Najważniejsze informacje dla biznesu

2.07.2014 ALERT

ENERGETYKA

Druga tura sprawozdań w zakresie mikroinstalacji 

(URZĄD REGULACJI ENERGETYKI)

Prezes URE przypomina o wynikającym z przepisów ustawy – Prawo energetyczne obowiązku sporządzenia przez operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych (OSD) półrocznego sprawozdania na temat wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji.

Zgodnie z treścią art. 9w ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne – OSD, na którego obszarze działania jest przyłączona mikroinstalacja, zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania półrocznego zawierającego wykaz osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną w mikroinstalacji, oraz dane dotyczące:ilości energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji,ilości energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci OSD,rodzaju mikroinstalacji, jej lokalizacji oraz zainstalowanej mocy elektrycznej.

Termin przekazania Prezesowi URE ww. sprawozdania upływa w dniu 30 lipca 2014 r. Więcej szczegółów na temat przekazywania regulatorowi sprawozdań dotyczących wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji zawiera Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Nr 24/2014 skierowana do operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych

Orban: zbudujemy South Stream. Po Wiedniu kolej na Zagrzeb

(REUTERS/AP/TANJUG/BBC/AFP/JUTARNIJ TERESA WÓJCIK)

Przebywający wczoraj w Belgradzie premier Węgier Wiktor Orban oświadczył: – Zbudujemy South Stream i musimy wytrwać w tym zamiarze. – Wyraził gotowość swojego kraju, do kontynuowania prac przy realizacji rosyjskiej rury, „gdyż tego wymaga bezpieczeństwo energetyczne”. Na konferencji prasowej, występując wspólnie z premierem Serbii Aleksandrem Vucićem, Orban podkreślił, że nikt nie ma podstaw, aby jakiemuś państwu odebrać prawo do bezpieczeństwa energetycznego. Dodał, że wszyscy ci, którzy są tak przeciwni budowie South Stream „niech najpierw bezwarunkowo zapewnią alternatywne zaopatrzenie w surowce energetyczne. Popieramy Ukrainę, ale mój kraj nie chce znaleźć się w sytuacji, kiedy energetycznie będzie zależny od Ukrainy. Mamy obowiązki wobec własnych obywateli”.

Premier Węgier uznał, że Serbia jest państwem stabilnym dodając, że na wspólnym posiedzeniu rządów obu krajów potwierdził, że jego rząd popiera wejście Serbii do UE, jeśli serbski naród tego pragnie. „Uważam to za mój moralny obowiązek” powiedział. W przyjętym wczoraj programie współpracy Węgier i Serbii oprócz wspólnych interesów w realizacji South Streamu, zwraca uwagę projekt połączenia przesyłowej sieci elektroenergetycznej obu krajów oraz infrastruktury drogowej i kolejowej. Premier Serbii przypomniał, że niebawem zjawi się w Moskwie gdzie będzie rozmawiał na temat South Stream.

Tymczasem dwóch wysokich przedstawicieli rosyjskiej branży energetycznej – szef Gazpromu Aleksiej Miller oraz przedstawiciel Gazprom Nieftu Aleksander Djukow maja pojawić się w Zagrzebiu. Powołując się na nieoficjalne informacje z kręgów najwyższych władz Chorwacji, media podają, że chodzi o „współpracę w sektorze ropy i gazu”. Goście z Kremla i gospodarze maja rozpocząć rozmowy o udziale rosyjskiego koncernu w poszukiwaniach ropy i gazu na dnie Adriatyku oraz, co nie mniej ważne – o losach chorwackiego koncernu paliwowego INA. W tym drugim przypadku chodzi o przejęcie przez Gazprom większościowego udziału (49,1 proc.) w INA pozostającego dotychczas w posiadaniu węgierskiego koncernu MOL. Jako potencjalni zainteresowani nabywcy tego udziału wymieniani są Rosjanie i Amerykanie, ale uważa się, że ci pierwsi mają znaczni większe szanse?

Spotkanie w Zagrzebiu zapowiedziane jest w szczególnym dla Rosjan momencie – niedługo po uroczystym podpisaniu przez Gazprom i austriacki koncern paliwowy OMV kontraktu na budowę austriackiego odcinka South Stream. Chorwacja dotychczas pozostała poza tym projektem. Jako rynek gazu – uważają analitycy – Chorwacja nie jest liczącym się partnerem ale w ważnym projekcie Grupy Wyszehradzkiej – Korytarzu Północ-Południe – Chorwacja ma ważną pozycję z uwagi na planowany gazoport na wyspie Krk. Może też być krajem łączącym ten Korytarz z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP), stanowiącym konkurencję dla South Stream.

Grecja obniża podatki od wydobycia węglowodorów

(REUTERS/BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Grecja obniża stawki podatkowe dla firm naftowych i gazowych, ponieważ chce, aby zaangażowały się one w poszukiwania i eksploatację złóż węglowodorów znajdujących się na obszarach morskich i lądowych należących do tego kraju. Rząd grecki zdecydował, że odkrywcy ropy i gazu po rozpoczęciu „komercjalnie efektywnego wydobycia” będą płacić podatek 25-procentowy, w porównaniu z 40 procentowym obowiązującym obecnie. Grecki program energetyczny był tematem konferencji w Londynie, na której rządowi eksperci spotkali się z wysokimi przedstawicielami Exxon Mobil, BP, Shell, Total oraz innych koncernów paliwowych. „Bardzo pragniemy zachęcać znane firmy do inwestowania w przyszłość Grecji” powiedział wczoraj na konferencji w Londynie Joannis Maniatis, minister energetyki w ateńskim rządzie. Obciążona zadłużeniem Grecja uruchomiła ambitny program poszukiwania rezerw węglowodorów, zapowiadanych przez ostatnie badania geologiczne. Podobne badania doprowadziły do odkrycia i rozpoczęcia eksploatacji bogatych złóż gazu na wodach należących do Izraela i Cypru. W Atenach ogłoszono przetarg na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze gazu i ropy na 20 blokach złóż zlokalizowanych na południe od Krety i na Morzu Jońskim.

Rosja usztywnia stanowisko w rozmowach o Ukrainie i South Stream

(INTERFAX/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Naftogaz podaje, że będzie potrzebował 10-10,2 mld m3 gazu ziemnego z magazynów na potrzeby realizacji zapotrzebowania w sezonie grzewczym. Na dzień 27 czerwca tego roku znajdowało się w nich 14,2 mld m3. Są one zatem wypełnione w 44,6 procentach. Po braku zgody co do ceny rosyjskiego gazu ziemnego dla Ukrainy, rozmowy na ten temat z udziałem przedstawicieli Brukseli, Kijowa i Moskwy zostały zatrzymane. Wspólna oferta Komisji Europejskiej i Ukrainy zakłada przejściową cenę $300/1000m3 w lecie, która umożliwi wpompowanie odpowiednich ilości surowca do ukraińskich magazynów (wg szacunków ukraińskich musi się tam znaleźć od 17 do 19 mld m3 surowca aby możliwy był jego tranzyt do Europy). W okresie grzewczym cena miałaby wzrosnąć do $385. Propozycja zakłada także spłatę części długu przez Naftogaz w wysokości 1 mld dolarów. Pozostały dług miałby być spłacany w corocznych transzach z oprocentowaniem 6-procentowym. Komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger zamierza rozmawiać na ten temat przez telefon z ministrem energetyki Rosji Aleksandrem Nowakiem w piątek 4 lipca. Rosjanie oczekują, że Oettinger podejmie także temat pompowania gazu do europejskich, zamiast ukraińskich magazynów oraz odmrożenia rozmów na temat South Stream. Odrzucają możliwość zmiany ceny w kontrakcie z Ukrainą. Ostateczną decyzję na temat ceny podejmie zapewne Sąd Arbitrażowy w Sztokholmie, gdzie skierowała sprawę sporu gazowego Ukraina, która domaga się 6 mld dolarów odszkodowania za niesprawiedliwą cenę. Rosjanie domagają się 4,5 mld dolarów za dostarczony, a nieopłacony gaz. Od 16 czerwca Gazprom wprowadził system przedpłat za dostawy gazu na Ukrainę. Kijów nie dostanie surowca, jeśli za niego wcześniej nie zapłaci. Mimo to tranzyt gazu dla klientów europejskich przebiega bez utrudnień. Kijów podejmuje także działania na rzecz zmniejszenia zużycia gazu i racjonalizacji wydatków w sektorze. Rozważa restrukturyzację wewnętrznego długu za dostawy gazu, który poważnie obciąża Naftogaz. Zdaniem przedstawicieli firmy nowe perspektywy współpracy w sektorze gazowym otwiera podpisanie umowy stowarzyszeniowej UE-Ukraina. Chodzi szczególnie o infrastrukturę przesyłową. Firmom z Unii Europejskiej i Naftogazowi będzie łatwiej się porozumieć w oparciu o wspólne otoczenie prawne.

Bez ukraińskich gazociągów Rosja może eksportować tylko 40 proc. dotychczasowego wolumenu

(BLOOMBERG/AP)

Opracowany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy raport dowodzi, że zdolności Rosji do dywersyfikacji przesyłu na eksport gazu są obecnie ograniczone. „Około połowa rosyjskiego eksportu gazu do Europy jest transportowana przez Ukrainę, a możliwość przekierowania na inne rury w krótkim terminie jest ograniczona” – wskazano w MFW. 40 Proc. wolumenu na eksport może być przesłane przez gazociąg na Białorusi i przez Nord Stream przy wykorzystaniu ich pełnej przepustowości – szacują ekonomiści MFW. Pozostałe 60 proc. dotychczasowych ilości gazu eksportowanego do Europy w krótkim terminie nie będzie mogła opuścić Rosji. W takim scenariuszu raport przewiduje duże problemy dla gospodarki rosyjskiej i europejskiego rynku energii.

Jelena Burmistrowa za Miedwiediewa na czele najważniejszej spółki-córki Gazpromu

(ITAR TASS/RIA NOVOSTI)

Dyrektorem generalnym Gazprom Eksport, spółki-córki Gazpromu, została wczoraj Jelena Burmistrowa. Dotychczasowy zastępca dyrektora generalnego, Aleksandra Miedwiediewa, który stracił to stanowisko, ale pozostał wiceprezesem  Gazpromu  i będzie nadzorować w koncernie programy rozwoju społecznego i sportu.

Według Itar-Tass, Burmistrowa nadzorowała przygotowanie i negocjowanie kontraktu Gazpromu z chińską spółką paliwową CNPC. Jej rola w tych trudnych rozmowach miała być istotna, zaprezentowała podobno dużą samodzielność.  Choć dotychczas niemal nieznana, uważana jest za wysokiej klasy specjalistę i menadżera. Moskiewskie media podały, że Miedwiediew sam zrezygnował ze stanowiska.

Rosnieft idzie do sądu z Gazpromem

(REUTERS/THE MOSCOW TIMES/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

W odpowiedzi na sprzeciw Gazpromu przeciwko dopuszczeniu Rosnieftu do przepustowości mającego dopiero powstać gazociągu Siła Syberii łączącego wschodniosyberyjskie złoża Gazpromu z Chinami, władze Rosnieftu zamierzają skierować sprawę do sądu. Firma wskazuje, że Gazprom jest monopolistą infrastruktury gazowej, przez co ma obowiązek zapewnić dostęp do niej niezależnym producentom za jakich uznają się Rosnieft i inne firmy z sektora. Zdaniem przedstawicieli Rosnieftu gazyfikacja wschodniej Syberii jest w interesie całego państwa a brak zgody Gazpromu na wejście ich firmy do Siły Syberii jedynie hamuje ten proces. Mimo sporu, Rosnieft nadal oferuje Gazpromowi partycypację w kosztach budowy w zamian za dopuszczenie do chińskiej rury. Gazprom przekonuje, że dopuszczenie nowych graczy do Siły Syberii osłabi jego pozycję a przez to interes państwa rosyjskiego.

Moody`s obniżył rating Gazpromu i Rosnieftu do „negatywnej perspektywy”

(REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK)

Międzynarodowa agencja ratingowa Moody `s obniżyła rating Gazpromu i Rosnieftu na BAA1. Moody’s obniżyła również rating spółki zależnej Gazpromu – Gazprom Nieft oraz spółkę-córkę Rosnieftu – Rosnieft 'International Holdings Limited na BAA2. Ta ocena oznacza perspektywy, jako negatywne.

Według Moody `s, oceny ratingowe tych rosyjskich potentatów paliwowych są wprost uwarunkowane obniżeniem 27 czerwca b.r. przez tę agencję ratingu Rosji z „pozytywnej” na „negatywną”.

Rosyjscy hakerzy zagrażają firmom energetycznym 

(FINANCIAL TIMES/TERESA WÓJCIK)

Naukowcy amerykańscy uważają, że rosyjska grupa hakerów znanych, jako Energetic Bear atakuje przedsiębiorstwa energetyczne w USA i Europie i może zakłócać cyberbezpieczeństwo branży energetycznej. Hakerzy ci, zwani również „Dragonfly” wydają się dysponować potencjałem sugerującym, że jest to grupa korzystająca z wsparcia oraz środków struktur rządowych. Atakuje operatorów sieci energetycznych, rurociągów ropy i gazu, elektrownie i inne strategicznie ważne firmy energetyczne. Złośliwe i skuteczne oprogramowania stosowane przez hakerów Energy Bear zakłóca pracę turbin na fermach wiatrowych, elektrowni konwencjonalnych, gazociągów i rurociągów. Uniemożliwia monitorowanie zużycia energii oraz zapotrzebowania na energię w czasie realnym. Od pewnego czasu systemy komputerowe setek europejskich i amerykańskich firm z branży energetycznej były profesjonalnie atakowane z użyciem nowoczesnych programów cybernetycznych.  Informacje naukowców potwierdza firma Symantec, wyspecjalizowana w usługach bezpieczeństwa systemów komputerowych i dostarczająca oprogramowania antywirusowe. Niezwykły jest fakt, że grupa ta jest aktywna, co najmniej od 2011 r. W ciągu ostatniego 1,5 roku zaatakowała oprogramowania w ponad 1 tys. systemów komputerowych w 84 krajach. Ponad połowa ataków miała miejsce w USA, inne stosunkowo często atakowane kraje to Niemcy, Polska, Włochy, Grecja, Francja, Rumunia, Serbia i Turcja. Agencje zwalczające działania hakerskie zwracają uwagę, że grupa Energetic Bear jest aktywna według standardowych norm dnia pracy – od 9 rano do 18 wieczorem, a jej tydzień roboczy – od poniedziałku do piątku. Eksperci informatyki ocenili, że wirus stosowany przez hakerów Energetic Bear do infekowania oprogramowania jest pokrewny wirusowi Stuxnet opracowanego przez zespół informatyków z USA i Izraela w celu ataku na irańskie centrum wzbogacania uranu. Są ślady, że Stuxnet był przedmiotem zainteresowania rosyjskich informatyków wojskowych.

Kurdowie wyznaczają granice podziału Iraku

(AP/REUTERS/BBC/TERESA WÓJCIK)

Analitycy agencji AP zwracają uwagę na ich zdaniem ważny fakt. Gdy islamscy ekstremiści wyznaczają nowe granice w miarę swego marszu przez Bliski Wschód – wydaje się, że Kurdowie wyznaczają nowe granice na północy Iraku. Politycznie mają na celu znacznie powiększyć swój autonomiczny region lub wywalczyć własne niepodległe państwo. Mają też cel ekonomiczny: przejąć pełną kontrolę nad dotychczas spornym terytorium w Kirkuku i całej okolicy, czyli nad polami ropy. Jeden i drugi cel wymagają działań militarnych przeciwko sunnickim siłom ISIS/ISIL. I w tych działaniach Kurdowie okazują się bardzo skuteczni. Wydobycie ropy odbywa się na ich terenach bez przeszkód, z pełnym bezpieczeństwem pracujących ekip, bez problemów jest realizowany transport. Rząd iracki w Bagdadzie protestuje przeciwko faktycznemu przejęciu ropy na tych terenach przez Kurdów, ale protesty mają charakter wyłącznie werbalny. Zakazu handlu ropą z terenów należących i bronionych przez Kurdów Bagdad nie jest w stanie wyegzekwować. Utworzeniu niepodległego państwa Kurdystan sprzeciwiają się sąsiedzi Iraku – Iran i Turcja, gdzie żyją duże grupy mniejszości kurdyjskiej. Przeciwny jest Biały Dom, który chce utrzymać jedność państwową Iraku. Ale Izrael, a szczególnie premier Beniamin Netanjahu, jest zdecydowanym zwolennikiem niepodległego państwa Kurdyjskiego. I chętnie kupuje kurdyjską ropę.

Nowy kazachski rurociąg

(RIGZONE/OIL AND GAS EURASIA/TERESA WÓJCIK)

W Kazachstanie firma Max Petroleum zapowiedziała wczoraj, że zaprojektowała i rozpoczęła budowę nowego rurociągu łączącego terminal naftowy z polem Zhana Makat. Ta regionalna rura mieć będzie około siedmiu kilometrów. Umożliwi bezpośrednie dostarczanie ropy z Zhana Makat do krajowej sieci kazachskich ropociągów. Ropa wydobywana z pól naftowych Zhana Makat, Borkyldaty, Sagiz West i East Kyzylzhar będzie mogła być transportowana tym rurociągiem bezpośrednio do odbiorców końcowych. Zmniejszy to koszt transportu o około 4 dolarów za baryłkę. Max Petroleum oczekuje, że rocznie, po uruchomieniu pełnego transportowego potencjału rury przyniesie to oszczędności w kwocie 4,9 mln dol.

INFRASTRUKTURA

Podpisanie umowy o dofinansowanie na realizację projektu

(UM Rzeszów)

Pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a Gminą Miasto Rzeszów została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w centrum Rzeszowa poprzez ograniczenie ruchu tranzytowego i wprowadzenie strefy płatnego parkowania”. Wartość projektu to 183,15 mln zł, w tym 92,4 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Cele projektu osiągnięte będą poprzez: wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta; budowę drogi od skrzyżowania ul. Rzecha i ul. Załęskiej do ul. Lubelskiej wraz mostem podwieszonym na Wisłoku, które zostaną włączone do systemu komunikacji miejskiej, co poprawi funkcjonalność i efektywność ekonomiczną transportu publicznego.

Kolejne 4 odcinki świętokrzyskich dróg krajowych z nową nawierzchnią i nowe chodniki

(GDDKiA)

W lipcu ogłoszone zostaną przetargi na remont nawierzchni czterech kolejnych odcinków świętokrzyskich dróg krajowych o łącznej długości około 5,5 km i na budowę trzech chodników o łącznej długości około 3,2 km. Prace potrwają do jesieni. Wyremontowana zostanie nawierzchnia drogi krajowej nr 9 w Opatowie (ulice Kilińskiego,1-go Maja, Sienkiewicza) – 1,1 km; drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Żydówek – 1,5 km; drogi krajowej nr 42 na odcinku Wielka Wieś – Wąchock – 1,7 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Lechów – Lechówek – 1,1 km. Chodniki powstaną przy drodze nr 9 w Opatowie – 600 m (wjazd do miasta od strony Ostrowca); przy drodze nr 9 i 77 (skrzyżowanie w Lipniku) – 1,8 km przy drodze nr 9 i 400 m przy drodze nr 77; przy drodze nr 9 we Włostowie – 400 m.

Nadzór Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP PLK oraz wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD – Piła Główna. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 1 grudnia 2014 r. Nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Nieprawidłowości polegały na niespełnieniu przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, poprzez nienależytą konserwację urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (ssp) na przejeździe kolejowym szlaku Chodzież – Dziembówko.

Najnowsze wyniki w przewozach pasażerskich – maj 2014

(Urząd Transportu Kolejowego)

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami w przewozach pasażerskich za miesiąc maj 2014.

Przewozy pasażerskie ogółem – styczeń maj 2014: 114,7 mln, styczeń maj 2013: 112,3 mln. Zmiana 2,14% 2014/2013. Udział przewoźników wg liczby przewiezionych pasażerów za okres I-V 2014: Przewozy Regionalne 29,75% (2013: 31,39%); PKP Intercity 8,75% (11,36%); PKP SKM 12,87% (13,02%); WKD 2,75% (2,74%); Koleje Mazowieckie 23,47% (23,09%); SKM Warszawa 10,55% (8,35%); Arriva RP 1,74% (0,92%); Koleje Dolnośląskie 1,19% (0,90%); Koleje Wielkopolskie 2,74% (2,00%); Koleje Śląskie 6,04% (6,04%); UBB 0,14% (0,18%).

Najnowsze wyniki w przewozach towarowych – maj 2014

(Urząd Transportu Kolejowego)

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami w przewozach towarowych za miesiąc maj 2014.

Przewozy towarowe ogółem. Masa w styczniu-maju 2014: 90,8 mln t, w styczniu-maju 2013: 90,2 mln t (zmiana 0,66%). Praca przewozowa w styczniu-maju 2014: 19,9 mln tkm, w styczniu-maju 2013: 19,0 mln tkm (zmiana 4,65%). Udział przewoźników wg przewiezionej masy towarów: PKP Cargo I-V 2014: 46,63% (2013: 48,63%); PKP LHS PKP 4,95% (4,32%); PKP Cargo Service 0,48% (0,44%); CTL Logistics, CTL Rail, CTL Train razem 6,07% (6,77%); DB Schenker Rail Polska 18,92% (19,24%); PUK Kolprem 2,60% (2,30%); Pol-Miedź Trans 2,49% (2,36%); Lotos Kolej 4,45% (4,04%); Transoda 0,65% (0,57%); Rail Polska 1,31% (1,74%); Orlen Kol-Trans 1,23% (1,15%); STK 0,93% (1,31%); KP Kotlarnia 1,24% (1,32%); Freightliner PL 3,40% (2,10%).

Pierwszy pociąg z bezpłatnym WiFi na torach

(PKP SA)

Z Warszawy do Katowic i Bielska Białej pojechał pierwszy pociąg PKP Intercity (EIC Beskidy) z bezpłatnym dostępem do internetu. Usługę „HotSpot T-Mobile” dostarczył T-Mobile Polska. W lipcu usługa pojawi się w kolejnych pociągach. W styczniu tego roku PKP Intercity i T-Mobile Polska  podpisały umowę, dzięki której pasażerowie otrzymają dostęp poprzez WiFi do internetu, a w przyszłości również filmów, seriali oraz gier na pokładzie pociągów. To innowacyjny projekt, nie tylko w skali Polski, ale i całej Europy. W pierwszym etapie projektu 30 wagonów wyposażonych zostało w modemy, anteny zewnętrzne i wewnętrzne, które dostarczył partner T-Mobile, firma Nomad Digital.

Inauguracja połączeń krajowych Ryanaira z Kraków Airport

(Kraków Airport)

Irlandzka linia lotnicza Ryanair zainaugurowała z krakowskiego lotniska loty krajowe. Do końca sierpnia trzy razy w tygodniu (we wtorki, czwartki i soboty) będzie można polecieć do Gdańska. Ryanair będzie obsługiwał połączenie krajowe z Krakowa do Gdańska samolotem Boeing 737-800, lot trwa ok. godziny. Wśród 62 tras regularnych, jakie w tegorocznym sezonie letnim oferuje krakowskie lotnisko są trzy połączenia krajowe – do Warszawy (PLL LOT) oraz Gdańska (Eurolot i Ryanair).

Wystartował pierwszy Ryanair do Gdańska

(UM Wrocław)

Z wrocławskiego lotniska wystartował pierwszy samolot linii Ryanair do Gdańska. Niskokosztowy przewoźnik uruchomił lot jako  wakacyjne połączenie nad morze. – Chcemy aby rodziny mogły skorzystać z naszej oferty. To drugie po Warszawa-Modlin połączenie krajowe. Bilety będą kosztować ok 80-100 zł. Lot trwa godzinę – mówi Katarzyna Gaborec z Linii Lotniczych Ryanair. Lot może się okazać alternatywą dla podróżujących koleją lub samochodem. Podróż pociągiem TLK trwa 6 godz. i 39 minut, a bilet kosztuje 65 zł. Autem z Wrocławia do Gdańska jedzie się 5 godz. i 30 minut, a paliwo kosztuje ok. 200 zł. Połączenie Ryanair będzie funkcjonować od lipca do końca sierpnia. Irlandzki przewoźnik duży potencjał w lotach krajowych i chcą rozwijać siatkę połączeń z wrocławskiego lotniska.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Druga tura sprawozdań w zakresie mikroinstalacji 

(URZĄD REGULACJI ENERGETYKI)

Prezes URE przypomina o wynikającym z przepisów ustawy – Prawo energetyczne obowiązku sporządzenia przez operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych (OSD) półrocznego sprawozdania na temat wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji.

Zgodnie z treścią art. 9w ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne – OSD, na którego obszarze działania jest przyłączona mikroinstalacja, zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania półrocznego zawierającego wykaz osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną w mikroinstalacji, oraz dane dotyczące:ilości energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji,ilości energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci OSD,rodzaju mikroinstalacji, jej lokalizacji oraz zainstalowanej mocy elektrycznej.

Termin przekazania Prezesowi URE ww. sprawozdania upływa w dniu 30 lipca 2014 r. Więcej szczegółów na temat przekazywania regulatorowi sprawozdań dotyczących wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji zawiera Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Nr 24/2014 skierowana do operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych

Orban: zbudujemy South Stream. Po Wiedniu kolej na Zagrzeb

(REUTERS/AP/TANJUG/BBC/AFP/JUTARNIJ TERESA WÓJCIK)

Przebywający wczoraj w Belgradzie premier Węgier Wiktor Orban oświadczył: – Zbudujemy South Stream i musimy wytrwać w tym zamiarze. – Wyraził gotowość swojego kraju, do kontynuowania prac przy realizacji rosyjskiej rury, „gdyż tego wymaga bezpieczeństwo energetyczne”. Na konferencji prasowej, występując wspólnie z premierem Serbii Aleksandrem Vucićem, Orban podkreślił, że nikt nie ma podstaw, aby jakiemuś państwu odebrać prawo do bezpieczeństwa energetycznego. Dodał, że wszyscy ci, którzy są tak przeciwni budowie South Stream „niech najpierw bezwarunkowo zapewnią alternatywne zaopatrzenie w surowce energetyczne. Popieramy Ukrainę, ale mój kraj nie chce znaleźć się w sytuacji, kiedy energetycznie będzie zależny od Ukrainy. Mamy obowiązki wobec własnych obywateli”.

Premier Węgier uznał, że Serbia jest państwem stabilnym dodając, że na wspólnym posiedzeniu rządów obu krajów potwierdził, że jego rząd popiera wejście Serbii do UE, jeśli serbski naród tego pragnie. „Uważam to za mój moralny obowiązek” powiedział. W przyjętym wczoraj programie współpracy Węgier i Serbii oprócz wspólnych interesów w realizacji South Streamu, zwraca uwagę projekt połączenia przesyłowej sieci elektroenergetycznej obu krajów oraz infrastruktury drogowej i kolejowej. Premier Serbii przypomniał, że niebawem zjawi się w Moskwie gdzie będzie rozmawiał na temat South Stream.

Tymczasem dwóch wysokich przedstawicieli rosyjskiej branży energetycznej – szef Gazpromu Aleksiej Miller oraz przedstawiciel Gazprom Nieftu Aleksander Djukow maja pojawić się w Zagrzebiu. Powołując się na nieoficjalne informacje z kręgów najwyższych władz Chorwacji, media podają, że chodzi o „współpracę w sektorze ropy i gazu”. Goście z Kremla i gospodarze maja rozpocząć rozmowy o udziale rosyjskiego koncernu w poszukiwaniach ropy i gazu na dnie Adriatyku oraz, co nie mniej ważne – o losach chorwackiego koncernu paliwowego INA. W tym drugim przypadku chodzi o przejęcie przez Gazprom większościowego udziału (49,1 proc.) w INA pozostającego dotychczas w posiadaniu węgierskiego koncernu MOL. Jako potencjalni zainteresowani nabywcy tego udziału wymieniani są Rosjanie i Amerykanie, ale uważa się, że ci pierwsi mają znaczni większe szanse?

Spotkanie w Zagrzebiu zapowiedziane jest w szczególnym dla Rosjan momencie – niedługo po uroczystym podpisaniu przez Gazprom i austriacki koncern paliwowy OMV kontraktu na budowę austriackiego odcinka South Stream. Chorwacja dotychczas pozostała poza tym projektem. Jako rynek gazu – uważają analitycy – Chorwacja nie jest liczącym się partnerem ale w ważnym projekcie Grupy Wyszehradzkiej – Korytarzu Północ-Południe – Chorwacja ma ważną pozycję z uwagi na planowany gazoport na wyspie Krk. Może też być krajem łączącym ten Korytarz z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP), stanowiącym konkurencję dla South Stream.

Grecja obniża podatki od wydobycia węglowodorów

(REUTERS/BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Grecja obniża stawki podatkowe dla firm naftowych i gazowych, ponieważ chce, aby zaangażowały się one w poszukiwania i eksploatację złóż węglowodorów znajdujących się na obszarach morskich i lądowych należących do tego kraju. Rząd grecki zdecydował, że odkrywcy ropy i gazu po rozpoczęciu „komercjalnie efektywnego wydobycia” będą płacić podatek 25-procentowy, w porównaniu z 40 procentowym obowiązującym obecnie. Grecki program energetyczny był tematem konferencji w Londynie, na której rządowi eksperci spotkali się z wysokimi przedstawicielami Exxon Mobil, BP, Shell, Total oraz innych koncernów paliwowych. „Bardzo pragniemy zachęcać znane firmy do inwestowania w przyszłość Grecji” powiedział wczoraj na konferencji w Londynie Joannis Maniatis, minister energetyki w ateńskim rządzie. Obciążona zadłużeniem Grecja uruchomiła ambitny program poszukiwania rezerw węglowodorów, zapowiadanych przez ostatnie badania geologiczne. Podobne badania doprowadziły do odkrycia i rozpoczęcia eksploatacji bogatych złóż gazu na wodach należących do Izraela i Cypru. W Atenach ogłoszono przetarg na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze gazu i ropy na 20 blokach złóż zlokalizowanych na południe od Krety i na Morzu Jońskim.

Rosja usztywnia stanowisko w rozmowach o Ukrainie i South Stream

(INTERFAX/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Naftogaz podaje, że będzie potrzebował 10-10,2 mld m3 gazu ziemnego z magazynów na potrzeby realizacji zapotrzebowania w sezonie grzewczym. Na dzień 27 czerwca tego roku znajdowało się w nich 14,2 mld m3. Są one zatem wypełnione w 44,6 procentach. Po braku zgody co do ceny rosyjskiego gazu ziemnego dla Ukrainy, rozmowy na ten temat z udziałem przedstawicieli Brukseli, Kijowa i Moskwy zostały zatrzymane. Wspólna oferta Komisji Europejskiej i Ukrainy zakłada przejściową cenę $300/1000m3 w lecie, która umożliwi wpompowanie odpowiednich ilości surowca do ukraińskich magazynów (wg szacunków ukraińskich musi się tam znaleźć od 17 do 19 mld m3 surowca aby możliwy był jego tranzyt do Europy). W okresie grzewczym cena miałaby wzrosnąć do $385. Propozycja zakłada także spłatę części długu przez Naftogaz w wysokości 1 mld dolarów. Pozostały dług miałby być spłacany w corocznych transzach z oprocentowaniem 6-procentowym. Komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger zamierza rozmawiać na ten temat przez telefon z ministrem energetyki Rosji Aleksandrem Nowakiem w piątek 4 lipca. Rosjanie oczekują, że Oettinger podejmie także temat pompowania gazu do europejskich, zamiast ukraińskich magazynów oraz odmrożenia rozmów na temat South Stream. Odrzucają możliwość zmiany ceny w kontrakcie z Ukrainą. Ostateczną decyzję na temat ceny podejmie zapewne Sąd Arbitrażowy w Sztokholmie, gdzie skierowała sprawę sporu gazowego Ukraina, która domaga się 6 mld dolarów odszkodowania za niesprawiedliwą cenę. Rosjanie domagają się 4,5 mld dolarów za dostarczony, a nieopłacony gaz. Od 16 czerwca Gazprom wprowadził system przedpłat za dostawy gazu na Ukrainę. Kijów nie dostanie surowca, jeśli za niego wcześniej nie zapłaci. Mimo to tranzyt gazu dla klientów europejskich przebiega bez utrudnień. Kijów podejmuje także działania na rzecz zmniejszenia zużycia gazu i racjonalizacji wydatków w sektorze. Rozważa restrukturyzację wewnętrznego długu za dostawy gazu, który poważnie obciąża Naftogaz. Zdaniem przedstawicieli firmy nowe perspektywy współpracy w sektorze gazowym otwiera podpisanie umowy stowarzyszeniowej UE-Ukraina. Chodzi szczególnie o infrastrukturę przesyłową. Firmom z Unii Europejskiej i Naftogazowi będzie łatwiej się porozumieć w oparciu o wspólne otoczenie prawne.

Bez ukraińskich gazociągów Rosja może eksportować tylko 40 proc. dotychczasowego wolumenu

(BLOOMBERG/AP)

Opracowany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy raport dowodzi, że zdolności Rosji do dywersyfikacji przesyłu na eksport gazu są obecnie ograniczone. „Około połowa rosyjskiego eksportu gazu do Europy jest transportowana przez Ukrainę, a możliwość przekierowania na inne rury w krótkim terminie jest ograniczona” – wskazano w MFW. 40 Proc. wolumenu na eksport może być przesłane przez gazociąg na Białorusi i przez Nord Stream przy wykorzystaniu ich pełnej przepustowości – szacują ekonomiści MFW. Pozostałe 60 proc. dotychczasowych ilości gazu eksportowanego do Europy w krótkim terminie nie będzie mogła opuścić Rosji. W takim scenariuszu raport przewiduje duże problemy dla gospodarki rosyjskiej i europejskiego rynku energii.

Jelena Burmistrowa za Miedwiediewa na czele najważniejszej spółki-córki Gazpromu

(ITAR TASS/RIA NOVOSTI)

Dyrektorem generalnym Gazprom Eksport, spółki-córki Gazpromu, została wczoraj Jelena Burmistrowa. Dotychczasowy zastępca dyrektora generalnego, Aleksandra Miedwiediewa, który stracił to stanowisko, ale pozostał wiceprezesem  Gazpromu  i będzie nadzorować w koncernie programy rozwoju społecznego i sportu.

Według Itar-Tass, Burmistrowa nadzorowała przygotowanie i negocjowanie kontraktu Gazpromu z chińską spółką paliwową CNPC. Jej rola w tych trudnych rozmowach miała być istotna, zaprezentowała podobno dużą samodzielność.  Choć dotychczas niemal nieznana, uważana jest za wysokiej klasy specjalistę i menadżera. Moskiewskie media podały, że Miedwiediew sam zrezygnował ze stanowiska.

Rosnieft idzie do sądu z Gazpromem

(REUTERS/THE MOSCOW TIMES/PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

W odpowiedzi na sprzeciw Gazpromu przeciwko dopuszczeniu Rosnieftu do przepustowości mającego dopiero powstać gazociągu Siła Syberii łączącego wschodniosyberyjskie złoża Gazpromu z Chinami, władze Rosnieftu zamierzają skierować sprawę do sądu. Firma wskazuje, że Gazprom jest monopolistą infrastruktury gazowej, przez co ma obowiązek zapewnić dostęp do niej niezależnym producentom za jakich uznają się Rosnieft i inne firmy z sektora. Zdaniem przedstawicieli Rosnieftu gazyfikacja wschodniej Syberii jest w interesie całego państwa a brak zgody Gazpromu na wejście ich firmy do Siły Syberii jedynie hamuje ten proces. Mimo sporu, Rosnieft nadal oferuje Gazpromowi partycypację w kosztach budowy w zamian za dopuszczenie do chińskiej rury. Gazprom przekonuje, że dopuszczenie nowych graczy do Siły Syberii osłabi jego pozycję a przez to interes państwa rosyjskiego.

Moody`s obniżył rating Gazpromu i Rosnieftu do „negatywnej perspektywy”

(REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK)

Międzynarodowa agencja ratingowa Moody `s obniżyła rating Gazpromu i Rosnieftu na BAA1. Moody’s obniżyła również rating spółki zależnej Gazpromu – Gazprom Nieft oraz spółkę-córkę Rosnieftu – Rosnieft 'International Holdings Limited na BAA2. Ta ocena oznacza perspektywy, jako negatywne.

Według Moody `s, oceny ratingowe tych rosyjskich potentatów paliwowych są wprost uwarunkowane obniżeniem 27 czerwca b.r. przez tę agencję ratingu Rosji z „pozytywnej” na „negatywną”.

Rosyjscy hakerzy zagrażają firmom energetycznym 

(FINANCIAL TIMES/TERESA WÓJCIK)

Naukowcy amerykańscy uważają, że rosyjska grupa hakerów znanych, jako Energetic Bear atakuje przedsiębiorstwa energetyczne w USA i Europie i może zakłócać cyberbezpieczeństwo branży energetycznej. Hakerzy ci, zwani również „Dragonfly” wydają się dysponować potencjałem sugerującym, że jest to grupa korzystająca z wsparcia oraz środków struktur rządowych. Atakuje operatorów sieci energetycznych, rurociągów ropy i gazu, elektrownie i inne strategicznie ważne firmy energetyczne. Złośliwe i skuteczne oprogramowania stosowane przez hakerów Energy Bear zakłóca pracę turbin na fermach wiatrowych, elektrowni konwencjonalnych, gazociągów i rurociągów. Uniemożliwia monitorowanie zużycia energii oraz zapotrzebowania na energię w czasie realnym. Od pewnego czasu systemy komputerowe setek europejskich i amerykańskich firm z branży energetycznej były profesjonalnie atakowane z użyciem nowoczesnych programów cybernetycznych.  Informacje naukowców potwierdza firma Symantec, wyspecjalizowana w usługach bezpieczeństwa systemów komputerowych i dostarczająca oprogramowania antywirusowe. Niezwykły jest fakt, że grupa ta jest aktywna, co najmniej od 2011 r. W ciągu ostatniego 1,5 roku zaatakowała oprogramowania w ponad 1 tys. systemów komputerowych w 84 krajach. Ponad połowa ataków miała miejsce w USA, inne stosunkowo często atakowane kraje to Niemcy, Polska, Włochy, Grecja, Francja, Rumunia, Serbia i Turcja. Agencje zwalczające działania hakerskie zwracają uwagę, że grupa Energetic Bear jest aktywna według standardowych norm dnia pracy – od 9 rano do 18 wieczorem, a jej tydzień roboczy – od poniedziałku do piątku. Eksperci informatyki ocenili, że wirus stosowany przez hakerów Energetic Bear do infekowania oprogramowania jest pokrewny wirusowi Stuxnet opracowanego przez zespół informatyków z USA i Izraela w celu ataku na irańskie centrum wzbogacania uranu. Są ślady, że Stuxnet był przedmiotem zainteresowania rosyjskich informatyków wojskowych.

Kurdowie wyznaczają granice podziału Iraku

(AP/REUTERS/BBC/TERESA WÓJCIK)

Analitycy agencji AP zwracają uwagę na ich zdaniem ważny fakt. Gdy islamscy ekstremiści wyznaczają nowe granice w miarę swego marszu przez Bliski Wschód – wydaje się, że Kurdowie wyznaczają nowe granice na północy Iraku. Politycznie mają na celu znacznie powiększyć swój autonomiczny region lub wywalczyć własne niepodległe państwo. Mają też cel ekonomiczny: przejąć pełną kontrolę nad dotychczas spornym terytorium w Kirkuku i całej okolicy, czyli nad polami ropy. Jeden i drugi cel wymagają działań militarnych przeciwko sunnickim siłom ISIS/ISIL. I w tych działaniach Kurdowie okazują się bardzo skuteczni. Wydobycie ropy odbywa się na ich terenach bez przeszkód, z pełnym bezpieczeństwem pracujących ekip, bez problemów jest realizowany transport. Rząd iracki w Bagdadzie protestuje przeciwko faktycznemu przejęciu ropy na tych terenach przez Kurdów, ale protesty mają charakter wyłącznie werbalny. Zakazu handlu ropą z terenów należących i bronionych przez Kurdów Bagdad nie jest w stanie wyegzekwować. Utworzeniu niepodległego państwa Kurdystan sprzeciwiają się sąsiedzi Iraku – Iran i Turcja, gdzie żyją duże grupy mniejszości kurdyjskiej. Przeciwny jest Biały Dom, który chce utrzymać jedność państwową Iraku. Ale Izrael, a szczególnie premier Beniamin Netanjahu, jest zdecydowanym zwolennikiem niepodległego państwa Kurdyjskiego. I chętnie kupuje kurdyjską ropę.

Nowy kazachski rurociąg

(RIGZONE/OIL AND GAS EURASIA/TERESA WÓJCIK)

W Kazachstanie firma Max Petroleum zapowiedziała wczoraj, że zaprojektowała i rozpoczęła budowę nowego rurociągu łączącego terminal naftowy z polem Zhana Makat. Ta regionalna rura mieć będzie około siedmiu kilometrów. Umożliwi bezpośrednie dostarczanie ropy z Zhana Makat do krajowej sieci kazachskich ropociągów. Ropa wydobywana z pól naftowych Zhana Makat, Borkyldaty, Sagiz West i East Kyzylzhar będzie mogła być transportowana tym rurociągiem bezpośrednio do odbiorców końcowych. Zmniejszy to koszt transportu o około 4 dolarów za baryłkę. Max Petroleum oczekuje, że rocznie, po uruchomieniu pełnego transportowego potencjału rury przyniesie to oszczędności w kwocie 4,9 mln dol.

INFRASTRUKTURA

Podpisanie umowy o dofinansowanie na realizację projektu

(UM Rzeszów)

Pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a Gminą Miasto Rzeszów została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w centrum Rzeszowa poprzez ograniczenie ruchu tranzytowego i wprowadzenie strefy płatnego parkowania”. Wartość projektu to 183,15 mln zł, w tym 92,4 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Cele projektu osiągnięte będą poprzez: wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta; budowę drogi od skrzyżowania ul. Rzecha i ul. Załęskiej do ul. Lubelskiej wraz mostem podwieszonym na Wisłoku, które zostaną włączone do systemu komunikacji miejskiej, co poprawi funkcjonalność i efektywność ekonomiczną transportu publicznego.

Kolejne 4 odcinki świętokrzyskich dróg krajowych z nową nawierzchnią i nowe chodniki

(GDDKiA)

W lipcu ogłoszone zostaną przetargi na remont nawierzchni czterech kolejnych odcinków świętokrzyskich dróg krajowych o łącznej długości około 5,5 km i na budowę trzech chodników o łącznej długości około 3,2 km. Prace potrwają do jesieni. Wyremontowana zostanie nawierzchnia drogi krajowej nr 9 w Opatowie (ulice Kilińskiego,1-go Maja, Sienkiewicza) – 1,1 km; drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Żydówek – 1,5 km; drogi krajowej nr 42 na odcinku Wielka Wieś – Wąchock – 1,7 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Lechów – Lechówek – 1,1 km. Chodniki powstaną przy drodze nr 9 w Opatowie – 600 m (wjazd do miasta od strony Ostrowca); przy drodze nr 9 i 77 (skrzyżowanie w Lipniku) – 1,8 km przy drodze nr 9 i 400 m przy drodze nr 77; przy drodze nr 9 we Włostowie – 400 m.

Nadzór Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP PLK oraz wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD – Piła Główna. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 1 grudnia 2014 r. Nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Nieprawidłowości polegały na niespełnieniu przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, poprzez nienależytą konserwację urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (ssp) na przejeździe kolejowym szlaku Chodzież – Dziembówko.

Najnowsze wyniki w przewozach pasażerskich – maj 2014

(Urząd Transportu Kolejowego)

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami w przewozach pasażerskich za miesiąc maj 2014.

Przewozy pasażerskie ogółem – styczeń maj 2014: 114,7 mln, styczeń maj 2013: 112,3 mln. Zmiana 2,14% 2014/2013. Udział przewoźników wg liczby przewiezionych pasażerów za okres I-V 2014: Przewozy Regionalne 29,75% (2013: 31,39%); PKP Intercity 8,75% (11,36%); PKP SKM 12,87% (13,02%); WKD 2,75% (2,74%); Koleje Mazowieckie 23,47% (23,09%); SKM Warszawa 10,55% (8,35%); Arriva RP 1,74% (0,92%); Koleje Dolnośląskie 1,19% (0,90%); Koleje Wielkopolskie 2,74% (2,00%); Koleje Śląskie 6,04% (6,04%); UBB 0,14% (0,18%).

Najnowsze wyniki w przewozach towarowych – maj 2014

(Urząd Transportu Kolejowego)

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami w przewozach towarowych za miesiąc maj 2014.

Przewozy towarowe ogółem. Masa w styczniu-maju 2014: 90,8 mln t, w styczniu-maju 2013: 90,2 mln t (zmiana 0,66%). Praca przewozowa w styczniu-maju 2014: 19,9 mln tkm, w styczniu-maju 2013: 19,0 mln tkm (zmiana 4,65%). Udział przewoźników wg przewiezionej masy towarów: PKP Cargo I-V 2014: 46,63% (2013: 48,63%); PKP LHS PKP 4,95% (4,32%); PKP Cargo Service 0,48% (0,44%); CTL Logistics, CTL Rail, CTL Train razem 6,07% (6,77%); DB Schenker Rail Polska 18,92% (19,24%); PUK Kolprem 2,60% (2,30%); Pol-Miedź Trans 2,49% (2,36%); Lotos Kolej 4,45% (4,04%); Transoda 0,65% (0,57%); Rail Polska 1,31% (1,74%); Orlen Kol-Trans 1,23% (1,15%); STK 0,93% (1,31%); KP Kotlarnia 1,24% (1,32%); Freightliner PL 3,40% (2,10%).

Pierwszy pociąg z bezpłatnym WiFi na torach

(PKP SA)

Z Warszawy do Katowic i Bielska Białej pojechał pierwszy pociąg PKP Intercity (EIC Beskidy) z bezpłatnym dostępem do internetu. Usługę „HotSpot T-Mobile” dostarczył T-Mobile Polska. W lipcu usługa pojawi się w kolejnych pociągach. W styczniu tego roku PKP Intercity i T-Mobile Polska  podpisały umowę, dzięki której pasażerowie otrzymają dostęp poprzez WiFi do internetu, a w przyszłości również filmów, seriali oraz gier na pokładzie pociągów. To innowacyjny projekt, nie tylko w skali Polski, ale i całej Europy. W pierwszym etapie projektu 30 wagonów wyposażonych zostało w modemy, anteny zewnętrzne i wewnętrzne, które dostarczył partner T-Mobile, firma Nomad Digital.

Inauguracja połączeń krajowych Ryanaira z Kraków Airport

(Kraków Airport)

Irlandzka linia lotnicza Ryanair zainaugurowała z krakowskiego lotniska loty krajowe. Do końca sierpnia trzy razy w tygodniu (we wtorki, czwartki i soboty) będzie można polecieć do Gdańska. Ryanair będzie obsługiwał połączenie krajowe z Krakowa do Gdańska samolotem Boeing 737-800, lot trwa ok. godziny. Wśród 62 tras regularnych, jakie w tegorocznym sezonie letnim oferuje krakowskie lotnisko są trzy połączenia krajowe – do Warszawy (PLL LOT) oraz Gdańska (Eurolot i Ryanair).

Wystartował pierwszy Ryanair do Gdańska

(UM Wrocław)

Z wrocławskiego lotniska wystartował pierwszy samolot linii Ryanair do Gdańska. Niskokosztowy przewoźnik uruchomił lot jako  wakacyjne połączenie nad morze. – Chcemy aby rodziny mogły skorzystać z naszej oferty. To drugie po Warszawa-Modlin połączenie krajowe. Bilety będą kosztować ok 80-100 zł. Lot trwa godzinę – mówi Katarzyna Gaborec z Linii Lotniczych Ryanair. Lot może się okazać alternatywą dla podróżujących koleją lub samochodem. Podróż pociągiem TLK trwa 6 godz. i 39 minut, a bilet kosztuje 65 zł. Autem z Wrocławia do Gdańska jedzie się 5 godz. i 30 minut, a paliwo kosztuje ok. 200 zł. Połączenie Ryanair będzie funkcjonować od lipca do końca sierpnia. Irlandzki przewoźnik duży potencjał w lotach krajowych i chcą rozwijać siatkę połączeń z wrocławskiego lotniska.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły