icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Polska podporządkuje przetargi na kolei prawu UE

Prezydent Andrzej Duda podpisał 2 maja nowelizacje do ustaw o transporcie kolejowym – jedna z nich ma szczególne znaczenie dla przewozów pasażerskich. Mowa o ustawie z 22 marca 2018 roku o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Jak czytamy w informacji podanej przez Kancelarię Prezydenta, ma ona na celu zapewnienie zgodności przepisów prawa krajowego z prawem Unii Europejskiej poprzez dostosowanie przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego (tzw. IV Pakiet Kolejowy).

Nowelizacja ustawy oznacza zmianę zasada bezpośredniego zawierania umów w trybie bez przetargowym. Oznacza to skrócenie w Polsce okresu przejściowego o 3 lata w stosunku do innych państw Unii Europejskiej. Jak czytamy w komunikacie KPRP, część zmian ma na celu wypełnienie zobowiązań nałożonych przez Komisję Europejską w związku z trwającym procesem notyfikacji pomocy publicznej udzielonej spółce „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. w 2015 r. na restrukturyzację.

Z uwagi na powyższe, umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w odniesieniu do pasażerskich przewozów wojewódzkich w transporcie kolejowym zawarte z operatorem wybranym w trybie bezprzetargowym stracą w naszym kraju moc nie w 2033 roku, a z dniem 14 grudnia 2030 roku. Po 12 grudnia 2020 roku w zakresie wojewódzkich przewozów pasażerskich nie będzie można stosować niektórych wyłączeń od ogólnej zasady konkurencyjnego przyznawania umów.

BiznesAlert.pl

Prezydent Andrzej Duda podpisał 2 maja nowelizacje do ustaw o transporcie kolejowym – jedna z nich ma szczególne znaczenie dla przewozów pasażerskich. Mowa o ustawie z 22 marca 2018 roku o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Jak czytamy w informacji podanej przez Kancelarię Prezydenta, ma ona na celu zapewnienie zgodności przepisów prawa krajowego z prawem Unii Europejskiej poprzez dostosowanie przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego (tzw. IV Pakiet Kolejowy).

Nowelizacja ustawy oznacza zmianę zasada bezpośredniego zawierania umów w trybie bez przetargowym. Oznacza to skrócenie w Polsce okresu przejściowego o 3 lata w stosunku do innych państw Unii Europejskiej. Jak czytamy w komunikacie KPRP, część zmian ma na celu wypełnienie zobowiązań nałożonych przez Komisję Europejską w związku z trwającym procesem notyfikacji pomocy publicznej udzielonej spółce „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. w 2015 r. na restrukturyzację.

Z uwagi na powyższe, umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w odniesieniu do pasażerskich przewozów wojewódzkich w transporcie kolejowym zawarte z operatorem wybranym w trybie bezprzetargowym stracą w naszym kraju moc nie w 2033 roku, a z dniem 14 grudnia 2030 roku. Po 12 grudnia 2020 roku w zakresie wojewódzkich przewozów pasażerskich nie będzie można stosować niektórych wyłączeń od ogólnej zasady konkurencyjnego przyznawania umów.

BiznesAlert.pl

Najnowsze artykuły