icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rząd planuje zerową stawkę akcyzy na CNG

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zachęt podatkowych dla paliw ekologicznych stosowanych w transporcie. Wśród paliw objętych wsparciem będzie także sprężony gaz ziemny (CNG).

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk zapowiedział zerową stawkę akcyzy na CNG oraz zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych. Wyższa będzie także kwota amortyzacji dla samochodów elektrycznych. Kwota wliczana w koszty prowadzonej działalności gospodarczej przy zakupie pojazdów elektrycznych będzie zwiększona do 30 tys. euro. Obecnie jest to 20 tys. euro.

Minister zauważył, że resort finansów ma istotny wkład w prowadzone przez ministerstwo energii prace nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wkład ten jest właśnie związany z nowymi mechanizmami fiskalnymi, które mają wspierać rozwiązania ekologiczne w sektorze transportu.

– Zgodnie z danymi za 2015 r. wpływy z akcyzy od samochodów hybrydowych – było ich 3,8 tys. – wyniosły 24 mln zł. Dla porównania w budżecie na ten rok z tytułu akcyzy od samochodów zaplanowano 2,3 mld zł, z czego po lipcu wpływy osiągnęły 61,9 proc. z tej kwoty. To daje konkretny rezultat przy myśleniu o preferencjach dla tej sfery – powiedział Janczyk.

W kontekście sprężonego gazu ziemnego (CNG) Wiesław Janczyk poinformował, że ministerstwo finansów planuje także zniesienie akcyzy na to paliwo silnikowe.

– Mogłoby być ono użyte na większą niż do tej pory skalę na przykład w zasilaniu autobusów miejskich. Mamy informację od podmiotów, które operują w tej branży, dostarczają ten nośnik energii, że jest duże zapotrzebowanie na obniżenie stawki akcyzy na CNG. W 2015 r. dochody państwa z tego tytułu były niewielkie, wynosiły zaledwie 7 mln zł. Akcyza na CNG jest istotną barierą dla wejścia na ten rynek z technologią, która byłaby mniej szkodliwa, jeśli chodzi o zanieczyszczenia. Być może stawka akcyzy zostanie po prostu obniżona do zera i da szansę na to, żeby po miastach w Polsce jeździły autobusy, które nie będą emitować tak dużo spalin i szkodliwych substancji – stwierdził polityk.

Wedle deklaracji resortu finansów zmiany w podatku akcyzowym zaczną obowiązywać już od początku 2018 r., a ich celem jest poprawa jakości powietrza.

– W dużych miastach parametry jakościowe powietrza, którym oddychamy, wymagają poprawy. To długoterminowy projekt. Sądzę, że te regulacje mają szansę na wejście od 1 stycznia 2018 r. i sukcesywnie będą przyczyniać się do poprawy tych parametrów – powiedział wiceminister finansów.

Polska Agencja Prasowa/CNG-LNG.pl

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zachęt podatkowych dla paliw ekologicznych stosowanych w transporcie. Wśród paliw objętych wsparciem będzie także sprężony gaz ziemny (CNG).

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk zapowiedział zerową stawkę akcyzy na CNG oraz zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych. Wyższa będzie także kwota amortyzacji dla samochodów elektrycznych. Kwota wliczana w koszty prowadzonej działalności gospodarczej przy zakupie pojazdów elektrycznych będzie zwiększona do 30 tys. euro. Obecnie jest to 20 tys. euro.

Minister zauważył, że resort finansów ma istotny wkład w prowadzone przez ministerstwo energii prace nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wkład ten jest właśnie związany z nowymi mechanizmami fiskalnymi, które mają wspierać rozwiązania ekologiczne w sektorze transportu.

– Zgodnie z danymi za 2015 r. wpływy z akcyzy od samochodów hybrydowych – było ich 3,8 tys. – wyniosły 24 mln zł. Dla porównania w budżecie na ten rok z tytułu akcyzy od samochodów zaplanowano 2,3 mld zł, z czego po lipcu wpływy osiągnęły 61,9 proc. z tej kwoty. To daje konkretny rezultat przy myśleniu o preferencjach dla tej sfery – powiedział Janczyk.

W kontekście sprężonego gazu ziemnego (CNG) Wiesław Janczyk poinformował, że ministerstwo finansów planuje także zniesienie akcyzy na to paliwo silnikowe.

– Mogłoby być ono użyte na większą niż do tej pory skalę na przykład w zasilaniu autobusów miejskich. Mamy informację od podmiotów, które operują w tej branży, dostarczają ten nośnik energii, że jest duże zapotrzebowanie na obniżenie stawki akcyzy na CNG. W 2015 r. dochody państwa z tego tytułu były niewielkie, wynosiły zaledwie 7 mln zł. Akcyza na CNG jest istotną barierą dla wejścia na ten rynek z technologią, która byłaby mniej szkodliwa, jeśli chodzi o zanieczyszczenia. Być może stawka akcyzy zostanie po prostu obniżona do zera i da szansę na to, żeby po miastach w Polsce jeździły autobusy, które nie będą emitować tak dużo spalin i szkodliwych substancji – stwierdził polityk.

Wedle deklaracji resortu finansów zmiany w podatku akcyzowym zaczną obowiązywać już od początku 2018 r., a ich celem jest poprawa jakości powietrza.

– W dużych miastach parametry jakościowe powietrza, którym oddychamy, wymagają poprawy. To długoterminowy projekt. Sądzę, że te regulacje mają szansę na wejście od 1 stycznia 2018 r. i sukcesywnie będą przyczyniać się do poprawy tych parametrów – powiedział wiceminister finansów.

Polska Agencja Prasowa/CNG-LNG.pl

Najnowsze artykuły