Koleje

Celiński: Poza modernizacją torów, ważne są systemy usprawniające ruch i poprawiające jego bezpieczeństwo

Polska kolej nadrabia zaległości w dziedzinie nowoczesnych systemów zwiększających poziom bezpieczeństwa. Ten obszar, a nie tylko modernizacja samych torów, wymaga pilnych inwestycji. Brakuje m.in. europejskiego systemu zarządzania ruchem ERTMS, który poprawi bezpieczeństwo, szybkość przejazdu oraz ułatwi prowadzenie przewozów międzynarodowych.

– W infrastrukturze IT na kolei są szczególne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska. – W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale też na inwestowaniu w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

W opinii Celińskiego dla kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce najważniejsze jest skrócenie czasu przejazdu, a dla przewoźników towarowych – zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, regularność połączeń, a także zwiększenie średniej prędkości. Jednak poza modernizacją samych torów, niezwykle ważne są też systemy, które usprawniają ruch i poprawiają jego bezpieczeństwo.

– CH2M HILL jest partnerem PKP przy pilotażowym wdrożeniu systemu ERTMS poziomu drugiego na 84-km odcinku od Legnicy do granicy z Niemcami – twierdzi dalej Krzysztof Celiński. Po instalacji ERTMS-2 w odpowiednio wyposażonych lokomotywach maszyniści otrzymają informacje o dopuszczalnej prędkości i zajętości torów.

Dzięki temu, że system jest europejski, jego rozpowszechnienie ułatwi prowadzenie połączeń międzynarodowych, bo maszyniści nie będą już musieli zdawać egzaminu ze znajomości sygnalizacji w innych krajach.

– Systemy te będą wdrażane na Centralnej Magistrali Kolejowej, na linii Warszawa – Gdynia i sukcesywnie wprowadzane na innych liniach. Myślę, że to będzie z dużym pożytkiem dla pasażerów, dlatego że błędy maszynisty będą natychmiast eliminowane przez automatyczne systemy prowadzenia pociągu – zapowiada Celiński.

System ERTMS-2 wraz z wchodzącymi w jego skład systemami ETCS oraz GSM-R (dwukierunkowa metoda transmisji danych) ma być zainstalowany do końca 2015r. m.in. na odcinku z Legnicy do Opola oraz Warszawa-Łódź Widzew.

 

Źródło: Newseria Biznes


Powiązane artykuły

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

W tym roku CPK ogłosi przetargi na łączną kwotę około 30 miliardów złotych. Obejmą one m.in. budowę dróg czy roboty...

CPK wybrało ofertę wartości prawie 1,8 miliarda złotych na tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 miliarda 761 milionów złotych na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią –...

Czechy z najgęstszą siecią kolejową, Hiszpania liderem kolei dużych prędkości

Czechy mają najgęstszą sieć kolejową na kontynencie – na 1 km² przypada tam aż 123,2 metra torów. To wynik wyższy...

Udostępnij:

Facebook X X X