icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

31.07.2014 ALERT

ENERGETYKA

Niemiecka agencja środowiskowa chce zakazu szczelinowania

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Federalna Agencja Środowiskowa domaga się wprowadzenia reguł praktycznie uniemożliwiających przeprowadzenie hydraulicznego szczelinowania na terenie Niemiec. Chce zablokować wykorzystanie tej technologii wydobycia gazu łupkowego w obawie o bezpieczeństwo wód gruntowych. Z raportu Agencji wynika, że tzw. fracking może prowadzić do zatrucia podziemnych zasobów wody. Jej eksperci przyznają, że formalny zakaz szczelinowania mógłby być trudny do wprowadzenia ale należy wprowadzić ścisłe regulacje ograniczające jego wykorzystanie. Według Federalnego Instytutu Geologii pod powierzchnią Niemiec może znajdować się o d07 do 2,3 bln m3 gazu łupkowego.

Rosja grozi Europie podwyżkami cen energii. G7 grozi Rosji

(REUTERS/THE MOSCOW TIMES/RIA NOVOSTI/THE NEW YORK TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK/THE ECONOMIST/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Rosyjskie ministerstwo spraw zagranicznych zareagowało na sankcje wprowadzone przez Unię Europejską w odpowiedzi na kryzys na Ukrainie. Ocenia, że doprowadzą one „nieuchronnie” do podwyższenia cen energii w Europie. – Wchodząc na ścieżkę sankcji Bruksela z własnej woli tworzy bariery dla dalszej współpracy z Rosją w tak ważnej sferze jaką jest energetyka. To bezmyślny i nieodpowiedzialny krok. Nieuchronnie doprowadzi do wzrostu cen na europejskim rynku – można przeczytać w stanowisku tej instytucji. Tymczasem grupa G7 skupiająca USA, Kanadę, Francję, Niemcy, Włochy, Japonię i Wielką Brytanię wydała oświadczenie, w którym ostrzega Rosję, że jeśli nie zatrzyma działań na Ukrainie, możliwe jest wprowadzenie dalszych sankcji. G7 domaga się zawieszenia broni między armią ukraińską a terrorystami rosyjskimi. Co ważne, źródło agencji RIA Novosti w Komisji Europejskiej przekonuje, że sektor gazowy Rosji jest „całkowicie wykluczony z sankcji europejskich”. Jak donosi The New York Times sankcje płoszą zachodnie firmy działające w Rosji. Obawy o ich negatywne skutki dla ich działalności zgłosiło brytyjskie BP. Francuski Total zatrzymał skup akcji rosyjskiego Novateku, objętego sankcjami. Dziś odbędzie się spotkanie udziałowców amerykańskiego Exxon Mobil, który na razie powstrzymał się od komentarzy na temat sankcji. Na razie trudno obliczyć straty jakie Rosja poniesie na skutek sankcji. Niektóre źródła w Brukseli podają, że sankcje w tym roku przyniosą rosyjskiej gospodarce straty ok. 23 mld dol. i zmniejszą PKB o ok. 1,5 proc. W 2015 r. straty będą znacznie większe – 75 mld dol. czyli 4,8 proc. PKB. Brytyjski  „The Economist” ocenia straty firm rosyjskich na kwotę 74,5 mld dol. Tymczasem wczoraj rosyjskie media starały się usilnie pomniejszyć znaczenie sankcji wprowadzonych  przez UE i USA. Niektóre nawet oceniły, że sankcje jeszcze wzmocnią reżim Putina.  Dziennik „Wiedomosti”  ocenia, że „sankcje albo są nieskuteczne, albo dadzą efekt w odległej przyszłości”  i przypomina, że sankcje USA przeciwko Kubie w 1960 r. nie osłabiły w niczym reżimu Fidela Castro. Wczoraj Komisja Europejska opublikowała nazwiska ośmiu Rosjan objętych nowymi sankcjami oraz nazwy trzech firm rosyjskich, których aktywa będą zamrożone. Te sankcje są odpowiedzią na rosyjskie akcje na wschodzie Ukrainy. Na „czarnej liście” osób znalazł się Arkadij Rotenberg, długoletni sparring-partner Putina w judo oraz przewodniczący rady dyrektorów banku „Północny morski ptak”. Na tej liście są też m.in. Jurij Kowalczuk i Nikołaj Ssamałow, akcjonariusze banku „Rossjija, który zdaniem mediów, jest bankiem osobistym wysokich dostojników”. Są na tam też inne osoby m.in. pierwszy zastępca szefa administracji prezydenta Rosji Aleksiej Gromow.

Niemiecki minister: Moskwa szybko odczuje skutki sankcji

(Reuters/AFP/AP/Teresa Wójcik)

Europejskie sankcje przeciw Rosji odniosą szybko skutek – powiedział niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel. „Świadomi jesteśmy, że może będziemy musieli ponosić konsekwencje gospodarcze – handlowa wymiana z Rosja nie jest specjalnie duża, ale ma spore znaczenie. Natomiast Rosja może ponieść poważne straty. Sankcje były konieczne, ponieważ nie wolno dopuścić , aby wojna domowa rozszalała się w całej Europie” – powiedział.

Pakt Niemcy-Rosja: ziemia za gaz

(THE INDEPENDENT/WOJCIECH JAKÓBIK)

The Independent  donosi, że Niemcy i Rosja planują porozumienie na rzecz uspokojenia sytuacji na Ukrainie. Niemcy doprowadzą do zaakceptowania aneksji Krymu przez Rosję na Zachodzie i nie dopuszczą do wejścia Ukrainy do NATO. W zamian Rosja wycofa wsparcie dla tzw. seperatystów i pozwoli na normalne relacje handlowe Kijowa z Unią Europejską. Układ uwzględnia także zaoferowanie przez Gazprom nowej umowy gazowej Ukrainie, która uwzględnia rekompensatę z tytułu utraty dochodów za wynajmowanie portów krymskich dla rosyjskiej Floty Czarnomorskiej. Te plany są zagrożone po zestrzeleniu malezyjskiego samolotu cywilnego przez bojowników rosyjskich na terenie Ukrainy. Czynniki oficjalne nie potwierdzają rewelacji dziennika The Independent. Jednakże jak podkreślają jego dziennikarze Niemcy zyskałyby na takim porozumieniu – są największym klientem rosyjskiego Gazpromu w Europie i potrzebują stabilnych relacji z Rosją.

Kaszagan ruszy znów w 2016 roku

(VESTNIK KAWKAZA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kazachskie ministerstwo ropy naftowej i gazu ziemnego poinformowało, że wydobycie na polu naftowym Kaszagan ruszy ponownie w pierwszej połowie 2016 roku. Zostało ono zatrzymane we wrześniu ze względu na wyciek silnie zasiarczonego surowca, który doprowadził do erozji rur. Pole Kaszagan nazwane tak na cześć kazachskiego poety znajduje się na Morzu Kaspijskim na powierzchni 75 na 45 km. Wydobycie ze złoża jest trudne ze względu na niespokojne wody i silne zasiarczenie złóż. Operuje tam NCOC – konsorcjum składające się z siedmiu międzynarodowych spółek wydobywczych, w tym włoskiego ENI, brytyjskiego BP, holenderskiego Shella, i francuskiego Totalu. W jego skład wchodzą także brytyjski BG Group, chińskie CNPC i kazachski KazMunaiGas. Wydobywalne złoża są szacowane na 13 mld baryłek ropy naftowej.

Brent tanieje

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Cena baryłki ropy naftowej Brent spadła do poziomu 106 dolarów ze względu na wzrost rezerw paliwa w USA i obaw o możliwość spadku zapotrzebowania na nie w nadchodzącym sezonie. Znaczenie miał także zwiększony eksport z krajów OPEC, które zrównoważyło wpływ napięć na Bliskim Wschodzie i w Libii.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Niemiecka agencja środowiskowa chce zakazu szczelinowania

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Federalna Agencja Środowiskowa domaga się wprowadzenia reguł praktycznie uniemożliwiających przeprowadzenie hydraulicznego szczelinowania na terenie Niemiec. Chce zablokować wykorzystanie tej technologii wydobycia gazu łupkowego w obawie o bezpieczeństwo wód gruntowych. Z raportu Agencji wynika, że tzw. fracking może prowadzić do zatrucia podziemnych zasobów wody. Jej eksperci przyznają, że formalny zakaz szczelinowania mógłby być trudny do wprowadzenia ale należy wprowadzić ścisłe regulacje ograniczające jego wykorzystanie. Według Federalnego Instytutu Geologii pod powierzchnią Niemiec może znajdować się o d07 do 2,3 bln m3 gazu łupkowego.

Rosja grozi Europie podwyżkami cen energii. G7 grozi Rosji

(REUTERS/THE MOSCOW TIMES/RIA NOVOSTI/THE NEW YORK TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK/THE ECONOMIST/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Rosyjskie ministerstwo spraw zagranicznych zareagowało na sankcje wprowadzone przez Unię Europejską w odpowiedzi na kryzys na Ukrainie. Ocenia, że doprowadzą one „nieuchronnie” do podwyższenia cen energii w Europie. – Wchodząc na ścieżkę sankcji Bruksela z własnej woli tworzy bariery dla dalszej współpracy z Rosją w tak ważnej sferze jaką jest energetyka. To bezmyślny i nieodpowiedzialny krok. Nieuchronnie doprowadzi do wzrostu cen na europejskim rynku – można przeczytać w stanowisku tej instytucji. Tymczasem grupa G7 skupiająca USA, Kanadę, Francję, Niemcy, Włochy, Japonię i Wielką Brytanię wydała oświadczenie, w którym ostrzega Rosję, że jeśli nie zatrzyma działań na Ukrainie, możliwe jest wprowadzenie dalszych sankcji. G7 domaga się zawieszenia broni między armią ukraińską a terrorystami rosyjskimi. Co ważne, źródło agencji RIA Novosti w Komisji Europejskiej przekonuje, że sektor gazowy Rosji jest „całkowicie wykluczony z sankcji europejskich”. Jak donosi The New York Times sankcje płoszą zachodnie firmy działające w Rosji. Obawy o ich negatywne skutki dla ich działalności zgłosiło brytyjskie BP. Francuski Total zatrzymał skup akcji rosyjskiego Novateku, objętego sankcjami. Dziś odbędzie się spotkanie udziałowców amerykańskiego Exxon Mobil, który na razie powstrzymał się od komentarzy na temat sankcji. Na razie trudno obliczyć straty jakie Rosja poniesie na skutek sankcji. Niektóre źródła w Brukseli podają, że sankcje w tym roku przyniosą rosyjskiej gospodarce straty ok. 23 mld dol. i zmniejszą PKB o ok. 1,5 proc. W 2015 r. straty będą znacznie większe – 75 mld dol. czyli 4,8 proc. PKB. Brytyjski  „The Economist” ocenia straty firm rosyjskich na kwotę 74,5 mld dol. Tymczasem wczoraj rosyjskie media starały się usilnie pomniejszyć znaczenie sankcji wprowadzonych  przez UE i USA. Niektóre nawet oceniły, że sankcje jeszcze wzmocnią reżim Putina.  Dziennik „Wiedomosti”  ocenia, że „sankcje albo są nieskuteczne, albo dadzą efekt w odległej przyszłości”  i przypomina, że sankcje USA przeciwko Kubie w 1960 r. nie osłabiły w niczym reżimu Fidela Castro. Wczoraj Komisja Europejska opublikowała nazwiska ośmiu Rosjan objętych nowymi sankcjami oraz nazwy trzech firm rosyjskich, których aktywa będą zamrożone. Te sankcje są odpowiedzią na rosyjskie akcje na wschodzie Ukrainy. Na „czarnej liście” osób znalazł się Arkadij Rotenberg, długoletni sparring-partner Putina w judo oraz przewodniczący rady dyrektorów banku „Północny morski ptak”. Na tej liście są też m.in. Jurij Kowalczuk i Nikołaj Ssamałow, akcjonariusze banku „Rossjija, który zdaniem mediów, jest bankiem osobistym wysokich dostojników”. Są na tam też inne osoby m.in. pierwszy zastępca szefa administracji prezydenta Rosji Aleksiej Gromow.

Niemiecki minister: Moskwa szybko odczuje skutki sankcji

(Reuters/AFP/AP/Teresa Wójcik)

Europejskie sankcje przeciw Rosji odniosą szybko skutek – powiedział niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel. „Świadomi jesteśmy, że może będziemy musieli ponosić konsekwencje gospodarcze – handlowa wymiana z Rosja nie jest specjalnie duża, ale ma spore znaczenie. Natomiast Rosja może ponieść poważne straty. Sankcje były konieczne, ponieważ nie wolno dopuścić , aby wojna domowa rozszalała się w całej Europie” – powiedział.

Pakt Niemcy-Rosja: ziemia za gaz

(THE INDEPENDENT/WOJCIECH JAKÓBIK)

The Independent  donosi, że Niemcy i Rosja planują porozumienie na rzecz uspokojenia sytuacji na Ukrainie. Niemcy doprowadzą do zaakceptowania aneksji Krymu przez Rosję na Zachodzie i nie dopuszczą do wejścia Ukrainy do NATO. W zamian Rosja wycofa wsparcie dla tzw. seperatystów i pozwoli na normalne relacje handlowe Kijowa z Unią Europejską. Układ uwzględnia także zaoferowanie przez Gazprom nowej umowy gazowej Ukrainie, która uwzględnia rekompensatę z tytułu utraty dochodów za wynajmowanie portów krymskich dla rosyjskiej Floty Czarnomorskiej. Te plany są zagrożone po zestrzeleniu malezyjskiego samolotu cywilnego przez bojowników rosyjskich na terenie Ukrainy. Czynniki oficjalne nie potwierdzają rewelacji dziennika The Independent. Jednakże jak podkreślają jego dziennikarze Niemcy zyskałyby na takim porozumieniu – są największym klientem rosyjskiego Gazpromu w Europie i potrzebują stabilnych relacji z Rosją.

Kaszagan ruszy znów w 2016 roku

(VESTNIK KAWKAZA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kazachskie ministerstwo ropy naftowej i gazu ziemnego poinformowało, że wydobycie na polu naftowym Kaszagan ruszy ponownie w pierwszej połowie 2016 roku. Zostało ono zatrzymane we wrześniu ze względu na wyciek silnie zasiarczonego surowca, który doprowadził do erozji rur. Pole Kaszagan nazwane tak na cześć kazachskiego poety znajduje się na Morzu Kaspijskim na powierzchni 75 na 45 km. Wydobycie ze złoża jest trudne ze względu na niespokojne wody i silne zasiarczenie złóż. Operuje tam NCOC – konsorcjum składające się z siedmiu międzynarodowych spółek wydobywczych, w tym włoskiego ENI, brytyjskiego BP, holenderskiego Shella, i francuskiego Totalu. W jego skład wchodzą także brytyjski BG Group, chińskie CNPC i kazachski KazMunaiGas. Wydobywalne złoża są szacowane na 13 mld baryłek ropy naftowej.

Brent tanieje

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Cena baryłki ropy naftowej Brent spadła do poziomu 106 dolarów ze względu na wzrost rezerw paliwa w USA i obaw o możliwość spadku zapotrzebowania na nie w nadchodzącym sezonie. Znaczenie miał także zwiększony eksport z krajów OPEC, które zrównoważyło wpływ napięć na Bliskim Wschodzie i w Libii.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły