Ruttmar: Asfalty modyfikowane gumą zmniejszają ryzyko koleinowania nawierzchni

1 lipca 2014, 08:24 Drogi

Firma Strabag realizuje w Polsce dwa kontrakty drogowe z zastosowaniem asfaltów modyfikowanych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Dzięki ich zastosowaniu, na przemysłową skalę zostaną wybudowane ekonomicznie opłacalne, mieszanki o polepszonych parametrach wytrzymałościowych.

– Nowy rodzaj modyfikowanego lepiszcza asfaltowego wyprodukowany przy wykorzystaniu rozdrobnionych zużytych opon, jest jedną z innowacyjnych technologii, popularnych już na świecie, którą z sukcesem rozpowszechniamy w Polsce – poinformował nasz portal dr Igor Ruttmar, prezes TPA Sp. z o.o., sieci laboratoriów należących do koncernu STRABAG SE.

Jego zdaniem ta proekologiczna technologia pozwala na bardziej opłacalne i efektywne dla środowiska wykorzystanie pełnowartościowych zasobów surowcowych jakimi są zużyte opony samochodowe. Niesie ona również korzyści dla samych użytkowników dróg.

– Zastosowanie asfaltów modyfikowanych gumą w mieszankach mineralno-asfaltowych znacząco zwiększa elastyczność, odporność na spękania oraz zmniejsza ryzyko koleinowania nawierzchni pod wpływem ruchu drogowego – twierdzi dalej Ruttmar. – Dzięki temu wydłuża się czas eksploatacji nowobudowanych i remontowanych dróg, przy jednoczesnym zmniejszeniu nakładów na naprawy i modernizacje oraz skraca się czas przestojów, jakże uciążliwych dla użytkowników dróg i kosztownych dla ich zarządców.

Obecnie przy wzrastających cenach asfaltów drogowych i polimerów dodawanych do mieszanek asfalty modyfikowane gumą są efektywną, ekologiczną i opłacalną ekonomicznie alternatywą dla innych technologii modyfikowania asfaltów polimerami.

– Rozdrobniony dodatek gumowy tej mieszanki stanowi od 15 do 18% całości lepiszcza –  tłumaczy Igor Ruttmar. – Przykładowo, do wykonania 1 km drogi o szerokości 1 pasa ruchu w warstwie mieszanki mineralno-asfaltowej o grubości 5 cm można zużyć do 1200 zużytych opon samochodowych.

– Uzyskane dzięki tej metodzie lepiszcze modyfikowane gumą osiąga nawet lepsze parametry fizykomechaniczne w porównaniu do droższej technologii modyfikowania asfaltów polimerami.