywołuje je działalność człowieka.

W wewnętrznym raporcie z 1982 r. analitycy Exxon Mobil wskazywali na „potencjalnie katastrofalne wydarzenia”, które mogą wynikać ze zmian klimatu powodujących m.in. topnienie lodowców na Antarktydzie.

Z kolei w jednym z dokumentów z 1990 r. eksperci Exxon Mobil stwierdzali „dostrzegalny wpływ człowieka na globalny klimat”.

Natomiast w ok. 80 proc. reklam i informacji przekazywanych opinii publicznej Exxon Mobil miał kwestionować lub bagatelizować fakt zmian klimatu.

W roku 1997, w którym podpisano przełomowy dla walki z globalnym ociepleniem protokół z Kioto, Exxon Mobil wydał reklamę, w której przekonywał, że nauka o zmianach klimatu jest „zbyt niepewna, aby legitymizować działania, które mogą spowodować kryzys gospodarczy”.

Trzy lata później Exxon Mobil opublikował na łamach „The New York Times” reklamę, w której określił zmiany klimatu jako „niepewną naukę”.

Rozmiar globalnego ocieplenia kwestionował w przeszłości również jeden z szefów Exxon Mobil, a obecnie szef amerykańskiej dyplomacji Rex Tillerson.

Współautorka raportu wydanego przez Harvard, specjalizująca się w historii nauki prof. Naomi Oreskes, ocenia ma łamach „The Times”, że Exxon Mobil miał do dyspozycji bardzo dobrych naukowców, co „kontrastuje z reklamami, które miały dużo większy zasięg”.

Odpowiadając na raport naukowców z Harvardu, Exxon Mobil ocenił wyniki ich badań jako „nieprecyzyjne”, „absurdalne” czy „wybiórcze”. – Nasze komunikaty były zgodne z naszym rozumieniem nauki o klimacie – agencja AFP cytuje oświadczenie paliwowego potentata.

Gramwzielone.pl


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X