icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Samorządy i NCBR wspólnie na rzecz bezemisyjnego transportu publicznego

Ekologiczny i bezpieczny transport publiczny oparty o autobusy nowej generacji, niższe koszty zakupu i eksploatacji oraz możliwość rozwoju floty zgodnie z zapotrzebowaniem – oto wyróżniki programu realizowanego przez agencję wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego we współpracy z samorządami polskich miast.

– Uruchomiony przez NCBR program to konkretne działanie w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. To program szczególny – w działania bezpośrednio włączyliśmy stawiające na rozwiązania przyszłości samorządy, a koncepcje technologiczne są szeroko konsultowane z producentami pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury ładowania. Realizując ambitne, ale osiągalne cele chcemy zmieniać na lepsze jakość życia Polaków  – mówi wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Innowacyjne podejście, bezpieczne rozwiązania

Program NCBR jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście do zapewnienia zainteresowanym miastom – nawet 600 – autobusów nowej generacji pozwoli m.in. zastosować nowatorskie rozwiązania w pojazdach i ograniczyć koszty eksploatacyjne, a zarazem zapewni bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wyjazdu autobusów na regularne trasy.

– Bezemisyjny transport publiczny to pierwszy z programów który realizujemy w nowej formule, korzystając z najlepszych na świecie wzorców. „Ubezpieczając” ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo – rozwojowych, konstruując zamówienie zgodnie z wypracowanym z samorządami kryteriami i pracując jednocześnie nad niezbędną infrastrukturą ładowania kompleksowo adresujemy potrzeby polskich miast związane z rozwojem ekologicznego transportu miejskiego – mówi prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR.

Wspólnie na rzecz bezpiecznego i ekologicznego transportu

NCBR wspólnie z przedstawicielami 23 miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zdefiniował konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

– Stawiamy na innowacje i zapewnienie mieszkańcom najlepszych rozwiązań w transporcie publicznym. Przy organizacji komunikacji na tak ogromną skalę, jak robi to Komunikacyjny Związek Komunalny GOP wprowadzenie nowych rozwiązań to duże wyzwanie, ale i wielka odpowiedzialność. Dlatego ściśle współpracujemy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by wspólnie wypracować najlepsze praktyki – mówi Roman Urbańczyk, Przewodniczący Zarządu KZK GOP.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy.

NCBR

Ekologiczny i bezpieczny transport publiczny oparty o autobusy nowej generacji, niższe koszty zakupu i eksploatacji oraz możliwość rozwoju floty zgodnie z zapotrzebowaniem – oto wyróżniki programu realizowanego przez agencję wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego we współpracy z samorządami polskich miast.

– Uruchomiony przez NCBR program to konkretne działanie w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. To program szczególny – w działania bezpośrednio włączyliśmy stawiające na rozwiązania przyszłości samorządy, a koncepcje technologiczne są szeroko konsultowane z producentami pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury ładowania. Realizując ambitne, ale osiągalne cele chcemy zmieniać na lepsze jakość życia Polaków  – mówi wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Innowacyjne podejście, bezpieczne rozwiązania

Program NCBR jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście do zapewnienia zainteresowanym miastom – nawet 600 – autobusów nowej generacji pozwoli m.in. zastosować nowatorskie rozwiązania w pojazdach i ograniczyć koszty eksploatacyjne, a zarazem zapewni bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wyjazdu autobusów na regularne trasy.

– Bezemisyjny transport publiczny to pierwszy z programów który realizujemy w nowej formule, korzystając z najlepszych na świecie wzorców. „Ubezpieczając” ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo – rozwojowych, konstruując zamówienie zgodnie z wypracowanym z samorządami kryteriami i pracując jednocześnie nad niezbędną infrastrukturą ładowania kompleksowo adresujemy potrzeby polskich miast związane z rozwojem ekologicznego transportu miejskiego – mówi prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR.

Wspólnie na rzecz bezpiecznego i ekologicznego transportu

NCBR wspólnie z przedstawicielami 23 miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zdefiniował konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

– Stawiamy na innowacje i zapewnienie mieszkańcom najlepszych rozwiązań w transporcie publicznym. Przy organizacji komunikacji na tak ogromną skalę, jak robi to Komunikacyjny Związek Komunalny GOP wprowadzenie nowych rozwiązań to duże wyzwanie, ale i wielka odpowiedzialność. Dlatego ściśle współpracujemy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by wspólnie wypracować najlepsze praktyki – mówi Roman Urbańczyk, Przewodniczący Zarządu KZK GOP.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy.

NCBR

Najnowsze artykuły