Alert

Lotos odebrał dostawę ropy z Kanady

fot. Grupa LOTOS

2 września br. Grupa LOTOS odebrała w Naftoporcie ładunek ropy naftowej Hibernia z Kanady. 100 tys. t surowca (blisko 700 tys. baryłek) przetransportował tankowiec Minerva Lisa. Ok. 25% wolumenu ropy naftowej przerabianej w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS pochodzi z kierunku innego niż wschodni.

Jest to pierwsza dostawa ropy z Kanady w ponad 40-letniej historii rafinerii Grupy LOTOS. Warto przypomnieć, że koncern prowadzi z amerykańskimi partnerami rozmowy, aby uzyskać taką mieszankę gatunków surowca, która będzie optymalnie dostosowana do potrzeb zakładu w Gdańsku.

Gdańska rafineria była zbudowana w latach 70-tych ubiegłego stulecia do przerobu ropy bliskowschodniej, dopiero w połowie lat 80-tych, przestawiono ją na większy przerób gatunków ropy naftowej z ZSRR, a następnie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec lat 90-tych i w pierwszej dekadzie XXI wieku mieszanka REBCO dominowała polski rynek. Uzależnianie się od jednego dostawcy nie jest ani racjonalne, ani bezpieczne. Podsumowując – dla Grupy LOTOS bardzo ważny jest ekonomiczny aspekt dywersyfikacji kierunków dostaw. Aktualnie ok. 25% przerabianej ropy naftowej pochodziło z kierunku innego niż wschodni, były lub są to ropy z Bliskiego Wschodu, Polski, Litwy, Norwegii czy Nigerii.

Biuro Handlowe co miesiąc przeprowadza kilkadziesiąt analiz różnych ofert zakupu ropy. W przypadku wielu z oferowanych na rynku gatunków przerób byłby nieopłacalny mimo niskiej ceny, ale zmieszanie takiej ropy z inną daje szansę na dodatkowe korzyści. Zanim dojdzie do zakupu nowej ropy przez LOTOS, technolodzy analizują charakterystykę ropy (tzw. assay) – czy jej przerób jest możliwy i opłacalny w aktualnej sytuacji rynkowej. Nie chodzi tylko o cenę surowca, ale też o to, ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Niekiedy nawet droższa w zakupie ropa naftowa może być per saldo bardziej opłacalna w przerobie na bardziej wartościowe produkty. Inżynierowie przygotowują taki plan produkcji, dzięki któremu rafineria wykorzystuje maksymalnie wszystkie walory surowca, a minimalizuje efekty związane z jej niekorzystnymi właściwościami. Zakupioną partię ropy naftowej przed jej przerobem bada się w LOTOS Lab – w nowym, największym w Polsce zestawie laboratoryjnym do analizy gatunków ropy naftowej. W rafinerii Grupy LOTOS najczęściej przerabia się mieszaniny różnych gatunków ropy naftowej. Przed przerobem można je w destylarce dokładnie zbadać, w proporcjach, w jakich mają być przetwarzane i precyzyjnie określić ich potencjał.

Elastyczność pracy instalacji w rafinerii Grupy LOTOS pozwala na coraz szerszy wybór gatunków ropy, dzięki czemu zwiększa się efektywność procesu produkcyjnego. Tę elastyczność zwiększy realizowany obecnie Projekt EFRA, który już w 2018 r. pozwoli na pogłębienie przerobu surowca w gdańskiej rafinerii. W ten sposób przerabiając tę samą ilość ropy naftowej w ciągu roku (10,5 mln t) LOTOS będzie w stanie wyprodukować dodatkowe 900 tys. t wysokiej jakości produktów, z czego większość to paliwa: ON, benzyny i LPG.

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Dzierży też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Grupa LOTOS


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X