Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, ze względu na zmiany formalne termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania na opracowanie i dostawę autobusu elektrycznego w programie „Bezemisyjny transport publiczny” został przesunięty z 28 lutego na 3 kwietnia.
Według prowadzącego postępowanie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zmiany formalne wprowadzone zostały na prośbę potencjalnych wykonawców.
Do programu przystąpiło 23 polskich miast i organizator komunikacji miejskiej w centralnej części woj. śląskiego (KZK GOP), który zrzesza kolejnych 29 gmin. W październiku ubiegłego roku informowano, że łącznie zadeklarowały one, że w razie skutecznego opracowania zamówionych przez NCBR pojazdów kupią ich łącznie ok. 600. Obecnie DGP informuje już o 1000 takich pojazdów.
– Celem strategicznym jest wprowadzenie na rynek do 2023 r. autobusów nowej generacji i dostarczenie polskim miastom około tysiąca takich pojazdów – powiedział cytowany przez DGP Michał Markiewicz, menedżer programu Bezemisyjny Transport Publiczny w NCBR.
Gazeta przypomina, że po podpisaniu umowy wybrane podmioty będą miały 18 miesięcy na dostarczenie prototypowego autobusu. Budżet projektu to 100 mln zł. Projekt dotyczy trzech rodzai pojazdów: 10-,12- i 18-metrowych. W przypadku gdy autobusy będą spełniać założone minimalne wymagania dotyczące wydajności i ceny (jej maksymalna wysokośćok. 2 mln zł netto za sztukę), zamawiający zakupią ich 200 z opcją na ponad 800 kolejnych. Deklaracja ilość zakupionych pojazdów złożona została NCBR przez samorządy. DGP zwraca jednak uwagę, że warunkiem zakupu autobusów jest uzyskanie przez nie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który odpowiednią umowę z NCBR podpisał pod koniec ubiegłego roku. Na dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów NFOŚiGW przeznaczy ponad 2 mld zł.
Dziennik Gazeta Prawna/CIRE.pl