InfrastrukturaKolejeWszystko

Aleksandrzak: Modernizacja linii Warszawa-Białystok na nadzwyczajnym posiedzeniu komisji infrastruktury

Całkowite zamknięcie fragmentu modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku może być jedyną szansą na sfinalizowanie inwestycji przed końcem przyszłego roku. W innym wypadku Unia Europejska może nakazać Polsce zwrócić część dotacji – napisała agencja Newseria.

– Z grupą posłów wystąpiliśmy do przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury o zwołanie jej nadzwyczajnego posiedzenia na temat sposobu sfinalizowania modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Chcielibyśmy wówczas usłyszeć opinie inwestora i wykonawcy, jak oceniają szanse dokończenia modernizacji. Chcielibyśmy także poznać także powody tak późnego rozpoczęcia tej inwestycji, w wyniku czego możemy stracić przyznane środki unijne – informuje w rozmowie z naszym portalem pos. Leszek Aleksandrzak (SLD) wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Jego zdaniem obecnie sytuacja wygląda tak, że – podobnie jak z niektórymi autostradami – za późno rozpoczynamy ważne budowy, a nie mogąc ich skończyć na czas, potrzeba uchwalać specjalne ustawy, żeby – w rzeczywistości – niby-autostrady nazywać autostradami.

– W przypadku modernizacji kolejowej trasy do Białegostoku wiadomo było, że przyznane środki unijne trzeba w określonym terminie rozliczyć. Zaś z harmonogramu realizacji wiadomo też, jaki konkretnie czas jest do tego potrzebny – przekonuje poseł. – Dziś żadne rozwiązanie problemu tej inwestycji nie jest dobre. Trudno bowiem tracić pieniądze, po to by wyremontować część tej trasy. Z drugiej strony całkowite zamknięcie tego odcinka spowoduje ogromne utrudnienia dla pasażerów wskutek konieczności dokonywania przesiadek i podróżowania zastępczą komunikacją autobusową.

Tymczasem, z tego co wiadomo, trasa ta ma stosunkowo duże obłożenie w zakresie połączeń pasażerskich. A ponadto korzystają z niej w znaczącym zakresie przewoźnicy towarowi. Trudno sobie wyobrazić, by wszystkie wagony z ładunkami przeładowywać na tiry, czy wstrzymać tam w ogóle transport towarowy. – Może się to przecież skończyć w ten sposób, że PKP Cargo straci na tym odcinku klientów – dodaje Leszek Aleksandrzak.

Według posła nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury na temat sposobu sfinalizowania modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku powinno się odbyć podczas pierwszego posiedzenia Sejmu po przerwie wakacyjnej 25-26 sierpnia.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X