icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Smart city między Barceloną a Warszawą (RELACJA)

Inteligentna infrastruktura i mobilność w mieście przyszłości to temat pierwszej debaty drugiego dnia Smart City Forum, która odbyła się 14 marca 2018 roku w Warszawie.

Między Barceloną a Warszawą

Xavier Vilalta odpowiedzialny za Smart City, Innovation & International Marketing w ACCIÓ mówił o udanym rozwoju technologii smart w Barcelonie. Był on możliwy dzięki dobrej strategii realizowanej przez kolejnych burmistrzów. – Strategia i przywództwo pozwalają się rozwijać się w kierunku smart. Miasto rozwija strefy dla pieszych, otwiera się na niskoemisyjny transport, usługi i przemysł.

Czy Warszawa posiada taką strategię? Według Marcina Wróblewskiego, kierownika projektu w Biurze Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, miasto nie ma jeszcze odpowiedniej strategii, ale nie wyróżnia się tym na tle wśród innych polskich miast. One takich dokumentów też nie mają. – Obecnie opracowywane są plany działań sektorowych. Mamy działania w zakresie centrum 19115 prawdziwie zintegrowanej platformy komunikacji i przesyłu danych. Budujemy platformę Internet of Things – powiedział Wróblewski. Warszawa ma stać się bardziej przyjazna mieszkańcom i przyrodzie. – Miasto przeprowadziło termomodernizacje, będzie rozwijać elektromobilność – zapewnił urzędnik.

Przedstawiciel miasta mówił, że w przyszłości w Warszawie mogą się pojawić stacje ładowania pojazdów elektrycznych zintegrowane z latarniami i miernikami jakości powietrza. Miasto jest zainteresowane inwestycjami w efektywność energetyczną, promocją transportu publicznego, rowerowego i pieszego oraz rozwojem form pośrednich jak carsharing. Wróblewski mówił, że nawet niektóre niepopularne działania, jak wprowadzanie buspasów czy ograniczenie miejsc parkingowych, można dobrze komunikować i warto o nich rozmawiać.

Przemyślana infrastruktura

– Rowery miejskie po prawie 9 latach w Polsce nie są „białym niedźwiedziem” – powiedział Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Kiedyś w samorządach nie rozumiano pomysłu na rowery miejskie, dziś 35 miast posiada takie rozwiązania, Nextbike jest obecny w 28 z nich. Smart City jest czasem bezwiednie używane. Są to rozwiązania, które są dla mieszkańców, a nie samo dla siebie. – Transport publiczny musi być przewidywalny, jego jakość musi być wysoka – powiedział Wojtkiewicz. – Rowery mają ułatwić komunikację na ostatnich kilometrach. Dążymy do tego żeby przestrzeń publiczna była bardziej uporządkowana. Rower publiczny, który my promujemy, ma usprawnić transport w mieście. Chcemy rozwiązywać problemy współczesnych miast. Jeśli popatrzą dziś państwo na ogłoszenia nieruchomości to zauważycie, że elementem podnoszącym atrakcyjność nieruchomości jest usytuowanie nieopodal stacji rowerów miejskich – dodał prezes Nextbike.

Waldemar Matukiewicz dodał, że Polska wystartowała z rozwojem smart cities nieco później, ale miała możliwość zbudować infrastrukturę w sposób przemyślany w oparciu o środki unijne, ale „teraz przychodzi czas na weryfikację tego co zostało już zrobione”. – To użytkownicy weryfikują zasadność niektórych rozwiązań. Miasto powinno być smart nie samo dla siebie, ale dla mieszkańców – mówił. Uprzywilejowanie transportu zbiorowego jest istotne we wprowadzaniu systemów inteligentnych. Czasy dojścia do przystanku, przejść dla pieszych są bardzo ważne, muszą zdaniem ekeprta być tak skonfigurowane, aby nie powodowały frustracji.

Inteligentna infrastruktura i mobilność w mieście przyszłości to temat pierwszej debaty drugiego dnia Smart City Forum, która odbyła się 14 marca 2018 roku w Warszawie.

Między Barceloną a Warszawą

Xavier Vilalta odpowiedzialny za Smart City, Innovation & International Marketing w ACCIÓ mówił o udanym rozwoju technologii smart w Barcelonie. Był on możliwy dzięki dobrej strategii realizowanej przez kolejnych burmistrzów. – Strategia i przywództwo pozwalają się rozwijać się w kierunku smart. Miasto rozwija strefy dla pieszych, otwiera się na niskoemisyjny transport, usługi i przemysł.

Czy Warszawa posiada taką strategię? Według Marcina Wróblewskiego, kierownika projektu w Biurze Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, miasto nie ma jeszcze odpowiedniej strategii, ale nie wyróżnia się tym na tle wśród innych polskich miast. One takich dokumentów też nie mają. – Obecnie opracowywane są plany działań sektorowych. Mamy działania w zakresie centrum 19115 prawdziwie zintegrowanej platformy komunikacji i przesyłu danych. Budujemy platformę Internet of Things – powiedział Wróblewski. Warszawa ma stać się bardziej przyjazna mieszkańcom i przyrodzie. – Miasto przeprowadziło termomodernizacje, będzie rozwijać elektromobilność – zapewnił urzędnik.

Przedstawiciel miasta mówił, że w przyszłości w Warszawie mogą się pojawić stacje ładowania pojazdów elektrycznych zintegrowane z latarniami i miernikami jakości powietrza. Miasto jest zainteresowane inwestycjami w efektywność energetyczną, promocją transportu publicznego, rowerowego i pieszego oraz rozwojem form pośrednich jak carsharing. Wróblewski mówił, że nawet niektóre niepopularne działania, jak wprowadzanie buspasów czy ograniczenie miejsc parkingowych, można dobrze komunikować i warto o nich rozmawiać.

Przemyślana infrastruktura

– Rowery miejskie po prawie 9 latach w Polsce nie są „białym niedźwiedziem” – powiedział Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Kiedyś w samorządach nie rozumiano pomysłu na rowery miejskie, dziś 35 miast posiada takie rozwiązania, Nextbike jest obecny w 28 z nich. Smart City jest czasem bezwiednie używane. Są to rozwiązania, które są dla mieszkańców, a nie samo dla siebie. – Transport publiczny musi być przewidywalny, jego jakość musi być wysoka – powiedział Wojtkiewicz. – Rowery mają ułatwić komunikację na ostatnich kilometrach. Dążymy do tego żeby przestrzeń publiczna była bardziej uporządkowana. Rower publiczny, który my promujemy, ma usprawnić transport w mieście. Chcemy rozwiązywać problemy współczesnych miast. Jeśli popatrzą dziś państwo na ogłoszenia nieruchomości to zauważycie, że elementem podnoszącym atrakcyjność nieruchomości jest usytuowanie nieopodal stacji rowerów miejskich – dodał prezes Nextbike.

Waldemar Matukiewicz dodał, że Polska wystartowała z rozwojem smart cities nieco później, ale miała możliwość zbudować infrastrukturę w sposób przemyślany w oparciu o środki unijne, ale „teraz przychodzi czas na weryfikację tego co zostało już zrobione”. – To użytkownicy weryfikują zasadność niektórych rozwiązań. Miasto powinno być smart nie samo dla siebie, ale dla mieszkańców – mówił. Uprzywilejowanie transportu zbiorowego jest istotne we wprowadzaniu systemów inteligentnych. Czasy dojścia do przystanku, przejść dla pieszych są bardzo ważne, muszą zdaniem ekeprta być tak skonfigurowane, aby nie powodowały frustracji.

Najnowsze artykuły