Najważniejsze informacje dla biznesu

22.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

Naftohaz odmówił przyjęcia od Gazpromu należności za tranzyt gazu
(Reuters/Interfax.ru/Teresa Wójcik)
Zaliczka za tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę wystarczyła do lipca. Od tego czasu obowiązują płatności bieżące – powiedział oficjalny przedstawiciel Gazpromu Siergiej Kuprijanow. W związku z tym Gazprom zrealizował bieżącą należność dla Naftohazu w wysokości 10,540 mln dol. za tranzyt w lipcu. Ukraiński koncern zapowiedział, że zwróci tę wpłatę, bo została naliczona błędnie. Gazprom ostentacyjnie nagłośnił, że  postanowił dokonać płatności, pomimo  „ogromnego zadłużenia” Naftohazu ponieważ „wysoko sobie ceni swoją reputację jako wiarygodnego partnera i dostawcy” – jak powiedział przedstawiciel rosyjskiego monopolisty.

Norweska firma naftowa  DNO nie wycofuje się z Kurdystanu
(Reuters/Rigzone/AFP/Teresa Wójcik)
Norweska firma naftowa DNO zapowiedziała, że pozostaje w Kurdystanie w Iraku, gdzie od kilku tygodni rozpoczęła wydobycie ropy na polu Tawke. W ostatnim kwartale wydobycie osiągnęło 81,669 tys. baryłek wysokiej jakości ekwiwalentu ropy dziennie, znacznie powyżej oczekiwań. Firma DNO jest obecna w Kurdystanie od dziesięciu lat, jednak dopiero teraz osiągnęła obiecujące wyniki. Pomimo zagrożeń DNO prowadzi prace wydobywcze bez przerw pod ochroną kurdyjskich żołnierzy.

UE jest gotowa do rozmów z Bułgarią o gazociągu South Stream
(Reuters/AFP/Bloomberg/Novinite/Teresa Wójcik)
Europejski komisarz energetyki Guenter Oetinger z zadowoleniem przyjął przedwczoraj  decyzje tymczasowego rządu bułgarskiego o wstrzymaniu wszystkich prac przy realizacji projektu  South Stream. Zakomunikował, że Bruksela jest gotowa rozpocząć rozmowy z władzami Bułgarii o przyszłej budowie rury. Oświadczenie przedstawiciel rządu bułgarskiego wydał w tej sprawie po zakończeniu w Brukseli spotkania Oetingera i wicepremier ds. rozwoju Ekateriną Zachariewą. Nieco wcześniej bułgarskie ministerstwo gospodarki i energetyki podjęło decyzję, że wszystkie prace przy budowie rury zostają wstrzymane dopóki projekt South Stream nie zostanie w pełni uzgodniony z przepisami Unii Europejskiej. Minister tego resortu w tymczasowym rządzie bułgarskim Wasyl Sztonow skierował w tej sprawie oficjalne pismo do Bułgarskiego   Holdingu Energetycznego (BEH), posiadającego 50 proc. udziału w projekcie South Stream Bułgaria ( pozostałe 50 proc. udziału należy do rosyjskiego Gazpromu).Pismo żąda od BEH zapewnienia wszelkiej pomocy dla KE przy dostosowywaniu projektu do wymogów prawa unijnego. Sztonow w ubiegłym tygodniu zapewniał, że South Stream będzie budowany na terytorium Bułgarii, ponieważ „ma wielkie znaczenie zarówno dla Sofii i Moskwy, jak i dla Wspólnoty Europejskiej”, jak poinformował rosyjski Itar-Tass. Jednakże Sztonow podkreślił jednocześnie, że wszystkie zainteresowane strony muszą przyjąć do wiadomości, że rura będzie budowana zgodnie z normami europejskimi. Realizacja projektu jest wstrzymana, dopóki nie odpowiada w pełni wymogom KE. Minister dodał, że spodziewa się osiągnięcia porozumienia w tej kwestii w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Wicepremier Zachariewa potwierdziła to stanowisko w wywiadzie dla bułgarskiej TV. Według planów, pierwsze dostawy gazu przez South Stream mają być przesyłane pod koniec 2015 r.

Wyróżnienia dla pracowników kopalni Silesia
(Portal Górniczy NetTG/PL)
Pięciu wyróżniających się pracowników prywatnej kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach otrzymało wczoraj nagrody za pracę. Są to: Janusz Olek – nadsztygar, zastępca głównego mechanika, Grzegorz Krzempek, inspektor pod ziemią, Kazimierz Kruczek, starszy ślusarz pod ziemią, Grzegorz Kruczek, elektromonter na powierzchni oraz Sławomir Zieliński, górnik przodowy. – Każdego miesiąca wyróżniamy pracowników, którzy wykazali się inicjatywą, zaangażowaniem, a więc zrobili coś, co wykracza poza ich obowiązki. Raz na kwartał wyróżniamy też całe zespoły lub brygady – wyjaśnia Arkadiusz Kawecki, dyrektor ds. personalnych w kopalni Silesia. Lipiec był dla czechowickiej kopalni bardzo trudny ze względu na kilka awarii technicznych. Zdołano je na szczęście szybko usunąć unikając tym samym strat.  Wielu takim zdarzeniem zapobiegają sami pracownicy powiedział mediom przedstawiciel zarządu Silesii.

Grupa Lotos miała w II kwartale tego roku 122,5 mln zł straty netto, nieco mniej niż rok temu
(Grupa Lotos)
Wynik netto był niższy od konsensusu na poziomie plus 77 mln zł, jednak konsensus nie uwzględniał odpisów zapowiedzianych przez spółkę. Strata operacyjna wyniosła w II kwartale 415 mln zł, podczas gdy rok wcześniej EBIT wyniósł minus 100,3 mln zł. Znormalizowany, oczyszczony z efektów zdarzeń jednorazowych wynik operacyjny grupy, wyniósł 139,7 mln zł wobec 136,4 mln zł konsensusu. EBITDA w II kw. tego roku ukształtowała się na poziomie minus 242,4 mln zł wobec plus 58,6 mln zł rok wcześniej. Natomiast przychody grupy wzrosły natomiast do 7 mld 199 mln zł z 6 mld 106 mln zł przed rokiem. Lotos poinformował kilka dni temu, że planuje dokonać 545 mln zł odpisu na złoże Yme.  Wpływ odpisu na wynik netto to 191 mln zł. Wynik na działalności finansowej grupy wyniósł minus 90,9 mln zł. Dług finansowy grupy na koniec czerwca wyniósł 6 mld 461,2 mln zł. Wynik operacyjny segmentu wydobywczego gdańskiej firmy w II kw. 2014 r. wyniósł minus 483,3 mln zł wobec 120 mln zł zysku operacyjnego przed rokiem. Wynik oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wyniósł plus 71,4 mln zł wobec 50,9 mln zł w II kw. 2013 r. Z kolei EBITA w obszarze produkcji i handlu wzrósł w okresie kwiecień-czerwiec 2014 r. do plus 92,6 mln zł z minus 224,7 mln zł przed rokiem.

Konflikt między rosyjską agencją Rosaviation a Rosnieftem
(Itar-Tass/Reuters)
Przedstawiciel Rosnieftu oficjalnie poinformował wczoraj w Moskwie, że po analizie cen spotowych dostaw paliwa lotniczego kwestionowanych przez Rosaviation okazało się, że te dostawy stanowią tylko 10 proc. detalicznego zużycia paliwa w  rosyjskim lotnictwie cywilnym.
Większość dostaw paliwa lotniczego regulują kontrakty długoterminowe, które są oparte na wynikach procedur przetargowych prowadzonych przez poszczególne linie lotnicze – informuje Rosnieft. Agencja Rosaviation kwestionuje zawyżone – jej zdaniem – od lata b.r. ceny paliwa dla silników odrzutowych, co nie zostało uwzględnione w programach działalności linii lotniczych. Wzrost kosztów paliwa stanowi dodatkowe obciążenie finansowe pasażerów  w krajowym lotnictwie cywilnym. Od czerwca do sierpnia 2014 na 30 rosyjskich lotniskach koszt 1 tony paliwa lotniczego wzrósł średnio o 6-7 proc. Wyższe taryfy w portach lotniczych zauważa się zwłaszcza rejonie Wołgi, południowej Rosji i Syberii.

INFRASTRUKTURA

Otwarcie ofert na budowę S7 Nidzica-Napierki
(GDDKiA)
Otwarte zostały oferty w przetargu na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 Nidzica-Napierki o łącznej długości 22,7 km. Na realizację pierwszego Nidzica Północ – Nidzica Południe (9,1 km) wpłynęło 5 ofert, drugi odcinek – Nidzica Południe – Napierki (13,6 km) chce budować 4 wykonawców. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja  złożonych ofert oraz Kontrola Uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty stosowane będą następujące kryteria:

A) cena – 90 %, B) termin realizacji zamówienia (od dnia zawarcia umowy) w miesiącach – 5%. C) gwarancja jakości na roboty objęte przedmiotem zamówienia w latach – 5 %.

Planowane podpisanie umowy dla obu inwestycji  to IV kwartał br. Inwestycja polegać będzie na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstaną cztery węzły drogowe – „Nidzica Północ”, „Nidzica Południe”, „Powierż”, „Napierki”.

Ekspresowo do Kołobrzegu – przetargi na kolejne 53 kilometry drogi S6 ogłoszone.
(GDDKiA)
Ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy miejscowości Płoty do węzła Ustronie Morskie o łącznej długości 53 km. Pierwszy od końca obwodnicy Płot do węzła Kiełpino o długości 14,6 km, drugi od węzła Kiełpino do węzła Kołobrzeg Zachód o długości 24 km i trzeci od węzła Kołobrzeg Zachód do węzła Ustronie Morskie o długości 14,7 km. Razem z 3 odcinkami, na które przetargi ogłoszono w ubiegłym tygodniu daje to ok. 117 km, co stanowi cały odcinek od Goleniowa do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa. Droga krajowa nr 6 łączy Szczecin z Gdańskiem, jest główną arterią komunikacyjną Pomorza biegnącą z zachodu na wschód. Trasa będzie biegła od rejonu miejscowości Modlimowo w kierunku Kołobrzegu i dalej do Koszalina zupełnie nowym śladem.

Planując podróż – sprawdź rozkład jazdy
(Przewozy Regionalne)
1 września zacznie obowiązywać zmodyfikowany rozkład jazdy pociągów. Przewozy Regionalne, podobnie jak pozostali przewoźnicy kolejowi, wprowadzą zmiany do rozkładu, dostosowując go do aktualnych możliwości technicznych.  Najwięcej zmian będzie dotyczyło pasażerów podróżujących pociągami interREGIO z Warszawy do Krakowa. Zmiana rozkładu jazdy z pewnością ucieszy podróżujących pomiędzy Warszawą, a Terespolem. Pociąg interREGIO „Bug” będzie wyjeżdżał z Warszawy w dogodniejszej dla wielu pasażerów porze, ponad trzy godziny wcześniej niż dotychczas (po godz. 16). Dodatkowo IR „Bug” będzie kursował w bezpośredniej relacji z pociągiem IR „Babie lato” (Poznań – Warszawa), umożliwiając podróż bez przesiadki z Poznania, przez Warszawę do Terespola. Od 1 września br. nie będą kursowały pociągi: IR „Piast” Warszawa Wschodnia (6:32) – Jelenia Góra (17:39), IR „Piast” Wrocław Główny (16:16) – Warszawa Wschodnia (23:34), IR „Lompa” Wrocław Główny (18:37) – Katowice (21:52) w niedzielę.

Przewoźnik kontynuuje współpracę z JSW
(DB Schenker Rail Polska)
DB Schenker Rail Polska podpisała umowę z KWK „Borynia-Zofiówka- Jastrzębie”. Będzie kontynuować współpracę z Jastrzębską Spółką Węglową. Pozwoli na to wygrane postępowanie przetargowe na kompleksową obsługę transportem kolejowym bocznicy kolejowej KWK „Borynia- Zofiówka- Jastrzębie” Ruch Jas- Mos. Podpisana umowa obejmuje wykonanie prac manewrowych na terenie bocznicy oraz świadczenie usług przewozowych m.in. węgla w ilości 1,6 mln t rocznie. Transport odbywa się pomiędzy KWK „Borynia-Zofiówka- Jastrzębie” Ruch Jas-Mos, a stacją kolejową Pawłowice Górnicze.

Impuls nr 8 cumuje w Kołobrzegu
(Newag)
Nowo­cze­sny napęd elek­tryczny (4 sil­niki asyn­chro­niczne prądu prze­mien­nego o łącznej mocy 2MW), wyso­kie przy­spie­sze­nie i mak­sy­malna pręd­kość eks­plo­ata­cyjna 160 km/h, 208 wygod­nych miejsc sie­dzą­cych, kli­ma­ty­za­cja prze­działu pasa­żer­skiego oraz kabin ste­row­ni­czych – to w naj­więk­szym skró­cie opis tech­niczny nowo­są­dec­kich Impul­sów, które zaku­piło Woje­wódz­two Zachodniopomorskie. Newag prze­kazał Woje­wódz­twu Zachodniopomorskiemu Impulsa nr 8. Po ofi­cjal­nej pre­zen­ta­cji pojazdu 31WE-008 Newag SA wraz z Urzę­dem Mar­szał­kow­skim zaprosili miesz­kań­ców i tury­stów do zwie­dza­nia Impulsa, a naj­młod­szych do wspól­nej zabawy w stre­fie dzie­cię­cej. W Koło­brzegu zaprezentował się ósmy z 12. zamó­wio­nych czte­ro­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych typu 31WE „Impuls”. Każdy z nich kosz­tuje 21 mln 400 tys. zło­tych brutto.  Zakup reali­zo­wany jest w ramach pro­jektu Zachod­niej Grupy Zaku­po­wej. Ostatni z 12. zachodniopomor­skich Impul­sów ma być prze­ka­zany do 14 kwiet­nia 2015 r.

Skanska wybuduje tory tramwajowe w Olsztynie
(Skanska)
Ponad 6 km linii tramwajowej, przebudowa skrzyżowań, dróg i ścieżek rowerowych oraz budowa nowej ulicy Bukowskiego – to główne założenia umowy podpisanej przez Piotra Grzymowicza, prezydenta Olsztyna. Roboty budowlane dla Odcinka A obejmującego ulice Witosa – Płoskiego – Sikorskiego i ul. Tuwima wykona firma Skanska. Inwestycja, której wartość wynosi ponad 149,8 mln zł brutto ma być gotowa we września 2015 r. Umowa zawarta na realizację Odcinka A jest elementem projektu pn. „Budowa linii tramwajowej, ulicy Obiegowej, zajezdni postojowej dla autobusów przy al. Gen. Sikorskiego wraz z przebudową dróg i skrzyżowań dla potrzeb prowadzenia linii tramwajowej”. Na wykonanie zadania Skanska będzie miała 400 dni od daty podpisania umowy. Oznacza to, że prace zakończą się we wrześniu 2015 r.

Projekt VI etapu obwodnicy śródmiejskiej
(UM Szczecin)
W Urzędzie Miasta otwarto koperty z ofertami firm, które zgłosiły się do przetargu pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej dla ,,Obwodnica Śródmieścia Szczecina – etap VI – budowa ulicy od ul. Niemierzyńskiej do ul. Wojska Polskiego z budową węzła ,,Łękno” wraz z niezbędnym odcinkiem do ul. Mickiewicza w Szczecinie” i pełnienie nadzoru autorskiego”. Swoje oferty złożyły następujące firmy: Transprojekt Gdański – 2 858 110, 00 zł; Egis Polska Inżynieria – 2 447 700,00 zł; Konsorcjum: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu oraz Biuro Inżynieryjnych Usług Projektowych Kraków – 3 800 454,00 zł; Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku – 2 423 100,00 zł; Pracownia Projektowa Dróg i Mostów ,,DIM” Ryszard Kowalski – 3 444 000,00 zł; Biuro Projektowo- Konsultingowe ,,BPK” w Szczecinie – 2 499 360,00 zł; Konsorcjum: Airen Szczecin oraz Biuro Projektowe ,,Pikieta” Bartosz Żyszkowski – 2 850 156,00 zł. Komisja przetargowa bada złożone oferty.

PolskiBus pojedzie przez Gorzów
(UM Gorzów Wlkp.)
Od piątego września dojedziemy do Szczecina, Wrocławia i Poznania za 2 zł! PolskiBus.com ogłosił uruchomienie nowych linii i wprowadził do siatki połączeń trzy nowe miasta: Wilno, Szczecin i Gorzów. Zwiększył również częstotliwość na istniejących już trasach. Bilety można rezerwować od 20 sierpnia. PolskiBus.com to polski przewoźnik autokarowy. W jego ofercie pasażerowie znajdą połączenia międzymiastowe w Polsce i Europie.

Nowe drogi w Koszalinie
(UM Koszalin)
20 sierpnia w Koszalinie uruchomiono dla ruchu komunikacyjnego dwie nowe drogi zrealizowane przez koszaliński samorząd. To ulice prowadzące do Specjalnej Słupskiej Strefy Ekonomicznej: przedłużenie ul. Cegielskiego (od ronda przy ul. Morskiej  do ul. Mieszka I na wysokości schroniska dla zwierząt) oraz ul. Strefowa (od Mieszka I na wysokości Zakładu Karnego) do ronda przy ul. Przemysłowej/BowiD). Obie inwestycje to ponad 2 km zupełnie nowych dróg, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, oświetleniem. W ramach inwestycji przebudowano także na odcinku 370 m ul. Morską, powstały także dwa nowe ronda: przy ul. Morskiej/Krańcowej oraz BOWiD/Przemysłowa. Wykonawcą jest koszalińska firma Infrabud. Koszt inwestycji wyniósł prawie 19 mln zł. Inwestycje są częścią kompleksowego programu uzbrojenia strefy o wartości przekraczającej  80 mln zł.

Kolejne drogi do remontu
(UM Koszalin)
Zarząd Dróg Miejskich w Koszalinie ogłosił kolejne przetargi na remonty i modernizacje koszalińskich dróg i chodników. Jeszcze w sierpniu poznamy wykonawców, którzy przeprowadzą remonty ul. Zwycięstwa – 860 m – (od ul. Dębowej do ul. Lubiatowskiej), ul. Piłsudskiego – ponad 500 m – (powyżej  ulicy Chałubińskiego do ulicy Orląt Lwowskich), ul. Chałubińskiego – 820 m – (od ul. Leśnej do ul. Karłowicza 9 i 13 oraz odcinek przy jednostce wojskowej), ul. Batalionów Chłopskich – 740 m – (od mostu do wiaduktu), ul. Sikorskiego wraz z przebudową chodników na miejsca postojowe oraz przebudową oświetlenia drogowego ( pierwszy etap). Większość wymienionych inwestycji ma być gotowych do końca października br.

Oprawy do wymiany
(UM Bydgoszcz)
Rozpisany został przetarg na największą w historii miasta odnowę oświetlenia ulicznego. Do końca sierpnia przyszłego roku ponad 7300 latarni zostanie wyposażonych w oprawy LED. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na wrzesień. Inwestycję realizować będzie w imieniu miasta Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Bydgoszcz już od 2011 r. a stara się obniżać koszty zakupu energii elektrycznej nabywając ją w przetargu publicznym.  Teraz możliwe będą kolejne oszczędności, dzięki wymianie istniejących energochłonnych opraw sodowych na nowoczesne energooszczędne oprawy LED. Wkrótce rozpisany zostanie przetarg na realizację tego zadania. Na słupach oświetleniowych, które są własnością miasta, zainstalowane zostaną  energooszczędne oprawy typu LED. Przewiduje się wykonanie zdalnego monitoringu pracy urządzeń.

Po wiadukcie czas na most
(UM Bydgoszcz)
Rozpisany został przetarg na kolejny element rozbudowy węzła zachodniego. Wraz z nowym wiaduktem kolejowym powstanie także most nad Kanałem Bydgoskim. Kierowcy jadący w kierunku centrum nie będą musieli wykonywać skomplikowanych manewrów. Konstrukcję nowego mostu stanowić mają dźwigary stalowe. Na nich wylana zostanie  żelbetowa płyta pomostu. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 96 m, a jego szerokość blisko 17 m. Wraz z budową mostu konieczna będzie przebudowa strugi Flis, która w rejonie węzła została skanalizowana. Powstaną także drogi dojazdowe od ronda gen. S. Maczka w kierunku powstającego nowego  wiaduktu. Zmodernizowane zostanie oświetlenie, a sygnalizacja na węźle zachodnim będzie częścią ITS (inteligentnych systemów transportowych). Na nowych przystankach zainstalowane będą tablice LCD z dynamiczną informacją dla pasażerów. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na  wrzesień.  Przedsięwzięcie zakończyć ma się zgodnie z umową do października 2015 roku.  Do tego czasu gotowy ma być także gotowy nowy wiadukt w ciągu linii kolejowej Bydgoszcz-Inowrocław.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

 

ENERGETYKA

Naftohaz odmówił przyjęcia od Gazpromu należności za tranzyt gazu
(Reuters/Interfax.ru/Teresa Wójcik)
Zaliczka za tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę wystarczyła do lipca. Od tego czasu obowiązują płatności bieżące – powiedział oficjalny przedstawiciel Gazpromu Siergiej Kuprijanow. W związku z tym Gazprom zrealizował bieżącą należność dla Naftohazu w wysokości 10,540 mln dol. za tranzyt w lipcu. Ukraiński koncern zapowiedział, że zwróci tę wpłatę, bo została naliczona błędnie. Gazprom ostentacyjnie nagłośnił, że  postanowił dokonać płatności, pomimo  „ogromnego zadłużenia” Naftohazu ponieważ „wysoko sobie ceni swoją reputację jako wiarygodnego partnera i dostawcy” – jak powiedział przedstawiciel rosyjskiego monopolisty.

Norweska firma naftowa  DNO nie wycofuje się z Kurdystanu
(Reuters/Rigzone/AFP/Teresa Wójcik)
Norweska firma naftowa DNO zapowiedziała, że pozostaje w Kurdystanie w Iraku, gdzie od kilku tygodni rozpoczęła wydobycie ropy na polu Tawke. W ostatnim kwartale wydobycie osiągnęło 81,669 tys. baryłek wysokiej jakości ekwiwalentu ropy dziennie, znacznie powyżej oczekiwań. Firma DNO jest obecna w Kurdystanie od dziesięciu lat, jednak dopiero teraz osiągnęła obiecujące wyniki. Pomimo zagrożeń DNO prowadzi prace wydobywcze bez przerw pod ochroną kurdyjskich żołnierzy.

UE jest gotowa do rozmów z Bułgarią o gazociągu South Stream
(Reuters/AFP/Bloomberg/Novinite/Teresa Wójcik)
Europejski komisarz energetyki Guenter Oetinger z zadowoleniem przyjął przedwczoraj  decyzje tymczasowego rządu bułgarskiego o wstrzymaniu wszystkich prac przy realizacji projektu  South Stream. Zakomunikował, że Bruksela jest gotowa rozpocząć rozmowy z władzami Bułgarii o przyszłej budowie rury. Oświadczenie przedstawiciel rządu bułgarskiego wydał w tej sprawie po zakończeniu w Brukseli spotkania Oetingera i wicepremier ds. rozwoju Ekateriną Zachariewą. Nieco wcześniej bułgarskie ministerstwo gospodarki i energetyki podjęło decyzję, że wszystkie prace przy budowie rury zostają wstrzymane dopóki projekt South Stream nie zostanie w pełni uzgodniony z przepisami Unii Europejskiej. Minister tego resortu w tymczasowym rządzie bułgarskim Wasyl Sztonow skierował w tej sprawie oficjalne pismo do Bułgarskiego   Holdingu Energetycznego (BEH), posiadającego 50 proc. udziału w projekcie South Stream Bułgaria ( pozostałe 50 proc. udziału należy do rosyjskiego Gazpromu).Pismo żąda od BEH zapewnienia wszelkiej pomocy dla KE przy dostosowywaniu projektu do wymogów prawa unijnego. Sztonow w ubiegłym tygodniu zapewniał, że South Stream będzie budowany na terytorium Bułgarii, ponieważ „ma wielkie znaczenie zarówno dla Sofii i Moskwy, jak i dla Wspólnoty Europejskiej”, jak poinformował rosyjski Itar-Tass. Jednakże Sztonow podkreślił jednocześnie, że wszystkie zainteresowane strony muszą przyjąć do wiadomości, że rura będzie budowana zgodnie z normami europejskimi. Realizacja projektu jest wstrzymana, dopóki nie odpowiada w pełni wymogom KE. Minister dodał, że spodziewa się osiągnięcia porozumienia w tej kwestii w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Wicepremier Zachariewa potwierdziła to stanowisko w wywiadzie dla bułgarskiej TV. Według planów, pierwsze dostawy gazu przez South Stream mają być przesyłane pod koniec 2015 r.

Wyróżnienia dla pracowników kopalni Silesia
(Portal Górniczy NetTG/PL)
Pięciu wyróżniających się pracowników prywatnej kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach otrzymało wczoraj nagrody za pracę. Są to: Janusz Olek – nadsztygar, zastępca głównego mechanika, Grzegorz Krzempek, inspektor pod ziemią, Kazimierz Kruczek, starszy ślusarz pod ziemią, Grzegorz Kruczek, elektromonter na powierzchni oraz Sławomir Zieliński, górnik przodowy. – Każdego miesiąca wyróżniamy pracowników, którzy wykazali się inicjatywą, zaangażowaniem, a więc zrobili coś, co wykracza poza ich obowiązki. Raz na kwartał wyróżniamy też całe zespoły lub brygady – wyjaśnia Arkadiusz Kawecki, dyrektor ds. personalnych w kopalni Silesia. Lipiec był dla czechowickiej kopalni bardzo trudny ze względu na kilka awarii technicznych. Zdołano je na szczęście szybko usunąć unikając tym samym strat.  Wielu takim zdarzeniem zapobiegają sami pracownicy powiedział mediom przedstawiciel zarządu Silesii.

Grupa Lotos miała w II kwartale tego roku 122,5 mln zł straty netto, nieco mniej niż rok temu
(Grupa Lotos)
Wynik netto był niższy od konsensusu na poziomie plus 77 mln zł, jednak konsensus nie uwzględniał odpisów zapowiedzianych przez spółkę. Strata operacyjna wyniosła w II kwartale 415 mln zł, podczas gdy rok wcześniej EBIT wyniósł minus 100,3 mln zł. Znormalizowany, oczyszczony z efektów zdarzeń jednorazowych wynik operacyjny grupy, wyniósł 139,7 mln zł wobec 136,4 mln zł konsensusu. EBITDA w II kw. tego roku ukształtowała się na poziomie minus 242,4 mln zł wobec plus 58,6 mln zł rok wcześniej. Natomiast przychody grupy wzrosły natomiast do 7 mld 199 mln zł z 6 mld 106 mln zł przed rokiem. Lotos poinformował kilka dni temu, że planuje dokonać 545 mln zł odpisu na złoże Yme.  Wpływ odpisu na wynik netto to 191 mln zł. Wynik na działalności finansowej grupy wyniósł minus 90,9 mln zł. Dług finansowy grupy na koniec czerwca wyniósł 6 mld 461,2 mln zł. Wynik operacyjny segmentu wydobywczego gdańskiej firmy w II kw. 2014 r. wyniósł minus 483,3 mln zł wobec 120 mln zł zysku operacyjnego przed rokiem. Wynik oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wyniósł plus 71,4 mln zł wobec 50,9 mln zł w II kw. 2013 r. Z kolei EBITA w obszarze produkcji i handlu wzrósł w okresie kwiecień-czerwiec 2014 r. do plus 92,6 mln zł z minus 224,7 mln zł przed rokiem.

Konflikt między rosyjską agencją Rosaviation a Rosnieftem
(Itar-Tass/Reuters)
Przedstawiciel Rosnieftu oficjalnie poinformował wczoraj w Moskwie, że po analizie cen spotowych dostaw paliwa lotniczego kwestionowanych przez Rosaviation okazało się, że te dostawy stanowią tylko 10 proc. detalicznego zużycia paliwa w  rosyjskim lotnictwie cywilnym.
Większość dostaw paliwa lotniczego regulują kontrakty długoterminowe, które są oparte na wynikach procedur przetargowych prowadzonych przez poszczególne linie lotnicze – informuje Rosnieft. Agencja Rosaviation kwestionuje zawyżone – jej zdaniem – od lata b.r. ceny paliwa dla silników odrzutowych, co nie zostało uwzględnione w programach działalności linii lotniczych. Wzrost kosztów paliwa stanowi dodatkowe obciążenie finansowe pasażerów  w krajowym lotnictwie cywilnym. Od czerwca do sierpnia 2014 na 30 rosyjskich lotniskach koszt 1 tony paliwa lotniczego wzrósł średnio o 6-7 proc. Wyższe taryfy w portach lotniczych zauważa się zwłaszcza rejonie Wołgi, południowej Rosji i Syberii.

INFRASTRUKTURA

Otwarcie ofert na budowę S7 Nidzica-Napierki
(GDDKiA)
Otwarte zostały oferty w przetargu na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 Nidzica-Napierki o łącznej długości 22,7 km. Na realizację pierwszego Nidzica Północ – Nidzica Południe (9,1 km) wpłynęło 5 ofert, drugi odcinek – Nidzica Południe – Napierki (13,6 km) chce budować 4 wykonawców. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja  złożonych ofert oraz Kontrola Uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty stosowane będą następujące kryteria:

A) cena – 90 %, B) termin realizacji zamówienia (od dnia zawarcia umowy) w miesiącach – 5%. C) gwarancja jakości na roboty objęte przedmiotem zamówienia w latach – 5 %.

Planowane podpisanie umowy dla obu inwestycji  to IV kwartał br. Inwestycja polegać będzie na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstaną cztery węzły drogowe – „Nidzica Północ”, „Nidzica Południe”, „Powierż”, „Napierki”.

Ekspresowo do Kołobrzegu – przetargi na kolejne 53 kilometry drogi S6 ogłoszone.
(GDDKiA)
Ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy miejscowości Płoty do węzła Ustronie Morskie o łącznej długości 53 km. Pierwszy od końca obwodnicy Płot do węzła Kiełpino o długości 14,6 km, drugi od węzła Kiełpino do węzła Kołobrzeg Zachód o długości 24 km i trzeci od węzła Kołobrzeg Zachód do węzła Ustronie Morskie o długości 14,7 km. Razem z 3 odcinkami, na które przetargi ogłoszono w ubiegłym tygodniu daje to ok. 117 km, co stanowi cały odcinek od Goleniowa do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa. Droga krajowa nr 6 łączy Szczecin z Gdańskiem, jest główną arterią komunikacyjną Pomorza biegnącą z zachodu na wschód. Trasa będzie biegła od rejonu miejscowości Modlimowo w kierunku Kołobrzegu i dalej do Koszalina zupełnie nowym śladem.

Planując podróż – sprawdź rozkład jazdy
(Przewozy Regionalne)
1 września zacznie obowiązywać zmodyfikowany rozkład jazdy pociągów. Przewozy Regionalne, podobnie jak pozostali przewoźnicy kolejowi, wprowadzą zmiany do rozkładu, dostosowując go do aktualnych możliwości technicznych.  Najwięcej zmian będzie dotyczyło pasażerów podróżujących pociągami interREGIO z Warszawy do Krakowa. Zmiana rozkładu jazdy z pewnością ucieszy podróżujących pomiędzy Warszawą, a Terespolem. Pociąg interREGIO „Bug” będzie wyjeżdżał z Warszawy w dogodniejszej dla wielu pasażerów porze, ponad trzy godziny wcześniej niż dotychczas (po godz. 16). Dodatkowo IR „Bug” będzie kursował w bezpośredniej relacji z pociągiem IR „Babie lato” (Poznań – Warszawa), umożliwiając podróż bez przesiadki z Poznania, przez Warszawę do Terespola. Od 1 września br. nie będą kursowały pociągi: IR „Piast” Warszawa Wschodnia (6:32) – Jelenia Góra (17:39), IR „Piast” Wrocław Główny (16:16) – Warszawa Wschodnia (23:34), IR „Lompa” Wrocław Główny (18:37) – Katowice (21:52) w niedzielę.

Przewoźnik kontynuuje współpracę z JSW
(DB Schenker Rail Polska)
DB Schenker Rail Polska podpisała umowę z KWK „Borynia-Zofiówka- Jastrzębie”. Będzie kontynuować współpracę z Jastrzębską Spółką Węglową. Pozwoli na to wygrane postępowanie przetargowe na kompleksową obsługę transportem kolejowym bocznicy kolejowej KWK „Borynia- Zofiówka- Jastrzębie” Ruch Jas- Mos. Podpisana umowa obejmuje wykonanie prac manewrowych na terenie bocznicy oraz świadczenie usług przewozowych m.in. węgla w ilości 1,6 mln t rocznie. Transport odbywa się pomiędzy KWK „Borynia-Zofiówka- Jastrzębie” Ruch Jas-Mos, a stacją kolejową Pawłowice Górnicze.

Impuls nr 8 cumuje w Kołobrzegu
(Newag)
Nowo­cze­sny napęd elek­tryczny (4 sil­niki asyn­chro­niczne prądu prze­mien­nego o łącznej mocy 2MW), wyso­kie przy­spie­sze­nie i mak­sy­malna pręd­kość eks­plo­ata­cyjna 160 km/h, 208 wygod­nych miejsc sie­dzą­cych, kli­ma­ty­za­cja prze­działu pasa­żer­skiego oraz kabin ste­row­ni­czych – to w naj­więk­szym skró­cie opis tech­niczny nowo­są­dec­kich Impul­sów, które zaku­piło Woje­wódz­two Zachodniopomorskie. Newag prze­kazał Woje­wódz­twu Zachodniopomorskiemu Impulsa nr 8. Po ofi­cjal­nej pre­zen­ta­cji pojazdu 31WE-008 Newag SA wraz z Urzę­dem Mar­szał­kow­skim zaprosili miesz­kań­ców i tury­stów do zwie­dza­nia Impulsa, a naj­młod­szych do wspól­nej zabawy w stre­fie dzie­cię­cej. W Koło­brzegu zaprezentował się ósmy z 12. zamó­wio­nych czte­ro­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych typu 31WE „Impuls”. Każdy z nich kosz­tuje 21 mln 400 tys. zło­tych brutto.  Zakup reali­zo­wany jest w ramach pro­jektu Zachod­niej Grupy Zaku­po­wej. Ostatni z 12. zachodniopomor­skich Impul­sów ma być prze­ka­zany do 14 kwiet­nia 2015 r.

Skanska wybuduje tory tramwajowe w Olsztynie
(Skanska)
Ponad 6 km linii tramwajowej, przebudowa skrzyżowań, dróg i ścieżek rowerowych oraz budowa nowej ulicy Bukowskiego – to główne założenia umowy podpisanej przez Piotra Grzymowicza, prezydenta Olsztyna. Roboty budowlane dla Odcinka A obejmującego ulice Witosa – Płoskiego – Sikorskiego i ul. Tuwima wykona firma Skanska. Inwestycja, której wartość wynosi ponad 149,8 mln zł brutto ma być gotowa we września 2015 r. Umowa zawarta na realizację Odcinka A jest elementem projektu pn. „Budowa linii tramwajowej, ulicy Obiegowej, zajezdni postojowej dla autobusów przy al. Gen. Sikorskiego wraz z przebudową dróg i skrzyżowań dla potrzeb prowadzenia linii tramwajowej”. Na wykonanie zadania Skanska będzie miała 400 dni od daty podpisania umowy. Oznacza to, że prace zakończą się we wrześniu 2015 r.

Projekt VI etapu obwodnicy śródmiejskiej
(UM Szczecin)
W Urzędzie Miasta otwarto koperty z ofertami firm, które zgłosiły się do przetargu pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej dla ,,Obwodnica Śródmieścia Szczecina – etap VI – budowa ulicy od ul. Niemierzyńskiej do ul. Wojska Polskiego z budową węzła ,,Łękno” wraz z niezbędnym odcinkiem do ul. Mickiewicza w Szczecinie” i pełnienie nadzoru autorskiego”. Swoje oferty złożyły następujące firmy: Transprojekt Gdański – 2 858 110, 00 zł; Egis Polska Inżynieria – 2 447 700,00 zł; Konsorcjum: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu oraz Biuro Inżynieryjnych Usług Projektowych Kraków – 3 800 454,00 zł; Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku – 2 423 100,00 zł; Pracownia Projektowa Dróg i Mostów ,,DIM” Ryszard Kowalski – 3 444 000,00 zł; Biuro Projektowo- Konsultingowe ,,BPK” w Szczecinie – 2 499 360,00 zł; Konsorcjum: Airen Szczecin oraz Biuro Projektowe ,,Pikieta” Bartosz Żyszkowski – 2 850 156,00 zł. Komisja przetargowa bada złożone oferty.

PolskiBus pojedzie przez Gorzów
(UM Gorzów Wlkp.)
Od piątego września dojedziemy do Szczecina, Wrocławia i Poznania za 2 zł! PolskiBus.com ogłosił uruchomienie nowych linii i wprowadził do siatki połączeń trzy nowe miasta: Wilno, Szczecin i Gorzów. Zwiększył również częstotliwość na istniejących już trasach. Bilety można rezerwować od 20 sierpnia. PolskiBus.com to polski przewoźnik autokarowy. W jego ofercie pasażerowie znajdą połączenia międzymiastowe w Polsce i Europie.

Nowe drogi w Koszalinie
(UM Koszalin)
20 sierpnia w Koszalinie uruchomiono dla ruchu komunikacyjnego dwie nowe drogi zrealizowane przez koszaliński samorząd. To ulice prowadzące do Specjalnej Słupskiej Strefy Ekonomicznej: przedłużenie ul. Cegielskiego (od ronda przy ul. Morskiej  do ul. Mieszka I na wysokości schroniska dla zwierząt) oraz ul. Strefowa (od Mieszka I na wysokości Zakładu Karnego) do ronda przy ul. Przemysłowej/BowiD). Obie inwestycje to ponad 2 km zupełnie nowych dróg, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, oświetleniem. W ramach inwestycji przebudowano także na odcinku 370 m ul. Morską, powstały także dwa nowe ronda: przy ul. Morskiej/Krańcowej oraz BOWiD/Przemysłowa. Wykonawcą jest koszalińska firma Infrabud. Koszt inwestycji wyniósł prawie 19 mln zł. Inwestycje są częścią kompleksowego programu uzbrojenia strefy o wartości przekraczającej  80 mln zł.

Kolejne drogi do remontu
(UM Koszalin)
Zarząd Dróg Miejskich w Koszalinie ogłosił kolejne przetargi na remonty i modernizacje koszalińskich dróg i chodników. Jeszcze w sierpniu poznamy wykonawców, którzy przeprowadzą remonty ul. Zwycięstwa – 860 m – (od ul. Dębowej do ul. Lubiatowskiej), ul. Piłsudskiego – ponad 500 m – (powyżej  ulicy Chałubińskiego do ulicy Orląt Lwowskich), ul. Chałubińskiego – 820 m – (od ul. Leśnej do ul. Karłowicza 9 i 13 oraz odcinek przy jednostce wojskowej), ul. Batalionów Chłopskich – 740 m – (od mostu do wiaduktu), ul. Sikorskiego wraz z przebudową chodników na miejsca postojowe oraz przebudową oświetlenia drogowego ( pierwszy etap). Większość wymienionych inwestycji ma być gotowych do końca października br.

Oprawy do wymiany
(UM Bydgoszcz)
Rozpisany został przetarg na największą w historii miasta odnowę oświetlenia ulicznego. Do końca sierpnia przyszłego roku ponad 7300 latarni zostanie wyposażonych w oprawy LED. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na wrzesień. Inwestycję realizować będzie w imieniu miasta Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Bydgoszcz już od 2011 r. a stara się obniżać koszty zakupu energii elektrycznej nabywając ją w przetargu publicznym.  Teraz możliwe będą kolejne oszczędności, dzięki wymianie istniejących energochłonnych opraw sodowych na nowoczesne energooszczędne oprawy LED. Wkrótce rozpisany zostanie przetarg na realizację tego zadania. Na słupach oświetleniowych, które są własnością miasta, zainstalowane zostaną  energooszczędne oprawy typu LED. Przewiduje się wykonanie zdalnego monitoringu pracy urządzeń.

Po wiadukcie czas na most
(UM Bydgoszcz)
Rozpisany został przetarg na kolejny element rozbudowy węzła zachodniego. Wraz z nowym wiaduktem kolejowym powstanie także most nad Kanałem Bydgoskim. Kierowcy jadący w kierunku centrum nie będą musieli wykonywać skomplikowanych manewrów. Konstrukcję nowego mostu stanowić mają dźwigary stalowe. Na nich wylana zostanie  żelbetowa płyta pomostu. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 96 m, a jego szerokość blisko 17 m. Wraz z budową mostu konieczna będzie przebudowa strugi Flis, która w rejonie węzła została skanalizowana. Powstaną także drogi dojazdowe od ronda gen. S. Maczka w kierunku powstającego nowego  wiaduktu. Zmodernizowane zostanie oświetlenie, a sygnalizacja na węźle zachodnim będzie częścią ITS (inteligentnych systemów transportowych). Na nowych przystankach zainstalowane będą tablice LCD z dynamiczną informacją dla pasażerów. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na  wrzesień.  Przedsięwzięcie zakończyć ma się zgodnie z umową do października 2015 roku.  Do tego czasu gotowy ma być także gotowy nowy wiadukt w ciągu linii kolejowej Bydgoszcz-Inowrocław.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

 

Najnowsze artykuły