InnowacjeLotniska

Innowacyjny samolot prywatny z polskim sercem

fot. HondaJet

Na warszawskim Lotnisku Chopina zaprezentowany został samolot HondaJet HA-420. Polacy mieli w jego powstaniu niemały udział; turboodrzutowy silnik GE HF120 dla tej nowoczesnej jednostki był w znacznej mierze projektowany w Engineering Design Center, biurze konstrukcyjnym będącym wspólnym przedsięwzięciem General Electric Aviation i Instytutu Lotnictwa w Warszawie. BiznesAlert.pl był obecny na wydarzeniu i rozmawiał o maszynie z prezesem zarządu GE Aviation Marianem Lubienieckim.

Dzieło HondaJet, GE i EDC

– Jesteśmy dumni, że polscy inżynierowie z EDC przyczynili się do powstania silnika turboodrzutowego dla jednej z najnowocześniejszych jednostek w kategorii samolotów prywatnych. Są to specjaliści najwyższej klasy, doceniani na całym świecie, co potwierdza również̇ ta międzynarodowa współpraca między polskimi, amerykańskimi i japońskimi inżynierami – powiedział Lubieniecki.

– Owocem naszej współpracy z Hondą jest samolot, który tworzy unikalną całość; łączy zalety samolotu prywatnego ze stabilnością dużych maszyn pasażerskich – tłumaczył prezes Lubieniecki. Producent podaje, że zaawansowany proces kontroli tolerancji oraz nowoczesny system kontroli jakości produkcji tego silnika pozwoliły także na uzyskanie niskiego poziomu hałasu w kabinie oraz najwyższego komfortu lotu w tej klasie samolotów.

Liczby

Kolejnym atutem HondaJet HA-420 jest łatwość docierania do małych lotnisk, co pozwala na duże oszczędności czasu. Może wzbić się w powietrze z pasa startowego o długości 1200 metrów, a do lądowania potrzebuje niecałego kilometra.

Co z danymi technicznymi? Maksymalna wysokość przelotowa wynosi 13 136 metrów, a maksymalna prędkość to 781 kilometrów na godzinę. Stosunkowo niewielkie silniki mogą rozwinąć moc w sumie do 4000 koni mechanicznych, czyli tyle co lokomotywa. Jednostka pomieści sześć osób: dwóch członków załogi i czterech pasażerów, plus niewielki bagaż. Koszt maszyny: niemal pięć milionów złotych.

Silnik jest efektem pracy polskich inżynierów. Fot. HondaJet

Sukces Polaków

Polscy inżynierowie z EDC mieli niemały wkład w powstanie silnika: – Prace projektowe nad silnikiem zaczęły się w okolicach 2005-2006 roku, a do produkcji trafił dopiero teraz. Zaprojektowaliśmy turbinę niskiego ciśnienia, część kompresora i wylot. Wciąż pracujemy nad wsparciem jego eksploatacji i produkcji. Mamy nadzieję, że będzie on budowany, sprzedawany i używany w Polsce – mówił Lubieniecki.

Prezes polskiego GE Aviation zapewnił, że rynek przejawia zainteresowanie nowym projektem, i chociaż jest jeszcze za wcześnie, by mówić o szczegółach, to warto zwrócić uwagę na argumenty świadczące na jego korzyść: – Ten samolot może lecieć przez dwie godziny. W tym czasie i przy tej prędkości z Warszawy można dostać się do właściwie każdego miejsca w Europie. Otwiera to zupełnie nowe możliwości w małym transporcie lotniczym.

Co dalej?

Lubieniecki jest optymistą co do dalszej współpracy GE Aviation, Hondy i EDC: – Chcielibyśmy zrobić więcej rzeczy wymyślonych w EDC, a potem zbudowanych i wykorzystywanych w Polsce. Działamy globalnie; dokądkolwiek lecą nasze silniki, tam obecne jest nasze wsparcie techniczne. Istnieje też perspektywa współpracy z polskim producentem samolotów. Oznacza to, że rodzimy przemysł lotniczy rozwija się, a my jesteśmy tu dziś po to, żeby o tym mówić.


Powiązane artykuły

Źródło: Freepik

Nowe podejście USA do eksportu chipów. Polska zyskuje

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ogłosił niedawno wycofanie kontrowersyjnej reguły „dyfuzji AI”, wprowadzonej przez administrację Bidena. Budziła ona sprzeciw wśród czołowych...

Francja zawarła gigantyczne kontrakty na inwestycje w datacenter

Biuro prezydenta Francji podało do informacji publicznej, że Francja zawarła kontrakty na lokalizację nowych datacenter o łącznej mocy 4 GW....
Prezydent Chin Xi Jinping

Chiński przełom w atomie. Nowa metoda pozyskiwania uranu

Chińscy naukowcy opracowali nową, przełomową technologię ekstrakcji uranu z wody morskiej, która może zmienić globalny układ sił w energetyce jądrowej....

Udostępnij:

Facebook X X X