icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP chce być najważniejszym integratorem usług logistycznych w Polsce

Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) kontynuują realizację strategii zakładającej rezygnacje ze sprzedaży majątku kolejowego na rzecz wykorzystaniem ich potencjału komercyjnego w długim terminie, poinformował ISBnews członek zarządu Mirosław Antonowicz. Według niego, Grupa PKP powinna stać się największym w kraju integratorem usług logistyczny współpracującym ze wszystkimi zainteresowanymi partnerami. PKP chce być także ważnym graczem na rynku deweloperskim, wspierając między innymi program „Mieszkanie+”.

„Wizje rozwoju PKP w zakresie logistyki są dwie, a podstawową jest strategia do 2023 r., w której zapisano zmianę sposobu gospodarowania ogromnym zasobem nieruchomości. PKP SA odchodzi od czystej sprzedaży majątku na rzecz zagospodarowania i czerpania korzyści w długim okresie” – powiedział Antonowicz w rozmowie z ISBnews.

Według niego, pierwszym krokiem w realizacji tej wizji jest identyfikacja nieruchomości z potencjałem transportowo-logistycznym, głównie na cele transportu intermodalnego oraz platformy logistyczne. Kolejnym zadaniem jest promocja i rozwój segmentu łączącego kolej i drogi, czyli tzw. pierwsza i ostatnia mila.

„Drugą częścią, nad którą już pracujemy jest zmiana modelu biznesowego kolei na integratora usług logistycznych z usługami dodatkowymi, z wykorzystaniem potencjału podmiotów z grupy, czyli np. PKP Cargo, ale także partnerów zewnętrznych. Mamy już zidentyfikowane ponad 70 nieruchomości o potencjale logistycznym co najmniej kilkudziesięciu hektarów i więcej” – wyjaśnił członek zarządu.

Antonowicz podkreślił, że wszystkie te działania muszą być skoordynowane i włączone w plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjny, który ma w przyszłości być główny centrum logistycznym kraju. Równie ważnym aspektem jest udział PKP SA w koncepcji rozwoju nowego jedwabnego szlaku czyli zwiększenia potoku ładunków z Chin do Europy Zachodniej.

„Chcielibyśmy, aby Polska wykorzystała swoją 'rentę położeniową’, czyli koncentrować i dekoncentrować w swoim hubie ładunki płynąc z i do Chin. Możemy do tego celu wykorzystać nasz cały potencjał, jak np. spółkę LHS, która pracuje z kolejami kazachskimi i azerskim nad tzw. południową odnogą szlaku” – wskazał.

Według niego, PKP SA planują w szybkim trybie uruchomić projekt integracji transportu śródlądowego i kolejowego, a już w tej chwili trwają negocjacje pakietu umowy partnerskiej z wykorzystaniem Odry i portów położnych przy tej rzece. Grupa che być także czynnym partnerem w integracji cargo kolejowego z lotniczym, ale tutaj wszystko jest uzależnione od terminu rozpoczęcia budowy CPK.

„Intermodal w grupie rośnie w tempie 30% w skali roku i naszym celem jest utrzymanie tego tempa w przyszłości poprzez inwestycje w infrastrukturę punktową. Wiemy bowiem, że ilość terminali jest na zadowalającym poziomie, ale nad ich wielkością i jakością musimy jeszcze popracować by zapewnić wystarczającą przepustowość” – zaznaczył Antonowicz.

PKP SA nie zarzuca także programu inwestycji deweloperskich na swoich terenach. Będą rozwijane projekty w Gdyni-Międzytorze, Krakowie oraz Warszawa Gdańska.

„Będziemy także intensywnie uczestniczyć w programie 'Mieszkanie+’, mamy już wytypowane nieruchomości pod ten cel. Współpracujemy z BGK Nieruchomości i przygotowujemy pakiet do Krajowego Zasobu Nieruchomości zarówno w mniejszych, jak i dużych miastach. Grupa nie zamyka się jednak wyłącznie na projekty mieszkaniowe, ale planuje kontynuację strategii budowy obiektów komercyjnych np. w Poznaniu czy we Wrocławiu” – poinformował.

Antonowicz zapewnił, że trwa systematyczna modernizacja dworców kolejowych, a plany zakładają wyremontowanie ok. 200 z nich w okresie najbliższych 3 lat. Wówczas możliwe będzie lepsze ich wykorzystanie komercyjne n. na zasadzie współdzielenia, coworking’u itp.

ISBNews

Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) kontynuują realizację strategii zakładającej rezygnacje ze sprzedaży majątku kolejowego na rzecz wykorzystaniem ich potencjału komercyjnego w długim terminie, poinformował ISBnews członek zarządu Mirosław Antonowicz. Według niego, Grupa PKP powinna stać się największym w kraju integratorem usług logistyczny współpracującym ze wszystkimi zainteresowanymi partnerami. PKP chce być także ważnym graczem na rynku deweloperskim, wspierając między innymi program „Mieszkanie+”.

„Wizje rozwoju PKP w zakresie logistyki są dwie, a podstawową jest strategia do 2023 r., w której zapisano zmianę sposobu gospodarowania ogromnym zasobem nieruchomości. PKP SA odchodzi od czystej sprzedaży majątku na rzecz zagospodarowania i czerpania korzyści w długim okresie” – powiedział Antonowicz w rozmowie z ISBnews.

Według niego, pierwszym krokiem w realizacji tej wizji jest identyfikacja nieruchomości z potencjałem transportowo-logistycznym, głównie na cele transportu intermodalnego oraz platformy logistyczne. Kolejnym zadaniem jest promocja i rozwój segmentu łączącego kolej i drogi, czyli tzw. pierwsza i ostatnia mila.

„Drugą częścią, nad którą już pracujemy jest zmiana modelu biznesowego kolei na integratora usług logistycznych z usługami dodatkowymi, z wykorzystaniem potencjału podmiotów z grupy, czyli np. PKP Cargo, ale także partnerów zewnętrznych. Mamy już zidentyfikowane ponad 70 nieruchomości o potencjale logistycznym co najmniej kilkudziesięciu hektarów i więcej” – wyjaśnił członek zarządu.

Antonowicz podkreślił, że wszystkie te działania muszą być skoordynowane i włączone w plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjny, który ma w przyszłości być główny centrum logistycznym kraju. Równie ważnym aspektem jest udział PKP SA w koncepcji rozwoju nowego jedwabnego szlaku czyli zwiększenia potoku ładunków z Chin do Europy Zachodniej.

„Chcielibyśmy, aby Polska wykorzystała swoją 'rentę położeniową’, czyli koncentrować i dekoncentrować w swoim hubie ładunki płynąc z i do Chin. Możemy do tego celu wykorzystać nasz cały potencjał, jak np. spółkę LHS, która pracuje z kolejami kazachskimi i azerskim nad tzw. południową odnogą szlaku” – wskazał.

Według niego, PKP SA planują w szybkim trybie uruchomić projekt integracji transportu śródlądowego i kolejowego, a już w tej chwili trwają negocjacje pakietu umowy partnerskiej z wykorzystaniem Odry i portów położnych przy tej rzece. Grupa che być także czynnym partnerem w integracji cargo kolejowego z lotniczym, ale tutaj wszystko jest uzależnione od terminu rozpoczęcia budowy CPK.

„Intermodal w grupie rośnie w tempie 30% w skali roku i naszym celem jest utrzymanie tego tempa w przyszłości poprzez inwestycje w infrastrukturę punktową. Wiemy bowiem, że ilość terminali jest na zadowalającym poziomie, ale nad ich wielkością i jakością musimy jeszcze popracować by zapewnić wystarczającą przepustowość” – zaznaczył Antonowicz.

PKP SA nie zarzuca także programu inwestycji deweloperskich na swoich terenach. Będą rozwijane projekty w Gdyni-Międzytorze, Krakowie oraz Warszawa Gdańska.

„Będziemy także intensywnie uczestniczyć w programie 'Mieszkanie+’, mamy już wytypowane nieruchomości pod ten cel. Współpracujemy z BGK Nieruchomości i przygotowujemy pakiet do Krajowego Zasobu Nieruchomości zarówno w mniejszych, jak i dużych miastach. Grupa nie zamyka się jednak wyłącznie na projekty mieszkaniowe, ale planuje kontynuację strategii budowy obiektów komercyjnych np. w Poznaniu czy we Wrocławiu” – poinformował.

Antonowicz zapewnił, że trwa systematyczna modernizacja dworców kolejowych, a plany zakładają wyremontowanie ok. 200 z nich w okresie najbliższych 3 lat. Wówczas możliwe będzie lepsze ich wykorzystanie komercyjne n. na zasadzie współdzielenia, coworking’u itp.

ISBNews

Najnowsze artykuły