EnergetykaInnowacje

Rzędowska: Elektromobilność to edukacja i współpraca

samochód elektryczny elektromobilność

fot. BiznesAlert.pl

Za sprawą Zacharyego Shahana i jego portalu CleanTechnica do skrzynek mailowych wielu ludzi na całym świecie codziennie trafia porcja rzetelnej wiedzy i informacji z zakresu odnawialnych źródeł energii i elektromobilności – pisze redaktor portalu BiznesAlert.pl.

Za Polską wersją portalu stoi Jacek Fior – entuzjasta nowoczesnych technologii. Za sprawą tych dwóch osób w Warszawie w czasie CleanTechnica Tour spotkali się specjaliści i praktycy elektromobilności z trzech kontynentów. Wymiana doświadczeń i sesje Q&A pokazały, że obawy związane z elektrycznymi pojazdami oraz wrażenia z jazdy nimi na całym świecie są podobne, a Polska jest w tej komfortowej sytuacji, że może uczyć się i rozwijać elektromobilność dzięki doświadczeniu z innych krajów.

Oczywiście najwięcej emocji pierwszego dnia konferencji budziły prezentacje specjalistów z Norwegii. Jak mówił Bjorn Utgard z EVBox Norwegia ma uprzywilejowaną sytuację, po jest jednocześnie pionierem i liderem trendu. Chętnie w związku z tym dzieli się doświadczeniami. Skonfrontowanie modelu w jakim rozwija się elektromobilność w krajach Skandynawskich a tym jak wygląda sytuacja w krajach Europy środkowo – wschodniej to ogromna wartość tego spotkania. Kiedy w czasie jednej z debat o swoich doświadczeniach rozmawiali Lyubov Artemenko z Ukrainy, Peter Badik ze Słowacji, Jakub Zajdel z Polski, Michael Warner z Wielkiej Brytanii i Christian Zeh z Niemiec padały stwierdzenia o potrzebie wspieranie rozwoju całego sektora przez rządy poszczególnych krajów, wyraźnie widoczne były różnice w modelach biznesowych jakie rozwijają się w poszczególnych krajach.

Brak spójnego działania może opóźnić transformację i elektryfikację transportu w Polsce mówił były Minister Środowiska Marcin Korolec w czasie debaty na temat legislacji i planów rządów. Przedstawiciel organizacji Avere (działającej na terenie Europy i integrującej lokalne stowarzyszenia działające na rzecz rozwoju elektromobilności) Philippe Vangeel mówił o przykładach wsparcia i rozwoju sieci ładowania w Amsterdamie a Nazar Shymone-Davyda opowiadał o doświadczeniach z Tesla Club Ukraine.

We wszystkich wystąpieniach tego dnia przewijała się kwestia potrzeby edukowania. Edukacja powinna obejmować lokalne społeczeństwa, samorządowców i osoby, które tworzą prawo, sprzedawców i użytkowników aut elektrycznych. Powinna ona pobudzić do refleksji nad zmianami jakie zachodzą motoryzacji. Szerokie spojrzenie na szanse i wyzwania, które się z elektryfikacją transportu wiążą ma pozwolić uniknąć błędów popełnionych w krajach gdzie elektryczne samochody stają się popularne a sieci ładowania stają się powszechnym elementem krajobrazu.

Edukacja ma spowodować także refleksję nad realnymi potrzebami użytkowników związaną z ładowaniem pojazdów. Ile faktycznie potrzebnych będzie szybkich ładowarek i jak ładować samochody w domach i miejscach pracy efektywnie i tanio – na te pytania nie odpowie osoba, która nigdy nie jeździła samochodem elektrycznym.


Powiązane artykuły

Trump ogłasza rekordowe cła na miedź. To kluczowy surowiec

Prezydent USA zapowiedział wprowadzenie 50-procentowych ceł na miedź. USA obecnie zaspokajają około połowy swojego zapotrzebowania na surowiec, który jest kluczowy...
Zakład przetwórstwa gazu. Fot. Gazprom

Grecja zgadza się na “tani” gaz od Gazpromu

Grecja osiągnęła porozumienie z rosyjskim koncernem Gazprom, zapewniając sobie szczególnie niskie ceny gazu. Tym samym Ateny będą importować rosyjski gaz,...
Montaż samochodów Tesli pod Berlinem. Fot. Tesla.

Amerykańska Tesla zdystansowała konkurentów. Koniec bojkotu w Polsce?

W czerwcu zarejestrowano blisko 3800 nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a najwięcej Tesli. W sumie w pierwszym półroczu 2025...

Udostępnij:

Facebook X X X