icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Trzmiel: Plan budowy metra krakowskiego w latach 2015-16?

Kraków intensywnie myśli o budowie metra w nowej perspektywie unijnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). – Do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj – zapowiada Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Temat ten będzie jeszcze poruszany Kongresie Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada w Krakowie – informuje Transport-Publiczny.pl. 

W rozmowie z portalem zastępca prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel opowiada o szczegółach planu. – Kraków jest jednym z trzech miast w Polsce, w którym rok rocznie obserwujemy przyrost liczby mieszkańców. Mamy poza tym ok. 200 tys. studentów, z tego ok. 160 tys. jest spoza Krakowa. Niezależnie od tego z suburbiów podkrakowskich dojeżdża do pracy ok. 100-150 tys. ludzi. Poza tym Kraków odwiedza ponad 9 mln turystów rocznie. Szacujemy, że z transportu publicznego dziennie będzie korzystać ok. 1,2 mln podróżnych. W związku z tym powstają potoki pasażerskie, które uzasadniają realizację systemu metra – wskazuje urzędnik. – Metro będzie uzupełnione Krakowskim Szybkim Tramwajem, dowożącym pasażerów w relacjach północ-południe do punktów przesiadkowych. Uzupełniającą rolę pełnić będzie też komunikacja autobusowa, natomiast główne potoki pasażerskie wschód – zachód będą przejmowane przez metro.

 

– Na dzień dzisiejszy mamy wstępną koncepcję przebiegu I linii metra na osi wschód – zachód. Trasa miałaby długość ok. 21 km i byłaby obsługiwana przez 36 pociągów metra. Oszacowano, że koszty tego przedsięwzięcia byłyby w granicach 6-8 mld zł. To suma niższa niż koszty budowy metra w Warszawie z uwagi na fakt, że u nas tylko 11 km byłoby pod ziemią, a reszta to metro nadziemne. Poza tym koszt drążenia kilometra tunelu w Warszawie wyszacowano na 680 mln zł, a u nas, po wstępnych badaniach geologicznych, szacowany koszt wynosi 380 mln zł – wylicza Trzmiel. – do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Polska wynegocjowała w Komisji Europejskiej możliwość realizacji projektów przy współfinansowaniu UE również w ramach PPP i z takiego rozwiązania chcielibyśmy skorzystać.

Źródło: Transport Publiczny

Kraków intensywnie myśli o budowie metra w nowej perspektywie unijnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). – Do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj – zapowiada Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Temat ten będzie jeszcze poruszany Kongresie Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada w Krakowie – informuje Transport-Publiczny.pl. 

W rozmowie z portalem zastępca prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel opowiada o szczegółach planu. – Kraków jest jednym z trzech miast w Polsce, w którym rok rocznie obserwujemy przyrost liczby mieszkańców. Mamy poza tym ok. 200 tys. studentów, z tego ok. 160 tys. jest spoza Krakowa. Niezależnie od tego z suburbiów podkrakowskich dojeżdża do pracy ok. 100-150 tys. ludzi. Poza tym Kraków odwiedza ponad 9 mln turystów rocznie. Szacujemy, że z transportu publicznego dziennie będzie korzystać ok. 1,2 mln podróżnych. W związku z tym powstają potoki pasażerskie, które uzasadniają realizację systemu metra – wskazuje urzędnik. – Metro będzie uzupełnione Krakowskim Szybkim Tramwajem, dowożącym pasażerów w relacjach północ-południe do punktów przesiadkowych. Uzupełniającą rolę pełnić będzie też komunikacja autobusowa, natomiast główne potoki pasażerskie wschód – zachód będą przejmowane przez metro.

 

– Na dzień dzisiejszy mamy wstępną koncepcję przebiegu I linii metra na osi wschód – zachód. Trasa miałaby długość ok. 21 km i byłaby obsługiwana przez 36 pociągów metra. Oszacowano, że koszty tego przedsięwzięcia byłyby w granicach 6-8 mld zł. To suma niższa niż koszty budowy metra w Warszawie z uwagi na fakt, że u nas tylko 11 km byłoby pod ziemią, a reszta to metro nadziemne. Poza tym koszt drążenia kilometra tunelu w Warszawie wyszacowano na 680 mln zł, a u nas, po wstępnych badaniach geologicznych, szacowany koszt wynosi 380 mln zł – wylicza Trzmiel. – do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Polska wynegocjowała w Komisji Europejskiej możliwość realizacji projektów przy współfinansowaniu UE również w ramach PPP i z takiego rozwiązania chcielibyśmy skorzystać.

Źródło: Transport Publiczny

Najnowsze artykuły