Saudyjskie Aramco, wychodząc naprzeciw rynkowemu zapotrzebowaniu na „czystsze” silniki spalinowe, stawia na rozwój nowych technologii. Poprawa wydajności tradycyjnych silników samochodowych jest o wiele skuteczniejszym sposobem radzenia sobie ze zmianami klimatu, niż czekanie, aż samochody elektryczne zyskają znaczący udział w rynku, powiedział Ahmad Al Khowaiter, szef technologii Saudi Aramco, w przeddzień pokazu samochodowego w Detroit.
Czyste technologie w obronie „brudnej” ropy
Rządy kilku państw planują w przyszłych dziesięcioleciach zakazać sprzedaży i użytkowania pojazdów napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Wymusza to na światowych producentach samochodów dalsze poszukiwania alternatywnych sposobów zasilania maszyn przyszłości. Najbardziej zaawansowane są prace nad silnikami elektrycznymi i hybrydowymi, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla istnienia silników spalinowych, a co za tym idzie, dla całego przemysłu naftowego. Saudi Aramco ściśle współpracuje z producentami tradycyjnych samochodów, którzy, podobnie jak naftowy potentat, inwestują w ulepszanie silnika spalinowego, powiedział Al Khowaiter.
Przywódcy Arabii Saudyjskiej wierzą, że w przyszłości ropa naftowa, między innymi ze względu na wschodzące gospodarki w Azji i Afryce, nadal będzie jednym z głównych źródeł energii na Ziemi. Dlatego w trakcie globalnych starań o przejście na bardziej ekologiczne paliwa, Królestwo Saudów dąży do rozwoju nowych gałęzi przemysłu i technologii (od chemikaliów po czystsze silniki samochodowe) tak, aby utrzymać wysoki popyt na czarne złoto. Obecnie wydobycie węglowodorów stanowi podstawę rozwoju gospodarki Arabii Saudyjskiej.
Saudyjscy obrońcy silników spalinowych
„Silnik spalinowy zadomowił się w naszym życiu na dobre”- obwieścił Ahmad Al Khowaiter podczas wycieczki do największego na świecie zakładu badawczego Aramco, znajdującego się w pobliżu Detroit. Rozwijane są tam nowe technologie, których celem jest poprawa wydajności paliwa i ograniczenie emisji spalin. Zdaniem szefa technologii Saudi Aramco, do połowy XXI wieku nawet 90 procent transportu nadal będzie realizowane przy użyciu silników spalinowych. Zatem największą szansę „na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych” daje poprawa funkcjonalności klasycznego silnika spalinowego.
Centrum badawcze Aramco w Detroit pracuje nad takimi technologiami, jak samoczynny zapłon benzyny (GCI), dzięki któremu, przy znacznie niższej emisji zanieczyszczeń, benzyna spala się równie wydajnie, jak olej napędowy. Kolejną innowacją jest także technologia wychwytywania dwutlenku węgla ze spalin i przechowywanie go w sposób umożliwiający późniejszą, bezpieczną utylizację. Zdaniem Al Khowaitera ta technologia będzie musiała poczekać kilka lat na komercyjne wykorzystanie.
Tłem dla odbywających się w tym tygodniu w Detroit pokazów motoryzacyjnych są bezprecedensowe zawirowania w globalnym przemyśle samochodowym, który stara się przygotować się na przyszłość, w której samochody coraz częściej będą napędzane paliwami innymi, niż benzyna lub olej napędowy.
Financial Times/Michał Perzyński