BezpieczeństwoWszystko

Potrykus: Budowa okrętów podwodnych w Polsce jest możliwa

Jak informowaliśmy w Ambasadzie Francuskiej w Warszawie podpisane zostało memorandum o współpracy w obszarze budowy okrętów podwodnych na potrzeby projektu „Orka” pomiędzy francuską stocznią DCNS w Cherbourgu oraz polskim Funduszem MARS. W razie otrzymania zlecenia ze strony MON na budowę trzech okrętów podwodnych z rakietami manewrującymi 2/3 prac wykonywanych byłoby w gdyńskiej stoczni remontowej Nauta SA.

– Wchodzimy, w ramach grupy MARS Shipyards &Offshore, w skład państwowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ). Już od kilkunastu miesięcy współpracujemy z DCNS w zakresie podjęcia budowy okrętów podwodnych nowej generacji – mówił podczas uroczystości podpisania memorandum Adam Potrykus, wiceprezes zarządu ds. produkcji Stoczni Remontowej Nauta SA, wchodzącej w skład Grupy MARS Shipyards&Offshore.

 

W jego opinii Nauta rozwija się od lat: terytorialnie, pod względem wolumenu sprzedaży i ilości produktów na sprzedaż.

– W rezultacie 18 miesięcy wspólnej pracy DCNS ocenił możliwości produkcyjne stoczni Nauta jako odpowiadające wymaganiom, jakie trzeba spełnić przy budowie okrętów podwodnych – mówił dalej Potrykus. – DCNS przekazał stoczni Nauta szczegółowe zapotrzebowanie w kluczowych obszarach (infrastruktura i wyposażenie produkcyjne, procesy produkcyjne, kadry stoczni), które pozwoliło na opracowanie optymalnej technologii budowy okrętów. Zespół 10 specjalistów DCNS przeprowadził szczegółowy audyt stoczni w maju 2014 r. Strona francuska stwierdziła, że budowa okrętów podwodnych w Polsce jest możliwa.

Potrykus stwierdził, że w razie rozpoczęcia programu budowy francuskich okrętów Scorpene ze stroną polską możliwe będzie w Polsce ich serwisowanie przez 40 lat. Od momentu rozpoczęcia budowy w samej Gdynie będzie zaangażowanych 300 miejsc pracy.

– Nasi pracownicy będą poza tym pracowali w stoczni w Cherbourgu i tam na miejscu zdobywali niezbędne doświadczenie do budowy drugiego i trzeciego okrętu, które – przy asyście specjalistów francuskich – będzie odbywać się w stoczni Nauta – dodał Potrykus. – Łącznie, w ciągu 9-10 lat przy realizacji całego zamówienia, będzie zaangażowanych ok. 100 miejsc pracy. O ile większa część pierwszego okrętu powstanie w stoczni w Cherbourgu, pozostałe dwa, w całości – zostałyby zrealizowane w Naucie (łącznie 66 proc. całego kontraktu).

Dzięki porozumieniu z DCNS w stoczni Nauta powstanie nowa hala montażowa z infrastrukturą i wyposażeniem produkcyjnym – do budowy, a następnie remontów okrętów podwodnych. Hala będzie użytkowana do ich budowy przez pierwsze dziewięć lat, zaś przez cały cykl ich funkcjonowania – do wykonywania remontów – poinformował na zakończenie Potrykus.


Powiązane artykuły

Mahda: Plan Trumpa na pokój w Ukrainie to krok do przodu i dwa w tył

– Donald Trump nie ma, nie miał i raczej nie będzie miał planu zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej, który zakładałby jego rzeczywisty,...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...
Prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wydarzenia w Centrum Sztuk Widowiskowych im. Johna F. Kennedy'ego w Waszyngtonie, D.C., USA. PAP/EPA

USA nie przewidują rychłego końca wojny po szczycie Trump-Putin

Sekretarz stanu USA Marco Rubio nie spodziewa się rychłego zakończenia inwazji Rosji na Ukrainę. – Kompleksowe rozwiązanie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego zajmie...

Udostępnij:

Facebook X X X