icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

200 autobusów dla polskich miast. Umowy na prawie 700 mln zł podpisane (RELACJA)

Ministerstwo Rozwoju zaprosiło przedstawicieli samorządów na konferencję, w trakcie której podpisane zostały umowy na dofinansowanie projektów transportowych. Inwestycja o wartości prawie 684 mln będzie w ponad połowie pokryta ze środków Unii Europejskiej z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ponad 200 nowych autobusów dla trzech samorządów

Nowe autobusy pojawią się w Warszawie (130 sztuk), Świnoujściu (3 sztuki) i Zielonej Górze (47 sztuk). Zakup będzie obejmował także niezbędną infrastrukturę. 177 z nich ma być autobusami elektrycznymi.

Jerzy Kwieciński wiceminister w Ministerstwie Rozwoju o programie finansowania transportu nieskoemisyjnego powiedział: „mamy kolejne dobre wiadomości dla naszego kraju, podpisujemy trzy umowy na zakup 200 autobusów z czego 177 to będą autobusy elektryczne”. Kwieciński mówił, że umowy są elementem wdrażania strategii przyjętych przez rząd” Uroczyste podpisanie umów jest konsekwencją podpisanych w lutym 2017 roku porozumień pomiędziy 41 samorządami a Ministerstwem Rozwoju.

– Gratuluję beneficjentom wytrwałości – mówił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Prace nad projektami trwały prawie 2 lata. W porównaniu z poprzednią perspektywą finansową 2007-2013 w obecnej perspektywie jesteśmy dużo bardziej do przodu pod względem kontraktowania z zakresu transportu publicznego. Poziom kontraktowania z poprzedniej i obecnej perspektywy to 75 procent z zakresu transportu publicznego.

Realizacja SOR

Dzięki tym trzem umowom zrealizowane zostanie 20% planu, który zakłada w najbliższych latach wprowadzenie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych. Polska jest największym producentem autobusów w Europie, rocznie produkowanych jest ich ponad 5.000. Chcemy – jak mówił Jerzy Kwieciński żeby Polska stała się liderem w produkcji autobusów elektrycznych. PFR NCBiR mają programy dzięki, którym rozwijać się będą elektromobilne start-upy – dodał wiceminister.

Witold Słowik wiceminister rozwoju, który jest odpowiedzialny jest za program Infrastruktura i Środowisko mówił, że ta uroczystość wpisuje się w cały ciąg działań Programu Infrastruktura i Środowisko. Zrealizowanie zakupu 177 elektrycznych autobusów (do tej pory było 64 elektryczne autobusy z ponad 1100 jeżdżących w Polsce. Zakup 47 autobusów elektrycznych w Zielonej Górze, które dołączą do tych, które już są w taborze spowoduje, że Zielona Góra będzie miała 70% autobusów zeroemisyjnych – podkreślił Słowik.

Wykorzystanie alokowanych środków

Mamy z tymi trzema umowami, podpisane umowy na niemal 7 mld zł (około 72% alokacji), w całym programie 27,5 mld euro (z dzisiejszymi umowami około 51%). W tym roku około 16 mld zł z finansowaniem unijnym około połowy. Przygotowanie dobrych projektów było podstawą do tego by podpisać umowy w programie – mówił wiceminister Słowik.

Czysty transport miejski to korzyści dla mieszkańców województwa

Sylwester Dąbrowski wicewojewoda mazowiecki „bardzo się cieszę, że myślimy o transporcie zbiorowym, żeby był on przyjazny środowisku. Ja w Urzędzie Wojewódzkim zajmuję się zarówno ochroną środowiska ale i sprawami mieszkańców. Będziemy starać się namawiać do chętniejszego korzystania z transportu zbiorowego”. Ograniczenie ruchu pojedynczych samochodów jest ważne dla samorządowców. Wicewojewoda apelował: „korzystajcie bo to naprawdę jest dla naszego środowiska, dla naszego dobra”. Według Dąbrowskiego najbardziej na zmianach w transporcie publicznym skorzystają pojedyncze osoby, które będą pasażerami nowoczesnych autbusów. „Mam nadzieję, że autobusów będzie więcej i takie są zapowiedzi” – zakończył Dąbrowski.

Ursus dla Zielonej Góry

W Zielonej Górze finalizowana jest umowa z firmą Ursus na dostarczenie autobusów elektrycznych. Będzie to jak podkreślali samorządowcy doskonały impuls dla gospodarki.

Projekty z podpisanymi dotychczas umowami obejmują infrastrukturę tramwajową, zakup nowego taboru, budowę węzłów przesiadkowych, Inteligentne Systemy Transportowe, rozbudowę II linii metra. Realizowane są w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Bydgoszczy, na terenie KZK GOP, w Gminie Siechnice, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze i Świnoujściu.

Ministerstwo Rozwoju zaprosiło przedstawicieli samorządów na konferencję, w trakcie której podpisane zostały umowy na dofinansowanie projektów transportowych. Inwestycja o wartości prawie 684 mln będzie w ponad połowie pokryta ze środków Unii Europejskiej z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ponad 200 nowych autobusów dla trzech samorządów

Nowe autobusy pojawią się w Warszawie (130 sztuk), Świnoujściu (3 sztuki) i Zielonej Górze (47 sztuk). Zakup będzie obejmował także niezbędną infrastrukturę. 177 z nich ma być autobusami elektrycznymi.

Jerzy Kwieciński wiceminister w Ministerstwie Rozwoju o programie finansowania transportu nieskoemisyjnego powiedział: „mamy kolejne dobre wiadomości dla naszego kraju, podpisujemy trzy umowy na zakup 200 autobusów z czego 177 to będą autobusy elektryczne”. Kwieciński mówił, że umowy są elementem wdrażania strategii przyjętych przez rząd” Uroczyste podpisanie umów jest konsekwencją podpisanych w lutym 2017 roku porozumień pomiędziy 41 samorządami a Ministerstwem Rozwoju.

– Gratuluję beneficjentom wytrwałości – mówił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Prace nad projektami trwały prawie 2 lata. W porównaniu z poprzednią perspektywą finansową 2007-2013 w obecnej perspektywie jesteśmy dużo bardziej do przodu pod względem kontraktowania z zakresu transportu publicznego. Poziom kontraktowania z poprzedniej i obecnej perspektywy to 75 procent z zakresu transportu publicznego.

Realizacja SOR

Dzięki tym trzem umowom zrealizowane zostanie 20% planu, który zakłada w najbliższych latach wprowadzenie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych. Polska jest największym producentem autobusów w Europie, rocznie produkowanych jest ich ponad 5.000. Chcemy – jak mówił Jerzy Kwieciński żeby Polska stała się liderem w produkcji autobusów elektrycznych. PFR NCBiR mają programy dzięki, którym rozwijać się będą elektromobilne start-upy – dodał wiceminister.

Witold Słowik wiceminister rozwoju, który jest odpowiedzialny jest za program Infrastruktura i Środowisko mówił, że ta uroczystość wpisuje się w cały ciąg działań Programu Infrastruktura i Środowisko. Zrealizowanie zakupu 177 elektrycznych autobusów (do tej pory było 64 elektryczne autobusy z ponad 1100 jeżdżących w Polsce. Zakup 47 autobusów elektrycznych w Zielonej Górze, które dołączą do tych, które już są w taborze spowoduje, że Zielona Góra będzie miała 70% autobusów zeroemisyjnych – podkreślił Słowik.

Wykorzystanie alokowanych środków

Mamy z tymi trzema umowami, podpisane umowy na niemal 7 mld zł (około 72% alokacji), w całym programie 27,5 mld euro (z dzisiejszymi umowami około 51%). W tym roku około 16 mld zł z finansowaniem unijnym około połowy. Przygotowanie dobrych projektów było podstawą do tego by podpisać umowy w programie – mówił wiceminister Słowik.

Czysty transport miejski to korzyści dla mieszkańców województwa

Sylwester Dąbrowski wicewojewoda mazowiecki „bardzo się cieszę, że myślimy o transporcie zbiorowym, żeby był on przyjazny środowisku. Ja w Urzędzie Wojewódzkim zajmuję się zarówno ochroną środowiska ale i sprawami mieszkańców. Będziemy starać się namawiać do chętniejszego korzystania z transportu zbiorowego”. Ograniczenie ruchu pojedynczych samochodów jest ważne dla samorządowców. Wicewojewoda apelował: „korzystajcie bo to naprawdę jest dla naszego środowiska, dla naszego dobra”. Według Dąbrowskiego najbardziej na zmianach w transporcie publicznym skorzystają pojedyncze osoby, które będą pasażerami nowoczesnych autbusów. „Mam nadzieję, że autobusów będzie więcej i takie są zapowiedzi” – zakończył Dąbrowski.

Ursus dla Zielonej Góry

W Zielonej Górze finalizowana jest umowa z firmą Ursus na dostarczenie autobusów elektrycznych. Będzie to jak podkreślali samorządowcy doskonały impuls dla gospodarki.

Projekty z podpisanymi dotychczas umowami obejmują infrastrukturę tramwajową, zakup nowego taboru, budowę węzłów przesiadkowych, Inteligentne Systemy Transportowe, rozbudowę II linii metra. Realizowane są w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Bydgoszczy, na terenie KZK GOP, w Gminie Siechnice, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze i Świnoujściu.

Najnowsze artykuły