icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Chiny płacą Rosji i wymagają. Czy Moskwa ustąpi w sprawie Yamal LNG?

Gazeta Kommiersant ustaliła, że Chiny proszą Rosję o obniżkę podatku od zysków z projektu Yamal LNG dla chińskich podmiotów. Rosjanie mogą się ugiąć, bo Chińczycy finansują ich obronę przed konkurencją.

Kommiersant: Chiny chcą niższych podatków przy Yamal LNG

Obecnie chińskie CNPC i Fundusz Jedwabnego Szlaku muszą płacić 10 procent podatku. Francuski Total płaci 5 procent. Chińczycy obawiają się utraty zysków. Jeżeli spadnie podatek, inwestycje w Rosji będą dla nich bardziej intratne.

Źródła Kommiersanta przekonują, że 20 września na spotkaniu komisji międzyrządowej Rosji i Chin padła propozycja Pekinu, by podatek dla firm chińskich przy Yamal LNG spadł do 5 procent. Prawo rosyjskie pozwala na obniżkę podatku z 15 do 5 procent w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, pod warunkiem podpisania stosownej umowy międzyrządowej w tej sprawie.

Dzięki takiemu dokumentowi podpisanemu przez Rosję z Francją, Total mógł obniżyć podatek do 5 procent. Warunkiem była inwestycja na co najmniej 80 tysięcy euro i przynajmniej 25-procentowy udział w projekcie. Chińskie firmy nie spełniają tego ostatniego warunku. Mimo to, Pekin chce obniżki podatku.

Kommiersant nie otrzymał komentarza na ten temat w rządzie rosyjskim ani w rosyjskim Novateku, czyli operatorze projektu. Yamal LNG zakłada eksport gazu skroplonego dzięki wydobyciu ze złoża Południowe Tambejskoje. Novatek posiada 50,1 procent akcji, Total – 20 procent, CNPC – 20 procent, a Fundusz Jedwabnego Szlaku – 9,9 procent. Projekt ma zostać ukończony w 2019 roku i pozwolić na eksport do 16,5 mln ton LNG rocznie. Jest wart 27 mld dolarów.

Chiny płacą i wymagają

Firmy zaangażowane w projekt będą prawdopodobnie dążyć do jak najszybszej spłaty kredytów zaciągniętych na jego realizację. Według rozmówców Kommiersanta mogłoby do tego dojść w 2022-2023 roku. Wtedy przydadzą im się środki z zysków.

Chińczycy mogą wymóc na Rosjanach ustępstwa prawne, jeżeli wykorzystają fakt, że są głównymi pożyczkodawcami dla projektu Yamal LNG. Ten z kolei jest kluczowy dla rozwoju eksportu LNG z Rosji, który ma posłużyć do zaoferowania bardziej zróżnicowanej oferty klientom w Europie oraz Azji w obliczu rosnącej konkurencji ze strony amerykańskiego LNG i dostaw z innych źródeł.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Yamal LNG. Nadzieja Rosji i kaczka dziennikarska w Polsce (ANALIZA)

Gazeta Kommiersant ustaliła, że Chiny proszą Rosję o obniżkę podatku od zysków z projektu Yamal LNG dla chińskich podmiotów. Rosjanie mogą się ugiąć, bo Chińczycy finansują ich obronę przed konkurencją.

Kommiersant: Chiny chcą niższych podatków przy Yamal LNG

Obecnie chińskie CNPC i Fundusz Jedwabnego Szlaku muszą płacić 10 procent podatku. Francuski Total płaci 5 procent. Chińczycy obawiają się utraty zysków. Jeżeli spadnie podatek, inwestycje w Rosji będą dla nich bardziej intratne.

Źródła Kommiersanta przekonują, że 20 września na spotkaniu komisji międzyrządowej Rosji i Chin padła propozycja Pekinu, by podatek dla firm chińskich przy Yamal LNG spadł do 5 procent. Prawo rosyjskie pozwala na obniżkę podatku z 15 do 5 procent w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, pod warunkiem podpisania stosownej umowy międzyrządowej w tej sprawie.

Dzięki takiemu dokumentowi podpisanemu przez Rosję z Francją, Total mógł obniżyć podatek do 5 procent. Warunkiem była inwestycja na co najmniej 80 tysięcy euro i przynajmniej 25-procentowy udział w projekcie. Chińskie firmy nie spełniają tego ostatniego warunku. Mimo to, Pekin chce obniżki podatku.

Kommiersant nie otrzymał komentarza na ten temat w rządzie rosyjskim ani w rosyjskim Novateku, czyli operatorze projektu. Yamal LNG zakłada eksport gazu skroplonego dzięki wydobyciu ze złoża Południowe Tambejskoje. Novatek posiada 50,1 procent akcji, Total – 20 procent, CNPC – 20 procent, a Fundusz Jedwabnego Szlaku – 9,9 procent. Projekt ma zostać ukończony w 2019 roku i pozwolić na eksport do 16,5 mln ton LNG rocznie. Jest wart 27 mld dolarów.

Chiny płacą i wymagają

Firmy zaangażowane w projekt będą prawdopodobnie dążyć do jak najszybszej spłaty kredytów zaciągniętych na jego realizację. Według rozmówców Kommiersanta mogłoby do tego dojść w 2022-2023 roku. Wtedy przydadzą im się środki z zysków.

Chińczycy mogą wymóc na Rosjanach ustępstwa prawne, jeżeli wykorzystają fakt, że są głównymi pożyczkodawcami dla projektu Yamal LNG. Ten z kolei jest kluczowy dla rozwoju eksportu LNG z Rosji, który ma posłużyć do zaoferowania bardziej zróżnicowanej oferty klientom w Europie oraz Azji w obliczu rosnącej konkurencji ze strony amerykańskiego LNG i dostaw z innych źródeł.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Yamal LNG. Nadzieja Rosji i kaczka dziennikarska w Polsce (ANALIZA)

Najnowsze artykuły