Alert

Prognoza: Pochód elektromobilności i OZE na rynku

fot. Kacper Kowalski

Globalne ożywienie gospodarcze i związane z nim umocnienie cen ropy i węgla sprawią, że czysta energia i pojazdy elektryczne będą niebawem bardziej konkurencyjne do pojazdów spalinowych. W samym 2018 roku zostanie zainstalowane ponad 100 GW mocy pochodzącej z elektrowni solarnych – to prognozy Jenny Chase z Bloomberg New Energy Finance (BNEF), na które powołuje się Forbes.

Większa sprzedaż i niższe koszty

2018 rok nie powinien przynieść niespodzianek cenowych w produkcji baterii litowo-jonowych i pozyskiwania energii z elektrowni wiatrowych oraz słonecznych. Będą one sukcesywnie spadać, z podobną dynamiką jak w 2017 roku. Dzięki rosnącej sprzedaży pojazdów elektrycznych na całym świecie łatwej będzie obniżać koszty produkcji baterii litowo-jonowych i to wpłynie na ich ceny.

Nowe rynki OZE

Badacze BNEF przewidują, że w 2018 roku inwestycje w czystą energię osiągną podobny poziom jak w 2017 roku, czyli mniej więcej 333,5 miliarda dolarów. Jednak za tę samą kwotę uda się uzyskać większą moc zainstalowaną. Specjaliści przewidują, że Chiny wciąż będą dominować w produkcji energii pochodzącej z elektrowni słonecznych ale, zwiększy się udział Ameryki Łacińskiej, południowo-wschodniej Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki. W samym Meksyku prawdopodobnie powstanie infrastruktura, która pozwoli uzyskać 3 GW, w Egipcie, Emiratach Arabskich i Jordanii powstaną instalacje o mocy między 1,7-2,1 GW. Rynek energii z farm wiatrowych ma być dość stabilny, specjaliści przewidują, że w 2018 roku zainstalowane zostanie 59 GW mocy. Gwałtowny wzrost produkcji energii z farm wiatrowych nastąpi w 2019 roku.

Kobalt i lit drożeją, ale baterie tanieją

Specjaliści przewidują, że ceny baterii nie podniosą się pomimo wzrostu wzrostu cen surowców, w tym kobaltu i litu (129 procent i 29 procent). Jednak może powstać narracja mająca na celu wykazanie, że rewolucja w transporcie jest zagrożona. Ceny pojedynczych ogniw nie będą rosnąć – jak mówią specjaliści – ze względu na osiągnięcia technologiczne pozwalające uzyskiwać większą gęstość energii w niech gromadzonej (około 5-7 procent) oraz spadkowi cen opakowań stosowanych przy produkcji baterii litowo-jonowych (nawet 15 procent).

Dominacja Chin w produkcji samochodów elektrycznych

Sprzedaż pojazdów elektrycznych powinna zwiększyć się o 40% w stosunku do poprzedniego roku i osiągnąć w 2018 roku 1,5 miliona egzemplarzy. Ponad połowa tego rynku należeć będzie do Chin. Około 300,000 egzemplarzy znajdzie swoich nabywców w Ameryce Północnej. Liczba ta może jednak wzrosnąć jeśli Tesla osiągnie zapowiadane poziomy produkcji. Dwukrotnie zwiększy się liczba kilometrów pokonanych przez pojazdy autonomiczne w stosunku do 2017 roku.

Trump nie umocni węgla

Eksperci BNEF cytowani w Forbes przewidują, że polityka Donalda Trumpa mająca na celu umocnienie pozycji węgla na rynku surowców energetycznych nie wpłynie znacząco na globalne wykorzystanie tego surowca. Odejście od węgla w Indiach, Chinach oraz zaostrzona polityka klimatyczna w Europie będą miały znacznie większy wpływ na rynek węgla niż chciałby tego prezydent Trump.

Forbes/Agata Rzędowska


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X