Spotkania branżowe te oficjalne i nieoficjalne, które odbyły się w czasie II Międzynarodowych Targów EkoFolota w Warszawie były ogromną wartością tego przedsięwzięcia. Merytoryczna dyskusja na temat kształtu polskiej transformacji transportu toczy się obecnie głównie w kuluarach. Przekrój wystawców, którzy pojawili się w centrum targowym i prelegentów w czasie konferencji pokazał, że ekologiczny transport to coś więcej niż elektryczne samochody.
Można było spotkać przedstawicieli niemal wszystkich sektorów paliwowych (bez tych konwencjonalnych), którzy mają propozycje dla transportu.
W czasie konferencji E-Mobility: Elektromobilność, Energia Odnawialna, Zrównoważony Transport pokazano zarówno nowe modele biznesowe (carsharing samochodów elektrycznych), rozwój sieci ładowania (finansowana z funduszy Europejskich sieć ładowania w Polsce oraz przedstawicielstwa zagranicznych firm), aspekty prawne w kontekście prowadzonych prac nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz podejmowane działania mające upowszechniać alternatywne źródła energii.
Najwyraźniejszymi konkluzjami po konferencyjnymi były:
- potrzeba otwartych i dynamiczniejszych prac nad otoczeniem prawnym ze strony Ministerstwa Energii;
- merytorycznych spotkań branżowych nakierowanych na współpracę;
- projektów edukacyjnych oswajających Polaków z elektromobilnością i transportem wykorzystującym paliwa alternatywne.
Paliwa alternatywne w transporcie jako trend światowy znalazły swoją reprezentację w czasie targów. Zarówno pojazdy wykorzystujące energię z fotowoltaiki jak i te na CNG i LPG można było zobaczyć z bliska i sprawdzić czym różnią się od pojazdów z silnikami spalinowymi. Duże zainteresowanie wzbudziła premiera elektrycznego modelu Jaguara i choć nie można było go przetestować to można było go zobaczyć z bliska.
Jak powiedział odpowiedzialny za sprzedaż w naszym regionie samochodów elektrycznych marki Nissana Lavente Reizer, Polska obecnie jest „uśpionym olbrzymem”, który niebawem stanie się ogromnym rynkiem zarówno dla przemysłu samochodowego ale także dla firm, które będą oferować usługi związane z transportem.
Ponieważ elektromobilność, a w zasadzie zrównoważony i niskoemisyjny transport to nowe modele biznesowe, które już teraz znajdują zwolenników. Jak w swojej prezentacji zaznaczył Robert Opolski z firmy Enigma operatora elektrycznego carsharingu, który będzie niebawem uruchomiony we Wrocławiu: 1 samochód właśnie w takim systemie może zastąpić nawet 12 aut indywidualnych.
Arkady Paweł Fiedler, znany podróżnik i entuzjasta samochodów w czasie konferencji ogłosił, że w przyszłym roku będzie realizował projekt w Afryce. Ma on trwać od lutego 2018 roku i będzie polegał na przejechaniu całego kontynentu począwszy od Kapsztadu po Maroko i powrót do Polski elektrycznym samochodem.
Dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających targi cieszyły się jazdy próbne modelami Tesli, Nissana i BMW. Możliwość sprawdzenia jak prowadzi się elektryczne auto, doświadczenie braku hałasu emitowanego przez silnik spalinowy i sprawdzenie jak działają ładowarki do samochodów elektrycznych nie tylko dla fanów motoryzacji stanowiło gratkę.
Wśród wystawców obecnych na II Międzynarodowych Targach EkoFlota byli między innymi przedstawiciele takich firm jak: Nissan, Jaguar, BMW, Toyota, Lexusa, Hyundaiaczy Mercedes, Panek, Fleet Partners, Carport, PKO Leasing, Rentis, Innogy, EcoCar, Induce One czy Blinkee, Over Fly Bike czy Geobike.
Uroczystą galę kończącą 1 dzień targów uświetnili swoją obecnością poseł Ireneusz Zyska, nicjator powstania i przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii oraz Artur Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedstawiciele administracji centralnej zgodnie w czasie swoich krótkich wystąpień mówili o tym jak istotne i konieczne są zmiany w transporcie miejskim w Polsce. Paliwa alternatywne i niskoemisyjne środki transportu takie jak rowery elektryczne zostały przez obu gości targów wspomniane i uznane za warte uwagi w najbliższej przyszłości.