Alert

Naimski: Pozwolenie na połączenie gazowe z Litwą w maju

Pełnomocnik ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski i wiceminister energii Michał Kurtyka. Fot. BiznesAlert

Pełnomocnik ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski i wiceminister energii Michał Kurtyka. Fot. BiznesAlert

Pozwolenie na budowę gazociągu między Polską a Litwą (GIPL) spodziewane jest w maju br. – poinformował w środę w Sejmie Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotr Naimski. Dodał, że w większości przypadków zostały już wydane decyzje lokalizacyjne prawie na całej długości trasy gazociągu.

GIPL to interkonektor, który połączy systemy gazowe Polski i Litwy; pozwoli na zintegrowanie europejskiego systemu przesyłu gazu, przyczyni się do dywersyfikacji dostaw błękitnego paliwa.

„Wskazania lokalizacyjne, decyzje lokalizacyjne w większości przypadków już prawie na całej długości trasy gazociągu zostały już wydane. Pozwolenie na budowę jest spodziewane w maju 2018 roku” – powiedział Naimski odpowiadając w środę na poselskie pytania w sprawie budowy gazociągu Polska – Litwa.

Naimski podkreślił, że GIPL wpisuje się w politykę faktycznego przyłączania systemów gazowych krajów bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii do Unii Europejskiej.

„Mogę powiedzieć, że po pewnych korektach trasy tego gazociągu, które wynikały z technicznych przesłanek, w tej chwili harmonogram tej inwestycji jest zatwierdzony, ustalony. Porozumienia pomiędzy Gaz-Systemem, który buduje po naszej stronie i operatorem litewskim – są podpisane, a także z odpowiednimi agentami Komisji Europejskiej, ponieważ projekt ten jest dofinansowany z funduszy CEF” – powiedział.

Jak dodał, trasa gazociągu będzie przechodzić w większości przez teren województwa podlaskiego i w tym województwie ma przechodzić – jak powiedział Naimski – przez 28 gmin. „To są gminy przez które trasa gazociągu jest wytyczona” – dodał.

„Koniec tej inwestycji to jest rok 2021. Jest to skoordynowane z naszymi pracami nad głównym projektem, który prowadzimy, czyli budową połączenia z Norwegii przez Danię do Polski, czyli Baltic Pipe” – dodał.

Jeśli chodzi o koszty budowy gazociągu, Naimski przekazał, że na terenie województwa podlaskiego to kwota około 1 mld zł. „Równocześnie jest tak, że z funduszu CEF, mamy dofinansowanie w wysokości około 240 mln euro, co pokrywa w dość znacznym stopniu koszty tej inwestycji. To jest znak, że ta inwestycja jest inwestycją ważną dla Europy, dla Unii Europejskiej. Dodatkowe finansowanie będzie pochodziło z wpłat zainteresowanych krajów na zasadzie takiego mechanizmu transgranicznej alokacji kosztów. W związku z czym, częściowo będą to fundusze pochodzące z Litwy, Łotwy i Estonii. I to, co będzie konieczne, będzie dodane z własnych funduszy Gaz-Systemu, czyli z taryfy przesyłowej” – tłumaczył Naimski.

Zaznaczył, że projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem. „Można powiedzieć, że w tej sprawie nie ma specjalnych kłopotów. Oczywiście kwestie środowiskowe jak zwykle są przeszkodą, ale pokonuje je inwestor, czyli Gaz-System” – dodał.

Na początku stycznia Gaz-System informował, że ma decyzje lokalizacyjne dla północnej części planowanego interkonektora gazowego Polska-Litwa.

Projekt połączenia systemów przesyłu gazu między Polską a Litwą (GIPL) został uznany przez Komisję Europejską za jeden z kluczowych w zakresie infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo dostaw, o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego UE w perspektywie krótko- i średnioterminowej. W październiku 2013 r. KE nadała mu status projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania (PCI).

Rura ma mieć średnicę 700 mm i połączy tłocznie gazu w Hołowczycach i Jauniunai. Całkowita długość GIPL to 534 km, z czego 357 km w Polsce. Szacowana wartość projektu GIPL to 558 milionów euro; odcinek polski ma kosztować 422 mln euro, a litewski – 136 mln euro.

W czerwcu 2016 r. podjęto decyzję o zmianie trasy interkonektora po stronie polskiej. Zamiast w podwarszawskiej Rembelszczyźnie, gazociąg będzie się zaczynał w Hołowczycach na wschodzie Mazowsza. Trasę podzielono na dwa odcinki: Hołowczyce-Rudka-Skroda oraz Rudka-Skroda-granica z Litwą. Pierwszy liczy 153 km i przebiega przez 18 gmin. Drugi – na który są już decyzje lokalizacyjne – ma 185 km i przebiega przez 16 gmin.

Polska Agencja Prasowa

Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X